907 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 6 Svar

Helt hvidt kuld? Helt hvidt kuld?

Jeg overtog to katte for nu snart 2 mdr. siden. En kastreret hankat, og en fertil hunkat. Hunnen viste sig drægtig, og fødte i mandags, d. 26. september. Hun er sort og hvid, enten ren Maine Coon eller blanding heraf (kan ses på min profil).
Hun fik 4 killinger, og de er allesammen helt hvide!
Så vidt jeg har forstået, så er helt hvide katte ikke helt så almindelige?
En af mine naboer, som jeg snakker meget med, har hjulpet mig meget med alt det her drægtighedshalløj osv., da hun er en del mere inde i katteverdenen end mig, og har været med til en del fødsler, da hendes bror har opdrættet Maine Coons. Men hun siger, at hun aldrig har set, eller hørt om, et helt hvidt kuld.
Er det virkelig så ualmindeligt med hvide katte? Hvordan fungerer det genetisk, siden en sort/hvid kat kan få et helt hvidt kuld, når det ellers skulle være så ualmindeligt?
(Skal lige nævnes, at jeg ikke aner hvem der er far til kuldet, da jeg som sagt overtog Frida drægtig)

Jeg ved godt, at helt hvide katte har større chance for, at være døve, og det vil også blive tjekket, når de bliver ældre, men er der nogen der ved, helt præcis hvor stor chancen er for det? Og er det noget med, at de også kan risikere, at være blinde?

Det blev vidst lidt langt, men håber der er nogen der kan hjælpe. smiley

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Montering af gardinstang – soveværelse. 500 kr.
  • Have mand 500 kr.
  • Nedtagning af ladeboks 1.000 kr.
  • hækklipning 1.490 kr.
  • Installation af vaskemaskine og tørretumbler 1.500 kr.
  • Rulle en rullegardin op 300 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Helt hvidt kuld?
  • #2   29. sep 2011 Hej!
    Jeg er opdrætter af tyrkisk angora.
    Jeg har brugt en hvid hun og en næsten helt sort han. Har lavet 2 kuld sammen med de 2. Det først fødte hun 2 hvide og i sidste 3 hvide.
    Jeg har brugt samme hvide hun og en hvid han. I begge kuld kom der en enkelt farvet. Første kuld 5 hvor en var farvet og sidste kuld med samme han. 2 stk. hvor den en også var farvet.
    TUA n 09 24 begge gange.

Alle de hvide var hørende også selv om de enten var odd-eyed og med blå øjne.

Min dyrlæge har tjekket vores katteøjne og jeg har fået at vide at de alle er sunde og raske øjne og de ikke bære nogen form for "stær".

Så tillykke med overraskelsen.
    Du kan finde et skema inde på Felis Danicas hjemmeside hvor navlebrok/kryptorchid og hørerattest. Den kan du udfylde og tage med til din dyrlæge når de skal have første vac.
    M.v.h. Barbara

• #5   30. sep 2011 Den havde jeg lige misforstået Lotte eller fejl-læst.

• #6   30. sep 2011 Mange tak for jeres input!

Vil lige høre, hvornår er det de skal vaccineres? Er det noget med, at det skal gøres 2 gange? Og de skal også have ormekur?

Som jeg skrev i første indlæg, så bliver det med hørelsen tjekket, når de bliver noget ældre. Dem der har reserveret har også fået det af vide. smiley

• #8   30. sep 2011 Super, mange tak for det! smiley

• #9   2. okt 2011 Hej Lotte!
    Nej hverken tyrkisk van eller tyrkisk angora har problemer med stær ej heller som ældre katte.
    Jeg burde nok have skrevet at min dyrlæge har øjensygdom som speciale og har også skrevet en afhandling og holder foredrag netop om øjensygdomme hos kat og hund. Faktisk kan man se nogle sygdomme i kattens øjne før de evt. bliver syge.
    Ja jeg har lavet hvid/hvid og fik i hvert kuld en farvet (TUA n 09 24). Alle hørende.
    Jeg har så lavet TUA w 62 og TUA n 09, men han har kun en lille hvid plet må maven og her har jeg kun fået i begge kuld enten TUA w 63 og TUA 61. Alle hørende.
    Jeg har købt en ny hvid avls han TUA w 61, men her har jeg besluttet et kun avle farvet/hvid for netop at undgå døvhed. Jeg gør også køber opmærksom på at der kan evt. blive døve killinger, hvis de ønsker at blive opdrætter og vil parre hvid/hvid. Det skriver jeg ind i mine købekontrakt så de ikke kommer bagefter og siger at det vidste de ikke.
    M.v.h. Barbara

• #10   24. okt 2011 Jeg skal ikke kunne sige, om det er normalt med et helt hvidt kul. Men jeg havde engang en hvid hunkat, som fik hvide killinger. En af dem, hun var døv:-).

Kommentér på:
Helt hvidt kuld?

Annonce