{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.862 visninger | Oprettet:

Pris på Race katte?? {{forumTopicSubject}}

Jeg må indrømme at jeg undere over prisen på en Race kat hvordan kan man vide at ens kat er 3500-5000kr værd?? Hvorfor så mange penge? Har set at der er mange der vil have 3000-4000kr for en kælekat og så er der lige en liste om hvad man må med den.... Dette er ikke et negativt indlæg men undere mig.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Pris på Race katte??
  • #1   5. aug 2010 de fleste opdratter likker meget enegi og penge i at opdratte de de katte med gode gener

  • #2   5. aug 2010 Felix, hvad tror du en avlskat koster ?? dem skal der jo 2 af før der kommer killinger + test af avlsdyr osv

  • #4   5. aug 2010 Jeg ved ikke hvad det koster at opdrætte har ingen ide da jeg ikke selv opdrætter. Har set at mange låner hos hinanden... Hvordan tester man avlsdyr?

  • #5   5. aug 2010 Jeg mener at det er noget med nogle blodprøver, og det er jo heller ikke billigt..

  • #6   5. aug 2010 blodprøver og hjerte scanninger ect

  • #7   5. aug 2010 Når man låner hos hinanden betaler man jo også for parringer ex et beløb for parring + et beløb pr killing der kommer.

  • #8   5. aug 2010 hvis man ikke selv har hankatten, så kan en parring alene koste mellem 2500 og 5000, alt efter hvilken type aftale der laves. Ellers koster det indkøb af 2 gode avlsdyr, så kan beløbe sig til store summer, især hvis man importerer fra udlandet. Så er der ekstra dyrlægeregninger, test for forskellige arvelige sygdomme osv, ekstra foder ekstra grus, stamtavler, vacciner og mærkninger, neutralisering og nogen gange EU pas. Plus alt det løse.
    Når man køber en racekat hos en reg opdrætter er der osse en salgskontrakt, der er en fordel for køber, frem for en tilfældig handel. Selvfølgelig giver den osse sælger nogle fordele.
    Jeg brugte ca 1½ år på at finde en egnet avlshan og lige så lang tid på at finde en hankat jeg kunne købe en parring på.
    Og sidst kom der ca 10.000 oveni pga af sygdom og der skal muligvis en operation til senere.
    Så prøv at regne lidt på hvad vi giver for at "lave" en enkelt killing og sær det op mod den pris vi tager.


  • #9   5. aug 2010 Vores kælekatte koster 5000 kr. og vi tjener ikke en øre på dem. Det er der mange gode grunde til, for det første har man ikke sin egen hankat, så må man ud og låne en, og det er bestemt ikke gratis.

    Hvis man skal låne en hankat skal man ofte have taget en FIV/FeLV test på sin hunkat, selve lånet af hankatten koster fra 3000-5000 kr.
    Jeg beholder killingerne indtil de er omkring 14 uger gamle, og de får stamtavle, skriftlig købskontrakt og en pæn størrelse killingepakke med foder, legetøj, kam, ogcd-rom med billeder.
    Når killingerne *leveres* i deres nye hjem er de blevet chippet og registreret, vaccineret x 2, og neutraliseret, de er samtidigt blevet undersøgt af en dyrlæge i to omgange, for at sikre at de er sunde og raske.
    Så for mit vedkommende er det parringsudgifter, og dyrlæge, som stort set alle penge går til. Til gengæld så er dyrlægeudgifter nogen man selv ville skulle af med under alle omstændigheder, og man får en killing, der er vokset op midt i min stuen, elsker mennesker og er noget af det mest sociale der findes. Man har også vished for, at jeg har gjort mit bedste for at lave de sundeste killinger jeg kan, at forældredyrene er testet for relevante sygdomme, og en garanti for, at jeg står til rådighed for spørgsmål så længe man måtte ønske det.

    Desuden er der flere generationer selekteret efter, at kun bruge de sundeste, dem med bedste temperament, og naturligvis de smukkeste katte i avl. Jeg som opdrætter har naturligvis gjort alt hvad jeg kan for at gøre mig bekendt med de linier der ligger bag mine katte, og kan vise mine killingers forfædre frem. Jeg har en viden omkring personlighed og sygdomme, samt defekter, som er utrolig vigtig for at lave de bedst mulige killinger.

    En kat lever forhåbenligt omkring 15 år, og vil være din ven og fortrolige, som kun et elsket kæledyr kan være det, ens fladskærms tv koster ca. det samme, og vil sikkert være forældet efter et år, og så er det killingen der er dyr?


  • #10   5. aug 2010 glemte lige at skrive at man som sælger osse er køber behjælpelig lang tid fremover.

  • #11   5. aug 2010 Okay så det man giver 3000-5000kr for er noget af den udgift opdrætteren har haft og så generne,er det forstået rigtig?

  • #12   5. aug 2010 JA plus den garanti at forældredyrene er raske. I hvert fald hvis det er en seriøs opdrætter.
    Og så skal du huske at hvis du får en ganske alm huskat, så vil det koste mellem 2000 og 2500 for vacciner, chipning og neutralisering. Det kan du så trække fra


  • #13   5. aug 2010 Altså som beskrevet, så betaler du stort set for at man har kunne lave killingen (det er lån af hankat), og så er hovedparten af de andre penge, nogen der er lagt direkte videre hos dyrlægen, sådan fungere det i hvert fald her, fordi killingerne er færdigvaccineret, kastreret og chippet.

    Desuden vil det også være forskellige fra race til race, hvad prisniveauet er, og hvilke test der udføres, ligesom prisen på en killing vil være forskellig fra opdrætter til opdrætter, afhængigt af hvor meget man får med i prisen.

    Men der har naturligvis også været andre udgifter, og de er ret betragtelige, til lødigt foder, både vådt og tørt, grus, legetøj. Skulle man som opdrætter endeligt tjene noget på sine killinger, så bliver det ofte bare lagt videre i killingepuljen, til køb af ny avlskat, eller til hvis man skulle være så uheldig at rende ind i et kejsersnit en søndag nat, pris: 12.000 kr.

    Så selvom det lyder af mange penge, så får man reelt set meget, endda rigtigt meget for dem, og stortset ingen opdrættere herhjemme kan tjene så meget som en krone på det, og de fleste priser sig lykkelige, hvis bare minusset på kassekreditten ikke bliver alt for stort.


  • #14   6. aug 2010 i kvinder sidder på jeres mænd´s dankort !

    hvis man vil have en kælekat burde man bare købe en ganske almindelig kat..
    men selfølgelig hvis man er en attention whore så køber man en race kat og kommer her ind og praler med den


  • #17   6. aug 2010 R.B - Sikke en trist historie. Dem hører man desværre ofte og det er utroligt at folk kan være så groteske. "Det er jo bare dyr"... nå ja, men hvad er du ikke selv, tænker jeg?

    Jeg har dog erfaret noget omvendt. Mine forældre købte en british shorthair for to år siden. De gav omkring 5500,- for den og opdrætters mand er endda dyrelæge, så mine forældre følte sig sikre på, at den var sund og rask, også mentalt. Selvom British shorthair ikke lige er den mest kælne skødekat man kan finde, måske tværtimod, så er mine forældres kat altså direkte BANGE. Den bliver skræmt og løber under sofaen såsnart der er den mindste lyd, et eller andet falder eller andre naturlige, ikke-voldsomme lyde. Derudover kan man dårlig nok kæle med den. Den er blevet bedre med tiden, men at blive holdte inde i et rum med de andre søskende, mens den var hos opdrætter, har måske ikke været helt så godt for den. Vi tror ikke, at den har fået den sociale menneske kontakt den skulle have.

    Tilgengæld har jeg selv for 1 måneds tid siden købt en blandingskilling (4 racer). Det er simpelthen den skønneste kat i verden og jeg elsker hende helt op til skyerne og ned igen. Min mor misunder mig og savner min kat når hun ikke besøger mig. Min pige kan selvfølgelig have en masse sygdomme, fejl og det kan komme til at blive hårdt for hende, mig og pengepungen. Men jeg vil sørge for, på bedste vis, at hun får det bedste af det bedste. Jeg laver desuden ikke afkom på hende, selvom generationerne tilbage aldrig har fejlet noget.

    Det er på ingen måder en kritik af racekatte eller deres opdrættere. Jeg forstår den dyre pris og sådan set også valget af racekat. Ville bare fortælle min historie (:


  • #18   6. aug 2010 Tusiden tak for jeres svar de gav mig klarhed.


  • #20   7. aug 2010 Stald Abli *Abli Cats* .
    Helt sikker det kommer ud på et om man har blandingskat-huskat eller en racekat de er alle sammen lige dejlige smiley

    Det skal ikke være en hemmelighed at jeg godt kunne tænke mig en kat som har Norsk Skovkat eller Maine Coon i sig men tror ikke kæresten siger ok til at bruge så mange penge på en kat.
    Men forstår nu hvorfor at race katte har den pris som de har ,da det ikke gav mening før.

    Tror jeg vil lede efter en blandningskat men det haster ikke på nogen måde, da tabet af min hun kat gør meget ondt.


  • #21   7. aug 2010 Lige præcis.

    Mht at du gerne vil have en kat med maine coon eller norsk skovkat i sig. Min er en blandingskat med maine coon, norsk skovkat, hellig birma, og perser.. Jeg gav 1000,. for hende. Nogen vil mene det er dyrt, jeg synes det var det værd og har også råd til det. Men ofte jeg har set blandingskillinger herinde med MC og norsk skovkat i sig til en del lavere priser (:

    Beklager med din tidligere mis. Det er aldrig skægt, sådan noget.


  • #22   9. aug 2010 Der findes faktisk kvinder der tjener deres egen penge og kan købe det de vil. Har du overvejet hvad du selv er, siden du beskylder andre for at være en attention whore. Jeg vil foreslå mandschauvinistisk sv*n



  • #23   9. aug 2010 Hahaha, kvinden har talt! (;

  • #24   9. aug 2010 Klapper lige i mine små hænder af Liv B

  • #25   3. sep 2010 Hvis du vælger en blandingskat, så se dig godt for. Hvis en langhåret og en korthåret kat for killinger, så vil killingen som oftest blive korthåret, da dette gen er det stærkeste. Vi købte selv en blandingskat, norsk skovkat og maincoon. Mor var nok norsk skovkat, men far hmmm. Vores kat blev bare en helt almindelig huskat, som vi havde kørt langt efter og betalt en fin pris på. Men vi elskede hende selvfølgelig alligevel, men vores næste kat blev med stamtavle:-)))))

Kommentér på:
Pris på Race katte??

Annonce