Holde kat væk fra Vindueskarm? Holde kat væk fra Vindueskarm?
Halløj derude
Glædelig jul..
Vi har en kat på en 7 måneder, og nu er hun jo faldet rigtigt til i vores lejlighed, rigtig kæle og nysgerrig, men kan også hoppe højt nu
Men nu er hun begyndt at være i vindueskarme, og oppe op på bordet mens vi endda er hjemme.
Hvordan forhindrer vi hende i det?
Har læst at man kan bruge citron-saft, så prøvede at hælde noget i en skål, og hun står bare og snuser til det, og var ved at stikke poten i det, for derefter at smage på det (halv maine-coon, og hun gør det tit når hun drikker vand )
Hvad kan vi så bruge?
Det skal jo selvfølgelig være noget der ikke farver, og så er giftigt for os som mennesker (skal jo heller ikke være giftig for katten)
Vi løfter hende ned, og siger nej, og når vi bare siger nej nogle gange eller klapper, så hopper hun også ned.
Men det er ikke altid
Hun har et højt kradsetræ, som hun er RIGTIG glad for, men nogle gange er de andre ting jo bare mere spændene
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 109 Katte: 3 Emner: 132 Svar: 11.508
Mine 2 katte har 2 vindueskarme de må være i, det er ikke særligt let at forhindre katten i at være i vindueskarmen, da katte jo er nysgerrige dyr og gerne vil følge med i hvad der sker udenfor især hvis det er indekatte, så lige på det punkt ville jeg nok give mig hvis jeg var dig..
Mht at gå på bordet så er der kun en vej frem og det er at blive ved med igen og igen at sige nej, og så tage katten ned, bedst er det at stoppe katten når den er på vej op eller du kan se den gør antræk til at hoppe op.. Så sig bestemt nej og klap i hænderne eller lignende..
Sidst vil jeg lige tilføje at din kat er 7 mdr. og det er lige præcis lømmelalderen, og tro mig jeg ved det, for min den lille er 8 mdr. så det er lige tiden hvor alle grænser skal prøves, og det er en prøvelse for os menneskers tålmodighed til tider
dec 2012
Følger: 1 Katte: 1 Emner: 7 Svar: 37
Du siger det er lømmelalderen, ja det kan vi ihvertfald mærke. Hun stjæler også toilet-rullen, men det forhindrer vi ved at stille den op på tørretumbleren (som står oven på en vaskemaskine) og så nupper hun den ikke
Hun giver os mange sjove stunder, især når hun ligger på kanten af sofaen, eller sengen, så strækker hun sig, og skvatter ned.
Vores plan er også et større kradse træ når vi er kommet i ny lejlighed, da hun faktisk har væltet det een gang, ved at komme med alt hvad hun kan, for derefter at hoppe op på det og sætte kløerne i. Heldigvis er hun hurtig, så der skete ikke noget med hende, andet end hun skvattede ned på gulvet, og kradsetræet væltede
Med et større kradsetræ, kan det også være det er mere tillokkende end vindueskarmene.
Hun hygger sig rigtigt hos os, og er en rigtig diva.
Når hun vil have nyt vand (der er masser, og det er ikke "gammelt"), så vælter hun skålen ud på gulvet og der er vand over det hele
Vi troede aldrig man kunne få en kat som hende, men hun er gået over alle forventninger. Hun er simpelthen så menneske glad, og følger os i røven hele tiden
Hun har sågår været med min kæreste i bad, ja hun gik sku selv i det mens min kæreste stod i badet
feb 2010
Følger: 27 Følgere: 28 Katte: 9 Emner: 15 Svar: 5.562
okt 2011
Følger: 11 Følgere: 10 Katte: 6 Emner: 32 Svar: 869
Jeg ville heller ikke have Tarzan på bordene i starten, men der havde jeg heller ikke rigtig sat mig ind i kattens adfærd, de elsker, at være højt oppe, og have udsigt over alt hvad der sker. Nu er jeg lidt ligeglad med, om han er på bordene, de kan jo tørres af, dog skal han ikke være på dem, når der bliver spist ved dem.
Jeg sagde NEJ, og i starten brugte jeg en vandforstøver, men den fandt han hurtig ud af, så jeg skulle bare tage den frem, og så var han nede.
Jeg har hørt sølvpapir er godt, at ligge, hvor katten ikke må være, har ikke selv prøvet det, men det kunne jo være et forsøg værd
God jul.
dec 2012
Men jeg er også ved at trække lidt i land tror, jeg, ang. at flytte derud, alene af frygten for at hun smutter ud, måske ikke kommer tilbage, bliver "voldtaget", kommer op at slås, bliver kørt over.
Det er måske lidt pyllermor over mig, selvom jeg er en mand. Men man holder vel af sin kat
Jeg har prøvet sølvpapir det er hun ligeglad med.
jan 2012
Og ja der er mange sjove episoder med sådan en kat i lømmelalderen, men holda op man skal også have tålmodighed en gang i mellem, det bliver dog opvejet af en kælen lille kat der putter sig ind til en, så husker man på hvorfor man tilgiver alle skarnstregerne
Og så vil jeg sige at et gulv til loft kradsetræ er en rigtig god ide, det er mere stabilt og katten kan komme op i højden, tro dog ikke at fordi at du får et højt kradsetræ at du så kan holde katten fra vindueskarmen, det er langt fra det samme..
Se her på min hvor spændende verden udenfor er:
(den fedtede rude skyltes næse og pote aftryk
dec 2012
Men hun synes også vores rullegardin er meget spændene (så lidt træls når hun har fat i det, selvom der er rullet helt ned, så slukket tv kan man sige :))
Er faktisk ved at oprette hende herinde nu, synes da det er på tide.
Men har sagt til damen vi skal have større kradsetræ, når vi får råd til det.
Hun er jo SÅ glad for det hun har nu, så det bliver vi jo nødt til.
Men tak for ja, forklaringen
Hun er en rigtig snorkekat, vi fik lægen til at lytte til hende, men der var ikke noget galt ang. lungerne
jan 2012
God jul til dig og katten
dec 2012
Og i lige måde...
jan 2012
Jeg har lige et spørgsmål, det har intet med dette som sådan at gøre, men er hun steriliseret???
dec 2012
Jeg går sådan set og tænker over det.
Men der er både gode og dårlige ting ved det har jeg hørt.
Dårlige
Men vi kan ske at få en helt andet kat
Gode
Men det kan også ske hun bliver meget mere nær til os.
Vi kommer helt til at undgå at hun strinter?
Vi slipper for løbetid (hun er ikke engang kommet i det endnu.)
Har også lige læst idag, at det er "usundt" for katten at ikke at blive det?
Og hun er UTROLIG renlig, slikker sig mange gange om dagen, ofte efter en lur
jan 2012
Hvis jeg var dig så ville jeg se at få det gjort hurtigst muligt, inden hun kommer i løbetid, for det er ikke godt at hun når at komme i løbetid inden hun bliver steriliseret, og hun vil formentlig gå i løbetid her midt i januar el først i februar..
Jeg diktere bestemt ikke noget for dig, giver dig blot et godt råd, min egen på billedet blev steriliseret i oktober måned, da hun var omkring 5 1/2 måned, hun har ikke forandret sig det mindste, og hun var så hurtigt frisk igen, allerede ude på spilopper da hun kom hjem om eftermiddagen
jan 2010
Følger: 3 Følgere: 3 Katte: 1 Emner: 20 Svar: 315
At katten skulle ændre personlighed er vist (?) en skrøne - nogle bliver dog mere kælne.
Men det er faktisk rigtig vigtigt at få det gjort, da katten lider under løbetiderne både psykisk og fysisk på længere sigt, hvis ikke den bliver brugt i avl og bliver parret. Katten kan blive decideret syg af det og der kan over tid gå kortere og kortere tid mellem løbetiderne, så den i værste fald ender med at være næsten i permanent løbetid, hvilket selvfølgelig er meget synd, da løbetiderne også er stressende for katten. Man kan selvfølgelig undgå løbetiderne ved p-piller - MEN det er også en uholdbar løsning, da katten kan få kræft af det.
Så ja, det er "usundt" for katten at holde den fertil.
Det koster selvfølgelig lidt, men det er en meget god investering og kun den ene gang. Og så kan man jo i samme omgang få katten øremærket eller chippet.
Tillykke med hende ellers, hun ser dejlig ud - og i lyder til at være meget glade for hende.
Glædelig jul herfra.
dec 2012
Vi har heller ikke planer om at lave killinger på hende, selvom vi synes hun er rigtig flot kat
Men vi læste lidt om maine-coon på nettet, og vi synes vi kan se mange træk i hende ang. personligheden.
Men den vender jeg ihvertfald med damen, og så skal vi lige ha skrabt pengene sammen, Hun er HELDIGVIS ikke kommet i den første løbetid endnu
Kan det blive for sent at gøre det ved hende? Sådan generelt
Og vi er rigtig glade for den dyrlæge vi fandt, hun var selv kattemenneske (har selv katte), så det viser da også interessen for katte generelt
jan 2010
Følger: 3 Følgere: 3 Katte: 1 Emner: 20 Svar: 315
Desuden kan i prøve at undersøge priserne lidt i jeres område og indhente tilbud fra de forskellige dyrlæger - prisen kan svinge rigtig, rigtig meget - fra 1200-2500 lød det på, dengang vi fik Frigg "fikset".
jan 2012
dec 2012
Vi ringede også rundt da vi skulle give hende de vacciner, og det var det billigste (vi ringede lidt rundt, samt søgte på nettet), vi fandt endda også ud af via nettet, at det var et rigtigt godt dyrhospital som mange er glade for
Så det bliver også der vi får gjort hende steril hvis det. De kender hende jo i forvejen, og vi stoler på deres arbejde, de var ihvertfald rigtig god til at håndtere hende, samt gode til at snakke med os, ang. spørgsmål hvis vi lige havde nogle
dec 2006
Følgere: 102 Katte: 2 Emner: 68 Svar: 9.943
Når man har indekat må hele lejligheden indrettes efter, at katten bor der:
Katten skal kunne være i vindueskarme. Åbne vinduer må sikres med kattesikkert net. Rullegardiner med evt. farlige snore, må skiftes ud med en anden type gardin. Skrøbelige ting, katten ikke må røre, stilles steder hvor katten ikke kan nå dem. osv. osv.
Faktisk hver gang man skal anskaffe noget nyt, (om det er potteplanter eller møbler), skal man lige "tænke kat" - altså, at det ikke er noget, der er farligt for katten eller at katten er "farlig" for tingene.
Det er selvfølgelig bedst at få katten neutraliseret snarest. Af hensyn til katten ....og jer selv. Løbetid kan være noget af en prøvelse, kan jeg se udfra tråde her i forum.
PS: Husk øretatovering, når katten alligevel er narkose, når hun skal neutraliseres. En indekat <i>kan</i> slippe ud ved et uheld, og så kan øremærke og korrekt registrering i katteregister blive guld værd.
okt 2012
Følger: 1 Emner: 4 Svar: 9
dec 2012
Følger: 5 Følgere: 4 Katte: 2 Svar: 1
dec 2007
Følger: 2 Følgere: 5 Katte: 4 Emner: 35 Svar: 532
feb 2007
Følger: 72 Følgere: 70 Katte: 5 Emner: 55 Svar: 1.630
Selvfølge er der aldrig nogen 100% garanti det er der jo heller ikk for os mennesker som kommer i nakose osv.
okt 2011
Men når de er i lømmel alderen, skal man ikke regne med, at de bare er helt rolig efter de bliver ordnet, der er stadig en masse killinge krudt i dem
Derudover synes jeg bare, at enhver ansvarlig ejer, får sin kat neutraliseret, øremærket og eller chippet
Og så må jeg hellere skrive, at opdrættere jo ikke er uansvarlige, fordi de lader deres avldyr være fetile
dec 2012
Det er jo lidt same same?
Det ene er elektronisk, og det andet er en tattoo?
jan 2012
okt 2011
dec 2012
Følger: 21 Følgere: 228 Katte: 2 Emner: 77 Svar: 2.871
maj 2012
Følger: 2 Følgere: 64 Katte: 4 Emner: 74 Svar: 9.144
Og uanset hvad skal bordet jo tørres af før brug, også selv om der ikke har været kattepoter, så har ser været så meget andet og nok også et par flyvske kattehår.
dec 2012
Følger: 21 Følgere: 228 Katte: 2 Emner: 77 Svar: 2.871
dec 2006
Følgere: 102 Katte: 2 Emner: 68 Svar: 9.943
Forresten, så samler jeg på fine katte-i-vindue-fotos i denne tråd:
http://www.kattegalleri.dk/forum/generel-diskussion/102568-katte_i_vindueskarme___billedtraad
såååååå ....
dec 2012
Holde kat væk fra Vindueskarm?