4.121 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 18 Svar

Har min kat orm? Eller hvad søren er det? Har min kat orm? Eller hvad søren er det?

Fandt i går to små ormelignende væsener på mit badeværelse. De var bittesmå, men man kunne se de bevægede sig. Ikke længere end en lillefingernegl når de var strukket helt ud. I dag fandt jeg så tre af dem, udtørrede i min vindueskarm. Kan det være mine katte der har orm, og så er det æg der er udklækkede? Har søgt på det, men kan ikke finde ud af om æg kan komme ud af kattens endetarm.
På forhånd tak
Hanne

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Løsne 10 skruer 800 kr.
  • Ophængning af 3 billeder og et spejl 1.500 kr.
  • Samling av sofa 500 kr.
  • Vandtilførsel 500 kr.
  • Afmontering af gammel vaskemaskine + montering af ny (væg-gennemføring) 1.000 kr.
  • Udskifte kuglehane 843 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Har min kat orm? Eller hvad søren er det?
  • #1   16. jan 2013 De er begge udekatte, så har ikke tjekket deres afføring, eller har set om de har kastet op. De spiser dog normalt og er som de plejer.

• #2   16. jan 2013 Det er lige det det ligner. Tak for det. Når jeg nu har to katte, skal de så begge tjekkes, eller kan jeg gå op til dyrlægen og bede om to ormekure?

• #3   16. jan 2013 Ring og få en snak med din dyrlæge, du skal under alle omstændigheder der igennem for at få ormekur.
    Jeg vil dog mene at udekatte bør få ormekur
    smiley

• #4   16. jan 2013 Ja, men der er jo lidt forskel på om de skal med derop eller ej. Det er jo noget dyrere, så ville lige høre hvad I mener? smiley

• #5   16. jan 2013 Jeg har lige snakket med dyrlægen, og kunne heldigvis bare hente nogle piller. Dejligt smiley Men ad hvor er det dog ulækkert at finde sådan nogle rundt omkring. Hvem ved om der kan være flere? smiley

• #6   16. jan 2013 Du har nok været ved dyrlægen nu, men hvis du har problemer med at få piller i katten, så fås ormekur også som pipette til at dryppe i nakken på katten..

Og ja de fleste dyrlæger giver ormekur uden at tilse katten, så det skulle ikke være et problem, og ja begge katte skal have en tur.

• #8   16. jan 2013 Ja Kissekattebanden, jeg har også altid givet ormekur ca 2 gange om året da jeg havde udekatte...

Jeg giver ikke mine indekatte ormekur ej heller loppekur, for det er ikke nødvendigt, jeg tjekker selvfølgelig om de skulle få lopper eller orm, men det har endnu ikke været nødvendigt at give dem kur..

• #9   16. jan 2013 Mine katte får ca 4 gange om året.... men de æder også rigtig mange mus smiley

• #11   16. jan 2013 Ormekur kan også fået i en pasta form, bruger vi altid her hjemme. Da jeg simpelhen ikke kan lide det med at proppe en pille i halsen på katten og tvinge dem til at sluge den, og især ikke når de skal have ½ piller.

Ved selv hvor ondt det gør at sluge sådan en ½ menneske pille bare lidt forkert, og man kan mærke hvordan den ridser, hele vejen ned.

Det vi bruger hedder Banminth Vet. 115,3 mg/g

• #12   16. jan 2013 Vores er først lige blevet udekatte for et halvt år siden, så har slet ikke tænkt på at det er noget de skal have regelmæssigt. Men så ved jeg da det. Tak for hjælpen smiley

• #14   16. jan 2013 Det er vel snart 20 år siden jeg har oplevet bændelorm hos katte. Kattene besørgede kun udendøre, så jeg så aldrig deres afføring.

Nu blev jeg lige nysgerrig, så vil spørge: Opløses ormen efter ormekur? eller dør den og kommer ud i hel tilstand?

Og kan katte brække en bændelorm op? Har set en spoleorm i opkast :-O, men gudskelov aldrig bændelorm. Ydrkk!

• #16   16. jan 2013 Felis - Uf ja, selv om det er længe siden husker jeg udmærket synet af "riskorn" på missebuksebag eller på gulvet.

Jeg har set fotos af hele bændelorm med hoved :-O, og tænkte så bare, om ormen med hoved mon kunne komme ud i hel tilstand. Men det kan det så nok (gudskelov) ikke.

• #18   17. jan 2013 1 pille = en kur.... og så skal der gå min. 2 mdr før den næste kur.... det står der i hvert fald på pakken.

Min dyrlæge siger at det som sådan ikke genere eller skader katten at have bændelorm... men at vi mennesker bliver "dårlige" af synet og tanken OM indvoldsorm... og ja jeg hader de der små "ris" der lige pludselig bevæger sig rundt i buksepelsen... eller ligger i sofaen.... adder !!!

• #19   17. jan 2013 Måske lidt OT i forhold til emnet. Men jeg kommer til at tænke på noget fra en interessant TV-udsendelse, hvor der blev forsket i årsager til allergi (hos mennesker). Og meget tydede på, at der var en sammenhæng mellem indvoldsorm og allergi - altså meget kort fortalt: Tilstedeværelse af indvoldsorm betød fravær af allergi.

• #20   18. jan 2013 Tinka - det lyder da spændende. Hvis du har et link til det, vil du så ikke smide det herind? smiley

• #21   18. jan 2013 Desværre intet link. Det er vist et par år eller tre siden, udsendelsen blev vist på dr.

• Gitte S
    Gitte S Tilmeldt:
    nov 2014

Følger: 1 Svar: 4
    #22   5. mar 2017 De dér "riskorn" er hverken æg eller ægkapsler. Det er orm. En bændelorm er egentligt en masse små orm, der sidder sammen i én lang "tråd". Hvert "riskorn" er en orm med masser af æg i.

• s M
    s M Tilmeldt:
    mar 2018

Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 1
    #23   21. mar 2018 JO desværre smiley Men sikkert ikke ret tit.,
    "Nu blev jeg lige nysgerrig, så vil spørge: Opløses ormen efter ormekur? eller dør den og kommer ud i hel tilstand? "
    -"Nej, katte brækker ikke bændelorm op for bændelorm lever længere nede i tarmsystemet og kan derfor ikke brækkes op umiddelbart. "

Har oplevet personligt at en Kat, efter den have fået ormekur brækket en HEL eller flere bændelorm på 0,5-1 meter op, Efter den have fået ormekur. Det var i stuen, hvor vi skulle sætte os til Nytårsmenuen. Bra**** #%¤)(%#¤ - vil jeg sige,.
    Nogle gange ser vi også lidt rigeligt fra den anden ende ved kur, Men jeg tror at de fleste gange vil orme dø, også blive optaget som andet mad. Men HELT sikkert kan du ikke være.

Kommentér på:
Har min kat orm? Eller hvad søren er det?

Annonce