{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.437 visninger | Oprettet:

Hvad køber man... {{forumTopicSubject}}


Hvad køber man når man køber racekat?


Af Thurah Orientals


( www.thurah-cattery.dk)



Når man har gået og funderet et stykke tid på at få kat, og har snakket med venner og familie, er emnet "racekatte" næsten altid kommet op. De fleste har hørt om forskellige racer - siameseren, perseren - og den nyeste modekat, norsk skovkat. Hvis man kender nogen, der har racekat, og måske endda har mødt katten, kan det være, man bestemmer sig for at finde en. Så kommer det første chock for mange, der har haft en måske lidt nedladende holdning til katte: Sådan en koster penge. I vores kultur har katte traditionelt været associeret med landbruget, og med kristendommens ind- førelse mistede katten en god del af den iøvrigt velfortjente status, den havde der. Der er teorier om, at de kristne selv bragte sig den sorte død - pesten - på halsen ved at forfølge og udrydde kattene, der ellers holdt rotterne i skak.

Katten var et af Frejas hellige dyr - hendes vogn var forspændt med to katte. Derfor kunne de kristne ikke lide dem. Det er traditionelt at en ny religion starter med at svine den tidligere religion til, så den selv bedre kan få fat. I vore dage brænder man ikke katte mere, medmindre man er sindsforstyrret, men lidt af den gammelkristne nedladende holdning til dyrene ses stadig.

En racekat er en kat, der har en stamtavle. Har en kat ikke en stamtavle, er det ikke en racekat - uanset hvad dens forældre er. Vi er som opdrættere forpligtede til at søge stamtavler på alle killinger født i vores hjem, med undtagelse af 'hovsa'-killinger som er racekrydsninger. Hvis man som killingekøber støder på en op- drætter, der vil lade en få killingen uden stamtavle og så lidt billigere, skal man løbe skrigende bort. Nåja, ok, man kan gå nor- malt, men en sådan opdrætter, der ikke følger reglerne på et punkt, kan man heller ikke stole på følger dem på de andre. Det er sådan nogen "lange-katte-over-disken"-mennesker, og dem synes vi ikke det er så godt at støtte i deres lettere tvivlsomme fore- tagende.

En racekat ser ud på en bestemt måde; men nok så vigtigt, så er den på en bestemt måde. Temperamentet er i lige så høj grad racespecifikt. Når man køber en racekat, ved man i meget høj grad, hvordan katten kommer til at se ud, og hvilket temperament, den får. Det er de førnævnte opdrætteres fortjeneste, for det er det, de har arbejdet på i generationerne. At gøre racen racetypisk - i såvel udseende som sind.

Vi - opdrætterne - har i generationer arbejdet mod et ideal for den givne race. Idealet ændrer sig med tiden, derfor er det svært - men generelle retningslinier er der. For at kunne opdrætte med et mål for øje, skal man sætte sig ind i mange ting. Der er for det første racens standard - et skrift, der beskriver hvordan den ideelle repræsentant for racen ser ud. Så er der alt det avlstekniske - man skal have en hunkat, hvor gammel skal hun være, før hun må parres, hvor lang tid går hun drægtig, alle spørgsmålene omkring fødslen - der er MEGET. En fødsel kan også gå galt - kræve dyrlægeindgreb så som kejsersnit - det koster ca. 4000 kr. Det er ALTID om natten, når der går noget så galt, at hunkatten skal have kejsersnit. Der koster det nemlig dobbelt takst, mens den normale pris ville ligge på ca. 2500 kr. En killing - når den er kommet ud, og mormis er kommet igennem fødslen på den ene eller den anden måde - kan godt blive sløj. Det skal der tages hånd om, og det kan hurtigt blive et par besøg hos dyrlægen á 500 kr. Den skal også have mad - specialmad, for den skal jo lære at spise først. Det er sådan noget som råt, hakket oksekød, kogt eller stegt kylling, kalvehjerte, sild, osv. Så er der ormekure, vaccinationer og stamtavler. (Ang. stamtavler se ovenstående.)

Man skal også finde den rigtige far til de kommende killinger - det kan være, man skal til udlandet for at parre - heller ikke en billig fornøjelse. En parring koster under alle omstændigheder i sig selv ca. en killings salgspris. Det kan variere noget, men det ligger deromkring. Hvis man er en seriøs opdrætter, gør man det bedst muligt, også hvad angår valg af hankat. Der kan være praktiske problemer så som karantæneregler og økonomi - men dem finder man så en løsning på. Når alt dette er sket, og man står med et kuld salgsklare killinger, kan man nemt have haft udgifter i størrelses- ordenen 10-15.000 kr. Typisk ligger det på 7-10.000 kr, men det kommer aldrig under 5.000.

En ordentlig opdrætter vil spørge dig, hvilke overvejelser du har gjort dig i forbindelse med anskaffelsen af katten. Han eller hun vil give dig alle de data, der er til rådighed, og som du kan tænkes at få brug for. Herunder avlsmæssige data, hvis du har købt katten til avl. Han eller hun vil svare så uddybende som muligt på alle de spørgsmål, du måtte have. Han eller hun vil stå til rådighed for at svare på spørgsmål om katten og hvad der måtte opstå af problemer, så længe katten lever. Han eller hun vil forholde sig kritisk til dig og din familie, for at være sikker på, at katten passer til jer og omvendt. Han eller hun vil ærligt kritisere/rette dig, hvis du tager fejl i en af dine antagelser. (Fx.: "Alle katte skal have lov at løbe frit, andet er imod deres natur." Forkert!) Han eller hun vil råde dig til at købe en anden kat(terace), hvis han eller hun skønner, det er bedre for dig og kattene.

Det, du betaler for, er at vide, at alle disse ting er i orden. At katten kommer til at se ud og være, som du har tænkt dig. At den så vidt menneskeligt muligt er rask og sund og velpasset. At det menneske, som har opdrættet dyret, har gjort det så godt som det stod i hendes eller hans magt, og har følt og føler ansvar for katten. Oftest vil du også opleve, at opdrætteren har haft kattens forfædre i nogle kattegenerationer, og kan fortælle dig om dem. Der er altid forskel på den ene og den anden kattefamilie, selv inden for racen. Det, du køber, er en lang række menneskers omsorg, planlægning og simpelt, hårdt slid, i gennem lang tid, for at fremavle netop det lille vidunder, du tager med dig hjem.

Bemærk at det ikke ar skrevet af mig, jeg syntes bare er det er godt velformuleret, og syntes at i andre også skulle se det...


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvad køber man...
  • #1   2. jan 2006 jeg vil give jer ret i at en kat med to ægte forældre er en racekat om den så har papirer eller ej.. Min blue er efter stambogsførte forældre - men hun har ikke selv stambog.. det synes jeg hverken gør hende mindre ægte eller mindre værd.. Jeg anser hende for 100% ægte. Papiret skal hverken katten eller jeg heller ikke bruge til noget... smiley

  • #2   2. jan 2006 -Tinna- Nej du kan ikke udstille en Norsk skovkat uden papire, medmindre du sætter den i huskatte klassen, men så har den ikke en chance da de skal ligne huskatte...

  • #3   2. jan 2006 Det var ikke for at snakke om stamtavler at jeg satte det ind, det var bare hvis nogen overvejede at købe racekat...

  • #4   2. jan 2006 "Katten var et af Frejas hellige dyr - hendes vogn var forspændt med to katte. Derfor kunne de kristne ikke lide dem. Det er traditionelt at en ny religion starter med at svine den tidligere religion til, så den selv bedre kan få fat." - jeg tror nu ikke det skyldes den nordiske mytologi, nærmere den epyptiske.. de tilbad katte meget mere end vi selv gjorde, og desuden har kristendommen oss sit udspring i de områder.. *S*
    (det var lige en uvæsentlig detalje..)

    Med hensyn til stamtavler og racekatte, så vil jeg mene at man aldrig kan vide sig sikker, medmindre katten har papirer.. Eller at man i det mindste ved at den kunne have det *S*

    Dog, det er ikke papiret der gør en kat til en kat, og jeg har ikke selv papirer på min Maine Coon. Da jeg købte hende var det fordi jeg var forelsket i racen og i hende, ikke i hendes forældre.. Jeg ved hun er ægte, for jeg så stamtavler osv. Jeg havde bare ikke selv noget at bruge den til, og havde hun ikke haft stamtavle ville hun være mindst ligeså meget værd i mine øjne smiley

    Er man mere "seriøs", fx med udstillinger og sådan, så kan man ikke bruge en kat uden papirer, da man ikke må udstille en kat uden.. (er det helt forkert?)


  • #5   2. jan 2006 Jeg mener også at hvis far og mor er ægte så er killingerne det også, og det behøver et stykke papir vel ik bevise.

  • #6   2. jan 2006 - Tinna - "Man kan jo med huskatte, men har læst at de skal ligne huskatte for at blive udstillet."

    Min Mille og andre killinger af samme mor og ukendt far har fået at vide at de er for "fine2 til huskatte - racen, men samtidig paser de ikke ind som racekatte. -Så ja de skal ligne huskatte! :o)

    Og uanset om katte har stamtavle eller er er de dejlige, og elsker dem uanset!


  • #7   3. jan 2006 Julie N - Glimrende indlæg smiley
    Og ja temperamentet er et af kendetegnene for en racekat - og årsagen til at jeg har købt racekat denne gang


  • #8   5. jan 2006 Det er som at sige: En hvid mand parrer sig med en hvid kvinde uden fodselsattest (læs:stamtavle) - derfor kan man ikke være sikker på, at barnet er hvidt....

  • #9   14. jan 2006 Vi har også lige købt den dejligste lille mis "Norsk Skovkat" uden stamtavle, og jeg har overhovedet ikke noget at bruge en stamtavle til, men jeg ved med garanti at begge forældre er ægte. Desuden kan man vel heller ikke være sikker på at den er ægte, hvis man køber med stamtavle, for man kan jo ikke se hvilken hankat der har parret.??

Kommentér på:
Hvad køber man...

Annonce