To kuld på samme hunkat.. {{forumTopicSubject}}
Dette spørgsmål omhandler hvad der er ansvarligt og kendetegner en god opdrætter i forbindelse med at få flere kuld på samme hunkat. Jeg kunne godt tænke mig at høre jeres mening om dette scenarie:
Lad os sige en hunkat får et kuld killinger, som fødes d. 9 april. Killingerne kommer hjemmefra når de er 12 uger gamle, eller senere. Herefter får hunkatten endnu et kuld, som fødes 29 august. De kommer naturligvis også først hjemmefra når de er 12 uger, eller senere..
Mit spørgsmål er, om det er fair, og hvorvidt hunkatten når at få en pause - og bør den have det? Katten er vel drægtig ca 60 dage (så vidt jeg husker..) så dette er vel to kuld lige i rap?
Ville I der opdrætter selv kunne gøre dette, og hvad kunne risikoen være? For det er vel ikke i modstrid med FD regler..
maj 2007
Følger: 30 Følgere: 29 Katte: 5 Emner: 28 Svar: 754
Jeg syntes ikke det beskrevne er ok. Jeg syntes ikke katten på den korte tid, kan nå at få en pause og "få sin krop tilbage".
Mine 2 perserpiger får 1 kuld om året og det er oftest i foråret. Nu er jeg så yderligere så heldig at mine tøser ikke kommer i løb igen i efteråret, efter de har haft killinger. Det gør det jo unægteligt lidt nemmere.
Mine piger har, til nu, kun fået små kuld (2x1killling og det største på 3 har Luna nu) og derfor har jeg trukket et par kuld mere end hvad jeg ellers syntes jeg ville, da det ikke er så hårdt for hende, når der ikke er så mange munde at mætte.
Jeg syntes det er rimeligt at hunkatten får et par måneders pause efter killingerne er flyttet hjemmefra.
jan 2008
Følger: 22 Følgere: 21 Katte: 4 Emner: 41 Svar: 1.641
er hun "fri" af forrige kuld
er hun i kondition igen
og har hun psyken
jeg har en hunkat der simpelthen ÆLSKER "det der med kyller"
jeg vil forsøge at få de 3 kuld ASAP(indenfor reglerne = 24 mdr.) så jeg kan neutralisere hende.... fordi jeg mener det tjener hende bedst....så må jeg se om der er en ny pige i et ad de kommende kuld til mig....og er der ikke....ja så lever jeg med det...........
jan 2008
jun 2006
Følger: 18 Følgere: 16 Katte: 4 Emner: 117 Svar: 1.282
Er der kun 2 i kuldet,kan det sjældent ses på hunkatten og derfor ville jeg så parre hende forholdsvis hurtigt igen,men det hele afhænger af hvilken foderstand missemor er i.
nov 2008
Følger: 53 Følgere: 67 Katte: 2 Emner: 180 Svar: 8.015
Jeg tror raden har været rundt om hvorfor det ikke behøver at være rovdrift at parre tæt - den race jeg har får små kuld og kommer hurtigt i kondition igen - så det kunne være fuldt forsvarligt.
feb 2007
Følger: 20 Følgere: 33 Katte: 3 Emner: 154 Svar: 2.846
Ved I om der er større risiko for at killingerne bliver syge, har nedsat immunsystem osv, hvis mormis får kuld så tæt på hinanden?
jan 2008
nov 2008
Følger: 53 Følgere: 67 Katte: 2 Emner: 180 Svar: 8.015
På gårdene er der både tempartur og mulighed for at fange føde der spiller ind hvor godt en morkat kan tage sig af sine killinger og hvor godt de kommer i gang.
apr 2008
Følger: 9 Følgere: 8 Katte: 3 Svar: 12
Som opdrætter er der forskellige ting, at tage hensyn til og hvis man overholder reglerne med max 3 kuld på 24 måneder og selvfølgelig, at katten er sund og rask m.m er der mange der vælger at få to kuld på en hunkat tæt på hinanden. Det er der egentlig ikke noget galt i. Der er utrolig meget forskeld på ens hunkatte og det kommer jo også meget an på og hun får et kuld på 7 eller 2
Ang. forårs killinger.. så er det rigtigt når vi snakker "gård" katte men der er ingen forskeld på killingerne fra et opdræt. De har jo altid det de skal bruge, hvorimod gårdkattene skal bruge meget mere energi om efteråret og om vinteren for at holde varmen og kræver mere fodre. Det er selvfølgelig svært at finde. Her i det område hvor jeg bor, er der mange sommerhuse og desværre også mange vildkatte. Mange af den finder deres føde i skraldespanden og da der ikke er så mange i sommerhus om vinteren... ja så er der mindre at spise.
apr 2008
Følger: 9 Følgere: 8 Katte: 3 Svar: 12
Et sundt opdræt er et opdræt med omtanke
To kuld på samme hunkat..