{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
881 visninger | Oprettet:

Foder - det er jo en jungle! {{forumTopicSubject}}

Hej alle kattevenner smiley

Der har sikkert været 1000-vis af disse emner oppe, men nu vil jeg alligevel spørge jer og komme med min egen indgangsvinkel.

Jeg har 2 katte, en på 1½ år og en på 7½ år. Begge kastrerede hanner og indekatte.

Jeg mistede en kat for nylig, Herman, pga. blæresten. Vi valgte at lade ham få fred. Det kan virke lidt drastisk, men er I nysgerrige omkring hele historien, er I velkomne til at gå ind på hans fotoprofil og læse om det.

Jeg fik jo at vide hos dyrlægen at det muligvis kan skyldes sammensætningen af foderet, men Ozzy har altid fået det samme og han har aldrig døjet med det.

I de første år fik de meget blandet foder, ofte fra supermarkederne, men efterhånden som de blev ældre og jeg blev mere klar over hvor vigtig korrekt fodring er, har de i de sidste par år kun fået tørfoder til kastrater.

Jeg synes bare der er en million forskellige holdninger til dette. Man hører og læser om så meget forskelligt, at jeg er ret forvirret over det. Dyrlægen anbefalede i forbindelse med Hermans aflivning at jeg begyndte at fodre både den gamle, Ozzy, og den unge, Bet-Bet, med tørfoder til kastrerede katte over 6 år, da det var vigtigst at jeg tog hensyn til den ældste kat.

Bet-Bet spiser det da også, men den er mest opsat på at få vådfoder, hvorimod Ozzy aldrig har gidet spise andet end tørkost. Bet får også af og til kogt kylling, tun fra dåse og andet fisk, for det vil han rigtig gerne have. Ozzy er som sagt kun interesseret i tørfoder.

Jeg har hørt at tun fra dåse er skidt for kattes nyrer, at vådfoder ikke er nærende nok som fuldkost, at tørfoder til kastrerede katte i virkeligheden ingen reel effekt har og mange, mange andre ting.

Hvad skal man tro og hvad har I af gode fodringsråd, for jeg er ærlig talt på bare bund efterhånden.

HJÆLP! smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Foder - det er jo en jungle!
  • #1   12. nov 2012 Dåsetun til mennesker er ikke særligt godt for katte, der er salt i det og alt for mange tungmetaller..
    Kogt eller råt kød er godt for katte, dog skal rå fisk have været frosset i 24 timer før katten må få det..
    Vådfoder er godt for alle katte, og køber man det der står fuldfoder på så kan katten snildt leve af det, men det er jo fint at have tørfoder til fri afbenyttelse 24/7..
    Det kan anbefales at købe LUX fra Aldi, det er et godt og billigt vådfoder mærke, hvis dine katte kan lide det (mine er ikke vilde med det, men ved mange her på KG bruger det)..
    Vil lige huske dig på at når du koger kød til dine katte så husk på ikke at kryddere kødet, vil bare lige nævne det for en sikkerheds skyld smiley


  • #2   12. nov 2012 Et lille tip til vådmaden,prøv at komme lidt lunkent vand ved (kogt ikke fra vandhanen) eller kom koldt vand ved vådmaden og giv det 10-20 sek i microovnen, så kan det være at Ozzy også vil syntes det er lækkert, så dufter det nemlig og katte kan godt lide det ekstra vand der er ved og samtidig snyder man lidt ekstra væske i katten, det er mangel på væske der giver urinvejslidelser, så det er vigtigt at få så meget så muligt væske i katten, derfor er vådfoder godt, fordi det indeholder meget vand..

  • #3   12. nov 2012 Tak for svaret smiley Jeg giver heller ikke meget dåsetun mere, for jeg har været lidt tilbageholdende efter jeg hørte skidt om det.. Det er kun en gang imellem, når der lige er lidt tilbage i bunden, som ikke kunne være på brødet til mig, at de får det..

    Jeg vil lige prøve det med vådfoder i mikroovnen og se om det kan vække hans appetit. Ellers er jeg ikke så nervøs for om Ozzy får nok vand, for han elsker at lege med vandet i skålen og pjaske rundt med det og drikke det imens han leger.. Det sviner lidt, men er jo kun godt til ham smiley

    LUX fra Aldi må jo så være velegnet som fuldfoder, kan jeg regne ud.


  • #4   12. nov 2012 Apropos kødet, når jeg koger det til Bet, får det ingen krydderier, ikke engang salt smiley

  • #5   12. nov 2012 Ja LUX fungere fint som fuldfoder, men lad være med at fjerne tørfoderet, det er jo meget rart de altid har noget hvis de bliver sultne..

    Jeg regnede heller ikke med at du krydderede, det var bare lige en sidebemærkning sådan for en sikkerheds skyld smiley

    Ja et er sjovt som nogle katte syntes det er sjovt at lege med vand, men det gavner jo gså samtidig med det sviner lidt, men herre gud det er jo kun vand så det kan tørres op smiley og når han så samtidig får drukket en masse så er det jo kun dejligt smiley


  • #6   12. nov 2012 Ja, han er lidt en gris med det vandplaskeri smiley jeg er ude og tørre op 2-3 gange hver dag, for gulvet er begyndt at gabe lidt i samlingen pga alt det vand smiley Men så længe han hygger sig, er det bare fint.

  • #7   12. nov 2012 Mht. tun, så har fersk tun (tunbøf) op til dobbelt så højt indhold af tungmetaller som dåsetun.
    Til dåsetun bruges typisk mindre (yngre) tunfisk, til fx tunbøf bruges kødet fra ældre tunfisk, og indholdet af tungmetaller hober sig op i løbet af fiskens levetid.


Kommentér på:
Foder - det er jo en jungle!

Annonce