5.583 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 33 Svar

kan dyrlægen det? kan dyrlægen det?

Holde en hund tilbage fordi ejer ikke har betalt regning?

Har en bekendt,hvis hund er blevet opereret af dyrlægen.
Regningen lyder på 14.000 og hvis de ikke betaler halvdelen vil dyrlægen ikke udlevere hunden...
Kender ikke hunden og ved ikke hvad den er opereret for,men i følge min bekendte,altså ejer af hunden,havde dyrlægen sagt,at hvis han vidste de ikke havde nogen penge,ville han aldrig havde opereret hunden!!!
Afdragsordning vil han åbenbart ikke gå med til og min bekendte har ikke lige 7000 han kan smide på bordet lige pt,men prøver selvfølgelig at anskaffe dem

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samle kommode 400 kr.
  • Skifte cover til lampe i loft 500 kr.
  • Utæt afløb i køkken 1.500 kr.
  • Sæt en loftslampe op i udtaget 400 kr.
  • Cykelkæde 475 kr.
  • Tømrer til reparation og ophængning af badeværelses skab 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  kan dyrlægen det?
  • #1   22. nov 2012 Jeg ville virkelig blive overrasket hvis dyrlægen HAR ret til det.

• #2   22. nov 2012 jeg tror det kommer lidt an på hvad ejer KAN betale nu her og så afdrage.. kan han kun betale 500 kr, så tror jeg måske at hunden kommer ti lat overnatte lidt, og det forstår jeg godt, de skal jo have deres penge for deres arbejde de har udført..
    kan ejer betale et par tusind så tror jeg godt de kan finde en aftale... det kan man ihvertfald ved mine..

• #4   22. nov 2012 Krista:
    Jah, men direkte tilbageholdelse af hunden, er det der spørges ind til, om dyrlægen kan.

• #5   22. nov 2012 NEJ, og en dyrlæge må heller ikke nægte et dyr behandlig selvom ejeren ikke har pengene nu,

• #6   22. nov 2012 Jeg er ikke sikker på at han reelt har ret til det, men omvendt, så forstår jeg godt dyrlægen, ejer af hunden har jo ikke været ærlige overfor dyrlægen da de indleverede hunden, hvis de nu på forhånd havde snakket med dyrlægen om "i værste fald" hvad det så ville koste, så kunne det være han havde været mere åben..
    Jeg ved at de få gange jeg har stået over for at der var en risiko for a min kat skulle opereres så har det været noget jeg har talt med dyrlægen om inden behandling, og det har aldrig været et problem når jeg ærligt har sagt at jeg ikke havde alle pengene nu, vil lige sige det er længe siden og ingen af tilfældende endte i operation.

Mine venner har for mange år siden været i samme situation hvor deres hund kom slemt til skade i et fald og skulle opereres, de var ærlige og sagde de ingen penge havde, de fik uden problemer lov at afbetale..
    Tror det handler om at være ærlig fra start, man skal jo huske på at dyrlægen også skal leve, han udfører en ydelse som han klart skal have betaling for, det er jo ikke anderledes end når man køber en hvilken som helst anden vare eller ydelse..

• #8   22. nov 2012 Ja jeg tænker fuldstændig det samme som Jesper, men kunne jo være jeg var helt gal på den.

• #9   22. nov 2012 Jeg kan godt forstå dyrlægen...Der er rigtig mange som ikke betaler når de skal, og dyrlægen har måske regninger liggende fra tidligere fra denne ejer...
    Jeg har heldigvis sådan et forhold til min dyrlæge, at jeg ikke behøver at betale med det samme...Hun ved nemlig, at jeg i alle de år jeg har haft hende til alle mine dyr, altid har betalt...
    Jeg forstår så heller ikke man lader sin hund blive behandlet for så mange penge, hvis man ikke har pengene til det...

• #11   22. nov 2012 Jeg forstår både ejer og dyrlæge, hunden er et levendevæsen,, men hvorfor pokker har ejeren ikke fået et overslag på op. Men som dyrlæge ville jeg da også høre om ejeren ville vælge så dyr en operation eller måske en aflivning.
    Nu ved vi jo ikke hvad hunden fejlede, men min dyrlæge har da givet overslag og han ved jeg har forsikret mine katte, og i visse situationer skal man have grønt lys fra forsikringen, før man går igang, for eksempel ved amputation.

• Marianne R
    Marianne R Tilmeldt:
    aug 2012

Følger: 1 Katte: 1 Svar: 1
    #14   22. nov 2012 Hold da helt op jeg bliver pludselig rigtig glad for min dyrlæge, har altid brugt den samme dyrlæge også selvom jeg ved andre dyrlæger kan være billigere, men min har bare et godt tav på mine dyr og er altid åben om mulighederne eller mangel på samme, han står ikke med hånden fremme når vi forlader stedet, han enten udlevere eller sender en regning, er beløbet stort kan der afdrages og man kan altid GRATIS ringe og få råd og vejledning., tror godt nok jeg holder godt fast i ham fremover.
    Men uanset hvad, så er det ulovligt af en dyrlæge at nægte nødvendig behandling og holde dyret tilbage.

• #15   22. nov 2012 Jeg ved faktisk ikke om dyrlægen må, men jeg ved at en mekaniker godt må beholde bilen, hvis den har været til rep og der ikke betales.
    Til gengæld må værkstedet ikke beholde bilen, hvis regningen for rep betales, selvom der skyldes afdrag på bilen (købt samme sted).

Jeg forstår i den grad dyrlægen, har selv arbejdet på dyreklinik i mange år, folk vidste vi havde kontant betaling, alligevel havde de ingen penge med.
    I starten var vi 'blå-øjede' og udleverede med aftale om betaling dagen efter.
    Folk kom bare ikke og det der med at slæbe dem til inkasso, duer ikke. Der skal virkeligt store beløb til før det kan betale sig.

Dyrlægerne er ikke banker, har man ikke pengene er det normalt banken man låner hos, ikke dyrlægen.
    Præcist det samme, som hvis det er alle mulige andre ydelser man køber.

• #16   22. nov 2012 Jeg kan desværre ikke finde det, men jeg VED at jeg har læst en bekendtgørelse inden for det sidste årstid hvor Mette Gjerskov var ude at sige at dyrlægen SKAL behandle dyr hvis det er et spørgsmål om dyrets ve og vel, samt at de ikke må kræve at se kontanter før de behandler.

Jeg tror ikke at dyrlægen har ret til at tilbageholde hunden, omvendt har ejeren heller ikke ret til at gå med en "vare" der ikke er betalt.

• #17   22. nov 2012 lige fået lidt mere information,fra hans søster som er min veninde... hunden blev opereret igår og der sagde dyrlægen god for afbetaling,men har åbenbart bestemt sig om.. Ringet til dem 3 gange i dag for at høre om de havde anskaffet pengene ellers vill hunden blive aflivet i morgen

• #18   22. nov 2012 What!? synes de skal gå til politiet... det kan h*n da ikke tillade sig

• #19   22. nov 2012 Ahh ok nu ændrede historien jo lige pludselig..

Der er jo noget der ikke rigtig hænger sammen, jeg mener hvis han afliver hunden, så er han da først sikker på ingen penge at få...
    Der må da ligge et eller andet bag at han pludselig ændre mening??

Jeg tror desværre ikke det er en sag politiet går ind i..

• #21   22. nov 2012 En ting er at forstå at dyrlægen vil have betaling, men nej denne situation er ikke til at forstå???

• #22   22. nov 2012 Hvilken dyrlæge er det? Det lyder ikke som et rart sted og han må ikke bare aflive en hund, så har han nok ikke forretning meget længere!!!!!! Håber vi får en afslutning på denne sag, når den kommer ..

• #23   22. nov 2012 Det lyder lidt til at dyrlægen har ment, at halvdelen nu og resten senere, er hans form for afbetaling.... hvor kunderne måske har en anden opfattelse af, hvad en afbetaling går ud på.

Hos min dyrlæge står der et stort skilt "Kontant betaling, ved afhentning" så er det ligesom på plads*S*

• #25   22. nov 2012 er ret sikker på der i loven står at en dyrlæge skal sørge for at et dyr ikke lider, men det er ikke det samme som at de skal behandle et dyr.
    jeg ved godt at følelserne kommer i kog fordi det drejer sig om et levende væsen, men du går jo heller ikke i fona og bestiller et tv og når de levere det siger man ikke har nogen penge.

ejerne må jo en tur i banken og ta et lån og betale den regning de har hos dyrlægen for det stykke arbejde de selv har bedt ham om at udføre.

• #26   22. nov 2012 Jesper

Nej heldigvis ikk! Og det er simpelthen ikke i orden hverken at true eller aflive hunden.

Men det kan jo så ikke komme bag på folk at der skal betales.

Og hvis jeg havde været de hunde ejere, havde jeg nok drønet ned i banken lige så snart hunden var afleveret, for at høre om der var penge på kontoen eller om låne muligheder. For det er godt nok en stor regning og de må da have fået et overslag inden.

• #28   23. nov 2012 Mon ikke der er sket en misforståelse?
    Måske hundejeren fx har glippet det med halvdelen nu, og resten på afbetaling.....

Hvis man kommer babu til dyrlæge med sit akut skadede eller syge dyr, så er man måske i en tilstand, hvor man ikke lige forstår alt, der bliver sagt.

lizette **Ringet til dem 3 gange i dag for at høre om de havde anskaffet pengene ellers vill hunden blive aflivet i morgen**

smiley
    Dyrlægen skulle vel ikke være Jens Breth Hansen (eller Erik Tonnesen hvad han nu kalder sig nu om dage)?...

• #29   23. nov 2012 Selvfølgelig skal han ikke aflive hunden, det er jo helt i skoven.

Men hvorfor er det at ejeren ikke 'bare' skaffer de penge?
    Er de dårlige betalere, så de ikke kan låne nogle steder eller hvad er problemet.

Som jeg allerede har skrevet en gang er det bankernes job at udlåne penge, det er de eksperter i; dyrlægen skal behandle syge dyr, som er hans/hendes speciale.

Hvis alle opfører sig på den måde mht betaling af dyrlæge skal der jo ansættes en til at fakturere, holde styr på om betalingerne kommer, sende rykkere, kontakte advokater etc, etc.
    Mon ikke regningerne for 'alle os andre' så vil stige betragteligt?

HVORFOR går de ikke i banken og skaffer pengene?

• #35   23. nov 2012 Jens Breth Hansen er et ondt menneske ... Jeg håber ikke det er ham ..

Men - dyrlægen må IKKE aflive et dyr, medmindre ejer har sagt god for det; det er ganske enkelt imod loven.

• #36   23. nov 2012 Heidi **det må man da ikke håbe at det er ham **

Næh, men hvilken anden dyrlæge kan finde på at ringe 3 gange på én dag til sine klienter, og true med pengene-nu-eller aflivning?! :-O. Jeg tør slet ikke skrive, hvad jeg tænker, men håber virkelig, at ejeren får sin hund tilbage i hel tilstand.

Pia D **Hvis alle opfører sig på den måde mht betaling af dyrlæge.... **

Selvfølgelig "opfører" alle sig IKKE sådan. Og mon ikke de fleste dyrlæger har råd til at lade de fattigste af deres klienter afdrage en regning uden at der skal ansættes ekstra personale?

• #37   23. nov 2012 Synes vi mangleer oplysninger fra begge parter...Hvis ejer ikke kan skaffe pengene, kan jeg giodt forstå dyrlægen vil aflive, hvis hunden efter opr. skal have vigtig medicin og lignende for at klare sig...Så sørger han jo for at hunden ikke lider unødvendig.
    Jeg kan faktisk ikke fordrage folk som ikke kan finde ud af at betale hvad de har kløbt for...
    Jeg kan forestille mig selv som pensionist uden forsikring, står med en hund som for at overleve skal have en dyr operation...Jeg ville så vælge aflivning, fordi jeg vidste jeg ikke kunne skaffe pengene..
    Men sådan er vi jo forskellige.

• #38   23. nov 2012 DK Mikris, du skriver: "Men - dyrlægen må IKKE aflive et dyr, medmindre ejer har sagt god for det; det er ganske enkelt imod loven. "

Jo, hvis det er imod dyreværnsloven at lade den leve må hun/han godt.

Tinka, du skriver: "Selvfølgelig "opfører" alle sig IKKE sådan. Og mon ikke de fleste dyrlæger har råd til at lade de fattigste af deres klienter afdrage en regning uden at der skal ansættes ekstra personale? "

Det kommer sandelig an på hvilket område det er og om rygtet om denne mulighed spreder sig.
    Jeg HAR arbejdet på en dyreklinik og VED der (kan) bruges oceaner af tid på den slags, som ingen egentlig betaler for, dvs alle kommer til at betale for det på en måde.
    Jeg tror bestemt også det kan hænge sammen med om det er en god, trofast kendt klient, eller det er en helt ny og ukendt, der kommer.

Jeg er klar over alle kan komme i knibe, men at 'sige' det er dyrlægens ansvar ...
    Jeg er egentlig mere med på den der med 'kvik-lån', hvis det endelig skal være.
    Men kan man ikke også selv søge den slags, uden det skal gå gennem dyrlægen?

I øvrigt er jeg stor tilhænger af forsikring (selvom der også er ting de ikke dækker).

Uanset hvad, har jeg stor medfølelse med de mennesker det er gået ud over (og især deres hund) og håber der findes en løsning, som er OK for begge parter.

• #39   23. nov 2012 Nu er det jo " imorgen" det ville være godt at høre hvad der er sket??

• #40   23. nov 2012 Ja, en afgørelse ville være rar ??

• #41   23. nov 2012 Og hvilken dyrlæge er der tale om?

• #42   24. nov 2012 Normalt kan man få en faktura med hjem - hvis man da ikke er en dårlig betaler..... og så har man en frist, derefter pålægges der renter, rykkergebyr og til sidst inkasso.

Dyrlægen havde jo ikke nægtet at hjælpe, har man sagt A må man også sige B!
    Hos min dyrlæge er det altid muligt at få et prisoverslag. Så kan man tage stilling til det på stedet om det er muligt at låne pengene eller om der kan lave afdragsordninger.

Så at give hunden en ekstra overnatning, det tager den jo ikke skade af, men den skal jo ikke ende som en gidsel!

• #43   24. nov 2012 Der er kommet en afslutning på historien....

Som skrevet er det kun en bekendt jeg har skrevet om. Venner med ham på fb,men har ikke snakket med ham siden vi var børn,men han er så søster til en barndomsveninde jeg har,som jeg har fået forklaring fra.... Kender ikke så meget til deres livshistorie,men han skrev selv han var i rki og derfor ikke kreditværdig. Og familien har ikke haft råd til at hjælpe eller har været lidt ligeglade...

Hunden havde fået en mavedrejning pga den havde spist for hurtigt.
    Ved ikke hvem dyrlægen er da jeg ikke ved hvor de bor,men var dyrlægen der havde ringet til dem 3 gange og truet med aflivning hvis de ikke betalte...
    Men de har så været heldige at noget venner havde lånt dem de 7000 kr. Resten er der så lavet en afdragsordning med...
    Hunden blev hentet hjem igår så alle er glade... men nok ikke dyrlægen.
    Mon han har givet dem råd om hvordan de skulle afhjælpe det skete en anden gang?.... Næppe
    Så jeg tror lige jeg går ind og skriver en pb til ejer på fb

• #44   24. nov 2012 Du kan jo evt. linke til denne tråd så de har mulighed for at læse alle vores kommentarer *S*

Men godt der kom en løsning på det!!

• #45   24. nov 2012 I min verden ved en ordentlig hundeejer hvordan han skal og kan forebygge en mavedrejning...Selv om man gør som man skal er nogle hunde mere tilbøjelige til at fåp en mavedrejning end andre...Ja det er dødeligt, hvis hunden ikke behandles med det samme...Ved ikke om jeg skal synes det er godt eller skidt han har fået hunden hjem igen, for hvad sker der næste gang han skal have hjælp fra dyrlægen og ikke har péngene til en ´behandling????

• #46   24. nov 2012 Pyha. Godt at høre, at hunden er kommet hjem igen. Så krydser jeg fingre for, at dens helbred holder rigtig, rigtig mange år, for det er da en skidt situation ikke at have råd til dyrlægebehandling.

Kommentér på:
kan dyrlægen det?

Annonce