{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.249 visninger | Oprettet:

Tandkøds betændelse {{forumTopicSubject}}

Hej kg jeg har lige købt en han Maine coon på 9 md. Han har forfærdelig ånde og hans tandkød er rødt. Så vidt jeg kunne forstå så er han opvokset på Royal canin vådfoder smiley hvad kan jeg gøre for at hjælpe ham kan et killinge foder evt hjælpe på det eller skal alle tænderne hives ud smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Vaskemaskine med vand problemer 490 kr.
  • Ophænging af 80’ tv og væg reol 1.299 kr.
  • 2x Radiator der skal genstartes 1.200 kr.
  • Hjælp til at samle skab 490 kr.
  • Reparation fuge i bruser mellem flise og afløbsrist. 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Tandkøds betændelse
  • #1   2. sep 2012 Det tror jeg kun dyrlægen kan svare på smiley

• #3   3. sep 2012 jeg viste ikke han var syg da vi købte ham, og han skal til dyrlæge på torsdag. ville bare høre hvad jeg kunne gøre indtilda

• #4   3. sep 2012 Hvad siger opdrætteren du har købt ham af ?

• #5   3. sep 2012 jeg har ikke kontaktet hende, ved ikke hvad jeg lige skal sige til hende. hun kan jo altid sige han ikke fejlede noget da vi fik ham, men det ved jeg han gjorde for kan hunske han lugtede ud af munden, men da havde han lige fået vådfoder så vi troede bare det var det.

og jeg har ikke forstand på tandkødsbetændelse så viste ikke det var et tegn

• #6   3. sep 2012 Godt du har en tid, det kan også være at han har dobbelt op af nogle tænder, så kan der også opstå betændelse,,, jeg tror og forventer at de fleste opdrætter af MCO holder sig fra, at avle på de linnier som giver tandkødsbetændelse, mine piger har haft et par stykker af dem ( mistede alle tænderne) men den MCO jeg selv har har rigtig gode tænder+ tandkød,, men alle katte kan få problemerne hvis der ikke passes på. PS. jeg kan ikke få mine katte til at spise råt.

• #7   3. sep 2012 Tandkøddet KAN blive dårligere af den stress det er for katten at flytte - bare et dyrlægebesøg kan gøre det værre pga stress end det egentlig er.

Men trist skal man ordne tænder på katten for flere gange det beløb man gav for den.

• #8   3. sep 2012 ved nærmer eftersyn kan jeg se hans kæber heller ikke lukker rigtigt i, de spidse tænder går simpelthen imod hendanden, ikke spids mod spids men tæt på, uh hvor bliver jeg gal over hun ikke selv har gjort noget ved ham istedet for bare at sende problemet vider.

er godt nok bange for han ender med at sku aflives smiley

prøver at høre min dyrlæge ad om ikke han kan se på ham noget før, for det må da være pinefuldt.

jeg tror ikke det er stress, efter jeg har googlet tandkædsbetændelse kan jeg se at mange af de tegn han viste da vi hentet ham de passer bla han savlede meget lugtede ud af munden og så grynter han det ved jeg så ikke om det er et tegn men ku forstille mig det er fordi kæberne ikke er placeret korekt.

• #9   3. sep 2012 Jeg syntes da du skal lade handlen gå tilbage.

• #10   3. sep 2012 det er desværre ikke lavet papire på handlen da det er en kat uden stamtavle så det tror jeg ikke kan lade sig gøre smiley

• #11   3. sep 2012 Ja det er så en kæmpe fejl smiley uanset hvor du køber din kat så sørg for papir på handlen! du holder nok allerede af trold ungen og går tænderne mod hinanden, kan det nok ordnes ved at fjerne, den eller de tænder som giver problemer, og tandkødet kan også behandles,,, jeg vil sige at det burde ikke være grund til at aflive,, altså medmindre du ikke kan klare det økonomisk, det koster penge lige gyldigt hvad, når man har dyr, en forsikring kan hjælpe, men koster så også noget.
    Du er en af dem som bestyrker min grund til kun at købe kat hos en opdrætter, så ved jeg at rasen er hvad jeg forventer og at der er avlet på sunde dyr, dit billige køb af kat, kan blive dyrt,, håber du hænger på for kattens skyld smiley

• #12   3. sep 2012 Man kan købe noget "mundvand" som man kommer i drikkevandet... Det hjælper rigtig godt på tandkødsbetændelse og generelt dårlig ånde.. Jeg ville bestemt kontakte sælger... Hvorfor skulle hun af med en kat på 9 mdr. ? Er han neutraliseret ? Jeg spørg kun fordi det kan give et lille billede af den opdrætter...

• #14   3. sep 2012 Felis du skriver følgende :

**Du er en af dem som bestyrker min grund til kun at købe kat hos en opdrætter, så ved jeg at rasen er hvad jeg forventer og at der er avlet på sunde dyr**

Det du siger der gør mig rigtig ked, for jeg har netop købt en kat med stamtavle ve´d en opdrætter og hun var ikke afkom af sunde forældre og hun vil ikke betale erstatning og vi skal til at køre sagen i forbrugerklagenævnet smiley Så den holder ikke smiley Du kan ikke genrallisere reg. opdræt eller ikke reg. opdræt. Jeg kunne nemlig ALDRIG drømme om at avle på ikke sunde dyr eller overhovedet sælge syge dyr og skulle der komme noget sener, som kunne vise sig at være arveligt betinget, så ville jeg sørme også stå ved mit ansvar og give erstatning smiley Så synes ikke det er fair at skrive sådan, for der er desværre så mange brådne kar også inden for de reg. opdrættere smiley

Og der er også mange med moralen på rette sted, som ikke er reg. opdræt. smiley Man skal som køber se sig godt for og selv tjekke de ting man kan tjekke og så betinge at købet kun er gældende, hvis ens dyrlæge kan sige god for det smiley

Synes bare ikke det er fair at tage alle over én kam smiley

• #16   4. sep 2012 jeg har snakket med min dyrlæge over telefon han kan desværre først se ham på torsdag men han mener at en penicilin kur måske kan tag det så det prøver vi i første omgang, for ja vi er nemlig blevet rigtig glade sor det store brød smiley

og jeg ved fra nu af at når man køber kat så det lige som at købe hest der skal kontrakt på det. man må lærre af sine fejl.

• #17   4. sep 2012 jeg har foresten prøvet at kontakte hende men hun hverken tager sin tlf eller svare på beskeder, så min veninde vil gerne ha hendes nr så hun kan prøve at ringe og gi hende en røvfuld,

• #19   4. sep 2012 Og sørge for at få en sundhedsattest og vaccinationsbeviser med.

• #20   4. sep 2012 jeg har godt nok aldrig kigget på en hest tænder når jeg har købt sådan en og dem jeg har solgt har folk heller aldrig kigget på.

så det tror jeg kun er en lille % del der gør.....

• #21   4. sep 2012 Lyder sært...jeg kender ingen der ville købe hest uden at tjekke tænder og ben. ( Tænderne er jo det du kan tjekke hestens alder på....og mange er taget ved næsen og har fået købt et gammelt øg gennem tiderne)

• #22   4. sep 2012 ***Man kan købe noget "mundvand" som man kommer i drikkevandet... Det hjælper rigtig godt på tandkødsbetændelse og generelt dårlig ånde***

****Ja, hurra for det...eller not

Det indeholder faktisk, blandt andre ting...det samme stof som er i toiletrens.

Det burde være forbúdt at lokke folk til , på den måde at fylde deres dyr med kemikalier.

Og en anden ting er, at det nok ikke fremmer kattes lyst til at drikke vand hvis det smager som en blanding af Harpic toiletrens og klorhexidin mundskyl...bvadr ****

Felis >> For det første er det noget ALLE dyrlæger sælger, og som de fleste bruger når katte/hunde har dårlig tandkød, det bruges også efter operationer i munden.. Så SÅ slemt kan det ikke være... På lige fod med pencillin, og smertestillende, det er da heller ikke godt, men en nødvendighed..

Og naturligvis pøser man ikke flere ml i deres vand, men starter stille op.. og øger stille og roligt... Og hvem siger at katten syntes at det smager grimt ?? Vi fik det da min Lucifor blev syg, og der drak begge katte af det...
    Har du selv smagt det ??

Og til sidst... det er jo ikke noget de SKAL have resten af deres liv, men kun i den periode hvor behovet er der...

• #24   4. sep 2012 Nu kan jeg ikke huske hvad det hedder, da det er nogle år siden og jeg derfor har smidt flasken ud... men jeg ved med 100% sikkerhed at der ikke stod at væsken ikke må synkes.... Jeg læser ALTID det jeg giver til mine dyr, også selv om det er fra dyrlægen... Og havde der stået det, så havde jeg ikke brugt det...

Og som sagt kunne mine katte godt drikke vandet... Hellere det, end de skal går og have ondt..

Hvornår er tørkost blevet skadeligt ?? Godt nok ikke noget vi skal lave den debat om i dette indlæg, men det har jeg da aldrig hørt...

• #26   4. sep 2012 Er stadig ikke enig med dig Felis, men det behøver vi jo heller ikke at være smiley Mine katte har altid været fine, både i stand og tænder osv. ( på nær Lucifor som fik kræft )
    Og jeg er også opvokset med katte og har altid haft kat... Så jeg kan kun tale ud fra egne erfaringer...

Og jeg vil til hver en tid følge min dyrlæges anbefalinger...

• #32   4. sep 2012 Ja, ja!
    Nu bliver det så den evige debat om tørkost eller ej og om hvorvidt det er noget skadeligt for tænderne at spise tørkost.

Jeg KUNNE jo føle mig helt ond, når lige har købt 4 kg. RC Calm tørfoder.
    Så er det tilmed tilsat Zylkéne - hvad er det da for et skadeligt foder?")
    Men jeg har det godt med det, for mine katte skal have noget godt, og de får hovedsageligt tørkost og så lidt vådkost om aftenen.
    Vi andre børster også tænder med en "hård" børste ikke?
    Det er sandt at en kat er dårlig til at drikke, så den derfor skal der også vådkost til, men det er BESTEMT ikke skadeligt - tværtimod!
    Der findes jo også "Dental" diæter ikk'?

Men tilbage til emnet.
    Jeg synes at det er sørgeligt at man bevidst sælger en kat med dårlige tænder fra et opdræt og man må da kunne sagsøge sådan en sælger.
    - Og Felis: På det punkt når vi aldrig til enighed, så du behøver ikke at linke til amerikanske undersøgelser for at overbevise mig ")

• #34   4. sep 2012 GS:
    Jeg betragter ikke mig selv som ekspert, men jeg har et livs erfaring med katte og ved hvad jeg har fået at vide af Vet.sygeplejersker med speciale i foder, dyrlæger, dyrhandlere (tjahh det er så lige om de er uvildige).

Jeg synes at du skal starte debatten i et andet indlæg for at vi ikke kommer til at ødelægge trådstarters emne.

Min mening slipper du for i den tråd, for du elsker jo filterknapper ligeså højt som jeg elsker ytringsfrihed:)

• #35   4. sep 2012 Gør det du mener er bedst og det som du kan se at netop dine katte trives på G S smiley
    Mine katte har altid fået tørkost og vådfoder 1 til 2 gange om dagen.. Alligevel har jeg 2 katte som IKKE rør vådfoderet... Ikke om det vil have det.. Ikke engang kylling osv. de snuser bare til det og går...

Og de har været vant til at få det tilbudt siden vi fik dem, da de var 12 uger... Sååå... Og udover det så fylder jeg deres vandskål flere gange om dagen, og de drikker fint.. De drikker endda også af hundens vand som står ude i haven...

Så længe ens kat trives og man kan se at den har det godt, så er det helt klart det vigtigste.. Der er ligeså forskellige råd som der er katte smiley

• #36   4. sep 2012 Marianne>> Vi springer som sådan ikke ud fra tråden... da det netop kom på banen omkring foder og dårlige tænder/tandkød osv. Så det hænger mere eller mindre sammen.. smiley Men ved godt hvad du mener ellers smiley

• #38   4. sep 2012 Hej Nadia
    Jeg ville tage den med ro, du skal jo snart til dyrlægen med ham. Jeg har et par Maine Coons som også har lidt med tænderne i perioder og i disse perioder plejer jeg at børste tænder på dem. Og om det så havde været fra en avler, så tror jeg du kunne have været endt i samme situation. Mine Maine Coons er begge købt med stamtavle og den ene har allergi og den anden er lige blevet opereret i øjet pga. hår, som voksede ind i dens øje, så avler eller ej - nyd den og pas godt på den - Maine Coons er en utrolig dejlig race med et godt sind smiley
    Jeg bruger Royal canin tørfoder - Young male.

• #39   4. sep 2012 Undskyld Felis smiley Er virkelig ked af, jeg ikke fik læst det hele smiley Var bare for træt og så lige det der og så MÅTTE jeg lige skrive et par ord smiley :) Mange gange undskyld smiley

• #41   4. sep 2012 Jo undskylder da gerne, når jeg begår en fejl smiley Var sgi bare for træt til at læse det hele smiley

• #42   7. sep 2012 så har vi været ved dyrlægen og det er ikke tandkødsbetændelse, det er en form for kraft så han overlevede desværre ikke. smiley

havde det bare været det andet så havde det kunne været blevet behandlet.

• #46   8. sep 2012 ja det er rigtig synd for ham, dyrlægen fortalte at snart ville hans tænder være dækket af tandkød så han ikke kunne spise smiley

jeg har også tænkt mig at ringe til hende og fortælle det var kraft og ikke tandkødsbetændelse. men har jo som sagt ikke noget som helst på at jeg har købt den af hende, så er der over hovedt noget jeg så kan gøre ?

• #47   8. sep 2012 vi fik ham slut juni, så vi havde ham ikke så længe, men man knytter sig jo hurtigt, og jeg har to små børn på 3 og 4 der var rigtig glade for ham smiley

• #49   8. sep 2012 desværre er sms beskederne slettet, og jeg har prøvet at kontakte hende hun svare ikke

• #50   8. sep 2012 Jeg er ked af det på dine vejne smiley

• #51   8. sep 2012 Hun ved jo godt hun har solgt mig en syg kat, derfor hun ikke svare smiley

• #53   8. sep 2012 en sms er der jo stadig når man kommer ind?? er det prøvet??

• #54   8. sep 2012 Der er ogSå skrevet beskeder til hende så det er ingen undskyldning for ikke at se dem.

Jette l forstår ikke helt hvad du mener

• #55   11. sep 2012 Du har prøvet det jeg mente smiley og regnede sådan set også med du havde skrevet sms smiley men det var som svar på Krista N, at være ude, i haven eller andet, ja så kan hun jo svare på sms smiley
    jeg håber du finder en dejlig kat/killing så du kan komme videre efter denne dårlige oplevelse smiley

Kommentér på:
Tandkøds betændelse

Annonce