{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.121 visninger | Oprettet:

Barf - er det godt ? {{forumTopicSubject}}

Halløj smiley
nu har en bekendt anbefalet barf foder hvilket jeg faktisk aldrig har hørt om før, nogle som har erfaringer med det ? og ved hvor det kan købes billigt på nettet, evt et sted hvor man kan få smagsprøver for at se om mine katte overhovedet gider at spise det? har en kræsen hunkat derfor vil jeg ikke bare købe noget vildt smiley

Hvad er der specielt ved barf ? og er det så godt som nogle siger ? tak for hjælpen smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Barf - er det godt ?
  • #2   6. sep 2012 Jeg har lige købt en masse af det og hverken mine hunde eller katte vil overhovedet røre det.. smiley
    Alle siger det er super godt, men der må ikke være meget rovdyr over mine så smiley Jeg kan få dem til at spise de dag gamle kyllinger jeg også købte, men det andet vil de bare IKKE spise smiley Hehe smiley
    Jeg ved ikke om man må linke til andre sider??
    Men her købte jeg mit:
    (link fjernet)


  • #4   6. sep 2012 min hund og ilder er glad for det men katten hun er ret ligeglad, men jeg fodre kun side løbende med deres tørfoder, og der får de mest kanin

  • #7   6. sep 2012 Jeg har nu heller ikke købt tørfoder..
    Men det BARF de har der hvor jeg har linket...
    Da er det kun de dag gamle kyllinger de gider.. smiley
    Men når jeg bruger hakket køb til maden og sådan det vil de super gerne have :S LOL


  • #8   6. sep 2012 Ja jeg køber ikke der igen for når de ikke gider det så bliver det dælme for dyrt smiley

  • #9   6. sep 2012 *felis* jeg mener også at jeg fodre ved siden af med dyrenes vandte tørfoder (porta)

    men resten har du fuldstændig ret i


  • #10   6. sep 2012 Mine katte vil ikke have det, kun hakket kød fra Bilka

  • #11   6. sep 2012 Jet købte lige for første gang en pose med barf -kylling med ben. ellers har jeg givit Trolden billig kylling og fisk fra netto. Eller, tja, kg-prisen er ca den samme. smiley

    Ellers havde de forskelligt barfkød i små stykker, men alt i store poser, så var nu ikke så imponeret. Havde nu forestillet mig at det var en sund, varieret kost - men så skulle Man købe en pose af hver og blande selv, og det har jeg hverken lyst eller fryserplads til. Tror jeg vil førsøge mig hos slagteren istedet og bede ham lave en 'katte buffet'. smiley
    Vil jo gerne arbejde katten op til at klare lidt større stykker, så tænder og kløer virkelig skal bruges.
    Ellers så elsker Trolden kyllingfileter og sild råt, men anden fisk skal være halvkogt for at den spises... Gris og oksekød er no go. Skøre kat!


  • #12   6. sep 2012 Jeg har barfet katte, den ene var den Europé jeg havde.. Hun blev også udstillet og var i tip top stand, de fik udelukkende kød, jeg købte fra http://www.rigtighundemad.dk da kødet er billigere der, så delte jeg det selv op smiley

    Kylling og fisk er ikke kattemad, men kattesnack


  • #13   6. sep 2012 Mængde de skal have om dagen:

    0-6 måneder: 10% af deres kropsvægt
    6-12 måneder: 5% af deres kropsvægt
    1år+: 2% af deres kropsvægt

    Jeg delte mit så de fik 2 gange om dagen, hvis man har muligheden er 3 gange om dagen bedst


  • #14   6. sep 2012 Og det er ikke det samme kød som i supermarkedet, der er tilsat diverse vitaminer i barf-kød

  • #15   6. sep 2012 Vi er ved at gå over på 100% råfodring og sikke en foreskel der er de er mere aktive deres pels er blevet meget flottere og der er mindre der kommer ud af den anden ende smiley Trods vi har kørt orijen tørfoder.

    Men man skal huske at hvis man ikke sammen sætter fodre korrekt eller hvis kattene ikke vil spise det hele inkl knogler og friske hjerter. at de skal have forskellige nærrings tilskud, da katte ikke selv er i stand til at producere blandt andet A vitamin og taurin. Jeg bruger vitamin piller fra diafarm taurin tabletter, felini complete, gær tablette og vitaminpasta.. Taurin er ikke noget de behøver hverdag.

    Jeg køber forskellige steder supermarked også men kun hvis det er pakket samme dag. også får jeg heste kød og sådan ved min slagter bestiller også på forskellige hjemmesider, gårdsalg osv. Der udover får de dåse mad om morgenen.

    og det smarteste er at dele det op i potioner og fryse det ned det er meget nemmere..
    De får en potion hver 3 gange om dagen ''tørfoder står til rådighed døgnet rundt''

    Svinekød har jeg fået af vide af barf guruer at man skal holde sig fra da der er bakterier i som katten ikke kan tåle. ''det er vidst mest udenlandsk svin'' men jeg tager ikke chancen..

    I starten virkede det hele så besværligt men det er det slet ikke..
    og man kan se frem til en gladere og sundere kat som spiser det den biologisk er bygget til:)



  • #16   6. sep 2012 Må lige tilføje at vitaminpiller og taurin tabletter ikke er nødvendigt når man bruger vitaminpaste, men min ene kat vil heller have tabletter og vitaminpiller frem for pastaen.. underlige kræ


  • #18   6. sep 2012 Ja eller fryses ned først ,,,


  • #19   6. sep 2012 Begge mine hunde får BARF og prøver lige så stille nu om kattene kan lægges til og spise det os, men Victor er ikke meget for det.

  • #21   6. sep 2012 Felis, tak.
    Anede ikke at sild hørte til under fede fisk... Så må der stå sildesuppe på menuen istedet fremover. smiley Men hvad så med de helt helt fine ben der i sildefileterne? Der står jo på pakken at de er spiselige (for mennesker), men hvad så til katte hvis man koger dem? Kan ikke se hvordan jeg kan fjerne dem???


  • #22   6. sep 2012 Ja vores gider heller ikke røre råt kød smiley og kun NOGET vådfoder (som bestemt er dyrere en lux fra aldi desværre)....
    Vil dog prøve med den ny killing til oktober og så må vi se om hector får øjnene op for konceptet heh.


  • #24   7. sep 2012 ej tusinde tusinde tak for alle jeres svar smiley hold da fast der er meget der lige skal tages stilling til smiley
    men det vil sige at katte skal have råt kød, er der noget de ikke må få ? og havd er det for noget med fisk ? arbejder i en fiskehandel så ville være godt at tage noget med hjem til dem engang imellem, men de vil sku ikke helt spise det smiley

    hvad er det for noget med kyllinger ?? er det døde hele kyllinger man køber så ? og hvor tit må de få det ?? min hankat er virkelig god til at spise mus og fugle, skal det beregnes fra deres foder eller skal jeg se helt bort fra det ??

    hold fast hvor er det dejligt med noget hjælp smiley


  • #25   7. sep 2012 Felis, Det tænker jeg også ang kylling. Kan godt se at det ikke er naturligt for en kat at spise ko/gris/hest/får etc, men alle slags fugle må jo være noget en kat ude i naturen selv ville fange. Har da kigget på alt fra vagtler, til and og due nede i Irmas fryser - og tænkt at det må være perfekt kattemad.
    Er dog slet ikke naturligt indstillet at jeg vil fordre med levende mus, kyllinger etc - så holder mig til dem der kommer i plastik. smiley
    Og så får han tørfoder og lidt vådmad ved siden af, synes det er svært at overskue at skulle supplere med vitaminer, og med den viden jeg har idag ville jeg ikke kunne sammensætte en helt ehrnæringsmæssigt korrekt menu til katten. Måske en gang i fremtiden. smiley


  • #26   7. sep 2012 Caroline, Trolden nægter også at spise rå fisk men elsker den kogt, eller ca halvkogt. Måske dine har den samme smag. Ellers som med andet kød, gerne ben i hvis det er råt, men ingen ben hvid det er kogt.


  • #27   8. sep 2012 Jenni s - tak så må jeg prøve at koge lidt til dem smiley for de kiggede bare på mig da jeg kom hjem med noget torsk til dem, som om jeg var ond smiley
    Må de få alle slags ben ? ved nemlig at hunde helst ikke må få kylling ben da de splintre smiley


  • #29   8. sep 2012 Så vidt jeg har forstået det så må de få al slags ben så længe det er råt. Så skulle det nemlig ikke splintre.
    Købte lige en pose barf i en dyrehandler der indholder kylling med brosk og ben, alt i små bidder - og det er beregnet til hunde og katte.
    Tror at hunde gerne må få rå kyllingeben, men at man ikke lige må give dem resterne fra sin egen tallerken... smiley


  • #30   8. sep 2012 aha gud hvor kan man blive klog herinde smiley tak for hjælpen smiley

  • #31   11. sep 2012 Nåå en lille update smiley

    Berta startede med at få lidt råt kylling igår og idag og hun er så småt begyndt at kunne li det smiley de andre to er stadig ikke helt vilde med det men mon ikke det kommer smiley


  • #32   11. sep 2012 Beltane, nej barf kød er nødagtig det samme som det du kan købe i super markedet, for så skal de mærke at der er tilsat ting og sager, men hvis man ikke fodre 100% korrekt (med indmad og pels) kan man blive nød til at tilsætte noget,

    (vil gerne se hvilken barf kød du har set sælges med tilsat ting)


  • #33   20. jan 2013 Hej smiley

    Jeg har også planer om at få mine katte over på Råt kød men der er nogle ting som jeg er lidt forvirret om..
    1) mængden af råt kød til en ca 4,5kg kat. Alle BARF siderne jeg har kunne finde siger 2% af kropsvægten. Det er kun ca 90-100gram om dagen og en af siderne sagde 110-170g om dagen(alt efter kattens størrelse. Men selv her i denne debat er der en der siger at katten skal have op til 400gram råt kød om dagen. Nu er jeg jo rigtig forvirret! smiley Det er meget fint at de skriver at finger reglen er at hvis katten taber sig for meget skal man fodre mere men jeg ville da gerne have et lidt mere præcis ide. Alt efter hvor aktiv katten er ved jeg det også giver forskel. SÅ hvor store er jeres katte, hvor aktiv og hvor meget kød får de om dagen?
    2) Vitaminer, synes det er lidt svært at finde ud af hvilke vitaminer de nok skal have i tilskud. Har skrevet Vildtlaksolie, Taurin og Loppegrøskaller på indkøbs listen men der var så mange forskellige vitamin tilskud at jeg bare er forvirret. SÅ hvilke vitamin tilskud giver i?

    3) Nogle folk siger man godt kan give kød fra supermarkedet men ander advare imod at supermarked kød altid er tilsat ekstra salt og hormon.
    - Skal kødet fra supermarkederne først fryses? nogen siger at på grund af orm og bakterier skal kød fra kølediskerne fryses før det kan gives til katten. Specielt her blev nævnt Fisk.

    Jeg tror ikke jeg får problemer med at give dem Råt da de er vandt til at få lidt rester når jeg pudser en steg eller kylling. Tror også nogle gange de har spist en mus eller rotte da de begyndte at have held med deres jagt i sommers(tjekker for orm regelmæssigt)


  • #35   20. jan 2013 Mange tak for dit svar smiley

    Jeg glæder mig til at komme igang. Selvom jeg har læst en del BARF emner så var der ikke lige nogen af dem der forklarede at man ikke skulle give kattene frisk fisk kun optøet smiley


  • #37   20. jan 2013 Jeg har brugt "ren" barf nogle år nu. Jeg "mixer" det så med kvalitets vådkost(dvs UDEN grønsager,ris eller andet sjovt fyld men rent kød reelt kød IKKE biprodukter). Af vådkost bruger jeg cosma,bozita(pap pakkerne) og smilla(den UDEN biprodukter).

    Jeg køber mit kød her http://www.gadbjergbarfservice.dk/
    Mit foder program består pt af: Oksehjerte(bedste naturlige taurin kilde du kan give en kat), kylling mix(hel kylling hakket i mindre stykker med ben og det hele), vildtmix(hjort osv), kanin og fisk. Det hele gives råt. Desuden giver jeg vitamin pasta og ekstra taurin tilskud(fordi jeg har en hjertekat), giver også benmel en gang om ugen blandet op i maden(kan købes på zooplus).
    Det vigtige når du fodre med barf er du har MINIMUM 3 forskellige protein kilder(dvs mix imellem lyst,rosa og rødt kød). Du skal desuden ved kat sørge for de får taurin nok. Det er her okse hjerte kommer ind i billedet.
    Okse er den kød kilde med mest taurin(når man ikke tager øster osv men men der er et højt salt indhold i) Taurin produkseres når musklerne arbejder, den muskel der arbejder mest er logisk nok hjertet.
    Af indmad kan man give nyre eller lever man kan også give hele æg de har samme næringsindhold som en nyre og lever har, Dog har leveren c-vitamin, modsat de 2 andre, men ægte rovdyr produksere selv deres c-vitamin og har derfor ikke brug for det tilføjes via kosten. Dette en gang om ugen.
    En udpræget misforståelse er hjertet er et organ og derfor kan gives for meget af, hjertet er IKKE et organ(selvom de fleste barf centre påstår dette smiley ) Det er en muskel med "alm" kød i.

    Ang kød fra supermarkedet skal du være MEGET kritisk med:
    Ekstrem meget af kødet ligger i "natural lage" eller er pumpet med salt(betyder akkurart det samme). Salt er ret skadeligt for katte så de må IKKE må kød med salt. Desuden skal man selvfølgelig være obs på der ingen krydderier er i. Hakket kød er desuden ikke hensigt mæssigt da bakterie niveauet i det er ret højt.
    Der hvor ejg købet kød giver jeg 28/kg for kylling mix og for oksehjerte, 60 kr/kg for vildt mix, er vist 50kr/kg for kanin så vidt jeg husker. Så så sindsyg dyrt er det ikke i forhold til supermarked kød. Finder ikke meget kød der IKKE er marineret til under 50 kr i mit supermarked.

    For 5 katte(2 i vokse alder) og 5 ildere bruger jeg ca 28 kg ca en gang om måneden(1½ måned før jeg fik min killing nu ungkat).
    Så jeg bruger ca 1 kg vådkost per dag + 0,8 kg kød til mine dyr.


Kommentér på:
Barf - er det godt ?

Annonce