{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.362 visninger | Oprettet:

tror opdrættere de er smarte ? {{forumTopicSubject}}

Ja Hej kg.
jeg vidste ikke lige hvad jeg skulle kalde tråden , men hvorfor F:.... sælge en kat med tavle , det er jo helt små killinger der neutraliseres og sælges med papiere, man kan da ikke bruge tavlen til noget så ?

er jeg den eneste der syntes at det er tosset smiley ? hvorfor betale for en tavle når man alligevel kun kan udstille lidt?

HVORFOR (hvis du er opdrætter´) gør i det ? c'',)

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardinstang 250 kr.
  • Montere en kattelem i en dør 1.000 kr.
  • El løbehjul - skift af bremseklodser - kugoo g2 600 kr.
  • Flytterengøring 2.500 kr.
  • Samling af 2 garderober fra jysk 2.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  tror opdrættere de er smarte ?
  • #1   6. apr 2010 Man kan ikke udstille en racekat hvis ikke man har stamtavle på katten.
    Desuden er tavlen ikke særlig dyr at få lavet..

Jeg er så af den opfattelse, at jeg ikke kan forstå hvorfor nogle vil købe en racekat UDEN tavle....
    -Jeg er ikke selv opdrætter...

• #2   6. apr 2010 Jeg er ikke opdrætter, men svarer alligevel:

Da jeg købte racekat vel vidende at jeg hverken ville udstille eller avle, faldt det mig helt naturligt at vælge en stambogsført killing alligevel.

Årsag:
    Uden tavlen er du ikke sikker på, hvad der ligger bag katten, der kan 'gemme' sig en anden race, eller huskat.
    Stamtavlen i sig selv koster jo ikke ret meget, men alligevel er den en form for garanti for at du får hvad du betaler for.
    Du er med til at bevare racen.

Mine spørgsmål til dig:
    Hvad er årsagen til at ville have racekat, uden stamtavle?
    Hvordan ved du det er den race, hvis du ikke har en stamtavle der 'beviser' det?
    Håber du kan bruge mine synspunkter til noget
    bedste hilsner
    Pia

• #3   6. apr 2010 Nu er reglerne engang sådan at der skal trækkes stamtavler på HELE kuldet - også dem der kastreres.

Det er da muligt der er nogen der mener de ikke kan bruge stamtavlen til noget - andre syntes så det er mægtig intessant at kunne se anerne bag deres kat - mange af dem kan de finde billeder og udstillingsresultater for on-line.

Stamtavlen koster stadig kun kr. 200 - så jeg spørger HVORFOR FRAVÆLGE?

Kunne ALDRIG drømme om at lever en kat/killing uden stamtavle (jeg er faktisk stolt af mine kattes stamtavler, det er katte udvalgt nøje af mig) - heller ikke neutraliserede kælemisser

• #4   6. apr 2010 UPS, at jeg skriver huskat, skal på ingen måde opfattes 'racistisk', bare lige for at ingen skal misforstå mig:

Jeg har selv alletiders dejlig sorte panter, som er lige så meget værd som leoparden, selvom prisen var en anden.
    smiley
    Pia

• #5   6. apr 2010 hvis jeg skulle ud og købe en racekilling ville jeg vælge en med tavle ; MEN s* ikke en der er neutraliseret ... så hellere en uden tavle ..
    nej jeg skriver ingen steder at man kan udstille en kat uden tavle`? gør jeg =?

pia
    Hvad er årsagen til at ville have racekat, uden stamtavle?

jeg har en blandning , for mig betyder tavlen IKKE en hat hvis katten (dyret) er neutraliseret - hvorfor så betale for en kat med papiere som "bare" er papiere =?

Hvordan ved du det er den race, hvis du ikke har en stamtavle der 'beviser' det? altså hvis det er en den kan racen da være et fedt , altså på den måde at om så der var et eller andet andet i morfar'en ,, ja værre er det vist heller ikke hvis den alligevel intet "kan" (mht killinger)

Håber du kan bruge mine synspunkter til noget
    jo altså, det er altid rart at læse hvad andre mener , da jeg virkelig ikke kan se en grund til at købe "dyre" neutraliserede "katte" med papiere (: så hellere gi de mindre penge - man får det samme ud af det , pånær navnet .

• #6   6. apr 2010 hov det så lidt surt ud c'',)

• #7   6. apr 2010 Jeg er opdrætter af Ragdolls

Neutraliserer helt små killinger, ja for hos mig og sikkert også andre opdrættere vil jeg da hellere side med udgiften plus evt. problemer ved en kastration/sterilisation end en uvant killingekøber som ikke har så meget forstand på det som opdrættere som har gjort det flere gange.

Mine killinger bliver neutraliseret hvis jeg ikke skal sælge dem til avl. det kan de blive af mange årsager, blandt andet havde jeg en killing i mit første kuld som var fladbrystet, det skal man ikke avle på (idag er denne smuksak dog næsten vokset sig fra det og har INGEN men... men derfor skal det ikke videre i avl.
    En anden grund kan være at killingen ikke er racetypisk nok til jeg vil avle videre på den, og jeg sikrer mig at købere ikke får lavet et måske uønsket ups kuld hvis katten løber ud og at der ikke laves en masse blandinger på min race.
    Jeg har brugt mange penge/tid/stamtavlekig osv på og udvælge mor og far til en parring, og derfor ønsker jeg ikke at det skal ødelægges ved at der kommer blanding ind i dette.

• #8   6. apr 2010 *Maiken og Gabby *

Du kan da købe lige hvad du vil - at du ikke kan se andre kan have glæde og fornøjelsen af at kende anerne der ligger i deres kat - det er beklageligt.

Men sådan er vi så forskellige - og går op i det på forskellig måde.

Sjovt nok kommer det du lukker ud ALTID fra dem der har blandinger . ikke fordi der er det mindste i vejen med det - der findes jo aftagere til de der look-a-like. Jeg fatter bare ikke du ikke kan forstå at look-a-like ikke er noj for nogen - de vil have den race de er facineret af og intet andet. Vil de være sikker på at få det - så køber de selvfølgelig en kat med stamtavle fra en opdrætter de finder seriøs.

Om du vil betale for en raceren kastrat - det er da op til dig - nå, ja - det er rent faktisk igså op til om der er nogen der vil sælge dig en:-)

• #10   6. apr 2010 tænk på at når du køber en kat med stamtavle så har du jo altid en kontrakt du kan forholde dig til... har du det hos en "opdrætter" som har lavet kattene i stalden??
    her er vi som opdrættere som er registreret underlagt nogle regler og derfor har du mulighed for og klage hvis noget går galt plus reklamationsret i to år... har man vist ikek lkigefrem på en staldkat......

• #11   6. apr 2010 Jeg undrer mig meget over den måde denne tråd er oprettet på... "Tror opdrættere at de er smarte....?" Hmmm.....
    De fleste opdrættere går ikke kun op i at sælge killinger, men også på at opdrætte sunde og smukke killinger med et godt sind... Mange laver et kuld fordi de vil beholde en evt. egnet killing til egen avl.. Og de resterende kommer så ofte ud som kastrater og dermed kælekatte.. Stamtavlen er jo ikke det der koster, så mit spørgsmål er hvorfor IKKE trække stamtavle på killingerne??
    Som køber ved du hvad du får hvis killingen har stamtavle! Stamtavlen er dit "købsbevis" sammen med den kontrakt du får med.
    Personligt har jeg to birmaer der begge er kastrater nu, og jeg nyder både deres udseende samt deres sind.. Ved en blandingskat er det sværere at forudsige hvordan deres sind bliver...
    Mht. at udstille er det jo en hobby for mange..

Alt i alt synes jeg der er masser af fordele for at købe en killing med stamtavle...

• #13   6. apr 2010 "Om du vil betale for en raceren kastrat - det er da op til dig - nå, ja - det er rent faktisk igså op til om der er nogen der vil sælge dig en:-)"

Lige præcis, og hvor er jeg da glad for, at jeg påtænker at neutralisere killinger som ikke skal ud til avl herfra. For sådan en person som trådstarter giver udtryk for at være, er i hvert fald en jeg ville gå i en stor bue udenom. Den slags personer ville hverken kunne købe det ene eller det andet fra mig. Så gå du bare ud og køb en blanding, den kan du sikkert få uden nogen forpligtelse, hverken den ene eller den anden vej.

Det er da i øvrigt en underlig holdning at have og den måde det bliver fremlagt på.. :-S

• #14   6. apr 2010 Maiken - Hvorfor mener du at en fertil kat er mere værd end en kastrat?

Er det fordi du tror du kan tjene penge på en fertil kat eller hvad?

Udover ovenstående spørgsmål, så er jeg rungende enig med Solveig!

• #15   6. apr 2010 Fordi killinger ikke bliver født bare for at være avlsmaskiner hos nogen der ikek forstår arbejdet der bliver lagt bag hver eneste killing

• #18   6. apr 2010 Hvorfor får man ingen svar fra trådstarter? Var det bare et forsøg på at lave ravage?

• #19   6. apr 2010 Ja Annie, det kan der være noget om..

• #21   6. apr 2010 Krista - Ja, det kan jeg godt se, det kan du godt have ret i.

Måske jeg også har ret i min antagelse om at trådstarter regner med at kunne tjene penge på en kat med stamtavle...

• #22   6. apr 2010 Tanja - Ja, men de bliver klogere gør de.

Medmindre de selvfølgelig vælger at springe over hvor gærdet er lavest, når det kommer til pleje af deres morkat og killinger :o/

• #23   6. apr 2010 Wauw. Jeg kiggede lige i trådstarters annonce. Killingerne stiger i pris hvis de får længere pels - flot smiley

Jeg tror bare, at nogen er sur over at de ikke kan købe en tavle kat til avl smiley

• #24   6. apr 2010 Stamtavleopdrætteren - der næmest anses for at være millionær - har lige været på klinikken og lagt 8000 - altsammen arbejde indenfor den sidste måned. Intet aktut og ingen virus,parasitter eller lignende.

• #26   7. apr 2010 Årghhh tjene penge............ tja den dag kunne da være meget sjov og prøve som opdrætter......... men næeeee hvis jeg skal tælle underskud fra start til nu så bliver jeg vist stadig ved med og være i underskud, men de er nu stadig dejlige de små og ville ikke undvære dem....

• #27   11. apr 2010 Stamtavle-opdrættere tror/mener de skal have deres udgifter betalt/delvis betalt!
    Os der har "bare en kat" der måske har fået killinger skal ikke tro vi kan få noget som helslt tilbage. Prisen for en huskat ligger på fra ingenting til måske 500,- Prisen for en racekat uden papirer ligger på 50% af killinger med papir, og sådan er det nok bare. Huskatte-killige-ejeren er glad for at findet et godt hjem til killingen. Racekatte-uden-papir-avleren vil gerne have pengene til foder 1. vacc, ormekur osv. hjem. Hvor "Racekatte-avleren" syntes at forbrugeren helst skal betale for hele "katteriets udgifter".
    Det koster ikke 4000,- at "producere" en killing.Det koster vel i kavlitetsfoder og GRUS omkring de 1000,- 1. vacc koster så måske 250,-(kuldrabat), det er så det.
    Javel underskud er der da, men som katteejer. Måske mest hvis man har en såkaldt "bare kat" - "familiens" kat osv. For den slags katte kan man fordre og vacc. og ormebehandle og håbe på gode hjem uden at få en krone for dem. Sådan er det bare.
    vh Sine

• #28   11. apr 2010 Natascha,

Du glemte:indkøb af avlsdyr (rejse i forbindelse med det) - diverse DNA tests - og de andre tests der er.

Der er ikke en krone i det - jo på negativ siden.

• #29   11. apr 2010 Sine - hvem er din dyrlæge, jeg vil gerne have vaccineret til kr. 250.

Og hele forskellen ligger i - jeg parrer ikke med salg for øje - men for at forbedre type og sundehed i min race. Bliver der noget i overskud - hvad jeg faktisk håber der ikke gør - så sælges det - og aflveres på købers adresse - også en udgift - de færreste bor lige henne om hjørnet:-)

• #30   11. apr 2010 Sine, du skal vist ha' realitetsorienteret din viden om økonomien i opdræt smiley

• #31   12. apr 2010 Det er jo netop det der er pointen. "avleren" vil ikke selv betale for sin hobby, f.eks "jeg vil forbedre racen og typen osv." "Morkatten koster jo også penge", "parringen koster". Ja vist, det koster at have en hobby.
    Stamtavle koster 250,- Chip og neutralisering er jo ikke noget must.
    Indkøb af avlsdyr, ja det koster naturligvis at købe en avlskat, men som kæledyr koster den jo også.
    Min dyrlæge tog under 250,- for 1. vaccination.
    vh Hobbymennesket Sine

• #32   12. apr 2010 Nej Sine, man kan ikke lave en racekat med stamtavle for under 4000 kr, men det er jo de færreste som fatter det og det kan jeg se du heller ikke gør. Sådan er det jo. Men du mener måske at opdrættere skal forære deres killinger væk, fordi de nogle huskatte ejere gør det? Nej, for opdrættere er det nemlig ikke ligegyldigt hvem der får ens killinger og hvis der ikke findes egnede hjem, så beholder vi gerne vores killinger indtil det helt rette hjem dukker op. Og hvis ikke det gør, ja så bliver de her alligevel smiley

• #33   12. apr 2010 Sine,

Hvor jeg opdrætter kommer ikke andre end mig ved - du kalder det en hobby - det gør jeg ikke. Det korte og lange er at kan min økonomi ikke bære jeg sætter til på at sælge killinger - så er der kun en vej - at lade være.

Jeg kender ingen andre der kunne finde på at sælge deres "varer" til under kostpris.

Hankatte der pisser huset ned - hunner kan finde på det samme - lugten er dog til at holde ud. Disse dyr er - og det de afstedkommer en del af de udgifter opdrætteren har.

Nye gener = køb i udland = dyrt = rejseonkostninger.

Når du ikke ved at en stamtavle ikke koster 250 men 200 kr ved du sikkert heller at indkøb af spændende linier - de er ofte belagt med klausuler - det kan f.eks. være ALT der sælges til kæl SKAL være neutraliseret. Og selvom klausulen ikke skulle være der - så ville de alligevel være neutraliserede når de leverer mit hus.

Der er alt for mange der ved det hele "bedre" og ikke er til at stole på over en dørtærskel.

Din pointe - jeg fatter den ganske enkelt ikke ... Fatter egnetlig heller ikke hvorfor jeg orker at forsøge at forklare dig - det trænger jo ikke ind ...

• #35   12. apr 2010 En allersidste gang. Et allersidste forsøg

Økonomien i en hobby skal ikke gå i NUL. En hobby koster!
    I vil have jeres hobby på betaling af kælekattekøbere (og enkelte avlskattekøbere der så må betale lidt mere).

Det koster ikke 4000,- at lave en killing der er ormebehandlet dyrlægechekket og vaccineret 1. gang! Jeg har faktisk også katte.

I vil have at andre betaler for jeres fornøjelse ved at udstille, købe, parre, rejse osv. I vil have at hr. og fru Hansen skal betale for udviklingen i racekatte-verdenen. De skal betale for at i måske kan få en plastic-pokal, en pose kattemad og lidt "berømmelse".

Det er da ikke mig der ikke forstår en forklaring. Prøv lige at tænke selv, i stedet for at overtage den inforståede race-katte-avler-mening om at i skal have jeres fritidsfornøjelse betalt.
    I turer frem med hvad det koster at parre i det store udland, rejse til udstillinger osv. JAvist, det er en lyst, et behov, en fornøjelse - en HOBBY.

At opdrættere skulle holde mere af deres katte end hr. og fru Hansen er en tåbelig ting at komme med. Mange voksne katte bliver skiftet ud i katterier. De er ikke gode nok mere. Måske har moden, typen og dommernes præferencer ændret sig. Siameserens ører hænger ikke nok, og perserkatten kan stadig få luft. Kattene bliver neutraliseret og solgt som kælekatte efter aftjent værnepligt. Vi skal have nogen nye spændende linier. Så sælger killingerne også sig selv bedre.
    Hankatte bliver ofte holdt i volierer, som et andet ko eller gris. Det gør nogen hunkatte også.

I øvrigt må i da tage hvad i vil for en killing. Vi lever i et liberalt land. Men lad være med at prøve på at bilde mig ind, at jeres killinger er dyrere end mine. Jeg vaccinerer, blodtester, fodrer med RC og strøer dem med Classic osv. Fordi jeg har ansvaret for dem.

At en stamtavle kun koster 200,- og ikke 250,- var dog en dum bemærkning. Jeg tænker jeg ved mere om katte, genetik og avl i bred almindelighed end så mange andre. Tilmed har jeg en mening om avl i henhold til en standard, men den falder udenfor denne tråd.

Min ene kat er også købt i udlandet og skal også parres dér engang. Sådan er det bare.

Mht. at sælge under kostpris, så er det jo netop der jeg vil hen. Det behøver naturligvis ikke at være under kostpris, men at man skal beregne slitage på møbler, tapeter, gardiner, gulvtæpper, madskåle mm.ligner mere det skal være en forretning end en fornøjelse. En fornøjese som slutforbrugeren dvs. kælekattekøberen betale.

hobbysine

• #36   12. apr 2010 Jamen kære hobbysine.
    Når jeg så fortæller dig, at jeg IKKE har overskud ved mine killinger, SELVOM jeg ikke påregner udgiften for slidtage, udstillinger, parringsgebyr (selvom den del da er rimelig fair at medregne), tests m.m. Jeg synes så ikke det er ansvarsfuldt, at sælge sine killinger fertile og kun med 1 vaccine. Så derfor færdigvaccinerer jeg dem, og neutraliserer, chipper, og hvad der ellers hører med. Mine killinger får dagligt vådfoder eller råt kød, tørkost stående fremme, og vand selvfølgelig.
    Hvis jeg er heldig, så har jeg et mindre overskud på MAKS 500,- pr. killing, og så har jeg måske tilgengæld et underskud næste gang.

Det er noget fis, at vi ikke betaler for vores hobby, for jeg kan love dig for, at underskudet er LANGT LANGT større end du forestiller dig, hvis man medregner ALLE udgifterne.
    Hvis jeg ville have min fritidsfornøjelse betalt, så ville priserne for mine killinger være LANGT LANGT højere.

• #37   12. apr 2010 Min hankat går inde hos alle de andre, strinter han, bliver han kastreret. Desuden så bliver han alligevel kastreret ung.

At nogle katte bliver "udskiftet når de har tjent deres værnepligt", jamen hallo, hvordan havde du tænkt dig at alle de katte skulle blive i hjemmene? Tæsket gule og blå af de andre katte, siddende inde bagerst i et skab, rystende af skræk. Det er SYND, ikke at finde et andet hjem til sådan en kat. Man kan ikke forvente at kastrater går godt i huset efter de bliver kastreret/steriliseret, og det ville BESTEMT være synd at lade dem gå fertile for altid. For mig, viser det et naivt billede af, hvordan et opdræt er NØDT TIL at fungere.

• #38   12. apr 2010 Det vidste jeg ikke, at kastrater ikke kan blive hjemme. Det er helt nyt for mig og mine. Så "lærte jeg alligevel noget"

Du sælger så først killingerne når de er 16 uger kan jeg høre, eller hvad?
    I øvrigt får mine også også kød, masser af kød. Og fisk. Og guffer. Og legetøj. Og en plads i sengen - allesammen samt de to hunde. Og masser af kæl. Og fastboende betalt baby/kattesitter når jeg untagelsesvis ikke er hjemme.
    Men det er da rart at høre at dine katte også har det rart. Allså de fleste, dem der ikke bliver smidt på porten.
    Hvis den nykastrerede hankat sidder i skabet er det måske fordi du har for mange katte? Eller har de et skidt sind?

Sine Nix Hobby Her

• #39   12. apr 2010 Jeg har for nylig kastreret min 25000 USA han. Det viste sig der inde under tandstenen var parandontose. Så mens han kogte fik han tænderne ud. Det kostede den nette sum sammen med en vaccine knapt 6000.

Der er der en dag får en skøn kælekastrat - hvad mon Sine mener der kan tages for sådan et vidunderligt dyr ved salg - der ihvertfald ikke skal ordnes tænder på?

• #40   12. apr 2010 Hvorfor skal opdrætterne gå fallit, fordi du ikke vil betale for den "vare" de leverer?

Det passer mig fint, at de får udgifterne dækket - og der går heller ikke skår af mig, hvis de får ekstra for "arbejdet". Hvis alt går vel, har opdrætteren skabt en skøn livsledsager til mig, som jeg har i mange år - det vil jeg gerne betale for!

• #41   12. apr 2010 Sine,

Har du tænkt over den holdning du lægger for dagen gør du kan få uendelig vanskeligt ved at finde en hankat til din hunkat.

"Smidt ud af porten" - jeg må indrømme jeg fik et chock da jeg så din alder - du burde da vide at enten er man opdrætter - og så tager man nogen beslutninger for alles bedste - og det er ikke at samle til bunke med hvad det medfører. Eller også bor man sammen med et par kastrater.

Det er jo ikke kun et spørgsmål om at vi syntes kattene har det godt - de skal rent faktsisk også ha' det. Det er ikke nogen ønskværdig position at være kastrat i et katteri - nederst i hierakiet. Så er der jo også den risiko for virus og andet når mang har mange katte - stress niveauet forøges - og bingo ...

• #42   12. apr 2010 Hejsa sikken furore man kan skabe

Natascha, lad vær med at prducere killinger.

Lis, hvad skal man bruge dens oprindelige pris til hvis den "bare" skal være kastreret kælekat. Det er da irrelevant for kælekattekøberen hvad du har brugt på ham.

Rilou, det er da fint med mig. Men prøv lige at læse lidt indenad.

Lis, jeg har ingen problemer i den retning. Jeg skal nok finde den hankat jeg har brug for. Det du samtidig siger er at i er en sammenspist klike. Hold hende der udenfor, He..He

Og nej jeg går ikke ind for at tage beslutninger for"det du kalder alles bedste" Siameseren får slatører ligesom et får, og perseren er grimmere en en pekingeser. Qualzucht kalder man det på tysk, jeg ved faktisk ikke hvad det hedder på dansk. Der var faktisk noget jeg ikke vidste:)

Avlen fokuserer på ekstremer, ikke kun inden for racekatte, men også indenfor malkekøer. De skal give 60 liter om dagen. Jeg går ikke ind for den slags avl, og det er dét i har gang i. Sorry.

kun hobby og udgift sine

• #43   12. apr 2010 Sine, at perseren er fladsnudet, og måske avlet ekstremt, er jo ikke ens betydende med at ALLE racer er avlet ekstremt. Hvad er dog det for en holdning? De fleste opdrættere, arbejder for at forbedre racens sundhedstilstand, også mange perser opdrættere. Hvad man så mener om de flade snuder, det er jo så det.

Ja mine katte er velafbalancerede og lever sammen med os mennesker, og ja, så har jeg vel for mange katte, hvis min kastrat bliver banket af de andre, men du kan ligeså godt komme udfor at du har to katte, og så snart den ene bliver kastreret, så lugter den forkert, og så skal den ned med nakken. Hvad vil du egentlig gøre, når du har trukket de kuld du vil på din hunkat, og hun så skal steriliseres, så stopper du opdrættet? Eller beholder du en hunkat, eller køber en ny? Det er altså begrænset hvor mange gange man kan gøre det, før hjemmet er fyldt med for mange katte. For mange katte er IKKE særlig smart, og så er vi igen ude i den onde cirkel, med for mange katte, og bank til kastraten, så den sidder inde i skabet og ryster.
    Håber du forstår hvad jeg mener.

Jeg vil lige sige, jeg har endnu ikke gået af med en voksen "afdanket avlskat", da jeg ikke har opdrættet i så mange år endnu, og jeg gruer for når dagen kommer. Jeg elsker mine katte overalt på jorden, og de betyder meget for mig, hver og én. MEN igen, det er uforsvarligt at have for mange katte samlet på et sted, ikke for at nævne stressfaktoren og smitterisikoen.

• #44   12. apr 2010 Hørt

Alle racekatte bliver avlet efter et ekstremt mål. Katte, hunde. høns.heste,køer, grise.....Det er ligesom ideen bag at sætte en standard. Blup på 100 til middeldyret og over 100 til dem der er "bedre"/"tættere" på standarden/avlsmålet. Sådan er det bare. Det kan ikke betale sig at diskutere.

Hvor stor er din lejlighed. Jeg har mine egne 4 tdr. land og 280 m2 under tag, med loft stald osv. til mine 3 katte. ingen stress her.

sine

• #45   12. apr 2010 sine - syntes du også Européen er en ekstrem race? (Du kan jo se Madeleine i min profil, som har fået Ex1 til alle sine udstillinger og derfor er ret racetypisk, som racen har set ud i pænt mange år)

• #46   13. apr 2010 Nogen avler på ekstremer - nogen avler også bevidst på mutationer og genfejl.

Der skulle vi måske tage en diskussion om - og hvorfor priserne på afkom fra disse "defekter" er så ekstremt høje? De kpster vel det dobbelte af andre racer. Hvad der undrer mig er så at man også mener alle skal have lov at avle på - enten de har forstanden til det eller ej. De er svært nok at sikre man avler fornuftigt og sundt på helt normale katte - nybegyndere i hobetal giv sig ud i "mutation avl", suk ...

Jeg avler på en race det pt. ikke er lykkedes at ødelægge. Den ligner en helt normal kat - den er helt normalt bygget - den har pels (godt nok speciel, racens kendetegn sammen med psyken) - opfører sig generelt som for racen - er generelt en sund race.

• #47   13. apr 2010 "Det koster ikke 4000,- at lave en killing der er ormebehandlet dyrlægechekket og vaccineret 1. gang! Jeg har faktisk også katte."

Nej, men så prøv dog at fatte, at vi vil det bedre for vores killinger end at sende dem ud i verden,med intet andet i bagagen end en ormekur og en enkelt vaccine! Jeg er sådan set også ligeglad med, at du ikke tror på at det er det det koster, jeg er bare træt af at få smidt i hovedet at vi opdrættere tjener styrtende på vores opdræt og nu lyver vi tilmed også. Jeg kan love dig for at opdræt er rent underskuds "forretning" og man smider mere i det, end få ud af det. Men bild du dig da bare ind at vi tjener styrtende på vores "hobby". Jeg kan godt høre du har en antipati imod racekatte, så jeg gider sådan set ikke bruge mere til på at forklare dig noget. Jeg kan se andre har forsøgt ihærdigt, men lige lidt nytter det.

• #48   13. apr 2010 Whauu Camilla..sidder du der og skrive mine tanke på et forum..

for det er lige mine tanker

• #49   13. apr 2010 Enig med Camilla, og enig med Lis.

• #50   13. apr 2010 Denne tråd er da vist blevet til en tavlediskussion på afveje… c";)

Jeg vil nøjes med at svare på trådstarterens spørgsmål.

Til Maiken og Gabby:

" hvorfor F:.... sælge en kat med tavle , det er jo helt små killinger der neutraliseres og sælges med papiere, man kan da ikke bruge tavlen til noget så ?"

Dit spørgsmål beror efter min mening på en helt generel misforståelse. En stamtavle er en fødselsattest og stamtræ i ét. I stamtavlen står der oplysninger om kattens navn, stambogsnummer, fødselsdato, race, farve, kuldets sammensætning, opdrætter, stambogssekretær/fører m.v. Alle disse oplysninger tilsammen udgør dokumentationen for kattens ophav og oprindelse og har intet at gøre med, om katten er neutraliseret eller ej.

Er man interesseret i at eje en racekat er en stamtavle et must og en selvfølge.

" er jeg den eneste der syntes at det er tosset smiley ? hvorfor betale for en tavle når man alligevel kun kan udstille lidt?

HVORFOR (hvis du er opdrætter´) gør i det ? c'',)"

Dit spørgsmål går på brugsrettigheden på en racekat. Det er vigtigt, at du her skelner mellem kælekatte og avlskatte, idet en avlskat af logiske årsager ikke bliver neutraliseret.

Når vi sælger en kælekat vil den uden undtagelse blive neutraliseret hjemmefra. Dette gør vi for at værne om den race, som vi arbejder med, således denne ikke ender med at få killinger/lave killinger på ikke racerene katte. Vores ønske om at værne om racen kommer af dyb kærlighed til racen og dens kendetegn/karakteristika. Dette reducerer naturligt anvendelsesmulighederne for køberen, hvorfor vi også tager en mindre pris for en kælekilling end en avlskilling. Dette princip synes jeg ikke er så tosset endda... smiley

Er køberen interesseret i dejlig kat af en bestemt race uden ambitioner om opdræt, køber vedkommende en kælekat.

Er køberen interesseret i en dejlig kat af en bestemt race med ambitioner om opdræt, køber vedkommende en avlskat.

Det var hermed mit bidrag til dine spørgsmål.

• #51   13. apr 2010 Glenn... siger du ved dette: Er man interesseret i at eje en racekat er en stamtavle et must og en selvfølge.
    at man ikke kan ha racekatte uden man også har en stamtavle??

• #52   13. apr 2010 Charlotte:

"siger du ved dette: Er man interesseret i at eje en racekat er en stamtavle et must og en selvfølge.
    at man ikke kan ha racekatte uden man også har en stamtavle??"

Nej, det siger jeg ikke.

Med udgangspunkt i maine coon er en stamtavle for mig et must og en selvfølge til dokumentation af ophav, oprindelse m.v.

• #53   13. apr 2010 ok forstår ikke at man ikke har større respekt for de mennesker (avlerne) der virkelig lægger en masse arbejde i at vi får sunde og raske kiliinger med et godt temperamentr, tror nemlig ikke det er der helt store forretning altid, og nogen har direkte underskud, ville aldrig købe en kat uden stamtavle. Jeg er den lykkelige ejer af en omplaceret tidligere avlskat, han er helt vidunderlig, han nyder sit otium her i vores hus og indhegnet have.

• #54   13. apr 2010 Kirsten,

lige præcis det du skriver giver de glade og gode oplevelser ved at være opdrætter. Tak for det!

• #55   13. apr 2010 Glenn..
    ok så misforstod jeg dig, forstod det som du sagde at man ikke kunne få recekatte uden stamtavle.....

alt det andet herinde ang avlere kan jeg kun gi jer fleste ret i...

• #56   13. apr 2010 Charlote - nej de skal ikek ahve stamtavle, men man kan ikke være sikker på ens kat ikke er en blanding hvis den ikke har det smiley

• #57   13. apr 2010 Tanja.... ja det er jeg godt klar over man ikke kan:-) blev bare usikker på det Glenn skrev og forstod det som om at alle racekatte havde stamtavle... nogen fra vælger den jo og ja så har de den ikke

• #58   13. apr 2010 er bange for i misforstår mig, for jeg er helt enige ang stamtavle og det gir underskud i opdræt...
    skulle jeg ha en racekat ville jeg også ha de papier i orden så jeg var sikker på jeg fik det jeg betalte for....
    jeg er ikke ude i at kritisere jeres måde at drive opdræt på....

• #59   13. apr 2010 charlotte< nu missemomse til 5 dejlige killinger J

Livet er et spørgsmål om valg og fra valg.

Min holdning er at den vare jeg leverer har også et certifikat på at den er det - alt andet er i mine øjne bondefangeri, at springe over hvor gærdet er lavest, tage mindst muligt ansvar osv ...

• #60   13. apr 2010 hehe lis, fik lige svaret på dit indlæg før dette, men du må ha slettet smiley

Kommentér på:
tror opdrættere de er smarte ?

Annonce