{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.266 visninger | Oprettet:

Lov omkring katte {{forumTopicSubject}}

Jeg vil gerne starte med at sige at jeg ikke ønsker en heftig diskussion omkring indekatte vs. udekatte. Jeg respektere at folk holder kat på forskellige måder, og ligeså ønsker jeg at blive respekteret for den måde jeg holder kat på smiley

Når det så er sagt så kommer vi til selve essensen af mit spørgsmål. Der har flere gange været Loven om mark- og vejfred oppe og vende, og jeg hører rigtig mange gange at folk siger at det ikke er lovmæssigt at man skal holde sin kat inde på sin egen grund. Derfor bliver jeg nysgerrig på hvordan i læser §1.
Jeg læser den nemlig som lige præcis det, at man ikke må have katten andre steder end på sin egen grund, men vil gerne hører hvordan folk herinde mener den skal forståes da jeg kan læse mig frem til at det ikke er alle der er lige enige smiley

§1 i ''Lov og mark- og vejfred'' citeret ordret:
<b>§1.</b> Enhver er pligtig til på alle årets tider at holde sine husdyr på sit eget.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Lov omkring katte
  • #1   29. aug 2012 Jeg læser den som at der står at hvis man får en klage har man pligt til at holde den væk fra den matrikel.

    Der har været nogle kilometer lange tråde herinde om hvordan det var, og mener det endte med at en simpelthen skrev ind til ministeriet (eller hvor man skriver hen) og spurgte, og fik netop dette svar.


  • #3   29. aug 2012 Okay. Men synes jo bare at den lyder rimelig ordret. Nemlig: Man har pligt til at holde sine husdyr på <b>sit eget</b>. Det er lidt det der undre mig. Kattens værn mener nemlig også at det skal forståes som at man skal holde katten hos sig selv. Det skriver de nemlig i deres artikel omkring ''eksisterende lovgivning'': http://www.kattens-vaern.dk/?side=47

    Citat:§1 omhandler pligten til at holde sin kat inde på sin egen grund. (taget direkte fra Kattens værns hjemmeside smiley


  • #4   29. aug 2012 Der er vel ikke så meget at misforstå, men de færreste katte ejere tager sig af det, derfor du ser folks fantasifulde fortolkninger af loven.

    Sådan er det med de fleste ting der ikke straffes alvorligt, det gælder ikke kun katte, hvor mange bryder ikke færdselsloven hver dag.


  • #5   29. aug 2012 Nej Kenneth... Fantasifulde fortolkninger please smiley
    Søg nu bare på emnet i forummet og du vil kunne læse hvordan den netop skal forstås. Med de højere magters "fantasifulde fortolkninger".


  • #7   29. aug 2012 Jeg beklager hvis at dette emne har været oppe at vende mange gange, men må indrømme at jeg ikke forstår hvorfor Kattens værn så netop trækker denne paragraf ind og direkte siger at katten skal holdes inden på egen grund. For hvis det i virkeligheden slet ikke passer er det da misvisende at de har det stående på deres hjemmeside?

    Derudover siger også Dyrenes Beskyttelse at loven omkring mark- og vejfred gælder for kattene.


  • #9   29. aug 2012 Tror heller ikke man kan få en bøde for at lade sine katte løbe løs, men fandt denne paragraf, som stadig skulle gælde..

    Det fremgår af § 14 stk. 1 i lov om mark- og vejfred:
    "Uvane husdyr, løsslupne pelsdyr, tamkaniner og fjerkræ, omstrejfende hunde og katte har den optagelsesberettigede ret til på hensigtsmæssig måde at fjerne fra sin grund og er ikke pligtig at yde erstatning, såfremt dyret herved kommer til skade eller omkommer".

    Så naboen må altså gerne fange din kat med en fælde eller en skovl, hvis han har lyst.


  • #11   29. aug 2012 Ja hvis h*n har givet en klage/advarsel først med chance for at ejeren kan udbedre.

  • #12   29. aug 2012 Hejzan: Nå nå... Så er det nok mig der tolker det forkert. Det er da godt at der er nogen der ved hvordan man fortolker det rigtigt så.
    Viking Cats (gruppe indenfor Tica) er så også en af de 100 kan jeg forstå. De skriver rent citeret: ''efter Mark- og vejfredsloven er man som katteejer faktisk forpligtet til at holde sin kat på egen matrikel; det er altså et lovbrud at lade den løbe frit, og man er erstatningsansvarlig for skader, den eventuelt måtte forvolde.''


  • #13   29. aug 2012 Nåh. Det er nu heller ikke fordi det har den store relevans for mig, da jeg holder mine katte inde på min egen grund, så lov eller ej, så gør jeg i hvert fald ikke noget forkert. Synes da bare at det er interessant at der er så mange steder hvor de netop skulle rådgive om katte som tolker loven forkert, og det var faktisk derfor jeg oprettede dette indlæg.

    Jeg takker for en god debat. I er selvfølgelig velkomne til at diskutere videre smiley
    Håber alle har en fortsat behagelig aften.


  • #16   29. aug 2012 Hejzan: Overhovedet ikke tøsefornærmet, men må da indrømme at jeg ikke synes din formulering var særlig pæn, for synes du får det til at lyde som om at man er lidt tabt bag en vogn hvis man synes det er misvisende. Det eneste jeg siger er bare at der er et hav af foreninger og klubber med katte som fokus, der åbenbart har forstået lovgivningen forkert, og derfor må jeg jo gerne have lov til at sætte spørgsmålstegn ved hvad der så er rigtigt. Det har jeg hermed gjort. Jeg har fået andres syn på hvordan <b>DE</b> forstår lovgivningen og det var det jeg efterspurgte.
    Jeg logger nu. Skal tidligt op i morgen smiley


  • #17   29. aug 2012 Synes Felis' første indlæg var alt hvad man kunne ønske sig smiley
    Der får man da svar. Og så kan man endda gå ind og dobbelttjekke paragafer og styk.


  • #20   30. aug 2012 Jeg har engang haft snakket med kommunen ang. naboen katte.. Og de fik en skriftlig meddeles at de skulle holde deres katte på deres egen grund.. Ellers blev de fjernet..

    Hver morgen var der skrald for deres katte havde lavet huld i vores skalde spand.. :((


  • Louise
    Louise Tilmeldt:
    aug 2012

    Følger: 1 Katte: 2 Svar: 10
    #23   30. aug 2012 Det har jeg også tænkt på, hvordan man skal forholde sig?. Mine katte er f.eks udekatte ( Har kattelem),så det ville blive svært lige pludselig at de skulle blive inde katte og kan jo ikke be´ dem om ikke at gå over til naboen. Hvad skal jeg gør, hvis naboen klager over dem? og det er da ikke til at finde hoved eller hale i hvad LOVEN er. Der står en masse om den siger det, den skriver det osv. Hvem skal man stole på?

  • #24   30. aug 2012 Louise

    Hegn eller voliere


  • Louise
    Louise Tilmeldt:
    aug 2012

    Følger: 1 Katte: 2 Svar: 10
    #25   30. aug 2012 Thilde: Hvad mener du?


  • #26   30. aug 2012 <i>"Hvad skal jeg gør, hvis naboen klager over dem?"</i>

    Mit svar er: Hegn eller voliere til at holde dine katte væk selvfølgelig


  • Louise
    Louise Tilmeldt:
    aug 2012

    Følger: 1 Katte: 2 Svar: 10
    #27   30. aug 2012 Nårr. . skulle lige være med. Lidt besværlig med en fælles vej, men okey.


  • #28   30. aug 2012 Det er sådan andre må gøre smiley

    Og undskyld jeg ikke kunne vide der var fælles vej....
    Troede jeg svarede på et uskyldigt spørgsmål smiley


  • Louise
    Louise Tilmeldt:
    aug 2012

    Følger: 1 Katte: 2 Svar: 10
    #29   30. aug 2012 Ja det kan jeg godt se, og en lov er jo en lov!! Det kunne du jo heller ikke vide:-) Men tænker da man bliver lukket inde hvis man skal til at lave sådan noget omkring sit hus. Syntes også det er synd, at katte ikke må gå ud, at de skal være inde,, det er da ikke deres natur. det er bare min mening.


  • #31   30. aug 2012 Altså jeg har set rigtig mange have indhegninger (og det behøver skam ikke være mere end ca 2,5m højt hegn som så går vandret ind på en meter ca) de kan nemlig ikke kravle på hovedet smiley
    Så jeg tror ikke man føler sig indelukket som sådan. Men man kan jo også lave flotte volierer på alle størrelser med fin indretning.


  • #32   30. aug 2012 "Katte går ikke ind under husdyr de er kæle dyr, deri ligger forskellen"

    Hvor står det henne?

    Katte hører i visse tilfælde også hjemme under landbrugsdyr. Landmænd har eksempelvis skattefradrag for foder og dyrlæge til katte under forudsætning af, at disse katte ikke har adgang til stuehuset.

    Endelig har ministeriet fødevarer, landbrug og fiskeri kommenteret loven i en publikation.

    (link fjernet)

    Om begrebet husdyr skriver de følgende:
    "Begrebet ”husdyr” er ikke nærmere defineret i lovens kapitel I. I lovens § 1, stk. 2, fastslås det dog, at under begrebet ”husdyr” henregnes tillige pelsdyr, der er opdrættet i fangenskab, og tamkaniner. Begrebet ”husdyr” antages herudover almindeligvis foruden nyttedyr i landbruget, såsom heste, kvæg, svin, får, geder, fjerkræ, også at omfatte visse kæledyr, herunder ejerhunde og ejerkatte, jf. således også lovens § 14."

    At ministeriets antagelse om, at katte er omfattet af lovens § 1 ikke har praktisk betydning, er en anden diskussion.

    Desuden har jeg endnu tilgode at se en afgørelse, hvor en katetejer dømmes for at lade sin kat gå frit. I det hele taget har jeg aldrig set nogen domme, hvor der bliver taget stilling til dette forhold.

    Det er derfor lidt svært at vide, om katte skal holdes på egen matrikel eller ej, og det er efter min mening blot en kendsgerning.


  • #34   30. aug 2012 bare svar på mit spørgsmål

  • #36   30. aug 2012 Underlig måde at skrive til folk på...

    Du skriver at katte ikke er omfattet af begrebet husdyr i lovens forstand. Jeg henviser til ministeriets kommentarer til loven, og til gældende skattelovgivning - også er jeg Prins Knud?


  • #37   30. aug 2012 Felis skrev følgende:
    "Som spørgsmålet er omkring lovgivningen i øjeblikket, der kan man ikke sige at katte er omfattet af lovpåbudet om at holde husdyr på egen grund."

    Det er jeg enig i.

    Ligesom det heller ikke kan afvises at katte rent faktisk er omfattet af bestemmelsen.

    Men når ministeriet efter deres bedste overbevisning antager, at katte er omfattet af bestemmelsen, hvorfor skulle min opfattelse så være anderledes?



Kommentér på:
Lov omkring katte

Annonce