4.034 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 31 Svar

Holde kat væk fra Vindueskarm? Holde kat væk fra Vindueskarm?

Halløj derude smiley

Glædelig jul..

Vi har en kat på en 7 måneder, og nu er hun jo faldet rigtigt til i vores lejlighed, rigtig kæle og nysgerrig, men kan også hoppe højt nu smiley

Men nu er hun begyndt at være i vindueskarme, og oppe op på bordet mens vi endda er hjemme.

Hvordan forhindrer vi hende i det?
Har læst at man kan bruge citron-saft, så prøvede at hælde noget i en skål, og hun står bare og snuser til det, og var ved at stikke poten i det, for derefter at smage på det (halv maine-coon, og hun gør det tit når hun drikker vand smiley )

Hvad kan vi så bruge?
Det skal jo selvfølgelig være noget der ikke farver, og så er giftigt for os som mennesker (skal jo heller ikke være giftig for katten)

Vi løfter hende ned, og siger nej, og når vi bare siger nej nogle gange eller klapper, så hopper hun også ned.
Men det er ikke altid smiley

Hun har et højt kradsetræ, som hun er RIGTIG glad for, men nogle gange er de andre ting jo bare mere spændene smiley

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skifte ballofix 1.500 kr.
  • Hjælp til at hænge to plakater op 300 kr.
  • Montering af vaskemaskine og tørretumbler 500 kr.
  • 3 sal, stort bord til kældren 1.150 kr.
  • Montering 2 IKEA møbler 500 kr.
  • Punkteret cykel dæk 300 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Holde kat væk fra Vindueskarm?
  • #1   24. dec 2012 Hvorfor må hun ikke være i vindueskarmen???

Mine 2 katte har 2 vindueskarme de må være i, det er ikke særligt let at forhindre katten i at være i vindueskarmen, da katte jo er nysgerrige dyr og gerne vil følge med i hvad der sker udenfor især hvis det er indekatte, så lige på det punkt ville jeg nok give mig hvis jeg var dig..

Mht at gå på bordet så er der kun en vej frem og det er at blive ved med igen og igen at sige nej, og så tage katten ned, bedst er det at stoppe katten når den er på vej op eller du kan se den gør antræk til at hoppe op.. Så sig bestemt nej og klap i hænderne eller lignende..

Sidst vil jeg lige tilføje at din kat er 7 mdr. og det er lige præcis lømmelalderen, og tro mig jeg ved det, for min den lille er 8 mdr. så det er lige tiden hvor alle grænser skal prøves, og det er en prøvelse for os menneskers tålmodighed til tider smiley jeg trøster mig med at det ikke er for at være uartig, det er bare en masse krudt der skal ud, og det liver bedre på et tidspunkt smiley

• #2   24. dec 2012 Det er fordi vi måske skal flytte, og hvis et vindue så står åbent, ja så smutter hun måske ud. Det er kun midlertidigt vi skal bo i det hus (hos mine svigerforældre), så vi vil gerne blive ved med at have hun er en indekat. (måske er folk imod dette, men jeg synes stadig det er bedst, hvis hun ikke bliver vant til at være ude, for derefter at få taget den frihed fra sig igen)

Du siger det er lømmelalderen, ja det kan vi ihvertfald mærke. Hun stjæler også toilet-rullen, men det forhindrer vi ved at stille den op på tørretumbleren (som står oven på en vaskemaskine) og så nupper hun den ikke smiley

Hun giver os mange sjove stunder, især når hun ligger på kanten af sofaen, eller sengen, så strækker hun sig, og skvatter ned.

Vores plan er også et større kradse træ når vi er kommet i ny lejlighed, da hun faktisk har væltet det een gang, ved at komme med alt hvad hun kan, for derefter at hoppe op på det og sætte kløerne i. Heldigvis er hun hurtig, så der skete ikke noget med hende, andet end hun skvattede ned på gulvet, og kradsetræet væltede smiley
    Med et større kradsetræ, kan det også være det er mere tillokkende end vindueskarmene.

Hun hygger sig rigtigt hos os, og er en rigtig diva.
    Når hun vil have nyt vand (der er masser, og det er ikke "gammelt"), så vælter hun skålen ud på gulvet og der er vand over det hele smiley

Vi troede aldrig man kunne få en kat som hende, men hun er gået over alle forventninger. Hun er simpelthen så menneske glad, og følger os i røven hele tiden smiley
    Hun har sågår været med min kæreste i bad, ja hun gik sku selv i det mens min kæreste stod i badet smiley

• #3   24. dec 2012 Jeg har ikke noget imod at hun er og forbliver indekat, det er mine også. Men at holde hende fra vindueskarmen er næsten ondt, da det er kattens tv. Jeg kan selvfælgelig godt se problemet, men mon ikke hun bliver inde det andet sted ? Jeg ville ikke spilde krudt på det.

• #4   24. dec 2012 Man kan næsten ikke forbyde dem, at være i vindueskarmene. Men I kan jo sætte noget katte sikkerhed på de nye vindue, så de kan være åbne, eller kun åbne vinduerne på klem, så hun ikke kan komme ud.

Jeg ville heller ikke have Tarzan på bordene i starten, men der havde jeg heller ikke rigtig sat mig ind i kattens adfærd, de elsker, at være højt oppe, og have udsigt over alt hvad der sker. Nu er jeg lidt ligeglad med, om han er på bordene, de kan jo tørres af, dog skal han ikke være på dem, når der bliver spist ved dem.
    Jeg sagde NEJ, og i starten brugte jeg en vandforstøver, men den fandt han hurtig ud af, så jeg skulle bare tage den frem, og så var han nede.

Jeg har hørt sølvpapir er godt, at ligge, hvor katten ikke må være, har ikke selv prøvet det, men det kunne jo være et forsøg værd smiley

God jul.

• #5   24. dec 2012 Vi kunne ihvertfald håbe på hun bliver inde.

Men jeg er også ved at trække lidt i land tror, jeg, ang. at flytte derud, alene af frygten for at hun smutter ud, måske ikke kommer tilbage, bliver "voldtaget", kommer op at slås, bliver kørt over.
    Det er måske lidt pyllermor over mig, selvom jeg er en mand. Men man holder vel af sin kat smiley

Jeg har prøvet sølvpapir det er hun ligeglad med.

• #6   24. dec 2012 Jeg har intet imod at du vil have din kat som indekat, det er begge mine også, men at afholde katten fra vindueskarmen fordi du vil kunne have vinduet åbent, det er en kamp du aldrig vil vinde, for hvis du har vinduet bent så vil vindueskarmen kun være så meget mere spændende, så det eneste du faktisk kan og bør gøre er at lade katten være i vindueskarmen (det er som Marianne siger kattens TV) og så kattesikre de vinduet du ønsker skal kunne være åbne når katten er i rummet, ellers må du vælge at have katten i et andet rum når vinduerne er åbne..

Og ja der er mange sjove episoder med sådan en kat i lømmelalderen, men holda op man skal også have tålmodighed en gang i mellem, det bliver dog opvejet af en kælen lille kat der putter sig ind til en, så husker man på hvorfor man tilgiver alle skarnstregerne smiley

Og så vil jeg sige at et gulv til loft kradsetræ er en rigtig god ide, det er mere stabilt og katten kan komme op i højden, tro dog ikke at fordi at du får et højt kradsetræ at du så kan holde katten fra vindueskarmen, det er langt fra det samme..

Se her på min hvor spændende verden udenfor er:
    (den fedtede rude skyltes næse og pote aftryk smiley )

profilbillede
  • #8   24. dec 2012 Jamen så må vi nok leve med det (hvis det er en kamp, og kattens tv)

Men hun synes også vores rullegardin er meget spændene (så lidt træls når hun har fat i det, selvom der er rullet helt ned, så slukket tv kan man sige :))

Er faktisk ved at oprette hende herinde nu, synes da det er på tide.

Men har sagt til damen vi skal have større kradsetræ, når vi får råd til det.
    Hun er jo SÅ glad for det hun har nu, så det bliver vi jo nødt til.

Men tak for ja, forklaringen smiley
    Hun er en rigtig snorkekat, vi fik lægen til at lytte til hende, men der var ikke noget galt ang. lungerne

• #9   24. dec 2012 smiley Vi glæder os til at byde hende velkommen Michael P smiley

God jul til dig og katten smiley

• #10   24. dec 2012 Mange tak smiley

Og i lige måde...

• #11   24. dec 2012 Jeg har lige budt din smukke kat velkommen, hvor er hun sød smiley

Jeg har lige et spørgsmål, det har intet med dette som sådan at gøre, men er hun steriliseret???

• #12   24. dec 2012 Nej det er hun ikke blevet endnu.
    Jeg går sådan set og tænker over det.
    Men der er både gode og dårlige ting ved det har jeg hørt.

Dårlige
    Men vi kan ske at få en helt andet kat

Gode
    Men det kan også ske hun bliver meget mere nær til os.
    Vi kommer helt til at undgå at hun strinter?
    Vi slipper for løbetid (hun er ikke engang kommet i det endnu.)

Har også lige læst idag, at det er "usundt" for katten at ikke at blive det?

Og hun er UTROLIG renlig, slikker sig mange gange om dagen, ofte efter en lur smiley

profilbillede
  • #13   24. dec 2012 Jeg vil sige det på den måde der er ingen ulemper, jeg ved ikke hvorfor du tror du risikere at få en anden kat af det, det har jeg aldrig oplevet, det kan du til gengæld få når hun kommer i løbetid, for det bliver som regel en meget fustreret kat, især når det er en indekat, fodi hun ikke får sin lyst styret, og hun så risikere at komme i konstant løbetid, og som du selv er inde på kan hun finde på at blive urenlig under løbetid..

Hvis jeg var dig så ville jeg se at få det gjort hurtigst muligt, inden hun kommer i løbetid, for det er ikke godt at hun når at komme i løbetid inden hun bliver steriliseret, og hun vil formentlig gå i løbetid her midt i januar el først i februar..

Jeg diktere bestemt ikke noget for dig, giver dig blot et godt råd, min egen på billedet blev steriliseret i oktober måned, da hun var omkring 5 1/2 måned, hun har ikke forandret sig det mindste, og hun var så hurtigt frisk igen, allerede ude på spilopper da hun kom hjem om eftermiddagen smiley

• #15   24. dec 2012 Mht sterilisering så vil jeg (som de fleste andre herinde) uden tvivl anbefale at få det gjort - det vil jeres dyrlæge sikkert også.
    At katten skulle ændre personlighed er vist (?) en skrøne - nogle bliver dog mere kælne.

Men det er faktisk rigtig vigtigt at få det gjort, da katten lider under løbetiderne både psykisk og fysisk på længere sigt, hvis ikke den bliver brugt i avl og bliver parret. Katten kan blive decideret syg af det og der kan over tid gå kortere og kortere tid mellem løbetiderne, så den i værste fald ender med at være næsten i permanent løbetid, hvilket selvfølgelig er meget synd, da løbetiderne også er stressende for katten. Man kan selvfølgelig undgå løbetiderne ved p-piller - MEN det er også en uholdbar løsning, da katten kan få kræft af det.
    Så ja, det er "usundt" for katten at holde den fertil. smiley
    Det koster selvfølgelig lidt, men det er en meget god investering og kun den ene gang. Og så kan man jo i samme omgang få katten øremærket eller chippet. smiley

Tillykke med hende ellers, hun ser dejlig ud - og i lyder til at være meget glade for hende.

Glædelig jul herfra. smiley

• #16   24. dec 2012 Mente bar jeg læste det et sted med at man kunne få en anden kat, på den dårlige måde...

Vi har heller ikke planer om at lave killinger på hende, selvom vi synes hun er rigtig flot kat smiley

Men vi læste lidt om maine-coon på nettet, og vi synes vi kan se mange træk i hende ang. personligheden.

Men den vender jeg ihvertfald med damen, og så skal vi lige ha skrabt pengene sammen, Hun er HELDIGVIS ikke kommet i den første løbetid endnu smiley
    Kan det blive for sent at gøre det ved hende? Sådan generelt

Og vi er rigtig glade for den dyrlæge vi fandt, hun var selv kattemenneske (har selv katte), så det viser da også interessen for katte generelt smiley

• #17   24. dec 2012 Nej, det bliver ikke som sådan for sent, men få det gjort så hurtigt så muligt, så i undgår nogle af de problemer der kan opstå med en fertil kat. smiley
    Desuden kan i prøve at undersøge priserne lidt i jeres område og indhente tilbud fra de forskellige dyrlæger - prisen kan svinge rigtig, rigtig meget - fra 1200-2500 lød det på, dengang vi fik Frigg "fikset". smiley

• #18   24. dec 2012 Nej det kan ikke blive for sent, em det kan give større problemer hvis hun er i løbetid når det bliver gjort, samt at hun kommer sig nemmere og hurtigere jo yngre hun er, i kunne jo evt snakke med dyrlægen om i kunne få lov til at betale over et par måneder, hvis i har en god dyrlæge og fortæller på forhånd hvordan situationen er, så kan det jo være at det er en mulighed, han kan jo ikke andet end at sige nej og så må i jo vente..

• #19   24. dec 2012 Det er godt nok kvinder på det dyrhospital, men potato/potato smiley

Vi ringede også rundt da vi skulle give hende de vacciner, og det var det billigste (vi ringede lidt rundt, samt søgte på nettet), vi fandt endda også ud af via nettet, at det var et rigtigt godt dyrhospital som mange er glade for smiley

Så det bliver også der vi får gjort hende steril hvis det. De kender hende jo i forvejen, og vi stoler på deres arbejde, de var ihvertfald rigtig god til at håndtere hende, samt gode til at snakke med os, ang. spørgsmål hvis vi lige havde nogle smiley

• #20   24. dec 2012 Michael - Du skal tænke på, at for en indekat udgør lejligheden hele kattens territorium - så det dur altså ikke med for mange "forbudtsteder", og det dur da slet ikke at forbyde katten at være i vindueskarme! smiley

Når man har indekat må hele lejligheden indrettes efter, at katten bor der:
    Katten skal kunne være i vindueskarme. Åbne vinduer må sikres med kattesikkert net. Rullegardiner med evt. farlige snore, må skiftes ud med en anden type gardin. Skrøbelige ting, katten ikke må røre, stilles steder hvor katten ikke kan nå dem. osv. osv.
    Faktisk hver gang man skal anskaffe noget nyt, (om det er potteplanter eller møbler), skal man lige "tænke kat" - altså, at det ikke er noget, der er farligt for katten eller at katten er "farlig" for tingene.

Det er selvfølgelig bedst at få katten neutraliseret snarest. Af hensyn til katten ....og jer selv. Løbetid kan være noget af en prøvelse, kan jeg se udfra tråde her i forum.

PS: Husk øretatovering, når katten alligevel er narkose, når hun skal neutraliseres. En indekat <i>kan</i> slippe ud ved et uheld, og så kan øremærke og korrekt registrering i katteregister blive guld værd.

• celina L
    celina L Tilmeldt:
    okt 2012

Følger: 1 Emner: 4 Svar: 9
    #21   24. dec 2012 lad katten være i vinduskarmen den hygger sig. min kat elsker at være i vinduskarmen. og de fårhan også lov til

profilbillede
  • #22   24. dec 2012 Appelsin skraller og saften. Det kan katte ikke fordrage.

• #23   24. dec 2012 Vi har 4 katte,de 3 af dem ved de ikke må være på den ene side af køkkenbordet når der laves mad vi skal bare lige lære hittemissen Anis det samme,ellers må de være over alt

• #24   25. dec 2012 Det er en meget lille % som gør de kan blive bims af neutralisering - men hva jeg ved af så det ikk selve metoden, men nakosen man engang brugte. Som sagt sker det sikkert meget sjælden i dagens dato og idag jamen du ser næsten ingen kælekat fra opdrætter som ikk os er neutraliseret. Jeg har gjort det og ingen af mine killinger har fejlet noget ej heller vokse jeg har fået det ordnet på.

Selvfølge er der aldrig nogen 100% garanti det er der jo heller ikk for os mennesker som kommer i nakose osv.

• #25   25. dec 2012 De katte vi har haft gennem tiden, har heller ikke ændret sig, eller de er blevet mere rolige. Jeg synes det var en lettelse, at få dem ordnet, så ikke der er så stor chance for, at de gr og strinter rundt omkring.
    Men når de er i lømmel alderen, skal man ikke regne med, at de bare er helt rolig efter de bliver ordnet, der er stadig en masse killinge krudt i dem smiley
    Derudover synes jeg bare, at enhver ansvarlig ejer, får sin kat neutraliseret, øremærket og eller chippet smiley Der er nogle dyrlæger der laver et særligt tilbud, hvis man får alle ting gjort på en gang. Jeg gav selv 1200 ex. moms for, at få fixet Tarzan + øremærke og chip smiley
    Og så må jeg hellere skrive, at opdrættere jo ikke er uansvarlige, fordi de lader deres avldyr være fetile smiley

• #26   25. dec 2012 Hvorfor øremærket og chipning?

Det er jo lidt same same?
    Det ene er elektronisk, og det andet er en tattoo?

• #27   25. dec 2012 Du behøver bestemt heller ikke begge dele, nogle der har udekatte vælger begge fordi de så har en chip kattelem og så vælger de øremærke fordi den gør det nemt for mening mand at se at katten har en ejer og det kræver ikke et besøg hos dyrlægen for at finde ejeren..

• #28   25. dec 2012 Jeg fik gratis chip, da Tarzan alligevel skulle fixet og øremærkes, det sagde jeg ikke nej til smiley Den kan bruges til en chip kattelem, når jeg engang får anskaffet mig sådan en. Derudover har han fået grøn tattoo i ørene, som ikke holder sig tydeligt så længe. Men ja, tattoen kan ses, og folk kan se der er en ejer til katten smiley Chippen kan så bruges, hvis ikke tattoen kan læses smiley

• #29   26. dec 2012 Alle mine vindueskarme er kattenes;-) min skønne dreng er lidt ligeglad med at være højt oppe, han smider sig gerne for vores fødder hvis vi fx er i køkkenet.. Han kan ikke finde ud af at hoppe på køkkenbordet endnu, heldigvis. Han lærer det nok snart når han jagter vores nye pigemis, hun er temmelig langbenet og har ingen problemer med højdespring og så må jeg sluge nogle kameler for jeg kan ikke lide katte på køkken eller spisebord;-) mht til at fixe en pige: så mindsker det risikoen for kræft betydeligt. Min dreng har overhovedet ikke ændret sig efter han blev fixet! Han er stadig fuld af fis og energi! Så meget at han stadig får killinge foder smiley

• #30   26. dec 2012 Jeg har fået en kat på knapt et år, da jeg fik ham, han er hele livet blevet fodret på et bord, for der var også hunde og de stjal maden, her vil jeg gerne undgå katte på køkkenbordet og det er gået hurtigt og " nemt", han har fundet ud af at foder kun er på gulvet og når jeg ordner vådkost sidder de på en mur og kikker, jo det sker han er på bordet, men han bliver bare løftet ned, hvis han ikke selv er smuttet.
    Og uanset hvad skal bordet jo tørres af før brug, også selv om der ikke har været kattepoter, så har ser været så meget andet og nok også et par flyvske kattehår.

• #31   26. dec 2012 Mht chip og tato, jo det er "det samme" forskellen er bare at chippen kun kan tjekkes hos dyrlægen eller internat og den er så lille at den er umulig at mærke under huden. Jeg kan i hvert fald ikke mærke sofus' selvom jeg ved hvor jeg skal føre efter, jeg tvivler også på at folk gider at slæbe hittemisser til dyrlæge eller internat for at få dem tjekket, derfor er han også tatoveret. Som ekstra bonus kan tatoverede dyr ikke bruges som forsøgsdyr;-) det er da meget rart at vide, hvis nu han skulle blive væk/kattenappet eller lign;-)

• #33   26. dec 2012 Babette - Nårh, et kært billede.
    Forresten, så samler jeg på fine katte-i-vindue-fotos i denne tråd:
    http://www.kattegalleri.dk/forum/generel-diskussion/102568-katte_i_vindueskarme___billedtraad

såååååå ....

• #34   26. dec 2012 Smider også lige mit billede her smiley

profilbillede
Kommentér på:
Holde kat væk fra Vindueskarm?

Annonce