2.050 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 17 Svar

Hjælp til små killinger Hjælp til små killinger

Jeg har en god ven der har 9 killinger, de er 3 uger på tirsdag. De tager ikke ret godt på, men der jo ogå mange om udbudet.

Hun har prøvet med flaske, men de fatter ikke rigtig fidusen. Har forslået en sprøjte, så man kan dryppe det i munden. De hviner jo op når man tager dem, så moderen kommer rendende og henter dem. Ville det være ondt, at lukke hende ud i mens ?

Noget andet er, at bryster er ved at være gumlet i stykker, er der noget der er godt at smøre med ?

Når de er knap 3 uger, kan de så kun tåle mælk, eller kan man lave noget vælling agtigt ?

Ja jeg har mange spøgsmål, håber der er nogle der har nogle gode råd ?

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Klippe hæk, ca 10 m., slå græs på areal ca 5 x 3 m 1.630 kr.
  • Kørsel af affald fra nedrivning på lossepladsen 2.000 kr.
  • Reparation af opvaskemaskine, som melder fejl “i30” sandsynligvis anti flood 1.130 kr.
  • Fjernelse af hvepsebo i højbed 1.000 kr.
  • Udskift eksisterende kogeplade samt 3 stikkontakter 1.500 kr.
  • Tilslutning af kogeplade 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hjælp til små killinger
  • #1   16. jan 2010 hvad vejer de?

• #2   16. jan 2010 Kan ikke huske vægten, men der er ret stor forskel fra de mindste til de største. Kan huske at de er en del mindre end dem jeg havde

• #4   16. jan 2010 vægten er vigtig for at finde ud af om de vokser rigtig i følge deres alder.. Det er derfor jeg gerne vil have den at vide smiley

• #5   16. jan 2010 Kan ikke huske vægten, men kun at mine 7 var noget større.

Krista. Kan hun give dem lidt torskerogn most ud i mælk ? eller killinge dåsemad ? Jeg var lidt i tvivl når de er knap 3 uger.

Hvad med mor mis bryster ? Det hjælper jo heller ikke at det gør ondt på hende når de sutter

• #7   16. jan 2010 Den opskrift gir jeg videre. Skal derud i morgen, så må jeg se hvordan mor missen ser ud. De killinger jeg har haft, har ikke haft de problemer, så var lidt usikker, og vil jo nødig give de forkerte råd !!

• #8   16. jan 2010 At 7 killinger i et kuld er større end 9 i et andet er ganske naturligt, det behøver ikek at betyde killingerne er for små smiley

hvis der havde været 2 killinger havde de næsten 100 procent sikekrt været større end de 7 smiley

• #9   16. jan 2010 Nej det er rigtigt, men de er lidt urolige osv, så tænkte det nok var bedst at hjælpe dem indtil de kan tage mad selv

• #10   17. jan 2010 Ægblomme til så små killinger skal være homogeniseret - får de salmonella, så dør de.
    Iøvrigt kan der gives for meget æg.

• #11   17. jan 2010 ikke mælk, giv flydende KMR, det kan de godt begynde at lappe i sig, gerne med moset torskarogn og æggeblomme i, giv ikke "kød" og mælkeprodukter samtidig.

• #12   17. jan 2010 Så er de 9 små misser set, de er godt nok dejlige. De er rolige nu, drikker ved moderen og sover i en kæmpe klump, så langt så godt... De vejer fra 270 til ca 400 gram stk, så de er ikke kæmpe, men virker friske. Moderen er rolig og går rundt, men kommer så snart der er et piv.

• malene n
    malene n Tilmeldt:
    apr 2009

Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 4
    #13   17. jan 2010 du kan oss sige at nan 2 eller allomin 1 til de er 6 uger og der efter allomin 2 det er det bedste og man kan få en lille sutteflaske med slikkuler i den er god til dem den er nemlig lille i sutten, der skal bare lige prikkes hul i sutten smiley bare et råd:)

• #16   17. jan 2010 Nej jeg er også mere rolig med det nu, men hende der har dem kontaktede mig igår og bad mig se dem, for hun var bekymret. Men mon ikke de fleste der har så mange er lidt nervøs med det. Jeg samlignede vægten med mine egne 7 killinger, og de her er noget mindre. Men efter at ha set hvor rolige de er, bekymre jeg mig ikke.

• malene n
    malene n Tilmeldt:
    apr 2009

#17   19. jan 2010 Felis F: oka jeg har haft killinger hvor moderen ikk ville have med dem og gøre min søster ringede og snakede med dyrlægen om det og hun sagde at man GODT kunne bruge modermælkserstatning selv om det var til killinger..

der er mange måder man kan hjælpe dem på.
    desuden er det ikk kun din mening der er gældende, der er mange der gerne vil hjælpe og rent faktisk har haft gode oplevelser med deres metode :):)

• #18   19. jan 2010 Malene N,

Maria skriver killinger dier fint ved moderen - det kan vi vel være enige om er det optimale metode?

Hvad skulle den smørre til for overfor Felis - der intet forkert i det hun skriver.

• malene n
    malene n Tilmeldt:
    apr 2009

#19   19. jan 2010 ja det er det optimale det kan vi godt blive enige om.. det er måske den lidt stødende måde hun skriver på der er træls, alle har forskellige erfaringer og der er der ikk noget galt i at dele. hvis du kikker lidt længre oppe har jeg skrevet at man kunne bruge modermælkserstatning og det er en dyrlæge der har sagt det er fint selv om det er til baby´er og ikke killinger.. så bliver måske en smule træt af når man giver et råd vidre fra en dyrlæge at man så for sådan en besked her: Og de skal have specielt modermælkserstatning. til KATTE

Malene N

Allomin og NAN er så vidt mig bekendt til menneskebørn....det giver man altså ikke killinger, da deres næringsbehov er anderledes.

læg mærke til det fremhævede katte.. man kan godt spørge pænt om det nu er den bedste ide eller måske skrive det på en pænere måde..

• #20   19. jan 2010 Jeg har aldrig hørt man kan give killinger modermælkserstatning som er beregnet til menneske babyer - ville aldrig tage det råd til mig - heller ikke selv om din dyrlæge har sagt det.

Det er oftets pulver babyer får - alene det gør det ikke er brugbart til killinger under 3 uger.

Man kan bruge gedemælk indtil man får fat i flydende KMR

• malene n
    malene n Tilmeldt:
    apr 2009

#21   19. jan 2010 man kan bruge dem i brikker de er flydende..

dem vi har givet det har haft det fint.. min søster har arbejdet i kennel og de kan oss godt finde på og give det til hundende.. men som sagt man har forskellige erfaringer..

Kommentér på:
Hjælp til små killinger

Annonce