{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.099 visninger | Oprettet:

Thomas P
Thomas P
Tilmeldt:
5. dec 2012
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 6

Ny gårdkat, hvordan? {{forumTopicSubject}}

halløj

Vi har lige købt en bondegård, og flytter derud i midten af december, og vi vil have en gårdkat, som primært skal fungere som "nyttedyr", dvs fange mus osv. og ikke være et kæledyr som sådan. Vi får en ung hankat (ca 6mdr gammel) af en bekendt, når vi flytter ind, som er vant til at være ude (sammen med sine søskende). Vi tænker at den skal have adgang til fyrrum, gennem en kattelem, men ikke til resten af huset. Vi har ikke andre dyr pt, men skal have en hundehvalp i starten af det nye år.

Mit spørgsmål er: Hvordan introducerer vi den bedst til dens nye liv?

Hvordan sikrer vi at den ikke løber væk, at den ikke besørger på trappetrinnet ;-), at den ikke bliver sky overfor os osv, osv. Kom endelig med alle de gode råd vi kan få brug for

Mvh
Thomas


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ny gårdkat, hvordan?
  • Thomas P
    Thomas P Tilmeldt:
    dec 2012

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 6
    #2   5. dec 2012 Med nyttedyr mener jeg at den skal være udenfor (og i laden) for at fange mus osv. Den skal ikke være et kæledyr i den forstand (og skal ikke ind i huset

  • #3   5. dec 2012 Jeg vil foreslå du tager ud til de omliggende gårde og får/køber en kat derfra, det er synd at tage en "alm." kat og sætte den ud på en gård..

    Og så mere end 1, ellers tvivler jeg på den bliver på gården


  • #5   5. dec 2012 Husk endelig at mætte katte er de bedste jægere smiley ja vælg katte som er vandt til det, jeg ved ikke med gård katte? Men normalt siger man en kat skal være inde ( måske i stalden ? ) nogle uger før de kommer ud, ellers kan de ikke finde hjem,, og acceptere det nye som deres hjem??

  • #6   5. dec 2012 I sommer fik jeg selv 2 katte herude på vores gård.
    De var knap 3 år, og havde udelukkende fungeret som indekatte ( Og lidt i voliere ).

    Den 1. måned var de inde i et stort rum, hvor de faldt til og lærte os at kende. Derefter fik de langsomt lov at gå lidt udenfor. Derefter flyttede vi dem ud til stalden. De var selv rendt derud ( der er kattelemme overalt ), og jeg skyndte mig at tage deres mad- og vandskåle samt kurve, kattebakke m.m. derud, så de blev automatisk der fra den dag.

    Kattebakken har de helt droppet nu, da de istedet bruger udendørs arealer samt hesteboksene.

    Og de ELSKER bare deres nye tilværelse, hvor de går på jagt og fanger MASSER af mus smiley Var ret imponeret over, så hurtigt de fandt ud af det, på trods af de altid har været indekatte.

    Så mit råd vil være :
    1: få en kat mere, så de er 2 sammen ( Det er en fornøjelse at se deres liv sammen ).
    2. Lad dem være i fyrrummet til at starte med, hvor de ikke kan komme ud, så de lærer deres nye sted at være, og bliver fortrolig med Jer. At kunne kalde dem til sig er virkelig skønt smiley
    3. Sørg endelig for at de er neutraliserede ( og øremærkede )

    God fornøjelse smiley
    P.s. mine fungerer også som "nyttedyr". Da vi ikke havde små Terrier mere fik vi kattene istedet til at holde div. små gnavere for døren.


  • Thomas P
    Thomas P Tilmeldt:
    dec 2012

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 6
    #7   6. dec 2012 Tak for svar.

    Det er bestemt planen at den skal neutraliseres når det er muligt, og det er også planen at den skal fodres med sund kost i passende mængder.
    Mht. til at vænne sig til stedet, så er det min tanke, at lade den være inde i huset, og kun ude når vi er der, i en uges tid eller to, inden den skal være ude (og i fyrrummet) permanent.


  • #8   6. dec 2012 Thomas P **Mht. til at vænne sig til stedet, så er det min tanke, at lade den være inde i huset, og kun ude når vi er der, i en uges tid eller to, inden den skal være ude (og i fyrrummet) permanent.**

    Ikke nogen god plan.
    Dels vi det være synd at lade katten være inde, og den så pludselig en dag ikke må komme ind mere.
    Dels er det ikke forsvarligt at lade en nyindflyttet kat være ude - heller ikke mens I er der. Katte er hurtige og kan forvilde sig væk fra helt nyt hjem, hvis de pludselig bliver forskrækkede.
    Hold katten inde (i fyrrummet) et par uger - eller indtil den er helt tryg og fortrolig med sit nye hjem. Og så må I i fyrrummet nogle gange dagligt og holde den med selskab.

    Lad den altid have adgang til tørfoder og frisk vand. Og giv dagligt vådfoder.

    Hvis en kat er tillidsfuld og menneskevant, når den flytter ind, så bliver den ikke sky, (medmindre man giver den grund til det).
    Hyg om katten dagligt, med kæl, snak og god mad.

    Neutraliserede katte besørger ikke på trappetrin, men benytter egnet ”toiletmateriale”, der kan graves og skrabes i. Så lad katten beholde grusbakke i fyrrummet, ligeså længe katten ønsker det. Og rens for klumper mindst én gang dagligt.

    Hvor mange søskende har den kat, I har kig på? Måske var det en ide at få en af de andre søskende med....


  • #10   6. dec 2012 Jeg kender nogen der bor på en gård hvor de har 5-6 katte. De fodrer dem morgen og aften, og ellers bor misserne i stalden sammen med æsler og heste, hvorfra de har fri adgang til at gå ud hvis de vil. De holder sig fint til og bliver på gårdens område, men de er så også neutraliserede, og det er meget vigtigt, af flere årsager, dels for at de ikke skal rende rundt og lave/få killinger, og dels for at de ikke strejfer sådan. smiley

    ps. tillykke med gårdkøbet, er da sleeet ikk misundelig *smil. I får nok at se til her i julen, kan jeg så regne ud smiley
    Mht. opstarten, der synes jeg Tinkas forslag er fint smiley


  • #12   6. dec 2012 Det er sikkert rigtigt, har ikke rigtig erfaring med enekatte på en gård, men kunne da sagtens forestille mig at missen ville hygge sig med selskab af en anden mis.

  • #13   6. dec 2012 Det var også derfor jeg skrev længere oppe i mit indlæg, at det ville være en god idé at anskaffe sig en mere, så de har hinandens selskab.

    Selvom jeg nusser en del om mine ude i stalden, så kan det jo slet ikke give så meget selskab, som hvis det var indekatte.


  • Thomas P
    Thomas P Tilmeldt:
    dec 2012

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 6
    #14   6. dec 2012 Tak for fornuftige input.
    Det er med i overvejelserne at få mere end én kat af grunde, som I har nævnt. Er der nogen herinde der har erfaring med en "alenekat" på under de nævnte vilkår, så hører jeg gerne fra jer.
    Det er ikke sådan at vi har tænkt os at ignorere kattens "sociale" behov...... Det er bare ikke det primære formål at få et kæledyr, men at få en kat, der kan "gøre nytte" på gården.


  • Thomas P
    Thomas P Tilmeldt:
    dec 2012

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 6
    #15   6. dec 2012 @stuen: Ja, der bliver rigeligt at se til, men det bliver en fantastisk rejse, vi skal ud på. Katten er kun første skridt smiley

  • #16   6. dec 2012 Lige et PS: Hvis der skal laves meget ved huset, er det nok en god ide at vente med at anskaffe kat(te), indtil den værste håndværkerstøj- og aktivitet er overstået. De fleste katte hader den slags uro på deres territorium.

Kommentér på:
Ny gårdkat, hvordan?

Annonce