{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.070 visninger | Oprettet:

Nyfødte killinger - hjælp! {{forumTopicSubject}}

Så fødte Leonora 6 dejlige små norske skovtrolde. Hun fødte om natten, så var desværre ikke "med" - så dem om morgenen.

Har lige et par spøgrsmål.

Hun trækker vejret hurtigt - en enkelt gang har hun gjort det med tungen ude, ligesom en hund. Måske har hun det varmt, hendes næse er fugtig. Dyrlægen sagde at så længe hu spiste og drak skulle jeg kke bekymre mig. Andre der har prøvet det samme? -Jeg tør ikke åbne vinduet, er bange for at det bliver for koldt for de små så.

Andet spørgsmål; Hvor gode er killingerne til at patte generelt? Nogle gange ligner det de leder og leder, og ikke tager fat selvom patten er lige forand. Har prøvet at hjælpe lidt. Er det fordi de har valgt en bestemt, og derfor ikke vil tage en tilfældig ledig? Skal jeg være bekymret for om de nu alle får mælk, eller vil jeg kunne fornemme det på nogen måde? (udover hvis de taber sig).

Jeg synes det er lidt svært nr der er 6, der er tilsyneladende ikke plads nok til at de alle kan patte på samme tid, og jeg har svært ved at kende forskel på dem så jeg kan se til at alle nu også får deres tur.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Nyfødte killinger - hjælp!
  • #1   13. jun 2011 Det tyder på hun har det varmt - synes du skal lufte ud, og evt. tjekkte rummet hver 10 min for at se om det er blevet alt for koldt.

    Killingerne skal nok patte selv, de plejer at være gode til selv at finde hen. Og kan du se de leder kan du jo lige ligge dem hen til en pat.

    Så længe de bare har gode maver - og ikke maiver, så får de nok mælk.

    Du kan evt. købe nogle tusser som er vandbaseret og lige give dem en farve i nakken (Ved ihvertfald nogle gør det med gnavere)


  • #2   13. jun 2011 Du skal veje killingerne på samme tidspunkt 1 gang daglig. Måske to gange indtil du har set om det kører.

    De burde have fundet melodien nu

    Er deres luftveje renset? Det gør man normalt når killingen er født ved at holde den mellem håndfladerne med hovedet nedad og hugge et par gange.

    Morkatten er måske ikke færdig med at føde - eller der kan være moderkager der ikke er kommet ud. Hold godt øje med hende, tag evt. hendes temperatur


  • #3   13. jun 2011 Er det første gang du har killinger ?? Hvis ja, så burde den opdrætter der har solgt dig katten bistå dig i denne situation.

    Ja det er meget normalt at killinger "møffer" rundt for at lede efter den rette dievorte. Men der er nogen der kræver lidt hjælp, så dem "knapper" man på indtil de har fundet ideen.

    At hun gisper kan være flere ting. Enten er hun ikke færdig med at føde eller osse kan der sidde en moderkage, der ikke er kommet ud. Det kan være varme, men osse lidt stress ovenpå fødslen, det er svært at sige.
    Du skal tjekke for ganespalte hos killingerne, det kan osse være en årsag til at en killing ikke kan sutte.

    I forhold til vægt, så skal du veje dem en gang i døgnet, som Lis skriver. Du kan "nappe" dem i nakkeskindet og slippe hurtigt. Falder pelsen hurtigt ned igen, har de ikke vædskemangel. Sker det så give du et par dråber vand med sukker (gerne druesukker) ved hjælp af en pipette. Husk at det kun er et par dråber.
    Med 6 killinger, kan du risikere at skulle støttefodre, så jeg håber at du har flydende KMR hjemme. Husk at det osse skal fortyndes den første uge.
    Men igen, så kontakt din opdrætter, hun burde hjælpe dig.


  • #4   13. jun 2011 Tak for svarene smiley

    Jeg har kontakt til opdrætter. Men vil ikke kime hende ned, så ville lige høre herinde også hvad erfaringerne generelt er smiley

    Jeg har givet dem ro hele dagen, og har fået vejet dem nu. den mindste er 105g og største 118, så det er jo fint smiley

    Jeg tror missermor bare har haft det lidt varmt, hun gør det i hvert fald ikke mere og lader til at have det fint.

    Marianne, hvordan tjekker jeg ganespalte? Er det meget tydeligt så eller?
    Og jeg har købt både kmr og killinge-sutte-flasker, har også pipetter just in case. Men jeg håber self at missemor selv klarer den. Men ja, 6 er mange, og derfor er jeg så obs på om de nu får nok. -Man kan jo næsten se sig blind på det når man først bekymrer sig.

    Jeg har hørt at flere bruger neglelak til at kende forskel - jeg prøvede med en, men kan altså ikke få mig selv til det. Det lugter, og missemor prøver at slikke det af og bryder sig tydeligvis ikke om det. Så da jeg vejede dem skrev jeg kendetegn ned, og så håber jeg ast jeg snart kan se forskel.. (Men det er altså svært, med 6 næsten ens sølvkillinger)


  • #5   13. jun 2011 Ja det kan være meget svært at kende forskel på killinger når de næsten er identiske.
    Du man mærke med din lillefinger ind i ganen på killingen. Men jeg vil næsten påstår at hvis de er rolige og tager på, så er der ingen af dem der har det.
    Lad være med at støttefodre med mindre det er strengt nødvendigt, ellers kan du gøre det værre. Men bare være obs på vægt.


  • #6   14. jun 2011 Har vejet killingerne for 2. gang, de to små piger har taget 6 gram på, men resten har taget helt op til 25 gram på. Så noget kommer der da ind. Så jeg sørger for at give de små lidt plads til at få spist godt.

    Hun trækker stadig vejret hurtigt - med tungen ude sommetider. Hendes temperatur har ligget i overkanten, 39,3-39,6. Har været i tæt kontakt med doktormanden, som ikke er videre bekymret da hun ellers virker frisk, spiser og drikker fint og passer super godt på de små. Men jeg tjekker temperaturen igen imorgen, og er den ikke faldet smutter jeg nok til doktoren.

    Kan det virkelig bare være fordi hun har det for varmt? Er stresset? (Jeg har luftet forsigtigt ud, men jeg synes ikke der virker unormalt varmt derinde, så jeg paser lidt på ed det mht killingerne) - Fødslen må være slut nu efter 2 døgn, har også mærket på maven, der lader ikke til at skulle ligge flere. Moderkagen kan jeg self. ikke være sikker på - jeg håber på det bedste.

    Åh det er hårdt at skulle være så bekymret.


  • #7   14. jun 2011 Bekymring - det er helt naturligt - og det er ikke noget der kan læres at ikke være.

    Jeg har aldrig set hunner med hurtig vejrtræning uanset hvor varmt det har været - men mine er jo også korthårede


  • #8   14. jun 2011 Hun er en NFO - med en stor lækker pels og underuld. Så jeg kan måske godt forstå hun har det varmt når der samtidig ligger 6 små og putter og maser op af hende. Det er heller ikke ligefrem vinter udenfor.

    Jeg googlede lidt - og overvejede lidt kalkchok. Vores anden kat har haft noget blæresten, og får derfor hills C/D - som skulle være fint til hende også, masser af næring, men uden calsium da det er det der forsager hans sten.

    Hun fik dårlig mave af killingefoderet - så en stor del af hendes kost har været det her C/D - uden eller næsten uden calsium. Måske derfor?

    Har givet hende noget KMR (ikke killingerne, kun hende) - så kan hun da få lidt ekstra calsium.

    Det skal siges at hun lige nu får udelukkende killingefoder, både tørt og vådt (fandt endelig noget mavsen kunne tåle)


Kommentér på:
Nyfødte killinger - hjælp!

Annonce