{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.588 visninger | Oprettet:

Britt B
Britt B
Tilmeldt:
9. sep 2011
Følger: 1 Emner: 27 Svar: 113

Køb af killing fra opdrætter {{forumTopicSubject}}

Er der en af jer opdrættere, der kunne tænke sig at fortælle lidt om, hvordan det foregår, når man køber en killing fra en opdrætter? Jeg har forsøgt at præcisere mit spørgsmål lidt med nogle underspørgsmål...

Hvor meget kontakt er der mellem opdrætter og køber inden I godkender køber?
Hvordan godkender I en køber? Jeg tænker mest på selve proceduren, da kravene til en køber kan svinge meget fra opdrætter til opdrætter.
Hvordan finder I ud af, hvilke købere, der skal have hvilke killinger i et kuld? Er det efter "først til mølle"-princippet, er det noget, I vælger, eller "vælger killingen selv" køber?
Hvor tidligt reserverer man en killing - før den er født, så snart den er født eller når den er blevet lidt ældre?
Hvad hvis der i et kuld ikke er den killing, man søger, f.eks. hvis der er for mange, der vil have hankatte i forhold til fødte hankatte? Venter de så til næste kuld? Og efterspørges der generelt flest hun- eller hankatte?

På forhånd tak for jeres svar.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Køb af killing fra opdrætter
  • #1   24. feb 2012 Den kat jeg købte hos en opdrætter var jeg først ude og se, og skrev frem og tilbage med opdrætter, så købte jeg hende, og jeg mødte tit opdrætter på udstillinger smiley

  • #2   24. feb 2012 Hej Britt

    Sikke mange spørgsmål. smiley

    Først vil jeg sige, at det er meget forskelligt fra opdrætter til opdrætter, men jeg vil forsøge at besvare nogle af dine spørgsmål, udfra hvordan jeg ser det ske oftest:


    Hvor meget kontakt er der mellem opdrætter og køber inden I godkender køber?
    Hvordan godkender I en køber?
    - Man vurdere om køberen kan tilbyde katten det man mener den har behov for. (tid, kærlighed, have/lejlighed, andre dyr mm. der er flere ting der spiller ind, så det er også meget individuelt. Men en ting er fælles, vi vil alle det bedste for hver enkelt killing smiley Derfor vurdere man som opdrætter om killing og køber "passer sammen".

    Hvordan finder I ud af, hvilke købere, der skal have hvilke killinger i et kuld? Er det efter "først til mølle"-princippet, er det noget, I vælger, eller "vælger killingen selv" køber?
    - De fleste steder kan køber vælge hvilken ledig kat man er interesseret i. Evt. kan opdrætter foreslå en killing til køber, hvis opdrætter mener at de to's temperament ville passe sammen. Nogle katte er mere "frie" end andre der er mere "afhængige" osv smiley

    Hvor tidligt reserverer man en killing - før den er født, så snart den er født eller når den er blevet lidt ældre?
    - Man kan reservere på alle tidspunkter, hos de fleste opdrættere.
    Gør man det inden fødsel, så har man reserveret i tilfælde af der kommer den ønskede killing (farve, køn osv.) Hvis ikke kan man få reservations beløbet retur.
    Hvad hvis der i et kuld ikke er den killing, man søger, f.eks. hvis der er for mange, der vil have hankatte i forhold til fødte hankatte? Venter de så til næste kuld?
    - Man kan vælge at vente til næste kuld, eller at få pengene tilbage og finde en anden opdtætter.

    Og efterspørges der generelt flest hun- eller hankatte?
    - Min erfaring siger mig at hunkatte bliver solgt først.
    Mange har den misforståede opfattelse af, at de er mere kælne end hannerne. Det er de IKKE! En kastreret hankilling er klart den mest kælne og kontaktsøgende efter min erfaring smiley

    Jeg håber du kunne bruge svarene til noget smiley

    Ditte


  • #5   24. feb 2012 Da vi købte Yazy, mailede jeg kort med opdrætter, og skrev lidt om hvad vi ønskede i en kat, og hvad vi kunne tilbyde. Så tog vi over og så hende. Kørte hjem, og blev så enige om vi gerne ville købe hende. Heldigvis ville opdrætter også gerne sælge til os. Yatzy var 2½ år på det tidspunkt, så derfor gik det ret hurtigt, da hun jo var klar til at komme hjemmefra.
    da vi købte Buddha sendte jeg en lang mail afsted til opdrætter som første kontakt. jeg skrev om hvem vi mennesker er, hvordan Yatzy er, hvordan vores hjem er, og hvad vi ønskede i vores nye kat. Jeg synas man lige så godt kan få afklaret med det samme, om man kan tilbyde hvad opdrætter søger til sin kat, og om katten er, hvad man selv leder efter.
    Derefter sms'ede vi lidt frem og tilbage. Weekenden efter tog vi så til Fyn for at se på kat, og en times tid efter var vi på vej hjem med vores nye kat:) Han var 8 måneder gammel, og helt klar til at komme hjemmefra. Dejligt at det kunne gøres så hurtigt, så vi ikke skulle køre den lange tur flere gange.



  • #6   24. feb 2012 Da jeg ledte efter kat nr. 2 var jeg i kontakt med en opdrætter, som havde ganske små killinger. man måtte først komme og se dem når de var 7 uger gamle. Men alligevel kunne jeg se på hendes hjemmeside, at alle kattene undtagen en, blev reserveret før killingerne var blevet uger. Der fik jeg simpelthen stress, da jeg ikke vil reservere noget, jeg ikke har set først. Så der spang jeg fra. Og gud ske tak og lov for det - ellers havde jeg jo ikke fået Den Tykke:)

  • #7   24. feb 2012 2 uger, skulle der stå:)

  • #8   24. feb 2012 <b>Hvor meget kontakt er der mellem opdrætter og køber inden I godkender køber?</b>

    For det meste bliver man ringet op, får en snak i telefonen og inviterer den potentielle køber hjem for at besøge killingerne, og til en nærmere samtale.

    <b>Hvordan godkender I en køber? Jeg tænker mest på selve proceduren, da kravene til en køber kan svinge meget fra opdrætter til opdrætter.</b>

    Når vi har besøg stiller jeg en masse spørgsmål.

    Hvad tænker de med hensyn til foder?
    Hvad tænker de med hensyn til mere end én kat?
    Hvilket temperament søger de?
    Hvorfor netop min race?

    Undervejs i samtalen kan jeg mærke om disse mennesker er nogle jeg gerne vil sælge en killing til. Jeg følger ALTID min mavefornemmelse.

    <b>Hvordan finder I ud af, hvilke købere, der skal have hvilke killinger i et kuld? Er det efter "først til mølle"-princippet, er det noget, I vælger, eller "vælger killingen selv" køber? </b>

    Her hos mig er det først til mølle og med det mener jeg dem der kontakter mig først. Jeg har oplevet at folk har ringet og fået at vide der kun var én killing og at den skulle have besøg søndag, og så har de spurgt om de må komme lørdag. Her har jeg sagt nej, det kan jeg ikke gøre imod dem der kontaktede mig først, for det er ikke fair, men jeg skriver gerne deres nummer ned og ringer såfremt de besøgende ikke faldt for killingen, eller jeg ikke følte mig tilpas ved at sælge til dem.

    Som regel vælger køber killingen. Ofte har de valgt ud fra billeder på min hjemmeside, men det sker også rigtig ofte at de så ændrer mening når de kommer ud og møder killingerne og så der bare er én der tramper ind i deres hjerter.

    I mit sidste kuld var der dog 2 drenge og en familie var meget i tvivl om hvem af dem de skulle vælge. Damen ville have den ene, men manden ville have den anden. Derfor spurgte de mig hvad jeg ville anbefale. Jeg anbefalede dem at tage den dreng som var meget kontaktsøgende fordi de havde 2 små drenge på 2 og 4 år, og den anden killing var noget mere forsigtig, så jeg mente ikke han ville falde så godt ind i en familie med så meget gang i den. De valgte at følge min anbefaling og det gik bare super godt, han indtog deres hjem med høj haleføring.

    <b>Hvor tidligt reserverer man en killing - før den er født, så snart den er født eller når den er blevet lidt ældre? </b>

    Det er meget forskelligt. Vi venter (forhåbentlig) et kuld lige nu, og der skal jeg selv beholde en pige fra, og så har jeg faktisk hele 2 fantastiske købere som står og venter på at få en killing fra kuldet, såfremt det er muligt.

    Det har jeg faktisk aldrig prøvet før, mine killinger bliver som regel først solgt når de er et sted mellem 6 og 14 uger.

    <b>Hvad hvis der i et kuld ikke er den killing, man søger, f.eks. hvis der er for mange, der vil have hankatte i forhold til fødte hankatte? Venter de så til næste kuld? Og efterspørges der generelt flest hun- eller hankatte?</b>

    Hvis der ikke er den killing man søger så må man jo enten vælge at gå til en anden opdrætter eller vente på et nyt kuld, såfremt man er villig til det. Jeg har ofte henvist købere til opdrætter veninder som jeg kunne stå inde for, såfremt jeg har haft "udsolgt" og har også oplevet flere veninder har henvist til mig.

    Det er meget forskelligt hvilket køn folk vil have, og det hænger ofte sammen med deres tidligere erfaringer med katte. Mange har hørt at det ene eller andet køn er mere kælne eller lign.


    Jeg håber det var nogle brugbare svar :o)


  • Britt B
    Britt B Tilmeldt:
    sep 2011

    Følger: 1 Emner: 27 Svar: 113
    #10   25. feb 2012 Tusinde tak for alle jeres svar, og Annie, du får lige en ekstra stjerne for dit meget udførlige svar. Jeg har indledt lidt kontakt med to opdrættere, og så må vi se, om jeg kommer "gennem nåleøjet" som køber :-).

  • #11   25. feb 2012 Hvilken race søger du ?

  • #12   25. feb 2012 Tak Britt, og pøj pøj med "jagten" :o)

  • Britt B
    Britt B Tilmeldt:
    sep 2011

    Følger: 1 Emner: 27 Svar: 113
    #13   26. feb 2012 DK Pelsen, jeg er ude efter en europé.

  • #14   26. feb 2012 Det er også en dejlig kat smiley

  • #15   25. mar 2012 Svarer herunder smiley

    Hvor meget kontakt er der mellem opdrætter og køber inden I godkender køber?

    De skal komme her og se dem plus vi skal se dem:-) Plus vi mailer ofte en del. Vi har dog ikke ublu krav - er man et normalt fornuftigt menneske kan man som udgangspunkt købe en Snowshoe her.

    Hvordan godkender I en køber? Jeg tænker mest på selve proceduren, da kravene til en køber kan svinge meget fra opdrætter til opdrætter.

    Hvis vi kan lide dem og hvad de fortæller, så godkendes de ud fra det.
    Generelt sorterer vi ikke folk fra med mindre er virkelig er nogle ting, der stikker ud. Jeg sorterer de, der vil have en Snow fordi den er sjælden - og kun derfor:-) For det er ok at ville have en pga det. men det skal ikke være eneste grund, folk, der anvender en masse råben og straf i omgangen med katte og folk som vil have dem fertile for at avle uden at være opdrættere sorteres fra:-) Kælekatte er neutraliserede naturligvis.
    Vi giver en prøveperiode og vi henter mis retur er der noget senere.
    Uden at være sure naturligvis smiley

    Og vi har generelt en god dialog med købere hos os, og interesserede - jeg har lige hentet en killing retur og det gik da også uden sure miner og de har fået en opdate på, at vi nu måske har et nyt hjem.

    Vi tror på at vi når længst med ærlighed og tillid og en god kontrakt:-)


    Hvordan finder I ud af, hvilke købere, der skal have hvilke killinger i et kuld? Er det efter "først til mølle"-princippet, er det noget, I vælger, eller "vælger killingen selv" køber?

    Der sker normalt det, at jeg kender hver killing ud og ind, og når folk kommer her er de mindst 6 uger for de sættes ikke til salg før - og så kan vi let matche. Jeg oplever det, at den kat, der passer bedst også selv vælger - og jeg har aldrig oplevet, at vi skulle blande os i det valg - det er nemlig det samem match som jeg ville have valgt:-)


    Hvor tidligt reserverer man en killing - før den er født, så snart den er født eller når den er blevet lidt ældre?

    Vi sætter til salg fra ca 6 uger.

    Hvad hvis der i et kuld ikke er den killing, man søger, f.eks. hvis der er for mange, der vil have hankatte i forhold til fødte hankatte? Venter de så til næste kuld? Og efterspørges der generelt flest hun- eller hankatte?

    Køn er ikke afgørende her - det er sind. Folk vælger ikke på køn. Vi gør ej heller - vi matcher på sind og forhold i hjemmet. Den mest forsigtige skal fx ikke ud mellem 4 små børn osv.

    Vi har ikke venteliste på levende dyr - hvis der ikke er en i kuldet, som man kan lide, så køre man igen og er velkommen en anden gang - hvis vi har kuld igen.

    Vi laver jo ikke kuld for at sælge kælekatte... det tror jeg mange glemmer. Vi lavede vores første for at få en pige selv at avle videre på, og nummer to lavede vi for at lave en pige til vores mentor... Kælekattene er et "restprodukt", som vi håber spreder en masse glæde i de ganske danske hjem, hvor de kommer ud:-)

    Så når vi laver et kuld, så er vi ikke higende efter at sælge dem. Vi laver aldrig flere/mere end at vi kunne beholde alle selv. Så hvis ingen ville købe, så har vi dem bare gående.

    Vi er aldrig pressede til at skynde os at sælge. Vi har gooood tid - og sådan er det:-)

    Det samme hvis man ikke vil underskrive vores kontrakt - så er det ikke vores tab.

    Det kan nok lyde lidt underligt, men tro mig - der er ingen penge i det her alligevel, så om vi har 7 9 eller 4 Snowshoe gående - det gør ingen forskel her.

    Ellers ville vi ikke være startet:-)

    Håber det gav dig lidt svar:-)


  • #16   25. mar 2012 Jeg står og skal købe killing fra en opdrætter for første gang, og inden jeg overhovedet tog kontakt afsatte jeg en hel aften og gennemlæste den ene hjemeside efter den anden som de forskellige opdrættere inden for min ønskede race havde. Så brugte jeg lige en dags tid på at gennemtænke det jeg havde læst og erfaret mig aftenen før, og først der tog jeg så kontakt til min nuværende opdrætter. Min nye killing er så ikke helt født endnu, for missemor var slet ikke i løb da jeg tog kontakt til opdrætter, så jeg er ikke så langt i forløbet, men opdrætter bor heldgvis ikke så langt fra mig, og jeg har fået af vide at jeg altid kan komme på besøg og hilse på misserne når vi kommer dertil smiley

    Fra Køber-siden af er jeg i hvert fald glad for at jeg tog mig dne tid jeg tog til at lave den research. Som jeg også har nævnt tidligere så føler jeg mig i de tryggeste hænder, allerede nu men så sandelig også efterfølgende.


Kommentér på:
Køb af killing fra opdrætter

Annonce