13. feb 2009 Følger: 9 Følgere: 8 Emner: 18 Svar: 1.347
At lede efter avlskat el. parring {{forumTopicSubject}}
Det er nok meste et spørgsmål henvendt til reg. opdrætter.
Og af ren og skær nysgerrighed.
Jeg sidder nogle gang og kigger annoncer igennem herinde når jeg keder mig.
Og jeg falder tit over salgs annoncer, tit ang. den race jeg opdrætter.
Hvor jeg ser opdrætter svare på dem ang. køb af avls katte.
Eller hvor man leder efter en parring hvor han katten skal have en denne eller denne farver.
Må jeg spørge, hvad går i efter når i svare eller laver sådan annoncer.
Det har jeg gået og tænk over i et stykke tid nu
Personlig kunne jeg aldrig finde på at lede efter en avlskat eller en parring på denne måde.
Men det jo stor forskel på folk. Og jeg ville synes det ville være spændende at høre folks mening om det.
dec 2007
Følger: 25 Følgere: 22 Katte: 18 Emner: 64 Svar: 1.806
Jeg bruger mit netværk og kigger hjemmeside efter hjemmeside igennem. Er der en opdrætter der har planlagt en spændende parring holder jeg øje med siden for at se om der kommer noget jeg kunne være interesseret i.
Derudover kunne jeg aldrig finde på at spørge på den måde som der bliver gjort i diverse annoncer "Hvad koster den til avl?".
Jeg ringer til opdrætter eller skriver en mail om mig selv, min idé med mit opdræt og hvordan jeg bor sammen med mine katte og hvorfor jeg er interesseret i at få netop deres killing hjem til mit opdræt.
okt 2008
Følger: 25 Følgere: 22 Katte: 6 Emner: 107 Svar: 2.218
Efter at have læst og lært en del, ser jeg meget anderledes på det end jeg har gjort. Så vælger hjemmesiderne og klubberne. Der kan man jo netop se planlagte parringer og holde lidt øje med hvad der kommer.
apr 2007
Følger: 37 Følgere: 36 Katte: 9 Emner: 19 Svar: 474
feb 2009
Følger: 9 Følgere: 8 Emner: 18 Svar: 1.347
Og der for synes jeg det kunne være spændende at høre fra andre som ikke har noget i måde at købe over disse annoncer, Hvorfor ? Og hvad de går efter ved deres kommende avlskat eller kommende far til deres killinger.
Hvad deres tanker er ???
okt 2008
dec 2006
Følger: 230 Følgere: 199 Katte: 6 Emner: 227 Svar: 3.947
Jeg ville kikker på hjemmeside, på div udstillinger, og kontakte opdrætter, jeg ville ikke tage ig så meget af at der ikke stod noget om udlån..
Jegskriver heller ikke på en annonce, hvor nogen leder efter en killing, som de skal bruge i deres opdræt, jeg ringer til folk , hvis de har lavet en annonce og jeg har det de kikker efter, og her stiller jeg sådan ca 10000 spørgsmål.. lol.det er sket 2 gange i de 19 år jeg har været opdrætter
feb 2009
apr 2007
Det skal siges at jeg nu endelig har fundet min tortie og vi er super glade for hende hun er bare skøn.
okt 2008
apr 2007
feb 2009
Når jeg kommer til det punkt hvor der går en avls kat ud .
Og har ingen problem ved at købe med klausuler, jeg skriver ikke under på noget jeg ved jeg kan overholde.
apr 2007
apr 2007
Men 10 ud af 10 killinger lavet på 3 år er hankatte
okt 2008
nov 2008
Følger: 53 Følgere: 67 Katte: 2 Emner: 180 Svar: 8.015
Jeg er overhovedet ikke interesseret i katte der annonceres til avlstjeneste - jeg går helt andre veje - hvad man kan får på erhvert gadehjørne er ganske uninteressant - det er det jeg kalder "ludermarked".
Kunne ikke drømme om at annoncere noget som helst fertil til salg herinde ...
95% af brugerne herinde poducerer hunskatte og blandinger - med mere eller mindre seriøsitet ...
jan 2006
Følger: 52 Følgere: 56 Katte: 2 Emner: 76 Svar: 436
heldigvis har jeg da mine egne
dec 2007
Følger: 25 Følgere: 22 Katte: 18 Emner: 64 Svar: 1.806
okt 2008
Følger: 27 Følgere: 52 Katte: 6 Emner: 16 Svar: 236
Hvis man vil have en parring skal man henvende sig personligt til folk. Man skal selvfølgelig lige have læst det om katten man kan komme til først, så det ikke virker som noget lal..
apr 2007
Annie: jeg må til hver en tid beholde en hankat til mig selv,men jeg har min "egen" hankat. Dog bliver enden at jeg nok beholder en fra det næste kuld hvis hun lægger drenge hele vejen igennem..
Nu skal jeg på arbejde så kan alle holde sig muntre og have en dejlig fredag poteknus fra misserne:)
dec 2007
Følger: 25 Følgere: 28 Katte: 6 Emner: 18 Svar: 528
Anita´s klausul er at hun ikke må sælge hankatte til avl. Men hun må gerne beholde en selv (dog skal drengen bo hos hende selv).
Dette er netop gjort for at afhjælpe den klassiske fejl, med ikke at få for mange drenge ud i avl fra ens linier - da drengene jo kan parrer hele danmarks hunkatte på 3 uger. Dette er jeg ikke interesseret i at mine linier skal bruges til.
Om nogle år, vil Anita nok selv kunne forstå hvad meningen er med netop denne klausul.
Derudover skal det lige siges, at jeg har givet dispensation til at hun kunne udstationerer 1 dreng, for at tage en parring hjem inden neutralisering.
Da Anita så desværre ikke selv fik *tid* til at bruge parringen, gav jeg ny dispensation til en parring af anden hunkat (i dette tilfælde ejet af min anden opdrætter venninde).
Endvidere har jeg måtte tillade en dreng ud i avl, da den blev solgt lidt uhensigtsmæssigt. Men jeg havde ikke andre muligheder, da han ellers ville blive brugt til BYB.
Så min erfaring siger mig, at man ikke kan være forsigtig nok, når vi taler om drenge i avl eller generelt klausuler.
Og jeg vil 10 gange hellere give en dispensation, end jeg vil se evt 90 % af mine børnebørn i avl rundt om i landet.
Men selvfølgelig er det træls, at hunkatten kun føder røde drenge, men hun kan føde selv og har ikke haft komplikationer i forbindelse med fødsel. Hunkatten passer sine killinger (og andres) til UG +++++
Lige nu er hun ammemor igen( for nr 3, ikke egen født baby). Dette er vel også en egenskab man skal vægte
At neutraliserer en hunkat udelukkende fordi den kun føde drenge, ved jeg ikke hvad jeg skal sige til. Men jeg ville ikke gøre det.
Jeg vil anbefale at finde en købeparring til omtalte hunkat, for at se om det ikke afhjalp drengeafkom problemet.
okt 2009
Følger: 53 Følgere: 50 Katte: 1 Emner: 88 Svar: 1.833
Og så er jeg så heldig at jeg har Josefine som hjælper mig igang.
Jeg ville ikke købe en parring over en annonce!
dec 2007
Jeg har selv en polydaktyl hankat, der er muligt at bruge (hvilken, anita før har spurgt efter parringer på). Men når jeg lægger klausuler på (hvilket jeg er nød til), så er parringen ikke interesant længere.
Og jeg kender desværre ikke hankatte hvor ejere/opdrætteren ikke pålægger klausuler ved parring.
På den omtalte hunkat stod der i kontrakten :
Den første gang XXXXXX skal parres, skal det være med en hankat fra DK Krammedyret. DK Krammedyret vælger selv hankatten. Kravet til dette kuld : DK Krammedyret har første ret, til at vælge en avlskilling fra kuldet. Denne killing dækker parringen af hunkatten.
Anita må selv beholde en avlsegnet hunkilling, som hun selv råder over i fremtiden.
Men pga (ja det kan være lige meget) afslog anita dengang parringen, og dermed også et afkom fra hendes hunkat - uden nogen form for klausuler.
nov 2008
Følger: 53 Følgere: 67 Katte: 2 Emner: 180 Svar: 8.015
Skulle betalingen for en kat være et afkom retur, ville jeg sikre mig at det blev med en han med helt andre linier end jeg selv havde - kunne sagtens finde på at sætte ind at jeg bestemte hvilken - forholdet omkring betaling for parringen ude i byen ville også være beskrevet i kontrakten.
dec 2007
Der var nu ikke tale om at betalingen for katten skulle være et afkom.
Det var for at hjælpe opdrætteren videre, og får at jeg kunne få et afkom hjem fra den solgte hunkat.
Men jeg vil holde med dig i det du skriver... Hvis en killing i bytte - var betaling for en solgt killing. Så ville jeg også sikre mig at det var fra en helt tredie linie. Og omstændighederne omkring parringen vil blive skrevet i kontrakten
okt 2007
Følger: 53 Følgere: 54 Katte: 3 Emner: 24 Svar: 333
dec 2007
;O)
Kigger jeg tilbage på linien af hankatte som har parret netop den hunkat som kun føder drenge. Så ser det således ud :
Jeg ejer hunkatten (Pjevs) som er mor til den første hankat (A) som har parret. (A) er ud af et kuld 4 eller 5 mener jeg - og hovedparten var vist nok drenge. (A) blev dog født i sverige, og opdrætter købte (A) samtidig med jeg købte (A)´s mor Pjevs.
(A) parrede så en anden hunkat hos opdrætter og fik 2 drenge.
Opdrætter tog 1 dreng til sig selv, og han er blevet far to 2 kuld på hunkatten (som kun føder drenge) - (begge kuld blev selvfølgelig drenge)
Nok lidt rodet, men håber du forstår
Hvis jeg kigger videre på Pjevs. Har hun hos mig født 3 kuld.
1 kuld med 1 dreng
1 kuld med 2 drenge & 1 pige
1 kuld med 4 drenge & 1 pige
Hjemme hos mig er der brugt 2 helt ubeslægtet hankatte. Hverken med hende eller med hinanden. Og alligevel er hovedparten af afkom drenge.
Så jeg vil da godt antage at Pjevs´es linie er meget dominant på hankønnet (hvis man kan sige det sådan).....
dec 2007
Skrevet: 27-08-2010 13:56:37
Jeg tror på at størstedelen af opdrættere sætter klausuler uanset om det er salg eller udlån til parring, der er jo en mening med disse klausuler. Jeg ser dem ikke som begrænsninger på nogen måde for mig er det en måde at beskytte katten på og undgå at ens avlsarbejde bliver respekteret.
----------------------------
Du mener vel i sidste sætning - for at sikre sig at ens avlsarbejde bliver respekteret/versat.
----------------------------
Og det er jeg fuldstændig enig med dig i.
feb 2010
Følger: 27 Følgere: 28 Katte: 9 Emner: 15 Svar: 5.562
Men nu er der heller ikke nogen reg opdrætter af min race der udbyder sin hankat på den måde. Jeg brugte ca 1½ år på at finde en egnet avlshan og en lige så egnet parring. Og er der ikke nogen der passer i danmark må man jo kigge i udlandet. Det er tager sin tid, er en udfordring, men osse een af de ting jeg synes er med til at gøre det spændende.
Sælger jeg en fertil kat, er der få klausuler på, men der er et par stykker. Blandt andet må den ikke bruges til at lave helt hvide Vaner med. Men ellers er det noget der bliver drøftet med den enkelte, da vi er meget få opdrættere her i Danmark.
feb 2010
jul 2009
Følger: 9 Følgere: 9 Katte: 1 Emner: 8 Svar: 540
jeg tror desværre osse der er nogen mennesker der tænker at det er en hurtig vej til penge.... SØRGELIGT..... og synd for den stakkels hankat der udsættes for smitte fare,stress o.lign
feb 2010
Jeg er godt klar over at man ikke kan teste for alt, men jeg stiller bestemt krav til dem der skulle få lov at "låne" min avlshan. Lige som min hankat osse er testet for forskelligt.
Det jeg synes er bekymrende ved nogle af de annoncer er at det er racer hvor der bør og skal testes for arvelige alvorlige lidelser og der vil jo altid være nogen der vil hoppe på fordi det er billigt og så sælge evt syge killinger. Oftest er de hankatte der tilbydes på den måde, uden stamtavle. Og det synes jeg er noget skidt. Ikke så meget det at de ikke har stamtavle, men der er ingen der så har nogen muligheder for at vide hvad der ligger bag,
Og inden nogen jodler, så har jeg som sådan intet imod katte uden tavle, huskatte eller blandingskatte. Men laver man kuld og sælger/giver videre, så mener jeg at det er bedst for køber og sælger at man ved nogenlunde hvad der er bag. Især på de racer hvor man ved der er problemer.
feb 2009
Men desværre er der så ikke været mange der bruger denne måde at købe avlskat el. parring der har ville ydtre sig.
Andet en en der skrev manglende netværk .
Men håber da at der vil komme nogle på banen.
Ellers vil jeg sige tak til alle dem som som har elleres har ydret sig i tråden.
Og sorry jeg først er på her igen nu . Men vi har Tønder festival i denne weekend og fik uventet gæster.
At lede efter avlskat el. parring