1.480 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 9 Svar

Katteopdræt en gang Katteopdræt en gang

Jeg har en lille opdrætter drøm om at lave nogle rigtig fine katte engang. Ved hvad race osv det skal være. Dog går der nok nogle år før det bliver aktuelt men tænker allerede over hvordan og hvorledes når den tid kommer.
Tænkte på - Hvad er normen - Har man enten kun hunkat/katte i sin avl eller kun hankat/katte eller har man begge køn.. Personlig ville jeg kun have to/tre prima hunkatte og så finde den hanmissen et andet sted.. Hvad er normen ??

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Slå græs 205 kr.
  • Hjælp til at samle TV skænk 550 kr.
  • Vaskemaskine 1.200 kr.
  • Samle skab og kommode 600 kr.
  • Fjernelse af hvepsebo 1.100 kr.
  • Inspicering af opgave 205 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Katteopdræt en gang
  • #1   20. feb 2012 Jeg kan anbefale dig at købe denne danske bog som lige er udkommet
    Praktisk katteopdræt

http://www.saxo.com/dk/item/refstrup-pil-praktisk-katteopdraet-paperback.aspx

• #2   20. feb 2012 Ja den bog er ret god.. og det er noget nemmere end vi alle skriver en helt masse og med forskellige holdninger..

så kan du altid spørger ind til div ting.

men det første du kan gøre, er at købe en kasteret af den race du ønsker, om det er en han eller en en hun er lige meget..

men en ting kan jeg svare på, man har ikke kun hanner, da du jo så ikke selv har hunnen til ham og så videre..

• #3   20. feb 2012 Tak.. Ja den må jeg lige have købt.. Mht. Hannen - nej man har ikke selv hunnen men mange stiller vel hanner til rådighed til avl ??

Men hvorfor skal man have en kastrat af racen ?? Ham jeg har er delvis racen og kastrat smiley

• #4   20. feb 2012 En god måde at lære om racen og får kontakter med opdrætter ind for racen , er at man starter op med at udstille en kastrat og være medlem af en klub og går til de kursuser de har .

• #5   20. feb 2012 arhhh ha - på den måde... Ja det lyder rigtig fornuftigt.. tak for tippet

• #6   21. feb 2012 det er ret svært at får lov til at låne en han.. så skal man have en aftale, med dem man køber hunnen af.

• #7   21. feb 2012 Det kræver noget ekstra at have hankat selv, og de kan være en prøvelse, de larmer og strinter. Så man skal overveje det nøje. Jeg har selv kun fertile hunner og køber mig til de par paringer jeg skal bruge.

Men stemmer i med de andre, udstil en kastrat og lær om standarter og brug tid på at snakke med andre om racen, hvilke sygdomme de er kendt med osv

• #8   21. feb 2012 Mange har kun hunkattene, da det kræver en del mere at have en fertil hankat. Jeg har pt 2
    For mit vedkommende har jeg købt hankatten for at bruge den på mine egne hunkatte, men da han har en meget "interessant" stamtavle, er der flere fra udlandet der har henvendt sig, så det er oppe til overvejelse.
    grunden til overvejelserne er at jeg har en forholdsvis lille race, så han gener, skulle jo nødigt ligge bag halvdelen af kattene, det vil give problemer med indavlsprocenten på sigt.
    Der er også en anden ulempe ved at stille sin hankat til rådighed (der er samme ulempe ved at sende en hunkat ud af huset til parring) og det er sygdomme. Selvfølgelig er kattene jo vaccineret, men man kan ikke vaccinerer for alt. Det havde nær kostet min ene hunkat livet sidst plus der døde 5 killinger og jeg blev en del fattigere i dyrlægeregninger.
    Så jeg vil som andre anbefale dig at læse bogen der er linket til, den giver svar på en masse.

• #9   21. feb 2012 Det vil jeg gøre smiley

Kommentér på:
Katteopdræt en gang

Annonce