Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Reperation af vaskemaskine 1.500 kr.
  • Sæt TV op med stativ og 3 rammer på væggen 500 kr.
  • Lægge sten i indkørsel 4 kvm 800 kr.
  • Diverse ophængninger 4.500 kr.
  • hæk klipning 1.950 kr.
  • Stoppet håndvask i badeværelset 1.400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Spørgsmål! om langhårs katte.
  • #1   17. nov 2011 Altså nu er jeg godt nok temmelig ny inden for denne verden, men jeg har dog lært a de mange kloge mennesker at for at en kat bliver langhåret så skal både mor og far være langhåret da de bege ska give genet videre til killingen...

• #2   17. nov 2011 Mit gæt er, når den er født og blevet 'tør'.
    Katte udvikler ikke lang pels, men HAR lang pels fra start.
    Ja langhårs genet er ressesivt - det vil sige at både mor og far skal besidde langhårds genet for at kunne give det videre. Hvis bare en af dem er korthårede (som er dominant) bliver killingen korthåret - aller højest lidt pjusket, men ikke lang-håret.

Det er hvad jeg har kunnet snuse mig frem til herinde fra de kloge genetik-mennesker herinde.

• #3   17. nov 2011 Thilde:
    Jeg tror faktisk det er dig der har lært mig det med langhårsgenet smiley

• #5   17. nov 2011 Susan - Aaarh det er godt nok en skrøne det der :o) Hvor søren har du hørt det?

En killing som er langhåret eller semi-langhåret (som Maine Coons, Skovkatte og Birmaer f.eks er) så kan man se det med det samme.

Killingerne bliver ikke langhårede med tiden, de er født sådan :o)

• #7   17. nov 2011 Selvfølgelig stod Pedro ikke i fuld pels da han blev født, og det tager da også lang tid og hvis katten er født om sommeren er det jo klart det tager endnu længere tid før vinterpelsen kommer men ER det en semi-langhårskat så vil vinterpelsen komme uanset hvilken tid på året den er født :o)

En killing er ikke langhåret hvis den bærer langhårsgenet så er den blot en korthåret bærer :o)

PS. Jeg har lige været inde og kigge på Pedro og kan da tydeligt se at han allerede som lille har "lang" pels og dækhår der stritter ud :o)

• #9   17. nov 2011 Tak for svar smiley Vidste godt det der med langhårsgener og de begge forældre skal have langhårsgen for at der skal komme en langhåret killing. Moren er en blanding mellem en huskat og norskskovkat. Faderen er en Ragdoll blanding. smiley

Og tænkte også mre på om hvad man skal kigge efter. Er der nogle specielle gendetegn for om den er langhåret. Nogle siger man kan se det med de samme - men det vel også nogle specielle racer. Er det ikke anderledes med blandings katte?

• #11   17. nov 2011 Susan - Jeg forstår ikke helt hvad du ikke er enig i? At en semilanghåret kat vil være semi-langhåret uanset hvad tidspunkt på året den er født?

Selvfølgelig er der katte der har mere eller mindre pels end andre, sådan er det også for huskatte. Nogle er bare mere "vamsede" end andre :o)

Ja, jeg var inde og kigge på Jespers billeder og der er da et imellem hvor Pedro står på en stol, og der vil jeg skyde ham til at være 4-5 uger, og det kan da tydeligt ses at han er semi-langhåret. :o)

• #13   17. nov 2011 Catalina - Hvis det er de killinger du har billeder af i din kats profil så ser de umiddelbart ud til at være korthårede.

Har du nogle flere billeder af dem i bedre kvalitet?

• #14   17. nov 2011 Ja jeg kan godt se den ser korthåret ud der.Den ser ikke så kort håret ud i virkeligheden.. Men vil prøve at tage nogle bedre billeder. smiley De er forresten 4 dage gamle smiley

• #15   17. nov 2011 Annie hvad angår perser/exotic ja så er det faktisk ikke altid at man kan se det med det samme, det har vi prøvet op til flere gange i vores 9 år som opdrættere og jeg har osse hørt om en dommer som solgte en kat som værende korthåret som så blev langhåret.... den var dog blevet langhåret på afhentningstidspunktet smiley

• #16   17. nov 2011 Thomas/Marlene - Nu synes jeg så også EXO pels er meget anderledes end en korthåret kat, så derfor kan jeg godt forstå den ikke altid er helt nem at finde ud af :o)

Jeg har selv en EXO :o)

• #17   17. nov 2011 Har set nogle her inde der har skrevet man først kan afgøre det når de bliver lidt ældre. Så ved der er forskellige meninger. smiley

• #18   17. nov 2011 Forskellige meninger ændrer jo ikke på fakta ;o)

Eller måske der er nogle der skal have briller :oD

• #19   17. nov 2011 Nej det rigtig smiley

Men så er det jo fakta at på nogle racer er det svært at se? smiley

• #20   17. nov 2011 Jaah, men nu hører de racer du har blandet jo ikke ind under perser og exotic ;o)

• #23   17. nov 2011 Neej men jeg skrev jo også bare om det var rigtig om nogle racer var svært at se på smiley

Men nu må vi se hvad de her killinger bliver. Skal nok skrive om de blev det ene eller det andet. (:

• #24   17. nov 2011 Pas det ved jeg ikke. Men ja man skal jo ikke tro på alt hvad man læser. Da dette jo er et forum for alle. Så det gælder om at opfange fakta'ne. smiley

• #25   17. nov 2011 Ikke bliver, de ER :o)

Er spændt på at se et album med billeder af dem :o)

• #27   17. nov 2011 Når ja ja okay. Så er. smiley Om de er kort eller langhåret. smiley

• #28   17. nov 2011 Så skal i også lige kommentere på dette.

Er det rigtig at man kan se det på hvor pjusket halen er - altså på en killing smiley

• #30   17. nov 2011 altså min almindelige huskat fødte 4 killinger hvor af 3 var kort håret og 1 langhåret. hankillingen som var langhåret. Og min egen maine coon som er faderen
    Så burde alle jo være langhåret i følge jer

• #31   17. nov 2011 Lizette - Nej, hvis moderen (eller faderen) blot bærer langhårsgenet og bliver parret med en der gør det samme vil der kunne komme begge dele, men man vil også kunne få udelukkende det ene eller det andet.

• #32   17. nov 2011 ok

• #34   17. nov 2011 Annie ja det har du helt ret i smiley og jeg skal skynde mig at tilføje at jeg INGEN forstand har på de andre racer med eller uden briller....smil.....

• #35   17. nov 2011 du kan kikke mit nye album med killinger,de er langhåret og man kan se det fra de er små de er blandet af mor.persr/maine coon og far- perser

• #36   17. nov 2011 var min helt alm huskat der fødte 3 korthåret og en langhåret

• #37   17. nov 2011 LIzette - Hvis din alm. huskat fødte 1 semi-langhåret killing så har den selv båret på langhårs genet :o)

• #40   18. nov 2011 spørger sgu lige hende jeg købte min hunkat af... hun må jo vide det...
    Liggger lige et billede ind af mine killinger så kan i selv se det,men bliver på min profil for kan ikke finde ud af at ligge det ind her

• #41   18. nov 2011 Okay Anitta N og dine killinger skulle være langhårte? Se det synes jeg altså er svært at se?? smiley
    Troede det var meget nemmere at se om katte var langhåret eller ej fra fødsels. Så det nok bare mig der har dårlige øjne..

• #42   18. nov 2011 ja de er langhåret ikan heller ikk blive andet med den blandning

• #43   22. nov 2011 Altså

McQueen og Mickey på 5½ måned er fra samme kuld. Mor er huskat og far er NFO. Mickey som er sort er korthåret og har været det fra nyfødt. McQueen derimod er langhåret - som hans NFO far og har været langhåret fra nyfødt.

Kommentér på:
Spørgsmål! om langhårs katte.

Annonce