{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.902 visninger | Oprettet:

Kat med post traumatisk stress? {{forumTopicSubject}}

Kære alle.

Jeg er i 7 sind over min lille kat Vincent og jeg håber, at I vil tage jer tid til at læse tråden og komme med jeres syn på sagen.

I juni måned overtog jeg Vincent, som dengang var ca halvandet år. Han havde i en kort periode boet hos min veninde, som havde fundet ham ude i ridehallen hvor vi begge har hest opstaldet.
Han løb rundt inde i hallen og larmede utrolig meget og prøvede på at finde gode gemmesteder. Pigerne fik fat i ham og så at han var meget ilde tilredt. Der er massere af ræve i området, så vi går ud fra at det enten er en ræv eller en hund der har haft fat i ham. Han havde et ordentlig bid lige ved struben og såret fortsatte et godt stykke rundt om halsen. Han havde et stor sår oven på hovedet og små skræmmer over resten af kroppen og var meget bange. Han har efter sårene at dømme, løbet rundt i et par dage efter han var blevet bidt. Vi ved ikke hvor han kommer fra, han er formegentlig en gårdkat som er løbet sin vej. Måske pga af manglende mad? for mange andre katte? osv osv. Han var i hvert fald udmagret og havde rigtig dårlig mave, da pigerne fandt ham.
Som nævnt kom han hjem til min veninde og boede der i et par uger, før han kom hjem til mig. Da min veninde både har hund og kat, som ikke kunne enes med Vincent, måtte han bo ude på hendes badeværelse. Her var han god til at bruge sin kattebakke.
Da han kom hjem til os var han stadig meget mager og selvtilliden var stadig ikke kommet igen. Han var meget forsigtig, men alligevel overtog han huset hurtigere end forventet. Vores store hund Felix var han fra dag 1 af heller ikke bange for og er det stadig ikke. Dog var høje lyde, hurtigere bevægelser og forkert kropssprog noget han kunne gå helt i panik over. Efter han kom hjem til os glemte han hvordan en kattebakke fungerede og han måtte oplæres på ny. Han fandt meget hurtigt ud af hvor de stod og hvad de skulle bruges til igen. Som dagene gik kom selvtilliden tilbage i takt med at sårene helede og han blev en rigtig rigtig dejlig kat.
En dag kom han op at slås med nabo-katten om vores have og han måtte igen en tur til dyrlægen og syes under hagen og limes på hovedet. Selvtilliden fik et lille knæk, men han kom hurtigt til sig selv igen.

Jeg skriver til jer, da han de sidste par uger IGEN er begyndt at tisse og skide inde. Han bruger sin kattebakke nogle gange (og vi tømmer den selvfølgelig når han har brugt den), men han har et bestemt sted hvor han helst vil skide. Når han skal tisse er han god til at bruge kattebakken. Hvorfor gør den nu det?
Vi har prøvet med nyt grus i kattebakkerne (han har to), fjerne alt grus når han har brugt en kattebakke, "Gå Væk Kat" produktet osv osv osv.

Han er en dejlig kat, med selvtilliden i top. Han elsker at lege og hopper glædeligt op på skødet af en og vil nusses. Han er generelt meget social og har knyttet sig til os. Da han var oppe at slås med nabo-katten, kom han promte hjem til os og søgte selvskab i stedet for at gemme sig eller løbe væk.
Jeg har så gået og tænkt over om han måske kunne lide af post traumatisk stress. Han var MEGET ilde tilredt da vi fandt ham inde i ridehallen og han var bange i lang tid efter og jeg tror at han må have været alene i lang tid taget hans vægt i betragtning. Jeg ved at katte der tisser og skider uhensigtsmæssige steder ofte er stressede katte, men min kat er ikke stresset - så meget ved jeg. Han er en kontaktsøgende og glad kat i dag, men han har haft det hårdt, så post traumatisk stress kan måske være en mulighed?

Hvad mener I om alt det her? Kan hans adfærdsproblemer have noget at gøre med hans hårde opvækst? Er der noget vi kan gøre andet end at blive ved med at fortælle ham han er en dejlig kat og passe på ham?


Vh Moe


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kat med post traumatisk stress?
  • #1   12. okt 2012 TID TID og atter TID.
    Men selv om du mener at din kat ikke er stresset, er der altså alligevel noget der stresser ham, til at duftmarkere med sin afføring. Med det du beskriver, så har du allerede gjort en masse rigtigt og hatten af for det, for mange ville have givet op for længst. Jeg bliver selvfølgelig nødt til at spørge om han er kastreret ? For så ville det være en god ide at få gjort. Ellers kan jeg anbefale Feliway til stikkontakt, Calm foder fra RC og måske en adfærdsterapeut.
    For at få ham op i vægt, så vil jeg anbefale fars med høj fedtprocent.


  • #2   12. okt 2012 Marianne - som også er min hyggeprofil .

    Du har nok ret. Selvfølgelig må han være stresset på et eller andet punkt. Han er selvfølgelig kastreret og han er også kommet op på normal vægt og er i det hele taget en sund kat. Jeg tjekker lige det foder ud du omtaler! smiley


  • #3   12. okt 2012 Jeg vil så spørge om der er sket nogle forandringer i huset, i forbindelse med han er blevet urenlig?? Nye møbler, ommøblering, ny person i huset, et eller andet, for en kat der har let ved at blive stresset, kan små forandringer være noget stort for dem, så er der selvfølgelig den mulighed at han kan fejle noget rent fysisk, du skriver godt nok at det kun er afføring han ikke gør i kassen, han tisser i kassen så vidt jeg forstår, for ellers ville jeg have ment en evt urinvejslidelse, men ved ikke om der er en form for smerte der kan opstå i forbindelse med hans afføring, der kan være til årsag for hans urenlighed, det ville jeg måske forhører mig om ved dyrlægen, om han evt kan fejle et eller andet der er skyld i urenligheden..

  • #4   12. okt 2012 Heidi N *slave for Tøsen & Smilla*

    Hmmm. Ingen nye møbler eller en jævn strøm af fremmede i huset. Vi har valgt kun at have ham på stueetagen, da vi tænkte at det at lade ham løbe rundt i hele huset måske kunne virke som en for stor mundfuld for ham, da der både er kælder og 1. sal i huset.
    Det kan godt lyde som en god idé at forhøre sig hos dyrlægen om det måske kan være noget fysisk der er galt med ham. Jeg synes bare at det er underligt at det først har vist sig de sidste par uger. Men et besøg hos dyrlægen, det lyder som en god idé!



    Er der nogen der har prøvet Feliway?


  • #5   12. okt 2012 Tegn på sygdom kan vise sig fra den ene dag til den anden eller i løbet af et par dage, jeg har selv en kat som har haft krystaller i urinen, og det viste hun slet ikke tegn på, faktisk var det et tilfælde det blev opdaget, fordi jeg troede hun havde forstoppelse, fordi hun ikke havde været på kassen og skide i 2 dage, hun havde tisset, men ingen af de traditionelle tegn, katte skjuler smerte utroligt godt.

    Har ik prøvet feliway, men har hørt mange herinde har brugt det med succes..


  • #6   12. okt 2012 Jeg har prøvet Feliway, men havde ingen succes med det, men jeg kender personligt flere der har haft gavn af det.

  • #7   12. okt 2012 Jeg tror vi smutter over til dyrlægen på mandag. Den kan vel købes i Pet World Feliway'en? Jeg vil lige forhøre mig der også, de plejer at have nogle idéer til hvad man også kan gøre.
    Tak for svar, de var meget gavnlige! smiley


Kommentér på:
Kat med post traumatisk stress?

Annonce