{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
725 visninger | Oprettet:

Hvad skal jeg gøre? {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen smiley

Jeg har to katte på henholdsvis 5-6 år og 10 år.

Den ældste på 10 år hedder Kaiser og er en kuldsort huskat på godt 6-7 kg. Jeg har haft ham i godt og vel 8-9 år efterhånden, og han har aldrig været sammen med andre katte som sådan

Den anden kat hedder Nullergøj og er en rød/hvid Maine Coon kat på godt 7-8 kg. Han er oprindelig naboens kat, men han har siden 2010 været hjemme ved os, da naboens hunde har bidt ham, men han er også blevet slået og sparket efter.

Jeg har en lig et par problemer, som jeg håber i evt. har svar på.

1) Kaiser har aldrig været sammen med andre katte som sådan fast, men nu hvor Nullergøj har boet hjemme ved os i godt 3 år, så burde han efterhånden have vænnet sig til ham, men det har han ikke? Han knurrer og hvæser af Nullergøj ligeså snart han kommer i nærheden af ham. Det skal lige siges, at Nullergøj er meget legesyg og elsker at drille og provokere Kaiser, men hvad kan det skyldes, at Kaiser stadig hvæser og knurrer af ham? De får lige meget opmærksom fra os andre, de får godt med mad og sover hver deres sted, og de bliver på intet tidspunkt tvunget til at være sammen.

2) Dette hører lidt med til spørgsmålet ovenfor, men får en lille uges tid siden gik Kaiser helt amok på Nullergøj, hvor han virkelig bare gav ham nogle på hovedet. Dette resulterede i, at Nullergøj fik en blodtud. Hvad kan dette skyldes? De har aldrig slås så slemt, og de gør det som regel aldrig.

3) Nullergøj har ikke haft en nem fortid, hvilket også resulteter i, at han er en meget sky og bange kat. Han er meget kærlig og vil rigtig gerne snakke, men nogle gange så kan han finde på at bide uden nogen særlig grund. Han bider ikke bare lidt, men han tager virkelig fat og sparker med bagbenene. Hvordan kan man gøre ham mere vant til omgang med mennesker?

Håber i evt. har nogle svar.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Removal of mattress and Bed frame - already dismantled. 700 kr.
  • Ophæng af: gardinskinner, 2 x tv, væghængt vasketøjs-kasse 1.500 kr.
  • Opsætning af loftslamper 600 kr.
  • Samling af møbler 1.200 kr.
  • Udendørs lampe re-montering 800 kr.
  • Murer arbejde 3.800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvad skal jeg gøre?
  • #1   23. jan 2013 Er de kastrerede ?

• #2   23. jan 2013 Nu har jeg selv to katte der heller ikke altid er perlevenner. Min store hankat som altid er utrooolig kælen, kan godt finde på at "overfalde" min anden lille hunkat.....omvendt er min hunkat en hidsig lille "kælling" til tider som også kan finde på pludselig at gå amok på min hankat.....Med andre ord så er katte lige så forskellige som vi mennesker, og der kan være mange grunde til at de opfører sig sådan...har de ovenikøbet haft en problematisk fortid, kan det jo nok gøre situationen endnu værrer smiley

Min hunkat blev taget fra mores som 8-ugers (det var så ikke mig der fik hende i den alder!), og det er jeg sikker på¨har noget at sige mht. hendes temperament, for hun kan som sagt være en rigtig kælling nogengange, og når man kæler med hende kan hun også finde på pludselig at sætte tænderne i ens hånd. ikke sådan hårdt, men lige for at markerer sig.....virker lidt somom hun ikke helt har fået den opdragelse af morkatten, som hun burde smiley

Som jeg ser det, er din ældste kat nok lidt bange for at der skal komme en ny kat og "tage over"...altså han har været vant til at have dig/ hele huset for sig selv, og så er der pludselig en mere kat som han skal accepterer.....det tror jeg godt kan være rigtig svært, især fordi din kat har den alder og hvis de så bare heller ikke "svinger så godt sammen".... smiley

Kan simpelthen ikke lade være med at trække på smilebåndet når jeg læser ordet/ navnet "Nullergøj" i dit indlæg smiley

• #5   23. jan 2013 Begge katte er kastrerede, hvor Kaiser blev det for godt 9 år siden, så det er i hvert fald ikke det smiley

Kaiser har dog døjet meget ned, at han slås utrolig meget med de andre katte omkring, hvilket også har resulteret i flere gange, at han er kommet hjem med åbne sår, hvor han gerne vil accpetere Nullergøj.
    Ligeså er det når de begge er udenfor, og der er andre katte som går mod enten Kaiser eller Nullergøj, så kan de sagtens "arbejde" sammen og de "hjælper" altid hinanden, hvis de er i knibe, men udover det, så har Kaiser ret svært ved at acceptere Nullergøj smiley

Og jeg gør ikke forskel på kattene, da Kaiser reagere meget kraftigt hvad det angår. Hvis Nullergøj bliver nusset meget med, så reagerer Kaiser ved, at han så direkte går efter Nullergøj, hvor han hvæser og knurrer af ham.

• #7   23. jan 2013 Ang. at få drengene til at enes : det er ikke alle katte der lærer at elske hinanden. De skal nok acceptere hinanden , på sigt. Det er sikkert magtkamp de har kørende, og det stopper når den ene er underdanig nok.
    Ang Nullergøj ; tid - tillid og masser af kærlighed. Et svigt kan tage lang tid om at hele.

• A. I
    A. I Tilmeldt:
    jul 2012

Følger: 2 Følgere: 8 Svar: 326
    #8   23. jan 2013 Jeg har set nogle virkeligt gode programmer om katte-adfærd på Animal Planet. Det var vist 6.25 onsdag morgen og igen sidst på eftermiddagen. På dansk hedder det "Min umulige kat"

Et evigt tilbagevendende problem for disse umulige katte, er at de ikke føler, de har deres eget territorium. Det får de så i selv de mindste lejligheder, ved at der laves hylder og muligheder for at katten(e) kan gå fra hylde til hylde højt oppe f.eks. ovenover vinduerne. Mange af disse katte sætter også pris på muligheden for at kigge ud i haven eller på trafikken.

Vigtigt er det også at de får brugt deres energi, så der skal åbenbart leges med dem med en "mus i fiskestang" eller lignende flere gange dagligt - også selv om det kan drøne rundt udenfor :o)

Desuden ser det ud til at have en god virkning på temperamentet (overfor både mennesker og andre katte), hvis deres mennesker bestemmer, hvor de skal sove om natten (kattene altså!) - og det skal ikke være for tæt på hinanden, men gerne på hver side af menneskernes seng, hvis det er muligt og kattene må komme i soveværelset...

Har du overvejet at få en katte-adfærds-specilalist til at komme hjem til dig og hjælpe. Jeg kender i hvert fald én der er god, men hun bor i Kbh...

• #9   23. jan 2013 Du skal såmænd blot acceptere at du har 2 katte der aldrig bliver perlevenner, Kaiser har accepteret den nye og den er dermed på tålt ophold.

Det er Kaisers territorium og derfor er han dagligt nød til at fortælle Nullergøj at han bestemmer, og selv om du ikk kan se det så provokere Nullergøj sikkert Kaiser jævnligt for at se om han kan komme op i hierakiet..

Jeg har selv 2 katte der aldrig bliver perlevenner og en lille djævel der er på tål ophold, det er godt nok hunkatte, men der er også krudt i rumpen på den lille og det gider min den gamle bestemt ikke, så der bliver også hvæst og brummet her, men den lille er accepteret men heller ikke mere..

Katte er ikke flokdyr derfor er det jo os der har påduttet dem at de skal leve sammen med en artsfælle som de måske hellere så forsvandt, så når de kan arbejde sammen udenfor så må du bare acceptere lidt kampe indenfor..

• #10   23. jan 2013 Jeg er meget enig med Heidi. Jeg har også et par stykker, der tolerere hinanden og bestemt heller ikke mere. De holder som regel våbenhvile og undgår hinanden.

• #11   23. jan 2013 Heidi: når du skriver at katte ikke er flokdyr, hvorfor er det så at opdrættere, af i hvert fald MC, aldrig sælger katte som alene katte?
    Det har jeg aldrig rigtig forstået;)
    Undskylder for afbrud af det tråden handler om ;-D

• #12   23. jan 2013 Tjaa i naturen er katte ikke flokdyr af natur, nogle kattedyr er (se på løverne)
    Hellig Birma sælges heller ikke som alenedyr..

Men det har nok noget med at gøre at de fleste opdrættere ikke sælger deres katte som fritløbere, og uden en ven (hund/kat el. lign) så bliver de nemt problemdyr pga kedsomhed..
    Jeg siger jo heller ikke at katte ikke kan leve i flok, men de er det ikke af natur..

Men indekatte skal jo stimuleres på en måde vi mennesker ikke som sådan formår..

• #14   24. jan 2013 Jeg kan henvise til en masse billeder af katte af forskellige racer, der ligger sammen i en tæt klump, selv om de har masser af plads.
    Katte kan også knytte meget tætte indbyrdes venskaber, MEN også have ærkefjender, de ikke tåler synet af.

Nogle af mine "vildmisser" (genudsætningskatte) ligger også tit sammen, mens andre skal kanøfles.

For at holde racerne udenfor får I lige et billede af min datters huskatte

profilbillede
  • #15   24. jan 2013 Årrhh hvor er de kære Mega smiley

• #16   25. jan 2013 Mine elsker virkelig hinanden og kalder på hinanden når de er "blevet væk" de er inde katte, men har masser af plads og gemmesteder. Min hun er glad for huler så dem er der mange af i reoler, senge osv. Jeg gør temmelig meget forskel på vores, hannen kom først så han får mad først, nusses mest og han holder fast i at sengen er hans. Hun får lov at ligge i fodenden, men ikke højere op end det;-) de lege slås mange timer hver dag. Nå, det var et sidespring.
    Prøv at for fordele kaiser, sørg for at nusse ham mest og lidt ignorere nullergøj og se om ikke det bliver bedre. På den måde viser du jo kaiser at du bakker op om hans leder plads i hierarkiet og så kan det være at de begge falder lidt til ro...

Kommentér på:
Hvad skal jeg gøre?

Annonce