{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.886 visninger | Oprettet:

Omkring nye opdrættere?? {{forumTopicSubject}}

Ska lige siges med det samme, jeg vil ik blive uvenner med nogen, det er kun et spørgsmål og undren..

Har længe gået og undre mig over, hvorfor nye opdrætter har så svært ved og få lov og købe kat, hos nogle opdrættere?? Alle har jo været nye engang, man ska jo starte et sted..
Er selv ny registreret opdrætter og har tit haft svært ved og få lov og købe kat hos nogle, nogle har os afvist mig, fordi jeg er ny..
Men det der undre mig er, at hvordan kan man afvise en, på det grundlag at persone er ny??
Der burde være en større grund..
Både mine lære i skolen, veninder og min dyrlæge, siger at de virkelig kan mærke at jeg brænder for mine katte (dyr), det ik bare en leg, men mit liv..
Mine dyr mangler inte, og jeg er ik bange for at spørger, hvis der er noget jeg er i tvivl om. Og tror ik jeg er den eneste der har det såen..

Jeg er f.eks vokse op med katte, har haft kat, lige fra jeg blev født, det vil sige 24 år.. Jeg ku ha starte op, for længe siden, men valgte og vente så længe, fordi jeg ville vide nogle ting inden + jeg blev forloved, og sku lige ha manden med på det, da vi jo bor sammen :o)
Så det jo ik fordi jeg er uviden omkring katte og deres pleje osv..

Hva er det der gør at nogle simpelhen afviser nye, f.eks sådan en som mig??

Er bare nysgeri :o)

Mvh Karina-DK Bjørnholt.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Omkring nye opdrættere??
  • #1   15. sep 2009 Godt spørgsmål. Jeg ved det faktisk ikke. Har selv besluttet at søge stamnavn for nyligt og vil i gang med at opdrætte indenfor et par år.. Så jeg er da spændt på om der er nogen der vil sælge avlskat til mig til den tid smiley

    Jeg er dog ret sikker på at de to opdrættere jeg har købt katte fra, vil sælge til mig og hjælpe med at finde den rette kat når den tid kommer. Men hvis jeg henvendte mig til nogen andre, ville de måske ikke. Tror virkelig det er et spørgsmål om at kende nogen gode opdrættere personligt og også møde nye mennesker, fx på udstillingerne.


  • #2   15. sep 2009 Mille:
    Bliver jo rigtig spændene.. Og held og lykke til dig :o) Det er jo nogle utrolig dejlige dyr..
    Ja det har du ret i.. Vil os ku købe kat igen ved Georgias og Fleurs opdrætter og os ved en del andre.. Men der er bare mange der afviser i nu, med det grundlag at man er ny.. Ny betyder jo ik, at man ik ved noget om katte..
    Undre mig virkelig meget..


  • #3   15. sep 2009 Hej Karina

    Det er et stort ansvar at hjælpe nye igang, og mange har ikke den energi der skal til, da der for mange seriøse opdrætetrs vedkommende følger en mentor med i pakken.

    Mange vil også godt lige se hvordan personen griber sit opdræt an etisk og moralsk før man har lyst at sælge til en ny...mange har brændt nallerne gennem tiderne, så derfor bliver man mere forsigtig. Men tag telefonen, eller tag ud på shows, og få derigennem en ordentlig snak med opdrætterne, så de får sat ansigt/stemme på dig. Gør dig klart hvilken type, look og linier du er intresseret i at arbejde, med og hvad dine fremtidsvisioner er for dit opdræt.

    Held og lykke


  • #4   15. sep 2009 Jeg har solgt avlskatte til flere førstegangsavlere uden problemer og vil forsat gøre det.
    Dog stiller jeg som krav at vedkommende har et registreret stamnavn fra Fife.


  • #5   15. sep 2009 * Chicabee* -

    Ja det er selvføelig rigtigt.. Men istedet for bare at afvise med det samme, så ku man jo prøve og se persone an først..
    Jeg er tit blevet afvist, inden de har set mig eller noget andet, blot fordi jeg er ny..
    Men godt nok er jeg ny med mit stamnavn, men jeg er ik ny, hva angår katte, hvis du/i forstår..
    Går til næsten alle udstillinger i jylland..
    Og tror på at der er mange der har samme problem som mig, rimelig tit.. Leder ik efter kat mere, lige pt.. Da jeg lige vil starte ud med det jeg har.. Men ska helt klart ha flere med tiden :o)
    Men tusind tak for dit svar :o)


  • #6   15. sep 2009 Tanja:
    Tror det er lidt det samme med de fleste racer..

    Hanne N:
    Ja det er klart.. Stamnavnet ska være der.. Var dog heldig og få lov og købe mine to tøser, inden jeg havde fået mit stamnavn, men søgte os hurtigst muligt..
    Men det var os fordi jeg blev forelsket i de to, inden jeg havde fået søgt noget, smiler..


  • #7   15. sep 2009 Jeg tror det er fordi der er mange der starter forkert og forhastet ud. Jeg var en af dem der gjorde det, og jeg har lært rigtig meget siden da.

    En af de fejl du f.eks lige har begået, er at købe en "brugt" kat, som det ser ud til at du vil bruge til avl. Desuden ser han ikke ud til at holde MCO standarden ud fra dine billeder, hans profil ser ud som om den næsten er lige, og det skal den jo bestemt ikke være. Så der mener jeg at du har handlet lidt forhastet, og det har du nok fordi du netop ikke har kunne finde en han du kunne købe en parring hos.

    Det bedste jeg kan råde en der gerne vil opdrætte til, det er at købe en udstillingskastrat. Udstille alt det h*n kan, og suge så meget viden til sig som muligt, skabe sig et netværk. Melde sig ind i en klub som udbyder en masse kurser, og tag dem alle. Efter 2-3 år på denne måde, så har man garanteret skabt kontakter til opdrættere som man kan købe avlskat hos.


  • #8   15. sep 2009 Annie:
    Han er ik brugt, da han aldrig har lavet et kuld.. Han er helt frisk, hvis man kan sige det såen, ss.. Og har kigge længe efter en han, og fandt os en, som der desværre blev aflivet få dage før, han sku hjem til mig.. Og har haft spurgt mange ud, om Loui ku bruges.. Og alle synes at han er rigtig lækker..
    Billedere kan hurtig tages fejl af, især pågrund af farven..
    Og ingen kat er perfekt, der vil altid ku findes en fejl..
    Og handler aldrig forhaste, da det for mig ik kun er et avls dyr, men en del af familien..
    I mine øjne er det et levende væsen, som der ik kun ska tages som et avlsdyr, men et dyr man elsker højt..

    Og f.eks en som mig, der er vokse op med katte i 24 år, behøver ik og købe en kasterat og udstille, hvis jeg i forvejen er vokse op med katte i 24 år, og nu vil vidre med min drøm..
    Det jo ik alle der har den drøm og udstille sine katte, kender en opdrætter, hun udstiller ik sine katte, men derfor er hun stadig en god og seriøs opdrætter..
    Jeg valgte selv og udstille, fordi det interessere mig, og jeg er hel bit af at udstille osv :o)


  • #9   15. sep 2009 Karina - Det kan da godt være han ikke er brugt til avl, men du har købt en omplceringskat, og ikke en killing.

    Jeg er da også vokset op med katte, og var 30 år da jeg fik mit stamnavn, men der var godt nok mange ting jeg ikke anede om opdræt, på trods af at jeg altid har haft kat.

    Jeg mener ikke man kan være 100% seriøs hvis man ikke deltager i udstillinger, så man kan følge med i hvordan ens race udvikler sig.


  • #10   15. sep 2009 jeg har aldrig selv haft problemer med at købe en kat med åben tavle.

    nu hvor jeg er gået i gang med at opdrætte har jeg en super god mentor som tit har mig i røret med en masse spørgsmål. ss.


  • #11   15. sep 2009 Karina
    Tusind tak, jeg glæder mig også meget til den dag jeg finder den perfekte avlskat og kan komme igang smiley

    Jeg har netop valgt at starte med en kastrat og på den måde komme afsted på nogle udstillinger og møde andre folk, som opdrætter persere. Og lære en masse om hvordan standarden er og måske blive god til at spotte de katte, som har de bedste træk.
    Jeg har ikke så travlt med at komme i gang, fordi for mig er det virkelig en drøm at kunne lave perfekte katte, både med hensyn til udseende, temperament og sundhed. Det der kommer ud af det, skal være et resultat jeg kan være stolt af smiley Og det kræver selvfølgelig et forarbejde og en vis erfaring med ens race.

    Jeg har desuden heller ikke pladsen til at have opdræt lige nu. Så kan jo lige så godt bruge tiden fornuftigt og suge en masse viden til mig imens smiley


  • #12   15. sep 2009 Annie:
    Det behøver da heller ik være en killing, for at være en god kat.. Ik sikkert at jeg ville ha en killing.. Om han var killing eller ej, så ændre det da ik noget på ham..

    Ja der er måske nogle ting, nogle ik ved.. Men viste de fleste ting.. Og ingen ved alt, da der hele tiden kommer noget nyt..

    Oki, det var da en lidt underligt indstilling og ha, men hver sin mening.. Men man kan da godt være seriøs opdrætter, uden og udstille.. Det jo ik sikkert at alle vil udsætte sine katte for udstillings livet.. Man kan jo godt følge med i udviklingen ude og udstille.. Der er jo så mange forskellige typer MCO til udstilling, så det kan man ik altid bruge til noget..
    Og man får os rigtig mange kommentar om ens kat..
    f.eks Georgia hendes har ejg fået rigtig mange kommentar om, f.eks hendes øre er perfekt, mens nogle mener de godt måtte være lidt større osv..
    Men alle med hver sin smag..

    Men det var ik det jeg ville ind på, om hvem der er seriøs eller ej, og hvem der kan lig mine katte eller ej.. Så længe jeg er glade for mine katte og ved hav jeg vil, så er alt andet ligegyldigt..
    Det jeg undre mig over, er hvorfor nogle opdrætter afviser, fordi man er ny..


  • #13   15. sep 2009 Mette:
    Det var rigtig dejlig.. Ja jeg snakker os fint med de fleste.. Og er os ligeglad med om folk kan lig mig personligt eller ej.. Da jeg bare er glad for mine dyr.. Og glad for dem jeg snakker rigtig godt med..
    Men har opleve en del eks på folk der afviser uden en ordtlig grund..


  • #14   15. sep 2009 Mille:
    Så lidt.. Kan jeg virkelig godt forstå at du gør.. Er os rigtig spændene.. Går os og glæder mig til når jeg får mit første kuld killingere :o)

    Det os fint og starte op på den måde.. Og har nettop haft mange kælekatte igennem mit liv, sammen med min mor.. Og mine to moster har os altid haft katte, både fra racekatte til huskatte :o)

    Hehe ja det kræver en del plads.. Og indtil man får den, så ja, så kan man godt starte stille op, med noget hygge udstilling osv..
    Og var os en af de ting jeg gik og vente på at få plads.. Nu bor jeg så i et slags nedlagt landbrug, så har rigelig plads :o)


  • #15   15. sep 2009 Tror det har noget at gøre med at man gerne vil værne om sine linie.
    Det ville jeg selv.
    Når jeg engang vil starte på sælge ud til opdræt.
    Og vi har haft mange useriøse forspørgsler, fra nye opstartede .
    Og de fleste har jeg givet for en forklaring , hvor for vi ikke sælge opdræts katte ud endnu,


  • #16   15. sep 2009 Grunden til at jeg ikke sælger til nye opdrættere er netop at jeg mener de bør bruge fremgangsmåden med at udstille en kastrat i nogle år, og tage alle de kurser de kan komme i nærheden af.

    Desuden er jeg slet ikke erfaren nok til at sælge avlskatte, så det begiver jeg mig slet ikke ud i.

    Det er så en HELT anden problematik. Der er vildt mange nye opdrættere som sælger ud til avl til andre nye opdrættere.


  • #17   15. sep 2009 Helt ening Annie.
    Hvor jeg også tit hørt, jamen i er også nye vi nye er nødt til at holde sammen. GGG
    Og der alt for mange nye opdrætter der sælger ud til højre og venstre.
    Og som opdrætter ville jeg da være ked af det, at se mine linie som man har har arbejdet hårdt med bliver spredt ud over det hele..

    Men det er måske mig og min lille verden


  • #18   15. sep 2009 Nu kommer det lige ud ag posen - jeg er sikker på det også er racebestemt, og nogen racer er et ludermarked (undskyld udtykket)

    For mit eget vedkommende arbejder jeg med katte jeg har importeret - der er restiktioner på hvad jeg kan gøre med afkom - går jeg uden for gruppen - så skal jeg spørge og bevise (og hvordan kan jeg det med en ny) at vedkommende er seriøs og har samme avlsmål og etik. Træder jeg ved siden af - så lukkes der for mig og jeg kan hoppe på de linier man kan få på ethvert gadehjørne. Det har jeg faktisk ikke lyst til - det tog mig tæt på 10 år at opnå en tillid der gjorde jeg fik avlsmateriale.

    Når det er sagt, tja, så føler jeg det er meget krævende at sælge til nye, ikke alle har lyst til at lytte, ved bedre og har både nemmere og hurtigere metoder.

    Jeg har en kat hos nogen der gerne ville prøve, katten er min, ugifter ud over dagligdagen er mine - det er ansvaret også


  • #19   16. sep 2009 Det ik fordi jeg har så svært ved og købe kat, der er bare en hel del der afviser, fordi man er ny.. Og ja, jeg undre mig bare en del, og tænkte at nu ville jeg spørger jer herinde :o)

    Mette S: Ja man må kæmpe sig frem, smiler.. Men ja, jeg orker ik og kæmpe med folk, der ik vil sælge en kat til mig, jeg kigger bare vidre hos andre.. Såen er jeg bare..
    Og nej, man tjener inte ved det, gør man heller ik ved heste og andre dyr.. Der er jo udgifter ved det hele, både dyrlæge, foder, udstilling (hvis man udstiller) osv osv...


  • #20   16. sep 2009 Der er altid nogen der er villige til at sælge avlsdyr - til alle der gide købe og betale - det er som regel derefter. Og hvad fornøjelse er der ved at have det samme som alle og enhver kan købe på ethvert gadehjørne?

    Man skal kæmpe for det man gerne vil have - og bevise man er det værd ved ikke at ha' for travlt.

    Kommer man ligesom i gang med alt det ingen alligevel gider have - måsk også fra mindre seriøs opdrættere, kan man skyde en pind efter det der var ens drøm


Kommentér på:
Omkring nye opdrættere??

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce