farve på killinger... farve på killinger...
Min siamblanding har fået et ups-kuld i sidste uge. Der er fire killinger: to tortie hunner, en sort/hvid(?) han og en sort(?) hun.
Mor er vistnok lillamasket, far ukendt.
Men såvidt jeg kan sjusse mig frem til, kan der kun komme tortie killinger ved hjælp af en rød han. Og en rød han skal ikke kunne give en sort hun-killing..... har jeg ret?
I det hele taget er jeg i tvivl om de sorte vitterligt er sorte, synes de ser chokolade ud hvis jeg holder dem rigtigt op i lyset. Og i realiteten kan der sagtens være løsgående chokoladebærere i området, idet en af mine egne hankatte forlod mig for nogle år siden....
Nogle genetikeksperter der vil komme med et bud på min sorte/choko hunkilling, kan hun lade sig gøre?
Bruger genetikdelen på denne side (link fjernet) , men har ikke muligheden for at parre en rød han med en lillamasket hun....
aug 2006
Følger: 16 Følgere: 15 Katte: 3 Emner: 73 Svar: 1.376
JA der kan kun komme tortie hunkillinger, hvis farmissen er rød.
En rød hankat kan IKKE give en sort (eller chokolade) hunkilling, da han kun kan give den røde farve videre til alle tøsebørn. En kat består af 19 kromosompar, og når den parrer sig med en anden kat, vil den give 1 kromosom videre fra hvert par til sit afkom. Det betyder at en killing modtager 1 farvekromosom fra sin far og 1 farvekromosom fra sin mor. Denne kromosom viser, hvilken farve katten får. Lige med hensyn til rødt, er den kønsbundet, hvilket vil sige, at en rød hankat KUN kan give 1 rødt kromosom (kaldet O) videre til sine børn. En hunkat derimod kan bestemme farven på hankillinger, da hun skal bære rødt for at give rødt videre til sine sønner. Igen.. En tortie (eller rød) hunkat kan lave røde hankillinger, så du kan parre en rød dreng med en sort pige og aldrig få røde drenge, men derimod vil alle piger være tortie.
Det betyder så at hvis du har set rigtigt, og den lille sorte killing er en pige, så har hun IKKE en rød far. Med andre ord er der flere fædre til kuldet, så ja det kan lade sig gøre.
Du kan altid se om killingen er chokolade, ved at kigge på poterne og næsespejlet. Er de sorte så er killingen sort. Er de lysere (og her skal de være markant lysere), kan katten godt være chokolade.
aug 2006
Følger: 40 Følgere: 37 Katte: 14 Emner: 14 Svar: 1.395
jul 2009
Følger: 6 Følgere: 4 Katte: 10 Emner: 5 Svar: 43
Cocio er chokoladebærer, men umiddelbart tror jeg de mørke killinger er sorte, i dagslys ser de mere sorte ud end chokolade. Og det passer også med to fædre, jeg har et par gange mødt en sort vildfaren hankat på min markvej. Har til gengæld aldrig set en fremmed rød, men ham kan der jo ikke være tvivl om:-)
Tak for jeres input.
okt 2008
Følger: 5 Følgere: 4 Katte: 5 Emner: 6 Svar: 16
jeg har os oplevet at min hunkat har født 4 røde killinger og en sort i samme kuld og der a var der 3 røde killinger der var piger syndes det var lidt underligt men tænkte at sådan var det nok bare og tænkte ikk vider over det
aug 2006
Følger: 16 Følgere: 15 Katte: 3 Emner: 73 Svar: 1.376
Hvis du læser det jeg skriver, ser du at det også er det jeg fortæller.
farve på killinger...