{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.977 visninger | Oprettet:

ÆGTE/ "ÆGTE" katte {{forumTopicSubject}}

Hvornår lærer folk at en kat kun er ægte hvis den har stamtavle?
Kan da ikek være så svært og forstå. En kat hvor forældrene har stamtavle og killingen ikke har er en blanding INTET andet.

Ville ønske folk ikke blev snydt af de useriøse folk som bare vil sælge deres "ÆGTE" katte.

smiley smiley smiley smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Vaskemaskine med vand problemer 490 kr.
  • Ophænging af 80’ tv og væg reol 1.299 kr.
  • 2x Radiator der skal genstartes 1.200 kr.
  • Hjælp til at samle skab 490 kr.
  • Reparation fuge i bruser mellem flise og afløbsrist. 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  ÆGTE/ "ÆGTE" katte
  • #1   4. sep 2011 Ja det er træls sådan noget... Er der bestemt du hentyder til... at sælgere..

• #2   4. sep 2011 Maria: masser.

Dem som mener deres kat har mere status hvis de er "ÆGTE" uden stamtavle.
    Det findes bare ikke.

HVorfor kan folk ikke bare accepterer at de har dejlige katte selvom de er blandinger. Vores hul i hækken kat er mindst ligeså skøn som vores racekatte. Og ville aldrig fornægte han var en blanding ag en masse smiley

• #4   4. sep 2011 Ups Susan... kattene er kun ægte hvis de har stamtavle samt deres forældre har...

• #5   4. sep 2011 Alle katte er ægte:-) men ikke alle er racerene, og kun en chip og en stamtavle ser sikkerhed for katten er raceren.

Der er jo mennesker der ikke er klogere - kan man få søøøøde killinger - så parrer man hvad som helst.

• #7   4. sep 2011 Enig med Felis.

Det er lidt ordkløveri, ja, men man må da kunne tænke selv: en killing fra racerene forældre m. tavle kan under ingen omstændigheder blive en blandingskat, bare fordi den ikke har en tavle (af en eller anden fiktiv grund). Man kan derimod ikke bevise at den er raceren - Det gør den altså ikke til en blandingskat. Der er en stor forskel.

• #8   4. sep 2011 Også at folk regner med at de kan sælge uægte til fuld pris som ægte med stamstavle/uden stamtavle

Det er ikke OK syntes jeg hvorfor kan folk ikke købe katte på internaterne i stedet for at avle uægte man kunne i stedet for give de dårligt stillede katte et hjem i stedet for

• #9   4. sep 2011 Enig med Felis IGEN XD

• #10   4. sep 2011 Felis : Jeg tænkte det - du skrev det smiley
    Kunne ikke være mere enig!

• #11   4. sep 2011 En til her, der er enig med Felis....
    og med Lis **Alle katte er ægte:-) men ikke alle er racerene, og kun en chip og en stamtavle ser sikkerhed for katten er raceren.*

• #12   4. sep 2011 jaja ordkløveri kan vi sagtens tage men i mine øjne er ægte også en raceren kat, og ja igen så er en kat uden stamtavle for mig ikke ægte/raceren

• Catstuff
    Catstuff Tilmeldt:
    aug 2007

Følgere: 18 Emner: 23 Svar: 282
    #13   4. sep 2011 Jeg synes nu det mest irriterende er når sælger skriver en given race, endda ofte til billige penge.
    Når man så nærlæser annoncen er der måske kun lige et knurhår der stammer fra den angivne race og resten er en rundkørsel.
    Det giver, i min optik, et fejlagtigt billede af den pågældende race for uvidende.

• #14   4. sep 2011 Jeg vil hellere sige det sådan, at stamtavlen er din garanti for, at katten er raceren. Men en kat uden stamtavle, kan sagtens være en ren race - men den er ikke registreret og det er der altid en grund til, og det er ikke prisen på stamtavlen - kan være avlsforbud og andre ting, men det er en helt anden snak smiley

Men ja, der er da også mange som sælger "ægte uden tavle". Hvis bare en killing er langhåret, så er det en skovkat eller maine coon, det sælger bedre, men den slags killinger har sjældent noget med renracede katte at gøre. Det er bare et salgstrick og så kan man jo tage lidt flere penge, uden at putte hverken vaccination eller neutralisering i katten.

• #15   4. sep 2011 Camilla: ENIG....

Men hvorfor vil folk ikke være ved at deres look a like (for mit vedkommende af race) Ragdoll er en smuk blandingskat som ligner.

De er da smukke men bare ikke en med stamtavle.

• #16   4. sep 2011 Igen.. fordi en kat uden tavle ikke behøver være en blandingskat.

• Catstuff
    Catstuff Tilmeldt:
    aug 2007

#18   4. sep 2011 Christa fordi hvis man skriver blandingskat, eller lookalike, smager det ikke af det samme som hvis der står Ragdoll.

Jeg er lige faldet over en annonce for min race, hvor der ihvertilfælde er langt til bare en smule perser og prisen er endda næsten den samme som en med stamtavle.
    Jeg græmmes.

• #19   4. sep 2011 Jeg tror det er fordi, det ikke er rart at skulle indrømme at man er blevet taget i måsen. Folk har jo nok købt deres look-a-like i den tro at den er ægte Maine coon/ragdoll/perser etc. men når de så finder ud af at der altså mangler pels/aftegn osv, så går de i forsvarsposition og står stædigt fast på at katten altså er ÆGTE - for ellers skulle de jo indrømme at de er blevet snydt smiley

Jeg har da set nogle katte oprettet herinde hvor ejer hårdnakket påstod at katten var en given race, og selvom der så var ti der skrev at det kunne altså ikke lade sig gøre, pga. åbenlyse mangler i kattens udseende, så blev der ikke sparret på bandeord og filterfunktionen..

Så det er åbenbart meget svært..

• Catstuff
    Catstuff Tilmeldt:
    aug 2007

#21   4. sep 2011 Ja Felis, netop derfor græmmes jeg.

• #22   4. sep 2011 Hvorfor ikke bare elske sin tavleløse kat for det den er..

• #23   4. sep 2011 Lotte: NEMLIG

• #24   4. sep 2011 Lis nemlig
    Alle katte er ægte men
    hvis de ikke har stamtale er de ikke race rene :o)

• #25   4. sep 2011 "...hvis de ikke har stamtale er de ikke race rene :o)"
    Igen det har du ingen ide om. Stamtavlen er med til at bevise ægtheden. Men derfor kan den jo sagtens være ægte uden tavlen også. Det er jo ikke en stamtavle der gør den ægte - det er stamTRÆET (læs forfædrene)

• #26   4. sep 2011 Pedigree som det hedder på engelsk, som hentyder til stambog. Køber man et ægte tæppe, så er der altså osse et certfikat med, ellers er det ikke ægte, selv om et tæppe vel er et tæppe, eller hvad.

Jeg er helt enig med Christa. Jeg gider så bare ikke ævle rundt i det, for folk bliver bare ikke klogere.
    Der hvor skoen trykker mest er de tåbelige opdrætter der sælger fertile dyr, til gud og hver mand, især når vi snakker moderacer. Ja jeg fatter det jo ikke, af flere grunde. Man kan jo kun skyde sig selv og sin race i foden.
    Jeg er såmænd lige så træt at dem der har en huskat med pletter i panden at den så er en tyrkisk van. Den har aldrig set skyggen af en van. Da mine racer heldigvis ikke er moderacer og der ikke er så mange af dem, er det let at holde øje med.
    Jeg har sådan set ondt af de mennesker der hårdnakket bliver ved at påstå at deres kat er det ene eller andet, ægte eller halv. Det er åbenbart enormt vigtigt for dem at deres kat er noget. Og ikke bare en dejlig kat.
    Jeg har pt. plejekillinger fra Kattens Værn og de 2 af dem kunne sagtens sælges som NFO, til nogen der ikke ved bedre. Men det er ikke ægte men hold da maule de er lækre og har en fantastisk pels, dem kan man købe for ca 1200 kr om et stykke tid og så er de endda vaccineret, dyrelægetjekket og kastreret. Så jeg kan da godt forstå at nogen gerne vil betale mere for en lignende kat, der måske har fået en ormekur og loppekur. Ironi kan forekomme i sidste sætning.

• #27   4. sep 2011 Camilla **Jeg vil hellere sige det sådan, at stamtavlen er din garanti for, at katten er raceren. Men en kat uden stamtavle, kan sagtens være en ren race**

Hvis det er det citerede, du erklærer dig enig i, Christa, så må du også vedkende dig at det ikke er ordkløveri at rette dig i din påstand om at katte kun kan være ægte, når de har stamtavle.

Hvis jeg køber en raceren kat (med stamtavle) skulle den så blive en blanding af at jeg smider stamtavlen i brændeovnen? Nej vel. Det eneste der sker er, at jeg ikke kan <i>dokumentere</i> at katten er renracet, og det er en helt anden snak.

Det går ikke at sætte lighedstegn mellem "noget" og bevis for dette "noget" - i dette tilfælde racerenhed.

• #28   4. sep 2011 Tinka: nej for din kat havde/har en stamtavle uanset om du putter den i brændeovnen, skuffen, skyller den ud i toilettet eller hvad andre ideer du kunne få.

Men dejligt du lige præcis ved hvad jeg mener og tænker det er da stort smiley

Ville nu sætte pris på du læste hvad jeg skrev istedet for og gætte dig frem til noget.

• #29   4. sep 2011
    Jeg fatter ikke en brik af, hvorfor du skriver dette :
    **Men dejligt du lige præcis ved hvad jeg mener og tænker det er da stort smiley
    Ville nu sætte pris på du læste hvad jeg skrev istedet for og gætte dig frem til noget.**

Hvad mener du jeg gætter mig frem til? Jeg har da læst lige præcis hvad du skrev:
    **Hvornår lærer folk at en kat kun er ægte hvis den har stamtavle?**

Hvis du mener noget andet end det, du selv skriver, så er det jo ikke let at vide hvad du mener.

• #30   4. sep 2011 Tinka: mon ikke bare du skal lade den ligge? for du læser jo kun det du vil smiley

• #31   4. sep 2011 Vi kan for min skyld godt lade den ligge, når du har gjort rede for, hvad du mener med, at jeg kun læser det, jeg vil :S
    Igen: Jeg læser, hvad du rent faktisk har skrevet!

• #32   4. sep 2011 Tinka: jeg har ikke tænkt mig og redegøre noget som helst for dig.

• #33   4. sep 2011 Nej, det ville også blive svært smiley Christa, så lad du den bare ligge.

• #34   5. sep 2011 Felis Danica har lavet en folder netop om køb af racekat. Den kan findes på deres forside.

Denne har er også fra deres hjemmeside.

Får du tilbudt en kat uden stamtavle og du vælger at købe den, skal du være opmærksom på, at der ikke senere kan udstedes stamtavle på katten. I racekatteregi vil denne kat altid være at betragte som en huskat, idet dens aner ikke kan dokumenteres. Katten kan ikke bruges i avl og kan ikke udstilles som racekat.

• #36   5. sep 2011 Northved - det kunne så ligeså godt være kaldt en huskat som en blandingskat - det er nærmest mere korrekt. Folk blander termerne sammen i den her tråd og tænker ikke rigtig over ordet "BLANDINGskat"

• Kim H
    Kim H Tilmeldt:
    sep 2011

Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 14
    #37   5. sep 2011 Jeg er på ingen måde bange for at sige at vores smukke Wilma er en skovkat-blanding.. Hun ligner næsten en raceren skovkat, men det er hun ikke.. Men vi vil hverken bytte hende eller vores helt almindelige huskat væk for noget (:

• #38   6. sep 2011 Det er nettop sådan det skal være Kim. Det vigtigste er at katten er elsket og ikke hvad den evt er.

• #40   6. sep 2011 Det er da ikke et spørgsmål om nogle katte er mere legale eller mere værd en andre. Og man kan bestemt ikke sammenligne med børn.
    Men ja, det er fjollet at diskutere emnet, især hvis man ikke helt forstår hvad det handler om med stamtavle. Der er ingen der påstår at en kat med stamtavle er en bedre kat end andre, det vigtigste er trods alt at man nyder den kat man har anskaffet sig som familiemedlem. Men vil man have en bestemt racekat fordi det er vigtigt at det nettop er den race, så skal stamtavlen altså med, for at man kan være sikker på dette. Mange mere eller mindre langhårede katte, kan sagtens for den ukyndige gå for at være dit eller dat, men der kan ligge andre racer bag, fx i anden generation. Betydningen er at man måske ikke får det sind, som racen er kendt for. For jeg går jo ikke ud fra at man vil have en MCO, Birma eller andet kun pga udseendet. Her kan ironi forekomme.

• #42   6. sep 2011 Det er helt ok at vi har forskellige meninger. Vi har begge forskellige erfaringer med de katte vi nu har haft. Men jeg har da heller ikke altid været interesseret i stamtavler, ville bare have kat/katte. Men af flere årsager, er min mening om begrebet race ændret.
    Jeg forstår så ikke helt den modstand der er hos katte-ejere. I hunderegi, er man ikke bange for at kalde sin hund for et gadekryds og andre forskellige ting. Man erkender hvad man har, nettop fordi man elsker den hund man har.
    Jeg har selv en blanding, moderen en NFO lignende kat, men at kalde ham for halvt NFO kan jeg for så vidt ikke, da jeg ingen anelse har om hunkatten reelt var en NFO eller 1/8. For mig er det inderligt ligegyldigt, for katten er højt skattet i familien, men han ligner hverken en NFO og har bestemt heller ikke dens sind. Om moderen har stamtavle aner jeg ikke, for vil jeg have en racekat, vil jeg være forbannet sikker på at den ikke mindst har det sind der ligger til racen, det er jo først og fremmest der er vigtigt, men osse lever op til standarden/udseendet på den valgte race. Jeg ville blive frustreret hvis jeg troede jeg havde en MCO og så havde den persersind. Det passer ikke til mit gemyt.
    Og i forhold til race så er der kun en måde at vide 100% at en kat er ægte og det er med stamtavle. Som jeg skrev tidligere, så får man osse certifkat på ægte tæpper. Har man ikke det, har man ikke et ægte tæppe. Jovist har man et tæppe. Så kan vi jo debattere det andetsteds, men det er nu engang sådan tingene/reglerne er.

• #44   6. sep 2011 jamen så mener jeg at dem der gerne vil sende et signal har et problem med deres egne værdier eller hvad der er værdifuldt.
    Selvfølgeligt har katten ændret status, det har hunde nu osse. Det har bare været over en længere årrække. Jeg vil dælme osse gerne have en stor BMW, men min gamle skraldekasse bliver ikke til en sådan fordi jeg klister et mærke på den.
    Som sagt er en stribet huskat en bedårende kat og de plejekillinger jeg har af tvivlsom herkomst lige så skønne, det er slet ikke det eller snobberi det handler om for mig. Men en kat er kun 100% sikkert en race når den har papir på det og dermed kan bevise.

• #45   16. dec 2011 Jeg vil kun give dig ret i 1 ting og det er at katte ikke bryder sig om at udstille, hvis man spørger katten. Sådan er det i hvert fald for de fleste katte.
    Men resten, tja så ved jeg ikke hvor du har de ting fra, jeg kender ingen overhovedet hvor kattene sidder i bure eller lignende. Jeg har selv 2 fertile hanner, der hver har ca 90 kvm på hver sin etage og altid er i kontakt med mennesker. Og kan man ikke lide at blive kaldt bybber, så må man jo lade være med at bybbe. Det er muligt at du mener at dine er ægte, men du kan ikke se om der ligger en anden race bag 3 generationer bagude. Så enkelt er det.

• #46   16. dec 2011 For min skyld kan folk gøre præcis som de vil og syntes passer til dem.

Kæden hopper for mig helt og aldeles af når man så gerne vil have ægte katte - men ikke bidrage med hvad det kræver for at lave dem. Plattenslageri i mine øjne - det går jo fint - for der er jo også nogen der køber dem - og de er de første til at at sige at renavl med stamtavle er snobberi - gu' er det er, det er seriøst - det er det ikke uden stamtavle ...

Mine katte er racerene - alle katte er vel ægte ....

• #47   17. dec 2011 Det er jo så det man kan påstå. Man kan i hvert fald slå fast at man ikke er underlagt nogen regler overhovedet sådan som du gør det. Hvilket ikke er reelt. Men det må du om. Jeg håber bare at dem der køber hos dig ved hvilke sygdomme og lign de skal tjekke op på osv.

Kommentér på:
ÆGTE/ "ÆGTE" katte

Annonce