{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.638 visninger | Oprettet:

annika ..
annika ..
Tilmeldt:
6. okt 2011
Følger: 1 Emner: 19 Svar: 111

Indekat vil ud {{forumTopicSubject}}

Hej (:

Sagen er den, at jeg for 10 måneder siden fandt en lille killing på gaden, og jeg var lige flyttet hjemmefra. Killingen havde en meget oppustet mave (tegn på orm og mangel på mad), havde en kæmpe rids fra det ene forben, henad maven og til bagbenet + dens ene øre fra bøjet på en mærkelig måde, som om den har været i klemme.

Da jeg havde en kat i forvejen, tog jeg den til mig, da internatet ikke havde plads til flere katte. Den er blevet sund og rask, og er nu 1 år gammel ung hankat. Jeg bor heldigivis ikke i min lille lejlighed længere, da han trænger til mere plads, og skulle af økonomiske grunde flytte hjem til mine forældre.
- Her er der over 100 kvadratmeter, samt en kattegård han kan benytte sig af.... men desværre er det ikke nok for ham
- Han miaver hver dag og hele tiden, og jeg har SÅ dårlig samvittighed at opholde ham indenfor.. Så derfor købte jeg en katte snor og gik ud for at se hvordan han ville reagere overfor bilerne, men det viser sig at han slet ikke har respekt for dem, og kunne ikke være mere ligeglad. Det er desværre en vej vi i forvejen har mistet 2 katte på, og jeg VED at der vil være stor chance for at den samme skæbne sker for min unge hankat.

Så nu står jeg i den dilema, skal jeg lukke ham ud og håbe det går? Eller skal jeg sælge ham til en familie der bor langt ude på landet

Problemet er lidt at han er knyttet meget til mig, og miaver endnu mere når jeg er væk, samt det er svært at finde nogle der har de betingelser som familie og vil købe en ung hankat i stedet for killing

- Men af en eller anden grund miaver han ikke til mine forældre om at han vil ud, når jeg har været væk i et stykke tid....og det forstår jeg ikke helt

...Håber nogle kan give mig nogle gode råd til hvad jeg skal gøre, for vil jo blot hans bedste!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Indekat vil ud
  • annika ..
    annika .. Tilmeldt:
    okt 2011

    Følger: 1 Emner: 19 Svar: 111
    #1   13. sep 2012 Ja han er kastereret (:

  • annika ..
    annika .. Tilmeldt:
    okt 2011

    Følger: 1 Emner: 19 Svar: 111
    #2   13. sep 2012 Det startede længe inden jeg prøvede at få ham ud i snor - og det var os kun fordi han så gerne ville ud, så jeg ville se hvordan han reagerede på bilerne..
    - Tror os det er fordi han som killing har været ude, og han har så meget energi lige nu der bare skal bruges


  • annika ..
    annika .. Tilmeldt:
    okt 2011

    Følger: 1 Emner: 19 Svar: 111
    #3   13. sep 2012 Det tror jeg os han gør - og har købt alverdens legetøj til ham, men han vil kun lege med det hvis jeg underholder ham. - og gør jeg os, men han jo ikke være der hele tiden (:
    - Vi har i forvejen udover ham 3 katte, men de er voksne og gider ikke at lege - til gengæld vil vores hund ham rigtig gerne, men hun er tit for voldsom overfor ham.

    - Har også tænkt på at anskaffe en kat på hans egen alder, men 5 katte har vi desværre ikke plads og råd til i øjeblikket


  • #4   13. sep 2012 Jeg ville simpelthen ikke turde lukke ham ud, tør heller ikke med de katte jeg har, de må 'nøjes' med løbegården og er vist egentlig godt tilfredse med den.

    Har han klatre-mulighed i løbegården?

    Vi har (udover klatre-muligheder) købt et 'lounge'-sæt med brede armlæn i foråret, det er det helt store hit at sidde der for alle katte-dyrene.


  • #7   13. sep 2012 Felis skriver:
    "Man kan ikke med succes gøre en udekat til indekat.."

    Du mangler et eller andet her, måske et "altid":
    "Man kan ikke altid med succes gøre en udekat til indekat.."

    Jeg kender flere eksempler på at det godt kan lade sig gøre.
    Jeg har selv haft 2 tilløbere, som er blevet indekatte (med adgang til løbegård), som jeg er 100% sikker på IKKE savnede udelivet.
    smiley


  • #9   13. sep 2012 Felis: Nu nævnte jeg løbegård fordi der lige præcist i dette tilfælde (denne tråd) i allerførste indlæg står der er løbegård:

    "Her er der over 100 kvadratmeter, samt en kattegård han kan benytte sig af.... men desværre er det ikke nok for ham"

    Nej det kan ikke *altid* lykkes, det er jo præcist det jeg skrev (bare med modsat fortegn), som kommentar til at du skrev:

    "Man kan ikke med succes gøre en udekat til indekat.."

    ~implicit aldrig, idét du konstaterer at man ikke kan(punktum).
    smiley


  • annika ..
    annika .. Tilmeldt:
    okt 2011

    Følger: 1 Emner: 19 Svar: 111
    #10   13. sep 2012 Nej, i har nok ret i det ikke hjælper at anskaffe sig endnu en kat (:

    - men jeg tænker om mere aktivering måske kunne hjælpe, så han ikke kedet sig så meget som han nu gør.

    Men er lidt løbet tør for ideer til aktivering, nogle forslag? (:


  • #11   13. sep 2012 Annika - Det kan sagtens være at en løbegård ikke er nok for ham, men er du sikker på, at det fordi han vil ud, han mjaver?
    Er det ved hegnet han går og mjaver eller hvor?...

    Én enkelt gang har jeg mødt en kat (fra internat), der havde et dejligt hjem, og hele verden udenfor til rådighed nårsomhelst (og i øvrigt også en katteven), men katten mjavede altså både tidligt og sent af en eller anden grund :-S. Desværre fandt jeg aldrig ud af hvorfor.

    Jeg tænker, om det er noget, der kan ske ved killinger, der alt for tidligt er kommet fra deres mor - at de mjaver for kontakt eller noget. At de mangler en slags sikkerhed i sig selv, og derfor bliver rastløse og mjaver for at få noget kontakt eller "lindring" for rastløsheden. (ja, det lyder underligt, men ved ikke hvordan jeg lige skal forklare det).
    Hvor gammel var han cirka, da du fandt ham?

    ** Men af en eller anden grund miaver han ikke til mine forældre om at han vil ud, når jeg har været væk i et stykke tid....og det forstår jeg ikke helt **

    Skal det forstås sådan, at det er dig han henvender sig til, når han mjaver? Og der ikke er ret meget mjaven når du er væk?


  • annika ..
    annika .. Tilmeldt:
    okt 2011

    Følger: 1 Emner: 19 Svar: 111
    #12   13. sep 2012 Tinka:

    - Han miaver og går op i alle vindueskarme og kigger ud, samt han tit har løbet ud da han har stået og ventet på vi skulle åbne døren. - så tror bestemt det er derfor

    - Men tror os du har ret i det os kan være en slags sikkerhed for ham ... for det er altid til mig han miaver, og når jeg kalder på ham stopper han med at miave i et kort stykke tid.

    - Han var ca. 3 måneder, lige i alderen hvor killinger kan komme til nye familier, men ved self. ikke hvor lang tid han har været ude på gaden, siden han var lidt forslået og ikke havde spist i et godt stykke tid.

    Det vil jeg bestemt sige det er, men han miaver os selvom jeg er i nærheden... men her igår var jeg væk hele dagen, og der havde han slet ikke miavet til min far om at han ville ud, eller prøvet at slippe ud... mens han har miavet meget idag og jeg har været her hele dagen
    - så det er lidt mystisk synes jeg (:


  • #13   13. sep 2012 Kan det være han bare er et sludre-chartol?

    Vores ene bengal 'taler' meget.
    Han er den der er mest indefor, bliver tit inde, når de andre er i løbegården.
    Det virker som om han bruger det som kontakt, præcist, som når mennesker taler sammen.
    Han har forskellige vaner mht hans snakkeri, når min bedre halvdel går i bad om morgenen er han med og 'fortæller' inderligt om alt det han har oplevet i løbet af natten (mens han har ligget på mine ben;-)
    Til andre tider virker det som om han kalder på kammerat Charley; dvs Chayton går på 1. sal og råwer; når/hvis Charley går op til ham stopper han.

    Kan det være fordi han bare vil snakke med dig?


  • annika ..
    annika .. Tilmeldt:
    okt 2011

    Følger: 1 Emner: 19 Svar: 111
    #14   13. sep 2012 Pia:

    Det kan være som jeg har skrevet til Tinka, at det både er snakkeri (: , men også det at han vil ud. - for han prøver tit at stikke af, og venter på at vi åbner døren, samt han tit miaver og går op i vindueskarmene og kigger ud.

    Alle:

    - men håber lidt ekstra aktivering kunne hjælpe på det, så han får brugt noget mere energi og ikke keder sig - har i nogle forslag til hvad det kunne være? (:


  • #15   13. sep 2012 Så han mjaver altså inde i huset for at komme ud i løbegården?
    Og mjaver Ikke for at komme ud AF løbegården?
    I så fald vil jeg foreslå en kattelem smiley


    annika **Det vil jeg bestemt sige det er, men han miaver os selvom jeg er i nærheden... men her igår var jeg væk hele dagen, og der havde han slet ikke miavet til min far om at han ville ud, eller prøvet at slippe ud... mens han har miavet meget idag og jeg har været her hele dagen**

    Jeg skal lige forså det ret. Altså han mjaver ikke ret meget, når du er væk?

    Du skriver også, at han er meget knyttet til dig. Så jeg lurer på, om der kan være noget der .... at han ser dig, som en "mor" der skal være der og "ordne verden" for ham. Eller han bare har fundet ud af, at han kan få dig til at rende og springe og åbne døre for ham.

    Har du evt en video af mjavende kat? smiley


  • #16   13. sep 2012 Nåeh, der er selvfølgelig vinduer ud til Store Verden og ikke kun til løbegården.



  • annika ..
    annika .. Tilmeldt:
    okt 2011

    Følger: 1 Emner: 19 Svar: 111
    #17   13. sep 2012 Tinka:

    - Der er nemlig vinduer ud til den store verden, og ikke kun til løbegården - og det altid de andre han kigger ud af (:

    - Han miaver lige i starten, hvis han ser jeg går ud af døren - men hvis jeg er væk en hel dag miaver han overhovedet ikke til mine forældre

    - Det tror jeg bestemt han gør, for jeg fandt ham jo da han var meget bange ude på gaden, og gav ham nogle trygge opgivelser og meget omsorg. Har også fundet ham i et skur vi har hos mine forældre, som er forbundet med kattegården - her havde han blevet bange (det var lige i starten da vi flyttede her ud), og gemt sig så vi ikke kunne finde ham. Jeg fandt ham så efter ca. et halvt døgn - så han har jo også det indtryk at hvis der sker noget ubehageligt, så kommer jeg.

    - Min mor siger også at han er blevet forkælet i hoved og røv, og jeg netop render og springer for ham, med det samme han miaver... så han ser mig nok lidt som en mor

    Ja, det har jeg (:
    - men vi har også en anden kat, der ELSKER at snakke og det lyder helt anerledes end ham her... han lyder nærmest som om han lider i forhold til


  • #18   13. sep 2012 Hmm, jeg synes ikke det er så ligetil at finde ud af, hvad du bør gøre.

    Har hans mjaveadfærd ændret sig efter du havde ham ude i sele? Altså mjavede han ligeså meget før det?, og var det da også kun til dig, han mjavede dengang?

    Jeg tænker, at turene udenfor i sele kan have vakt noget mere udendørs-oplevelsestrang i ham, (og det er jo dig der havde ham ude).

    Den meget mjavende kat, jeg fortalte om før, lød også ret ynkelig og lidende. Den mindste smule kedsomhed, og så var det miauw miarv og atter miauuuw.
    Og jeg kunne virkelig ikke se, hvad det var den kat havde at brokke sig for :-S. Mjaveri må jo have en årsag, men jeg tror så også, at det kan udvikle sig til en dårlig vane.

    Ved ikke lige hvad man kan gøre .... måske hvis du tager på ferie et par uger ;-), at han så kommer ud af den vane (hvis det er det, det er).

    Mine egne katte er også kommet for tidligt fra deres mor, og er ret morsyge ... og jeg render jo og springer for dem, så jeg kender godt til mjaven, når katte vil ha' ønsker opfyldt : Kat mjaver ved havedør / Jeg åbner dør / Kat mjaver og vil ind / Jeg åbner dør / Kat mjaver og vil ud igen / Jeg åbner dør / osv osv.

    Men jeg kan godt høre, at det lyder noget mere ekstremt med din kat.


  • #19   13. sep 2012 Glemte lige. Hvad laver katten, når han er i løbegården? Og hvordan er løbegården indrettet? Og hvor stor er den?

    Mine katte aktiverer ikke sig selv så meget :-S - heller ikke i haven: Men en tyk snor på en pind, som jeg render rundt med ude på græsset, kan da godt få dem lidt op i gear. Og "fange-kager-legen" er også et hit. Altså bare smide tørfoder-godbidder, som kattene så render efter og "fanger" og æder.


  • annika ..
    annika .. Tilmeldt:
    okt 2011

    Følger: 1 Emner: 19 Svar: 111
    #20   13. sep 2012 Det kan jeg desværre ikke helt huske, men han miavede så meget at jeg overvejet at lukke ham ud (på trods af vores vej), og derfor købte jeg selen for at se hans reaktion på bilerne, og derfra besluttede jeg så det var for risikabelt at gøre ham til en inde/ude kat.

    - men du har måske ret i det kan være derfor han miaver til mig, men kan som sagt ikke huske om det også var sådan inden (:

    Det kunne være meget rart at tage på ferie i et par uger..! - men har desværre ikke lige råd eller tid til det i øjeblikket (;

    Har også overvejet at gå en tur med ham hver dag, så han får oplevet noget, og får sin træng stillet (forhåbning) - men kan være jeg flytter om nogle få måneder, og har ikke mulighed for at tage ham med mig (da han ikke skal lukkes ind i en lille lejlighed igen), og ved mine forældre ikke har tiden til at gå med ham - så det ville nok være endnu mere synd for ham


  • annika ..
    annika .. Tilmeldt:
    okt 2011

    Følger: 1 Emner: 19 Svar: 111
    #21   13. sep 2012 Den er ikke lige den største, hmm vil skyde på ca. 8-9 kvadratmeter - den er således indrettet at halvdelen er fliser, resten er græs. Og ved græs arealet er der mulighed for at klatre, men meget af træet er ved at være rådent, så det ville nok være godt for ham at få nogle flere muligheder for at komme til at klatre... men er arbejdsløs og min forældre er heller ikke økonomisk godt stillet - men kan da være jeg kan finde på en billig løsning (:

    - Ved kattegården er der et hul indtil et skur vi har som er på ca. 13 kvadratmeter

    Hvilke slags godbidder bruger du? - for vores katte får noget rigtig sundt og dyrt mad, og vil gerne have nogle godbidder uden alt muligt tilsætningsstoffer osv. (:


  • #22   13. sep 2012 annika **Har også overvejet at gå en tur med ham hver dag, så han får oplevet noget, og får sin træng stillet (forhåbning) - men kan være jeg flytter om nogle få måneder, og har ikke mulighed for at tage ham med mig (da han ikke skal lukkes ind i en lille lejlighed igen), og ved mine forældre ikke har tiden til at gå med ham - så det ville nok være endnu mere synd for ham **

    Nemlig!

    Jeg ved som sagt ikke, hvad der er det rette at gøre, men synes ikke det nødvendigvis lyder til, at katten bør omplaceres.
    Måske løser problemet sig selv, når du flytter - og hvis det ikke gør, så kan omplacering til hjem med mulighed for fritløb genovervejes til den tid.


  • annika ..
    annika .. Tilmeldt:
    okt 2011

    Følger: 1 Emner: 19 Svar: 111
    #23   13. sep 2012 Det ville ihvertfald være helt fantastisk hvis han kunne blive hos vores familie, for han er simpelthen så kælen og nyder da at være hos os (.. måske bortset fra når han gerne vil ud) - Er heller ikke glad for tanken om at sælge ham til en anden familie man ikke kender, for tænk hvis de ikke behandler ham ordentligt eller giver ham den kærlighed han har brug for... men hvis hans miaven forsætter, er det jo nok bedst for ham, og det er jo det vigtigste (:

  • #24   13. sep 2012 Hov, ser først dit andet indlæg nu. Det er jo også en ret lille løbegård, I har.
    Jeg kunne forestille mig at en større løbegård med mere græs og buske og gemmesteder og hylder/ eller klatretræ nok ville være mere spændende for ham.
    Måske indhegne (en del af) haven...... ( hvis man kan selv, behøver det ikke være så dyrt)

    Godbidder: Jeg bruger typisk bare almindeligt tørfoder fra små 400 grams poser. Fx Purina One og Wahre Liebe. Bare et eller andet, de ikke får i deres madskåle, og som er nyt og spændende. Og så får de også gærtabletter eller Whiskas temptations.

    Bruno har forresten også et aktiveringsbræt til godbidder, men det ved jeg ikke, om din kat vil have fornøjelse ud af (min Bjarne synes i hvert fald aktiveringsbræt er noget pjat)


  • annika ..
    annika .. Tilmeldt:
    okt 2011

    Følger: 1 Emner: 19 Svar: 111
    #25   13. sep 2012 Ja det er det - men mine forældre har desværre ikke råd til at indhegne et større areal - men kunne være jeg kunne finde noget, som ville være spændende at have der ude... som noget legetøj, eller flere hylder (:

    Det må jeg prøve så -se om han er interesseret i den "leg", for generelt tror jeg ikke mad har den store interesse for ham

    Tror os bare han vil synes det er noget pjat - da han som sagt ikke rigtig gider godbidder (:


  • #26   13. sep 2012 Nogle meter hegn og nogle pæle ville altså være godt, tror jeg smiley

    Hvis mad ikke interesserer ham så meget, er fange-kager-legen nok ikke noget hit. Men du må prøve dig frem.

    Jeg har ikke selv klikkertrænet, (hehe synes det er noget pjat), men jeg har da hørt om nogen, hvis katte har fået meget fonøjelse ud af det. Måske det var noget for din kat at få brugt hovedet til sådanne aktiviteter.
    Majken Lysholm Sten har skrevet en bog der hedder Træn din Kat. Du kunne prøve at låne den på biblioteket.

    Jeg kan fornemme at du er meget obs på kattens trivsel :-). Og jeg håber, at han vil komme til at trives i jeres familie. Gode familier hænger ikke på træerne, og det ville jo være forfærdeligt, hvis han kom et sted hen, hvor han ikke blev behandlet godt. Så jeg synes I skal se tiden an, og ikke forhaste jer med omplacering. Måske bliver det nødvendigt, men nogen hastesag synes jeg bestemt ikke det lyder til at være.


  • annika ..
    annika .. Tilmeldt:
    okt 2011

    Følger: 1 Emner: 19 Svar: 111
    #27   13. sep 2012 Vil undersøge om det kan lade sig gøre - men det kræver at vi tager noget af vores hundegård, da de to ligger op og ned ad hinanden - så må lige så hvordan og hvorledes vores hund ville kunne fungere med et mindre areal (:

    God ide, den vil jeg da låne! Kunne være rigtig godt at aktivere ham på den måde, hvis han har tålmodighed til det (;

    Har haft katte hele livet, og de er nærmest min bedre halvdel (eller hvordan man nu kan sige det), og er selv overbevist om at vores hjem er noget af det bedste sted en kat kunne være - og er derfor usikker som du siger på at jeg kan finde en familie som kan give ham det samme (:
    - men du har ret, at jeg skal se tiden an, og håbe noget mere aktivering kan hjælpe...og så kan jeg altid se hvordan situationen er om 1-2 måneders tid

    - Men tusind tak for hjælpen, det er skønt at kunne få nogle gode råd.! - For det her problem har virkelig virket irritabelt på mig, da jeg som sagt har dårlig samvittighed over ikke at kunne lukke ham ud - men håber det snart går over (:


  • #28   13. sep 2012 Jeg har fulgt med i tråden uden at blande mig, men nu kan det godt være jeg spørger dumt, men kan jeres hund og katte ikke dele gård, sådan at kattegården og hundegården bliver slået sammen??

  • annika ..
    annika .. Tilmeldt:
    okt 2011

    Følger: 1 Emner: 19 Svar: 111
    #29   13. sep 2012 Desværre tror jeg ikke det ville kunne gå - da det kun er min han kat der fungere godt med hunden - de andre fortrækker fred - men hvis det er, er det også et stort areal der skal indhegnes mere, da kattene nemt kan springe over det hegn der er i hunde gården (:

  • #30   13. sep 2012 Ok det var også bare et forslag, jeg ved jo ikke lige hvordan jeres have er indrettet, så....
    Men hvis kattene ikke kan så godt med hunden så er det jo ikke en løsning, for med hensyn til hegnet så var det vel bare at laver det højere og så sætte hønsenet over som tag, det koster ikke mange basøre, men hund og katte skal jo kunne sammen..


  • annika ..
    annika .. Tilmeldt:
    okt 2011

    Følger: 1 Emner: 19 Svar: 111
    #31   13. sep 2012 Nej det kan du have ret i - men ved bestemt at en af kattene vil blive meget stresset over det såå
    - men hvordan aktivere du dine katte, vil gerne have så mange ideer som muligt (:


  • #32   13. sep 2012 Jamen den gamle kat jeg har hun gider ikke rigtig noget, det eneste hun vil det er at lege med en snor, og det er ikke særligt tit, ellers vil hun lege fangeleg med os smiley
    Den lille er jo bare en killing endnu så en papirkugle, en hoppebold eller en snor så er hun glad, jeg har ikke prøvet det der aktivtetslegetøj, for jeg ved min gamle kat ikke gider og det er ikke så længe siden jeg fik killingen, men påtænker at se på noget hvor hun skal bruge hjernen, har bare ikke rigtig fundet noget endnu jeg vil bruge penge på..

    Så lige der kan jeg ikke være så behjælplig..


  • annika ..
    annika .. Tilmeldt:
    okt 2011

    Følger: 1 Emner: 19 Svar: 111
    #33   13. sep 2012 Nej okay, det kan jeg godt se du så ikke har haft behov for - ville os bare lige høre (:

  • #34   13. sep 2012 Det er helt ok smiley

  • #35   13. sep 2012 Jeg tvivler lidt på at lege-aktivering kan løse mjaveproblemet, men leg skader da ikke. Om det er spændende nok med papkasser, snore, vandbaljer med bordtennisbolde og da'bird (en populærlegetøjsdims jeg ikke kender), må komme an på en prøve.

    Mine katte er svære at få op i gear, men jeg glemte før: snore der gemmes under tæpper og trækkes med så de bevæger sig under tæppe kan godt vække interesse.
    Og så er det sjovt at være vild og fange snor i sengen ovenpå dynen.


    Jeg ville nok satse på at få indhegnet et stykke have til din kat, og indrette det lidt spændende, og så håååååbe at det kunne stille ham tilfreds.



  • #36   13. sep 2012 hej jeg havde samme ting min diablo og han var først i snor mange gange for er bage for den vej der er ved os. men nu er han kun rundt om huset når han er ude unden snor så det er skønt man ved han ikke stikker af smiley

Kommentér på:
Indekat vil ud

Annonce