{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.383 visninger | Oprettet:

Hvad er de 10 vigtigste spørgsmål man skal stille når man køber kat? {{forumTopicSubject}}

Som overskriften så pænt siger, så tænker jeg lidt hvad er de 10 vigtigste spørgsmål man skal stille opdrætter når man som første gang køber skal ud og købe en kat? I mit tilfælde bliver det en Maine Coon, og den skal gerne bruges til udstilling..

Så håber at I sidder på nogle gode ting at spørge om:)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvad er de 10 vigtigste spørgsmål man skal stille når man køber kat?
  • #2   15. jan 2014 1:Er forældrene testet for HCM og HD. PKD har jeg også læst nogle testet mco for men om det kun er relevant for fondation linier ved jeg ikke.
    2: Desuden ville jeg høre ind til indavl procenten synes en del show maine coons ligger med en SINDSYG høj indavl procent. Hvis du kan læse stam tavle så se den igennem.
    3: hvor meget har hun lært dem at blive vasket og redt igennem(lang pels+dårlig mave er det STOR fordel lige at kunne vaske bagdelen på katten)
    4: hvordan ser forældrenes show resultater ud
    5: fortæl du leder efter en SHOW kat så du er "sikker" på at få den i kuldet der har bedst kosmetisk og temperament mæssigt potentiale. MEGET kan dog ændre sig som katten vokser til.
    6. så så ville jeg nok gøre hvilke sundheds garantier der gives. Hvis opdrætter INTET vil give ville jeg være skeptisk omkring linierne. Alt levende kan blive sygt men med en stabil linie hvor dyrene har en fin høj snit alder er der bedre chance for en god sund kat smiley

    tror lige det er dem jeg kan komme i tanke om

    hmm tror det var dem jeg lige kunne komme i tanke om


  • #3   15. jan 2014 Jeg ville tjekke både mormis, farmis og killingen. Ørerne skal være rene, næse og øjne rene og må ikke være røde. Numsen skal være ren og må ikke være rød. Tjek for lopper. Maven skal føles dejlig blød og må ikke være hård.

    Spørg hvad forældrene er testet for. Og om der ligger sygdomme i linierne.

    Det var det rent sundhedsmæssige.


  • #4   15. jan 2014 Okay mange tak... smiley

  • #5   15. jan 2014 Tzari, hvad kalder du en sindsyg høj indavlskoefficent?

  • #6   15. jan 2014 Det tror jeg ikke du får svar på, og nu sidder jeg også og er nysgerrig.. Er det når kattens bedstemor er blevet parret en gang med sin fætter, eller når samtlige missemødre i linien er blevet parret med fædre, fætre, onkler osv?

  • #7   15. jan 2014 15+% er faldet over en del show coons på 20-25 plus % (har set en oppe på 33% :S )
    Foretrækker selv indavl ikke ryger over de 5%(derfor jeg valgte den race jeg valgte) så for mig er 15-33 % vildt.
    25% betyder jo 1/4 af diversiteten mangler :S
    de 33% kom af 2 halvsøskende der blev parret.
    Dvs deres farfar og morfar var samme kat.
    Deres mormor og farmor havde så SAMME far og var dermed også halvsøskende...og så det løse bagefter det der


  • #8   15. jan 2014 Jeg er blevet klog af skade, og ville spørge til sygdomme i katteriet. Katteinfluenza, svamp mm.
    Og så ville jeg lægge vægt på alt, hvad der blev nævnt at "smådefekter" ved katten. Jeg købte selv en killing med løbenæse, som blev kaldt killingeforkølelse i en bisætning. En uge og 2000 kr senere fandt vi ud af, at det var Calicivirus (katteinfluenza). Og den lille kliklyd på hjertet, som helt sikkert ville rette sig (og kun lige hurtigt blev nævnt, da vi hentede ham), udviklede sig til en stor fejl, som i sidste ende førte til, at han måtte aflives kun 6 måneder gammel.
    Jeg har tidligere været meget forsigtig med at spørge. Men det dropper jeg, når jeg skal ud og finde en ny killing. Ikke at jeg vil krydsforhøre nogen, men jeg har ikke tænkt mig at holde spørgsmål tilbage pga. høflighed.
    Og så ville jeg få lavet et sundhedseftersyn af killingen ved hjemkomst. Men jeg er selvfølgelig også meget farvet af et rædselsfuldt forløb med min lille killing.


  • #9   15. jan 2014 Indavlsprocenten behøver ikke at have nogen betydning, med mindre man snakker videre avl. Så er det en kælekat eller udstillingskat, så har den ingen betydning, med mindre det er noget der er sket gang på gang i samme linie.
    Der ville for mig kun være et problem, med enkelte racer, hvis man som opdrætter ikke har sørget for at holde sig orienteret om hvorvidt disse arvelige sygdomme ligger i linierne.
    Hvis man bevist laver en linieparring/indavl, er det jo med det formål at forstærke de gode ting. Men man skal nettop være opmærksom på at man også risikerer at forstærke de negative.


  • #10   15. jan 2014 33% var da vildt! Vi er ude i noget Grev Ingolf så?
    Så faktisk en opdrætter side, hvor de beregnede indavls procenten, men tror at det var en af dem som ikke svarede mig.. Skal i øjeblikket ud at kigge på to forskellige opdræt.. Håber lidt at der kommer to mere, så jeg har lidt mere at sammenligne med og ikke bare skal vælge den første og den bedste for så syntes jeg ikke rigtig at jeg gider, men to opdræt at sammenligne med er sikkert også fint.. Vil bare gerne være grundig..


  • #11   15. jan 2014 så du ser INTET problem i indavl procent på 25-33% bare det er en kælekat :S
    indavl kan give dårlig immun forsvar det er imo RET relevant for en kælekat ejer.


  • #12   15. jan 2014 de fleste opdrættere opgiver kun for få led og ikke komplet selvom mco så vidt jeg kan se har en ret flot udvalg af katte på pawpeds.
    http://www.pawpeds.com/db/?p=mco&date=iso
    Ville ønske vi havde det samme udvalg for selkirks databasen:(


  • #13   15. jan 2014 Maiken, det er jeg ked af at høre.. Men ja af skade bliver man desværre klog, men sjælden rig ;P
    Jeg har valgt at smide alt høflighed over bord, og gjort opmærksom på dette overfor de to opdrættere som jeg skal møde, og har også sagt at jeg hellere vil have at de griller mig lidt ekstra omkring mine intentioner end bare stikker mig en kat i hånden og siger værsgo også ender med en kat som ikke kan udstilles eller skal aflives pg.a et eller andet.. Det er self ikke opdrætters skyld hvis det viser sig at katten slet ikke gider at blive udstillet, men hvis den har en medfødt deffekt så bliver jeg lidt ærgelig..


  • #14   15. jan 2014 Du har ret i at det ser jeg intet problem i, og jeg er ikke enig i at der er større risiko for dårligt immunforsvar hos disse killinger end hos andre killinger. Med mindre der er tale om syge linier og/eller forældredyr. Og de opdrættere der vælger at lave en linieavl bliver jeg nødt til at gå ud fra at de har styr på tingene. (ved godt at det er der helt sikkert nogen der ikke har).

  • #15   15. jan 2014 Lige et enkelt spørgsmål.. Er det et dårligt tegn hvis jeg kan finde en opdrætter som har lånt sin han mis ud til et andet opdræt to gange, eller skal til det, kan nemlig finde en af de opdrætteres, som jeg skal ud at møde, han mis på en anden side og han skal lånes ud til to kuld i det kommende år?!

  • #16   15. jan 2014 Det er ret normalt, at opdrættere køber parringer hos andre. Det forøger jo selvfølgelig risikoen for smitsomme sygdomme, men jeg ville ikke undre mig over det.

  • #17   15. jan 2014 imo er det ikke en skidt ting man låner en hankat ikke alle har plads til en hankat selv og hvis du låner en er der bedre chance for at finde en eller flere der er mindre beslægtet med ens piger end hvis du skal ud og købe en hankat per pige du har og finde pladsen til dem. Men selvfølgelig skal det ikke være en der låner sin hankat ud til 10+ parringer.


  • #18   15. jan 2014 Jeg synes nu ikke, at 15% er alarmerende. Heller ikke for katte brugt til avl.

    Jeg har takket nej til en kat med 33%. For da følte jeg mig ikke klar til at blive kastet ud i så tæt avl.


  • #19   15. jan 2014 Noget der kan trække tænder ud økonomisk er kattens tandstatus.

    Luk munden op på morkatten, kig hvad farve gummerne har - og lugt - også på hankatten er det muligt.

    Kattene skal have klare og rene øjne uden nogen form for flåd eller pus

    Der skal ikke sidde l*ort bagpå - og afføring i bakken skal lugte normalt

    Kattene skal være imødekommende og til at håndtere


  • #20   15. jan 2014 Den med tænderne har jeg prøvet en gang, og ja det trækker tænder ud at få det fikset økonomisk... Det var så med en til løber som jeg fik, og tror at dyrlæge regninger i alt kom op på 16.000kr i fjernelse af tænder, medicin osv..



  • Janne.*
    Janne.* Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 17 Følgere: 151 Katte: 6 Emner: 163 Svar: 3.365
    #21   15. jan 2014 16.000 hold da op, så meget tager en specialklinik i tandbehandling ikke for at fjerne alle tænderne plus medicin mm. Jeg gav ca 6.000 kr sidst for 1 kat. og for 3 katte ca 12.000 kr smiley

  • #23   15. jan 2014 Fik det gjort over 3 gange, da dyrlægen som ikke var en special klinik, ville se om det blev bedre ved kun at fjerne nogle af tænderne i stedet for alle på en gang..

  • Janne.*
    Janne.* Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 17 Følgere: 151 Katte: 6 Emner: 163 Svar: 3.365
    #24   15. jan 2014 Robin K...Nååå ok, så kan jeg bedre forstå det smiley

  • #25   15. jan 2014 Du skal vide, at selv med forældre, bedsteforældre og oldeforældre som er testet er det ikke 100% garanti for! at den killing du køber ikke kan få lidelser som HD mm. Men det siger meget om den energi og påpasselighed der ligges i katten fra opdrætterens side.
    Jeg har selv måttet aflive en skøn Main Coon af testede forældre helt uden problemer i flere generationer, men min havde rigtig dårlige hofter, ikke noget jeg kan give opdrætter skyld for, men fik alligevel tilbud om, at jeg kunne få en anden, killing eller voksen efter mit valg smiley jeg skal så ikke have sådan en stor dreng igen, da jeg havde meget svær ved, at løfte ham smiley


Kommentér på:
Hvad er de 10 vigtigste spørgsmål man skal stille når man køber kat?

Annonce