1.480 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
9 Svar
Katteopdræt en gang Katteopdræt en gang
Jeg har en lille opdrætter drøm om at lave nogle rigtig fine katte engang. Ved hvad race osv det skal være. Dog går der nok nogle år før det bliver aktuelt men tænker allerede over hvordan og hvorledes når den tid kommer.
Tænkte på - Hvad er normen - Har man enten kun hunkat/katte i sin avl eller kun hankat/katte eller har man begge køn.. Personlig ville jeg kun have to/tre prima hunkatte og så finde den hanmissen et andet sted.. Hvad er normen ??
0 synes godt om
feb 2009
Følger: 9 Følgere: 8 Emner: 18 Svar: 1.347
Praktisk katteopdræt
http://www.saxo.com/dk/item/refstrup-pil-praktisk-katteopdraet-paperback.aspx
dec 2006
Følger: 230 Følgere: 199 Katte: 6 Emner: 227 Svar: 3.947
så kan du altid spørger ind til div ting.
men det første du kan gøre, er at købe en kasteret af den race du ønsker, om det er en han eller en en hun er lige meget..
men en ting kan jeg svare på, man har ikke kun hanner, da du jo så ikke selv har hunnen til ham og så videre..
feb 2012
Følger: 1 Katte: 2 Emner: 10 Svar: 49
Men hvorfor skal man have en kastrat af racen ?? Ham jeg har er delvis racen og kastrat
feb 2009
Følger: 9 Følgere: 8 Emner: 18 Svar: 1.347
feb 2012
dec 2006
Følger: 230 Følgere: 199 Katte: 6 Emner: 227 Svar: 3.947
okt 2008
Følger: 25 Følgere: 22 Katte: 6 Emner: 107 Svar: 2.218
Men stemmer i med de andre, udstil en kastrat og lær om standarter og brug tid på at snakke med andre om racen, hvilke sygdomme de er kendt med osv
feb 2010
Følger: 27 Følgere: 28 Katte: 9 Emner: 15 Svar: 5.562
For mit vedkommende har jeg købt hankatten for at bruge den på mine egne hunkatte, men da han har en meget "interessant" stamtavle, er der flere fra udlandet der har henvendt sig, så det er oppe til overvejelse.
grunden til overvejelserne er at jeg har en forholdsvis lille race, så han gener, skulle jo nødigt ligge bag halvdelen af kattene, det vil give problemer med indavlsprocenten på sigt.
Der er også en anden ulempe ved at stille sin hankat til rådighed (der er samme ulempe ved at sende en hunkat ud af huset til parring) og det er sygdomme. Selvfølgelig er kattene jo vaccineret, men man kan ikke vaccinerer for alt. Det havde nær kostet min ene hunkat livet sidst plus der døde 5 killinger og jeg blev en del fattigere i dyrlægeregninger.
Så jeg vil som andre anbefale dig at læse bogen der er linket til, den giver svar på en masse.
feb 2012
Katteopdræt en gang