{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.413 visninger | Oprettet:

FIP og fiduser {{forumTopicSubject}}

Jeg sidder helt lamslået og læser i en af grupperne at en bruger anbefaler en bruger ar den opdætter hvor katten er købt afliver de katte der har produceret killinger der senere er døde af FIP - for det smitter ...

Jeg er lamslået over en der selv opdrætter lukker sådan en omgang ud. Men måske vedkommende har et coronafrit katteri - hvis ikke så skal de vel også aflives?

Kunne være spændende at høre hvem der har et coronafrit katteri - og hvordan det forbliver det?

Hvem kender status i deres katteri - og hvad kan I bruge det til?

Jeg har ikke et coronafrit katteri. Jeg har produceret 1 kat der er død af FIP i 1 års alderen.

PS jeg tester normalt ikke - en er testet i forbindelse med en hankatejer i udk´landet krævede enten katten var vaccineret mod corona - eller havde en titer på 0 - det havde den så ikke den var 400 - så det blev ikke til noget.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Vaskemaskine med vand problemer 490 kr.
  • Ophænging af 80’ tv og væg reol 1.299 kr.
  • 2x Radiator der skal genstartes 1.200 kr.
  • Hjælp til at samle skab 490 kr.
  • Reparation fuge i bruser mellem flise og afløbsrist. 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  FIP og fiduser
  • #1   9. jul 2010 Har en veninde som går rigtig meget op, lige i netop det.. Jeg kan skrive imorgen om hvad hendes ligger på, hvis det er fordi du vil høre nogle eksempler smiley

• #3   9. jul 2010 Det indlæg har jeg vist ikke set.. jeg må lige ind og læse den tråd igennem..

Jeg kender status på mine.. Men ikke dermed sagt at jeg ved at de alle ikke vil udvikle FIP

puha, ja, det er sku ikke nemt at får og endnu svære at bibeholde et corronafrit katteri, eller i det hele taget kattehold..

• #5   9. jul 2010 Jeg har ikke katteri, men begge mine 2 katte er testet (som 12 ugers killing) og havde en titer på 0.

Da jeg i sin tid opdrættede NFO (i det meget, meget små) testede jeg også mine katte, incl huskattene. ALLE havde titer på <20, som det hed dengang i midten af 80'erne. Vi havde i en periode 12 katte, alle titer <20.

Det kan godt være det er hysterisk, men jeg vil helst have negative katte. Og ved det kan lade sig gøre.

Men omvendt ville jeg nu heller aldrig sige til nogen, at de skulle aflive deres positive katte.

Jeg synes emnet er ret interessant, især den 'nye' viden om at virus muterer fra ubetydeligt til dødeligt.
    Jeg undrer mig dog stadig lidt over det, da jeg (da jeg arbejdede som vet sygeplejerske) har set 2-3 tilfælde, hvor samtlige katte i huset fik FIP (den våde med strågul vædske i bughulen) med meget kort tids mellemrum. I det ene tilfælde jeg husker var 'samtlige' 2 katte, i et andet 3 katte.
    mvh
    Pia

• #7   9. jul 2010 Nogen går ind for Corona fri katterier - hvordan de kan holde det ved jeg ikke.

Een ting er sikkert at katten har en coran på 0 betyder ikke den ikke senere kan få en corona på noget andet. Man kan så kun arbejde sammen med andre katterier med samme status - uhyre vanskeligt og begrænsende avlsmæssigt.

Skal man være 100% sikker på at forblive med en corona på 0 - så skal man teste sin hunkat umiddelbart fødsel - har hun en titer - så fjernes hendes killinger når de ca. er 4 uger fra moderen og isoleres.

Så kan man måske nok holde den gående et stykke tid.

Hvad gør dem der har et coronafrit katteri når de sælger killinger - det syntes jeg kunne være interessant at høre - for killingen kan jo sagtens komme ind i et nyr hjem og smittes der. Bliver en killing leveret med certifikt på den har 0?

• #9   9. jul 2010 Amigo:
    Jeg husker ikke alle detaljer, men mener at huske at det i hvert fald i det ene tilfælde IKKE var kuldsøskende og iøvrigt heller ikke helt unge katte, men nogle på 2-4 år.
    Kattene var 'kendt' som ellers sunde og raske.

Lis skriver:
    "Kunne være spændende at høre hvem der har et coronafrit katteri - og hvordan det forbliver det?"

Jeg har holdt mine katte frie ved at teste inden ankomst og ikke tage nogle ind som er positive. Og dette galdt også 2 stk tilløber katte, som flyttede ind.
    smiley
    Pia

• #10   9. jul 2010 Felis F:
    Du fik skrevet hele dit indlæg, inden jeg fik trykket "Opret indlæg ..." da jeg var nede og hente et glas vand efter jeg havde skrevet, men inden jeg fik trykket smiley

Jeg er meget enig i dine betragtninger, men jeg betragtes vist også som hysterisk omkring corona (FIP) positive katte....
    smiley
    Pia

• #11   9. jul 2010 De to FIP-tilfælde vi har haft her i huset - 1 tør FIP, 1 våd FIP - har været katte importeret til katteriet med års mellemrum. Den første skulle have været avlskat, men det nåede hun ikke - jeg mistænker, hun var syg, da hun kom. Den anden var kælekat - han døde 3år gammel (ved hans død fik vi at vide, at to af hans kuldbrødre var døde året før - også af FIP).
    Ved den førstes død testede vi alle vores andre katte for FCoV udvikling - enten var de slet ikke påvirkede, eller de bekæmpede FCoV i fin stil. En af kattene havde konstant en skyhøj titer uden udvikling - hun lever i bedste velgående som kælekat 9år gammel - hendes 16 killinger er sunde og raske.

• #12   9. jul 2010 Coronavirus smitter via bakkerne.

Jeg er enig er der nogen katte/linier der er højrere forekomst af mutering højrere. Persolnligt tror jeg det skyldes dårligt immunforsvar - eller måske en mere agressiv corona virus.

Men at aflive katten fordi den produceret killinger der udvikler FIP - det finder jeg betænkeligt. Gør man det er der jo mange andre dyr der skulle aflives. Men at holde op med at avle på den kunne være formålstjenligt

• #13   9. jul 2010 Og lige for at få det på det rene - Corona er en virus - det er IKKE en genetisk arvelig faktor

Skammeligt at dyrlæger bilder deres klienter det ind.

Lidt fakta her:
    (link fjernet)

• #16   9. jul 2010 Felis,

Det smitter PRIMÆRT via bakken - men for min skyld er det da fint du nævner også via spyt lvom det er sjældnere.

Og så glemmer du at det er UNDER 1% af cornapoositive katte udvikler FIP - der er andet der har lagt højere dødelig og som man bør frygte langt mere - mange gør sig end ikke overvejelser om méget af det andet:-(

Du glemmer også at hovedparten renser sig selv - med mindre de reinficeres.

Klart det er et katteriproblem (udekatte bruger jo ikke same bakke) - der er vist heller ingen der har antydet andet., jeg har ihvertfald ikke Hvor du får far det er indavl og dårlig immunforsvar - det ved jeg ikke lige - din egen klonklussion - den fremgår ikke af slideshowet. Men bevares det kan sikkert være medvirkende.

Men selvfølgelig ´skriver du som du gør Felis - jeg kender jo din holdning - er det ikke udekatte - så er det syge skravl - især hvis de er racekatte.

Kommentér på:
FIP og fiduser

Annonce