1.411 visninger
|
Oprettet:
6. nov 2008 Følger: 53 Følgere: 67 Katte: 2 Emner: 180 Svar: 8.015
navlebrok {{forumTopicSubject}}
Hvordan har I det med det - selvfølgelig små brokker.
Er det en regel, forbud på at avle på små-brok katte, I syntes er god. eller syntes I den er tåbelig?
feb 2010
Følger: 27 Følgere: 28 Katte: 9 Emner: 15 Svar: 5.562
Noget andet er osse arveligheden. Kendes den i det hele taget eller er det bare noget man har gættet på ?? Jeg har læst undersøgelserne, men er ikke helt overbevist. Det samme gælder for "einsteinere". Her lukker man hankatten, men jeg mener at det lige så godt kan stamme fra hunkatten. Rent faktisk mener jeg ikke at man skal lukke en hankat fordi begge sten ikke er faldet ned. Jeg synes ikke det er overvældende bevist at det giver flere afkom med samme problem. Selvfølgelig mener jeg at man skal være opmærksom på cancerrisiko og få hankatten kastreret, men det gør man jo i forvejen med avlhanner. Det er jo sjældent at nogen af os har avlshanner fertile i mange år.
nov 2008
Følger: 53 Følgere: 67 Katte: 2 Emner: 180 Svar: 8.015
dec 2006
Følger: 230 Følgere: 199 Katte: 6 Emner: 227 Svar: 3.947
Hvis der kom navlebrok ud en kombination 2 gange vil jeg forsøge en anden, og kommer der også killinger med navlebrok der, ville jeg lukke den kat..
Jeg har ud af 26 kuld kun haft en med navlebrok
nov 2008
okt 2008
Følger: 25 Følgere: 22 Katte: 6 Emner: 107 Svar: 2.218
nov 2008
Vi har mange ting at skal tage højde for - navlebrok er en af dem - en af dem i det omfang og den størrelse de ses i den race jeg arbejder med ikke udgør nogen form for sundhedsrisiko.
Jeg hverken besvimer eller går i panik over det - der er andre ting der er langt være og som ingen løfter et øjebryn ved du avler på - for det er ikke forbudt.
Stod jeg med en kat med et lille navlebrok - og det var aner der var vigtige og besværlige at få fat i - så kunne jeg godt finde på at den killing der så havde fået stemplet "Må ikke anvendes i avl" i FD - at stambogsføre den i CFA - hvor der ikke er den restriktion
Reglerner skal overholdes - også selv om det som jeg ser det, er et latterligt punkt de slår ned på.
Fri for navlebrok er ikke det samme som katten ikke producerer det:-)
Mine killinger vaccines 12 uger - det blev kuldt - een af dem har et mikroskopisk brok - vi bliver enoge oma t vente med at skrive statusd på den til der revaccineres - det bette hul kan lukke sig.
Da killingerne er 16 uger er der revaccination. Dyrlægen, en anden på klinikken siger alle killinger er okl - og stempler - hov sige jeg din kollega sagde .... Der føles, mærkes vendes og drejes - ingen brok. Fiiint ...
Så bliver det tid til 1 år + vaccinen. Hov siger dyrlægen, den der vaccinerede ved 12 uger, denne kat har et lille navlebrok. Nope, sige jeg og viser stemplet. Dyrlæge fra 16 uger vaccinering hentes og kan mærke det.
Hmmm - katten er vigtigt for mig da hun er en ikke fortyndingskat - og de er i høj grad en mangelvare.
Hun bliver parret - får fire killinger INGEN har navlbrok. Hun bliver steriliseret da killingerne er 18 uger - det lille brokhul lukkes.
Min personlige mening - det er langt farlige at miste genpulje end at avle på en kat med et lille brok - lukeks den og bruges forældtrene stadig - eller søskende der kan være bærere - hvor langt er man så nået?
Når vi snakker små brok har jeg engang haft to katte med til foredrag Tom Kristensen holdt en med et bette brok en uden - INGEN af deltagerne kunne føle sig frem til brokkatten:-)
Opdræt er ikke sort eller hvidt.
Lav en liste over godt og skidt inden der parres - vuderer ud fra resultatet
nov 2008
Nej brokken var ikke ordnet før parring - den var mindre end et knappenålshoved - overhovedet ingen problemer ...
Katten blev ordnet i forbindelse med steriliseringen efter hendes første og eneste kuld - fire stk. uden navlebrok:-)
HAr man en fri attest - så får man stamtavler - og det havde jeg jo:-)
nov 2008
Brokhullet var jo så lille at det var et soørgsmål om katten havde spist eller ej der gjorde om det var mærksbart. Ligemeget hvor meget dyrlægen mærkede anden gang - på MIN opfordring - så var det der ikke.
Jeg fornemmer du virker fordømmende - helt i orden - jeg har ingen "lig" i lasten der ikke tåler dagens lys.
Jeg har stadig den holdning at reglen er tåbelig - især fordi der ikke er regler for andet - og meget værre ...
nov 2008
nov 2008
Det er ønskektænkning - meget brugt undskyldning ...
navlebrok