{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.387 visninger | Oprettet:

Sarah K
Sarah K
Tilmeldt:
14. nov 2012
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6

kan jeg tillade mig det? {{forumTopicSubject}}

er opvokset med katte hjemmefra og derfor indforstået med det økonomiske. vi har/haft almindelige huskatte og norsk skovkat. er flyttet i 2-værelses lejlighed (1. sal) i et ganske roligt kvarter, ti minutter fra århus centrum.

har i længere tid overvejet om jeg på et tidspunkt skulle kaste mig ud i at anskaffe mig min egen kat, men vil for alt i verden kunne tilbyde det bedste! er nervøs for om det er ansvarligt at anskaffe sig en kat som muligvis ikke har de store muligheder for at komme udenfor? mine forældre havde for mange år siden en huskat som blev ganske tosset af at være indedøre og sidde i vinduskarmen.

må indrømme at jeg er til racer der har et "vildt look" såsom den norske skovkat. er der nogen som har erfaringer med en nem første-gangs-kat som har et nordisk udseende? desuden har jeg erfaringer med begge køn, dog ved jeg ikke hvad der vil kunne være passende og nemmest at håndtere?

håber på en smule råd og guide, på forhånd tak!



Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  kan jeg tillade mig det?
  • #1   14. nov 2012 det ville være synd hvis det var en norsk skovkat eller en maine coon.
    du skal vælge en lejlighedskat hvis det skal være


  • Sarah K
    Sarah K Tilmeldt:
    nov 2012

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6
    #2   14. nov 2012 når du skriver lejlighedskat, tænker du almindelig huskat?

  • #3   14. nov 2012 eller en birma fx. læs måske op på nogle racer. der er nogle som egner sig bedre and andre

  • #5   14. nov 2012 En Maine coon kan altså godt bruges!..
    Min søster's bofælle, har haft en Maine Coon som førstegangs kat, sammen med en anden hunkat.
    Simba (som vi ejer nu.) er altså en fin lejlighedskat - Han bor dog med os i hus nu.
    Men altså, jeg ved det ikke lige (:


  • #6   14. nov 2012 En ragdoll er også en fantatsisk indekat... Og de har et fantastisk sind smiley

  • #8   14. nov 2012 Tja, vi har en Maine coon i lejlighed og det går fint. Masser af hylder og klætremuligheder er dog et must. Og lidt udfordringer til at finde guffer, han er ret smart og meget god til at bruge poterne. Og altanen er meget populær, der nyder han at sidde og kigge ud på mennesker og fugle.
    Ellers er han normalt der hvor vi er. Hænger ud i sofaen, hjælper med opvasken, er med i bad og på toilet etc.


  • Sarah K
    Sarah K Tilmeldt:
    nov 2012

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6
    #9   14. nov 2012 er en smule ked af at holde maine coon og skovkatte indedøre. har selv haft en stor norsk skovkat og han var udenfor konstant og nød det bestemt, derfor ville jeg have det skidt med at fjerne den glæde for katten. min nabo har tre store maine coon i hans lejlighed som han går tur med. nu vil jeg ikke hænge andre ud, men personligt kan jeg ikke sætte snor i katte. det er et vildt og selvstændig dyr.

  • #11   14. nov 2012 Jeg syntes ikke det er synd at have en indekat - så længe den har været indekat hele livet. Dog ville jeg nok anbefale dig at få 2 så de kan lege sammen smiley
    Mine katte er indekatte og jeg har en rigtig bred vinduskarm der er indrettet til kattene med bløde tæpper osv. mine katte har aldrig lidt nød af ikke at komme ud, så længe man har klatre muligheder til dem indenfor så trives de helt fint smiley


  • #12   14. nov 2012 Jamen, jeg tror da også at alle katte vil ha glæde af at komme udenfor, også den mest stille og rolige perser eller ragdoll. Der tror jeg ikke der er den store forskel på racer.
    Synes så selv at en tur i snor er et godt alternativ til at kun være indendørs. smiley


  • Sarah K
    Sarah K Tilmeldt:
    nov 2012

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6
    #13   14. nov 2012 bestemt, det er et fint alternativt. men relatere nok til den vi havde og der virkede det malplaceret at bringe den i snor. med hensyn til at anskaffe sig to har det også været i tankerne, men så bliver det pludselig en anden økonomi og den er jeg dog ikke helt glad for.

  • Sarah K
    Sarah K Tilmeldt:
    nov 2012

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6
    #15   14. nov 2012 er det rigtigt? ved nemlig at min efterhånden gamle kat derhjemme godt kunne have haft brugt en legekammerat og det anskaffede vi, men det afviste hun hurtigt.

    nu fik jeg engang fortalt af dyrlægen at hunkatte har svært ved at acceptere andre katte medmindre de er søskende, er det virkelig sandt?


  • #16   14. nov 2012 Nå. Vores skovkatte er inden døre og de gider bestemt ikke ud.
    De lider ikke, og får alt hvad de har brug for.
    Sikke dog en underlig holdning.. En skovkat skal bare kunne komme op i højderne og have nok krads til at strække sig lang på.
    Nej de er ikke ligefrem dumme så intelligent udfordring skal de også have. Fint nok hvis det ikke er en, men at sige at de ikke egner sig som indekatte er en underlig påstand.

    Desuden tager du ikke nogen glæde fra en killing, der aldrig har været ude for de aner ikke hvad "at være ude" er.


  • Sarah K
    Sarah K Tilmeldt:
    nov 2012

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6
    #17   14. nov 2012 vi er enige om at hver race har deres, det samme gælder personlighed.
    du kan ikke vide hvad du anskaffer dig når du stå med en måneder gammel killing.
    enten er man heldig og få én kat der ikke er interesseret i livet udenfor eller omvendt. hvis sidstenævnte er på tale, så står man træls.


  • #18   14. nov 2012 Køber man med stamtavle hos en opdrætter hvor killingerne aldrig har været ude - jo så ved man hvad man får på det punkt.

  • #19   14. nov 2012 Vores maine coon har ingen problemer med at være inde og har aldrig haft det. Til gengæld vil vores hellig birma meget gerne ud og han hvæser faktisk af os når vi går ud af døren og han ikke må komme med.
    Kan kun anbefale en maine coon eller en siameser smiley


  • Sarah K
    Sarah K Tilmeldt:
    nov 2012

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6
    #21   14. nov 2012 maine coon er også lækre, har dog aldrig ejet en. de er flotte!
    men kan se mange nævner det kræver lidt højde, så skal lige tjekke om der er plads
    til noget arrangement i stuen (-:


  • #22   14. nov 2012 En Maine Coon er en rigtig selvskabs kat, den kan du tilbringe mange timer med! Vores Simba er altid omkring os.
    Men husk at holde vinduer lukkede. smiley
    Simba gider bestemt ikke udenfor, han har nok med at sidde i vindueskarme, men han tør ikke gå udendørs! smiley


  • #23   14. nov 2012 Helt enig med Thilde.

    Har (for mange år siden) haft mange norske skovkatte og opdrættet i det små.
    Der hvor jeg købte mine piger kom kattene ikke ud (lejlighed), mine kom ud i løbegård, men bestemt ikke til fritløb.
    Tror heller ikke der er mange (hvis nogen overhovedet) opdrættere, der vil sælge til fritløb.

    Besøg nogle forskellige opdrættere og tal med dem om deres katte.
    Og vælg endelig en registreret opdrætter, der ved hvad han/hun har med at gøre (dermed mener jeg: spring de 'ægte uden stamtavle' over)

    Held og lykke med det


  • #24   14. nov 2012 Min søster havde en Maine Coon i 14 år, da hun fik ham boede de i en 2 1/2 vær. på 2. sal, han kom ud i sele og havde det fint med at være indekat og komme ud på den indhegnede altan de havde, da han var 56 år flyttede de i hus på landet, men min søster holdt ham stadig som indekat og tog ham og deres huskat ud i snor under opsyn, det var aldrig et problem, ingen af dem stod og lurpassede på døren når den gik op, de ventede pænt på at får sele og snor på, så så længe katten er født som indekat er det ikke nødvendigvis et problem..
    Vil lige nævne at ham måtte blive aflivet som 14årig pga slidgigt i hoftene og han havde mange smerter, så det var mest humant at lade ham sove ind, han var en fantastisk dejlig kærlig kat..


  • #25   14. nov 2012 Hov vil dog lige tilføje at du skal være obs på at en Maine Coon er en rigtig snakkemaskine, min søsters skulle altid være med i samtalen når hende og jeg talte i telefon, og det nogle gange så min søster ikke kunne høre hvad jeg sagde smiley


  • #26   14. nov 2012 Der var en tråd med lignende emne for nylig:

    http://www.kattegalleri.dk/forum/generel-diskussion/101368-anskaffelse_af_katkilling_soeger_i

    Sarah **<i>du kan ikke vide hvad du anskaffer dig når du stå med en måneder gammel killing. enten er man heldig og få én kat der ikke er interesseret i livet udenfor eller omvendt.</i> **

    Det er der nemlig noget om, og derfor er det sikreste og bedste valg, en voksen genbrugskat, der er vant til at være ene- og indekat, og som man har erfaret trives godt med dette.

    To killinger er også en mulighed. Men eftersom du er ung, og sandsynligvis kommer til at flytte nogle gange, mens du har kat, vil jeg ikke anbefale to stk. Det er nemlig (desværre!) svært at finde bolig hvor der er tilladelse til to katte (også) i Århus og omegn.


  • #27   14. nov 2012 min diva har killinger nu og hendes killinger får ikke lov at komme ud bla fordi den ene er solgt som inde kat, de to andre er ikke solgt og vi beholder nok den ene men den kommer først ud når jeg er sikker på at den kan klare det.... mine to kom ikke ud det første år i deres leve tid og jeg kom hjem en dag hvor barne pigen havde smidt dem ud de var skræk slagne og fløj i armene på mig men siden hen har jeg ladet dem gå ud og nu render de som det passer dem, de vil ikke trives længere med bare at være inde meeen havde de aldrig været ude var de os glade foor det =)



  • #29   14. nov 2012 Har ikke læst hele tråden men racer der egner sig særdeles godt til det indendørs liv er: Hellig Birma, Ragdoll og Ragamuffin.

    Men når det er sagt kan alle andre racer også trives godt som inde kat.
    Huskatte er nok en af dem der har sværeste ved at være indekat


  • #30   14. nov 2012 Maine coon og norsk skovkat er da rigtige gode som indekatte???

    Bare husk en ting - for guds skyld få TO samtidig! Alt andet er nemlig synd for katten der skal være alene! smiley


    Huskat er nok den største joker, og dem der vil have sværest ved at trives inde, da de ikke er opdrættet til det, som de fleste af racekattene er smiley



  • #32   14. nov 2012 Var dyrlægen også opdrætter ?
    Eller uddannet i katte adfærds psykologi ?

    For nogle dyrlæger ved ikke hvad de taler om mht adfærd.
    Nogle racer er jo direkte opdrættet til at være inde katte. Min Ragdoll vil fx under ingen omstændigheder udenfor med mindre jeg er med trods hun har adgang til indhegnet have døgnet rundt.
    Min huskat derimod er nærmest ikke til at drive ind.

    Men ja nogle trives både inde og ude og andre trives ikke ude og igen er der dem der kun trives ude ..


  • #33   14. nov 2012 Glemte lige at da jeg var igang med min uddannelse som dyrepasser fik vi også afvide af en dyrlæge at det var UMULIGT at en hankat kunne blive trefarvet hvilket jo ikke passer det sker meget sjælendt men ikke umuligt og det samme med rødekatte kun er hankatte og det passer heller ikke.

  • #34   14. nov 2012 Jeg vil sige, det er vigtigere hvor din kat kommer fra end rasen, den skal komme fra indkatte og være opvokset inde og du skal så læse om hvilke raser der passer til dig.
    Som Felis siger, tag ikke en huskat,, og slet ikke hvis dens mor går ude.


  • #35   14. nov 2012 PunkPerry - Faktum er at langt de færreste opdrættere lader deres katte rende frit som huskattene gør. De bruger også de katte der trives under de forhold de byder dem. Ergo så avler man altså katte som trives med at have et begrænset område at løbe på. Om de så er rene indekatte, eller med udgang til en indhegnet have...

    Og jeg er helt med på at alle katte (næsten da) trives med at rende frit. Problemet er bare at ikke mange katte trives med at blive kørt over, bidt ihjel af en hund eller taget af ræven, eller forgiftet af naboen. Eller blive smittet med FIV (katteaids)... Du fortsætter bare selv listen smiley
    DERFOR er der mange der ikke har fritgående katte... Der bliver kørt knap 200 katte over om DAGEN i Danmark...

    Et andet faktum er at huskatte generelt går frit, og selv bestemmer hvem de parrer sig med, og en god andel må også langt hen af vejen selv skaffe føden. Dvs. at disse katte bliver selekteret på dem der klarer sig godt udenfor.

    DERFOR kan man lave en generalisering der siger at der er større sandsynlighed for at en racekat vil trives som ren indekat end en huskat.

    Så klap du bare kaje med dit fis smiley

    Hvilken uddannelse går du i øvrigt på?

    Det kan tilføje at jeg også som et led i min uddannelse har haft meget om både etologi, selektion/evolution og populationsgenetik smiley
    Og så har jeg været til rigtig mange fordrag og kurser de sidste mange år - ofte med dyrlæger der har været de ledende inden for deres felter..






  • #36   14. nov 2012 Jeg vil sige at det er bedst med 2 eller få dig en voksen, som du ved trives som ene kat.

  • #40   14. nov 2012 Nu og da tror jeg det er din sidste bemærkning der passer smiley

  • #41   14. nov 2012 Skal lige fremhæve hende her. Hun skal flytte, fordi hun ikke trives med hendes brødre. Hun ville fint kunne trives i en lejlighed og hun skal absolut være enekat. Så det var måske noget ligende, du skulle kigge efter

    profilbillede
  • #42   14. nov 2012 Jeg har to katte i lejlighed, den store en blanding af alm dansk huskat, main coon og norsk skovkat, og hun trives helt perfekt indendøre, hun har det rigtig godt og virker ikke somom hun overhovedet mangler noget, og vores lille er en ren main coon, og hun har det ligeså godt, det kan dog godt mærkes på den store at vi har fået en hun kan lege med, hun laver ikke så mange ulykker mere, og hun virker rigtig glad for at have fået en veninde :), så jeg ville ikke råde dig fra nogen af de to racer, men alle katte er jo forskellige, men ville da anbefale dig at få to, da jeg har kunne se hvor meget det har betydet for vores store, hun keder sig ikke så meget mere smiley

Kommentér på:
kan jeg tillade mig det?

Annonce