{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.319 visninger | Oprettet:

Post traumatisk stress hos katte? {{forumTopicSubject}}

Har I hørt om det?

Min kusines kat angreb hendes anden kat og senere angreb den min kusine, vildt og blodigt. Hun fik den aflivet og dyrlægen sagde at det kunne tyde på PTS, efter den havde været indlagt på dyrehospitalet og derfor havde skiftet personlighed.

Har I hørt om dette?
Grunden til jeg spørger er, at efter min røde har haft 2 akutte indlæggelser, som har været meget ubehagelige for ham, så er han begyndt at gå over stregen med min anden kat. De er bedste venner, men ind i mellem skal han bare bide den anden indtil den piver og flygter. Det er lige som om det ikke er ham i det øjeblik. Han bider aldrig hul.

Han trives ellers fint, men ind i mellem har han de øjeblikke, og jeg synes det bliver tiere og tiere.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Post traumatisk stress hos katte?
  • #1   4. aug 2008 Jeg har ikke hørt om PTSD hos katte men om alm. stress som også kan give sig udslag i aggressiv adfærd. Her er lidt jeg har googlet mig frem til:
    Stress hos katte

    Stress hos katte

    Katte er oprindelig enegængere der levede som jægere. Vores tamkatte i dag, har stadig mange af disse træk, men ved udvælgelse af de mest sociale dyr til tamkatte, har de fleste af vores huskatte i dag mange sociale egenskaber og behov. Katte er dog i bund og grund egoister, der finder det nemt at leve hos mennesker, hvor maden bliver serveret og der altid er lunt og varmt.
    I hjemmet elsker katte uforanderlighed, ro, stabilitet og harmoni, og de kan reagerer på selv meget små ændringer i hjemmet eller uopfyldte behov med symptomer på stress.
    De mest almindelige årsager til stress hos katte er ændringer i hverdagsrutinen som f.eks. flytning til nyt hjem, indflytning af andre personer, en baby eller nye kæledyr i hjemme,
    Ferie, indtrængning af andre katte i kattens territorium, ændring af liv fra udekat til indekat kan også stresse katte.

    Symptomer/tegn på stress hos katte kan være

    - begyndende tissen eller strinten indendørs
    - at den gemmer sig og søger ensomhed
    - at den øger pelsplejen voldsom så der kan komme hårløse pletter.
    - aggressiv adfærd hvor de kan rive og bide
    - bange adfærd hvor de trygger sig og virker nervøse.
    - direkte angst symptomer med gispene vejrtrækning og øget puls.

    Generelt for alle disse symptomer/tegn på stress er, at de alle også kan havde andre årsager som kliniske sygdomme, der skal behandles helt anderledes end stress.

    Forebyggelse af stress hos katte kan selvfølgelig være svært, hvis man skal flytte eller der sker ændringer i antallet af beboere i ens hjem, men man kan altid gøre det så lempelig som mulig.

    Ved flytning er det vigtig, at flytte et fast holdepunkt som en hule eller en kurv med, hvor katten føler sig tryg. Herefter er det vigtig, at lade katte udforske de nye omgivelser i eget tempo uden pres. Udekatte skal først falde til indendørs inden de lukkes ud, og her skal tilvænningen til udelivet igen være under nøje kontrol i starten, så katten ikke pludselig bliver skræmt og flygter.

    Ved ferie, er det vigtig, at finde et fast pasningssted, hvor katten føler sig tryg, eller finde nogen der kan passe katten i hjemmet.

    Introduktion af nye personer eller dyr i hjemmet skal også være i kattens tempo. Der skal altid være et trygt sted, hvor der er ro som f.eks. hulen eller kurven. Herefter er det katten der skal være den opsøgende til den nye person eller kæledyr, og ikke omvendt da det kan presse katten unødigt.
    Enkelte katte kan opføre sig jaloux, og det skal selvfølgelig ikke accepteres.

    Behandling af stress kan gøres på flere måder.

    Mange tilfælde løser sig selv, hvis man giver det tid nok, og følger de råd der nævnes under forebyggende tiltag.
    Mild hjælp kan være anvendelse af feromoner.
    Feromoner er hormoner som katte normalt selv danner i ansigtet når de er velafbalancerede og tilfredse. Disse feromoner afsætter de ved at gnide ansigtet mod f.eks. møbler eller lignende.
    Ved at sprøjte omgivelserne med feromoner daglig hvor katte er stressede eller anvende feromoner i en duftspreder, vil nogle katte falde til ro igen.
    Vanskelige tilfælde kræver oftest behandling med nervemedicin i kombination med adfærdsterapi (link: (link fjernet)

    Men ellers prøv at google stress hos kat og aggresivitet hos kat.



Kommentér på:
Post traumatisk stress hos katte?

Annonce