{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.261 visninger | Oprettet:

Rygning og dyr. {{forumTopicSubject}}

Ryger du i nærheden af dyr?
Hvorfor/hvorfor ikke? Vil gerne høre lidt meninger - har selv gang i en diskussion omkring det.

Selv er jeg imod - er selv ryger, ryger dog udenfor da jeg har en søn. Kan ikke se hvorfor det skulle være anderledes omkring dyr, de bliver også udsat for passiv rygning smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Rygning og dyr.
  • #1   31. jan 2013 Ryger ikke så nej smiley

  • #2   31. jan 2013 Tråden er selvfølgelig henvendt til dem der er rygere smiley ellers er spørgsmålet jo rimelig irrelevant.

  • #5   31. jan 2013 Vi er begge rygere og efter vi har fået kat ryger vi ikke indenfor mere (Vi har ingen børn så det er udelukkende for kattenes skyld.) Jeg tror det er lige så usundt for dyr som mennesker med passiv rygning. Jeg vil ikke byde kattene at gå rundt i røg når de ikke selv kan sige fra.

  • #6   31. jan 2013 C C D - Nu var det mere folks personlige holdning til, hvad der får en til at ryge omkring dyr smiley men tak for dit svar smiley

  • #8   31. jan 2013 C C D - Hvori ligger forskellen, om det er fast eller en gang imellem? Det er skadeligt uanset smiley

  • #10   31. jan 2013 Jeg ryger - MEN skal til at dampe snart. smiley

    Kæresten og jeg bor i lejlighed, men ryger i køkkenet - ud af vinduet.
    Og nogle gange bliver emhætten også skruet helt op, mens vi står ved vinduet, når vi også har gæster som ryger.

    Jeg kommer fra et hjem hvor begge mine forældre røg - men de har ALTID røget i bryggerset med en dør åben (og den ind til huset lukket) af hensyn til både kattene og os børn.


  • #11   31. jan 2013 Jeg ryger slet ikke.. Rygere må enten gå ned på gaden eller ryge ud af vinduet

  • #13   31. jan 2013 Uha jeg er en slem en i den her tråd smiley
    Jeg ryger indenfor, men har altid åbent vindue når jeg ryger.
    Kæresten og katten selvfølgelig ryger ikke, så det er mig som er slem herhjemme!
    Vi har ingen altan eller have , og er for doven til at gå ud hver gang (:


  • #14   31. jan 2013 Jeg damper indendørs.... har også røget indendørs(dog meget lidt) ... så ja jeg har udsat mine dyr og børn for nikotin og andre skadelige stoffer.

    Men nu har jeg dampet i et år... og for fan... røg det lugter grimt...
    Det gik virkeligt op for mig, da jeg hentede mine to genbrugs katte fra et ryger hjem... da jeg kørte hjem med dem i bilen, var jeg ved at gå til... de STANK af røg... deres kurve og et kradsetræ stank...og jeg kunne lugte røg længe i det rum hvor tingene stod.

    Men fy for pyffer hvor de katte lugtede... og jeg tænkte en del over at al det nikotin og tjære, har kattene slikket i sig når de har vasket deres pels... badder!!!

    Jeg er ikke en frelst ikke-ryger .... men en glad damper!! smiley


  • #15   31. jan 2013 Vi ryger kun i køkkenet, og altid med åbent vindue. Selv når vi har gæster foregår det kun i køkkenet!! smiley Halvdelen af tiden damper vi dog. Jeg synes, trods jeg selv er ryger, at det er rigtig rart at alting ikke bliver beskidt, fedtet og gult af røg.
    Vi bor på 3. Sal, uden altan eller noget, så derfor bliver der røget inde.
    Inge og Anton holder sig som regel i stue og soveværelset, og der er røgfrit. smiley
    I min gamle lejlighed røg vi overalt, og det var så ulækkert da vi flyttede. Så da vi flyttede tog jeg den beslutning for vores egen og kattenes skyld, trods kamp fra min kære kæreste. smiley


  • #17   31. jan 2013 Min kæreste er ryger, men ryger også kun ude. I specielle anledninger har gæster haft lov at ryge mens der bliver luftet ud, men ikke i samme rum som kattene. smiley Dog har kattene ikke spillet den store rolle, om der skulle ryges eller ej - personligt kan jeg slet ikke klare det i øjnene, og lugten gør det ikke bedre. smiley

  • #18   31. jan 2013 Her hjemme ryger både min mand og jeg men kun udenfor. Jeg synes det er et valg man selv tager og derfor ikke skal udsætte andre inklusiv dyr for ens dårlige vane

  • #19   31. jan 2013 Lotte BN

    Ja tak det kunne jeg tænke mig... jeg skulle kun køre 30 km... men det var virkelig slemt...
    Og jeg ville jo heller ikke vaske deres kurve før de ligesom var faldet til... så de stod længe og lugtede...


  • #20   31. jan 2013 Holdte heldigvis for 2 år siden smiley
    ,men før det røg både jeg og min mand ude


  • #21   31. jan 2013 Ja jeg ryger også når der er katte til stede- Jeg har en del, så det kan ikke undgås at vi er i samme rum. Jeg har ikke dårlig samvittighed over det, da der altid er luftet ud. Jeg mener i det hele taget at der er alt for meget hysteri omkring rygning.
    Jeg har selv bestemt mig for at stoppe indenfor det næste år eller 2, og jeg kan ved gud garanterer at jeg ikke kunne drømme om at bede gæsterne om at gå udenfor at ryge.
    Jeg tror ikke mine katte er mere udsatte end hvis de boede på anden sal inde i byen og jeg havde vinduerne til at være åbne. Det samme gælder mennesker. Efter min mening er det mere farligt at stå og vente på bussen på Nytorv (aalborg) end at være i samme rum som en person, der ryger en enkelt eller 2.


  • #24   1. feb 2013 Jeg så et interview på et tidspunkt med en dyrlæge der handlede om passiv rygning vs kæledyr. Han udtalte at riskoen for sygdomme ifm. passiv rygning og katte/hunde var minimal set ud fra det grundlag at de har en relativ kort levealder.


  • #30   1. feb 2013 Lige en lille indskudt bemærkning til Jesper, som er Ikke-ryger. Det ville også genere mig, som ryger, at være i et mindre rum, med flere rygere og ingen udluftning. Så selv om jeg er ryger er jeg nok lidt sart alligevel.
    Men du har så evig ret i at det i den grad minder om hetz og de værste er faktisk tidligere rygere. De er langt mere "frelste" end dem der aldrig har røget. Dette er naturligvis generelt og der findes bestemt undtagelser.

    Jeg er lige blevet ringet op af min tidligere genbo. Han har fået et brev fra kommunen og et fobyggende hjemmebesøg, han er oppe i alderen. I brevet står at der IKKE må ryges under besøget ( i hans private hjem) og er man ryger SKAL der luftes ud i 1 time inden medarbejderen ankommer.
    Hva' fanden !!!!!


  • #34   1. feb 2013 Marianne - Føj hvor flabet !

  • #36   1. feb 2013 Åhhh ja Marianne det er det nye tiltag kommune har lavet at de ældre må ikke ryge mens der er hjemmehjælper og der skal være luftet ud inden de kommer, altså vor herre til hest, hvor er vi henne, heldigvis vil jeg sige at jeg oplever at de fleste hjemmehjælpere ikke hænger sig i det, de nyder når de kommer en sted hvor de må dele en smøg med beboeren smiley

    Men altså jeg syntes der overskrides en grænse når der kommer forbud i ens eget hjem, det er skisme tæt på et overgreb syntes jeg, og vil lige understrege endnu engang at jeg er ikke ryger, men mener at folk har da rettigheder eller hva??


  • #38   1. feb 2013 Jeg ved at der er steder, de må ryge på deres private stuer, men ikke på gange og fællesarealer. Men der er mig bekendt også steder hvor det er helt forbudt.

  • #39   1. feb 2013 Jeg tror desværre der er ret mange plejehjem der kræver at beboerne skal gå udefor, nogle kan måske få dispentation til at ryge foran åbent vindue eller dør ud til..

  • #40   1. feb 2013 Hvis man er indlagt på sygehuset så skal man jo også gå udenfor, og kan fortælle at antsatte på sygehuse de ikke må ryge på sygehusets martrikkel, det vil sige det er ikke nok at de går udenfor, de skal ud på fortovet og ryge...
    Det er da at nedværdige personalet, for patienterne skal blot gå udenfor døren for at ryge..
    (min søster arbejder i køkkenet på sygehuset i Slagelse så derfor ved jeg det)


  • #41   1. feb 2013 Nettop derfor, jeg ikke skal have pillet ved mit mavesår. Jeg vil dælme ikke rende ½ km, for at få en smøg. Så jeg har sagt at det ikke bliver før jeg er stoppet med at ryge, selv om jeg selvfølgelig godt ved at det er mit helbred, der står på spil i forhold til maven.

  • #42   1. feb 2013 Hmm Marianne og det er så nu jeg ikke skal kommentere at mavesår og rygning vist ikke er den bedste kombi Ik.... smiley

    Shyyyyss har ikke sagt noget smiley


  • #43   1. feb 2013 På det ene plejehjem jeg arbejdede, måtte beboerne gerne ryge i deres private lejligheder, dog ikke på fælles arealer, hvilket jeg synes er meget forståeligt!!

    Det med at der ikke må ryges under besøget fra kommunen har jeg også fuld forståelse for, at vi så er nogen social og Sundhedshjælpere/assistenter/sygeplejersker der ser igennem fingre med dette er jo så en helt anden sag. Bare fordi men tager valget om at blive social og sundheds medarbejder, tager man ikke valget om at blive udsat for passiv rygning. Du går fra hjem til hjem og lugten genere også andre beboere vi kommer ved.
    Dog synes jeg at det er noget pjat at der skal luftes ud en time inden vi ankommer til borgerens hjem. Mange har ikke mulighed for dette, og en time er lang tid, især når man tænker på at lugten ikke forsvinder fra ens hjem efter en times udluftning, og når man tænker på træk og kulde. Dog synes jeg ikke at 15 minutters udluftning er for meget at forlænge hvis borgeren har mulighed for selv at sørge for dette.


  • #44   1. feb 2013 ve' de' godt Heidi, heller ikke kaffe, som jeg også må tilstå at jeg drikker "lidt" mere af en lægen "gav lov til" under pres.

  • #45   1. feb 2013 Jeg skal nok lade være med at fortælle det til nogen Marianne smiley smiley

  • #47   1. feb 2013 Trine D jeg kan i princippet godt se hvad du mener, men så kan jeg måske stille et mod spørgsmål, er der er regel om at hjemmeplejen (eller hvad det hedder) må / må ikke have parafume på?? For det kan da være lige så generende for en beboer, som cigaretrøg kan være.. Jeg mener så må hensynet da gå begge veje eller er jeg helt galt på den, jeg har da før oplevet at folk har haft så meget parafume på at det hænger i luften længe efter de er gået (arbejder normalt i butik)..

  • #49   1. feb 2013 Min kæreste ryger ude på altanen(vi bor sammen smiley ), vil simpelhen ikke have røg hos dyrene og mig.

  • #50   1. feb 2013 Ja ikke Susan, nu har jeg ikke noget problem med at tåle det, men at da ofte oplevet at nogle folk har så meget sødlig parfume på at det hænger i luften op til 15 minutter efter de har handlet ved mig, og det er virkelig kvalmende, ikke særligt fedt når man samtidig står i en dunst af morgenbrød, kager og pølser smiley

    Men tænker klart på dem som har duft allergi..


  • #52   1. feb 2013 Heidi: Vi må ikke bruge parfume der "lugter". smiley
    Ligesom vi ikke må bruge rengørings midler med duft, i borgerens hjem, hvilket der er en del borgere der er frustrerede over.
    Det skal være neutralt.
    Både for vores og deres skyld.

    Dem der ryger i deres private hjem inde på et plejecenter er ofte dårligere i "stand", end dem der bor i private hjem eller ældre boliger ude i byen.
    Men det ændre ikke på at dem der bor på plejecwnteret også skal lufte ud inden vi kommer, det bliver der så set meget igennem fingre med, og så er det jo så smart at der er mange på sådan en afdeling at man kan bytte "borger" med en af sine kollegaer hvis røgen forstyrrer en alt for meget. (Det lyder lidt umenneskeligt, men ved ikke lige hvordan jeg ellers skal formulere det.)

    Vi som hjælpere eller hvad man nu er, kan jo så vælge at bruge parfumerede rengøringsmidler hvis det er hvad borgeren vil have, vi må bare i realiteten ikke, ligesom nogle ser igennem fingre med hvis borgerne måske ikke lige har luftet ud en time inden man kommer.
    Jeg som selv ryger har altid når jeg ankommer til hjemmet åbnet et vindue på klem, og lukket dette igen hvis borgeren ikke selv kan når jeg er gået.
    Men alle dem eg har arbejdet med har nu fundet sig i røg og lugte i hjemmene eller boligerne vi er kommet i.
    Men det er der jo selvfølgelig også nogle der ikke finder sig i, hvad der så sker der, ved je ikke, men gætter på de pårørende får besked på at de skal komme at åbne et vindue en time inden, hvis ikke borgeren selv kan.
    Kommunerne er strikte, og af hvad jeg har erfaret i mine få år (4) som social og Sundhedshjælper, er det meget sjældent plejerne der klager over røg og lign. i hjemmene. Man kommer ud for så meget andet i det fag, især lugte, så mon ikke vi overlever lidt tobaksrøg. smiley


  • #53   1. feb 2013 Trine

    Efter mange år i forskellige rengørings fimaer... både private og hos kommunen... har jeg også oplevet en del. Jeg har så fået "kemisk" eksem og sikkert pga mit job med hænderne i vand og rengøringsmiddel.

    Et godt råd til de borgere der gerne vil have at det dufter rent efter du er gået... så hæld lidt Ajax på et stykke køkkenrulle og læg det på radiatoren.... og en liflig duft af "renhed" vil sprede sig.

    Jeg har en super fanatisk ikke-ryger søster... som ALTID skal brokke sig over røg og rygere.... hun går virkelig til yderligheder for at udgå passiv rygning... jeg har været forbudt at ryge under besøg hos hende og mine nevøer... altså ikke engang udenfor... da jeg jo alligevel slæbte røg partikler med ind igen og det var lige så farligt. MEN hun har ikke noget imod at bo midt inde i Århus på Nørre allè ... og cykle rundt med børnene og udsætte dem konstant for trafik os .... det er sku da dobbelt moralsk!!!


  • #54   1. feb 2013 G.H. det er nettop det jeg mener. Det er der præcis ingen logik i. Men det er nok nemmere at "angribe" mennesker end forbyde biler, busser, lastbiler og dieseltog i tættere bebygget områder.

  • #55   1. feb 2013 jeg ryger inde men når min søn ska hjem på weekend bliver der luftet ud i 3 dage hvoor jeg ryger ude, gardiner kommer ned og bliver vasket alt bliver vasket og gjort rent såå tjaa og kattene kan jo heldigvis også gå ud a stuen =)


  • #57   1. feb 2013 Jeg har ikke læst tråden - men jeg er ikke-ryger.

    Når det er sagt, så pointerede min dyrlæge kraftigt at rygning i nærheden af dyr er ligeså farlig som hos børn.
    Da Mads fik astma, var det det første han spurgte om - og det kom noget bestemt!

    Så generelt:
    Børn, dyr og røg passer ikke sammen.


  • #58   1. feb 2013 Trine - Hvad sker der hvis borgeren ikke overholder den regel omkring rygning i eget hjem? Jeg tænker, hvad vil kommunen gøre ved det? Og der er mig, meget bekendt en del borgere der ikke har noget nær familie, som lige kan komme og åbne vinduer, hvad gør man så?

  • #60   1. feb 2013 Nu ved jeg godt det ikke er mig du spørger Ukendt, men hvis hjemmeplejeren gentagene gange klager over rygning i hjemmet, kan jeg forestille mig at borgeren får at vide at der ingen hjemmepleje kommer før der sker en ændring..

    Kender til et tilfælde hvor en hjemmepleje nægtede at gøre rent fordi beboeren havde kat og undskyldningen var at hun (hjemmeplejen) ikke ville gøre rent efter katten, det skal her nævnes at katten var renlig og beboeren selv tømte kattebakke, samt at katten var inde/ udekat, så det var begrænset hvor meget katten svinede ekstra, men må desværre sige at enden på det blev at damen måtte bortgive sin søde kat, ellers fik hun ikke hjemmepleje (det var iøvrigt før der kom så strikse regler for hvad hjemmeplejen må og ikke må)..


  • #61   1. feb 2013 Vi ryger inden for.
    Nogle gange åbner jeg vinduet på klem - andre gange ikke.
    Jeg ryger dog ikke så meget hjemme, så der er slet ikke røg konstant i luften her.

    Mike derimod ryger mere end mig, så han har udluftning på KONSTANT når han er i det rum hele dagen (han går hjemme pt)


  • #62   2. feb 2013 Der sker det at de så ikke kommer. Det var min gamle genbo udsat for, på trods af at hun var kørestolsbruger og IKKE kunne når vinduerne, for at lufte ud.

  • #63   2. feb 2013 Det kan man sgu da ikke tillade sig... men nå, brister i vores system er der nok af!

  • #64   2. feb 2013 Jeg har faktisk oplevet at en borger havde kat, hun tømte selv Kattebakke og derfor mente kommunen også at der var bestemte rengørings ting hun var blevet berettiget til tidligere, som skulle tages fra hende igen. Disse ting kunne hun ikke, og det tog lang tid før kommunen berettigede ende til hjælpen igen.
    Det er svært at få tildelt hjælp, men rigtig nemt at miste den igen.
    Så man skal passe på med at kunne for meget selv i eget hjem hvis man vil have hjælp fra kommunen/plejen.

    De får besked på at plejen bliver indstillet indtil der sker ændringer, hvis altså der er indrettet klager over dem gange nok.
    Hvis ikke de har slægtninge i nærheden der er villige/kan hjælpe, så kan de søge/finde en besøgsven, (hvor er det nogle fantastiske og dejlige mennesker der giver sig tid og har overskud til dette.) og så kan man jo lave en ordning om at disse må komme og evt lufte ud hvis det er der problemet ligger. smiley



  • #65   2. feb 2013 Trine:
    Jeg har i en periode selv haft hjemmehjælp og de måtte ikke tømme en kattebakke - ikke engang med handsker på!
    Så med en arm spændt ind til kroppen og i slynge, lod jeg mig dumpe ned på knæ og fandt ud af hvordan jeg kunne gøre - men tømme den helt, det måtte min familie komme og gøre.
    Hjemmeplejen er underlagt en f****** masse regler og kører efter minutter - de må bare ikke sige det! Jeg synes at det er dybt uretfærdigt at borgeren kan nægtes hjælp hvis der ryges i hjemmet.
    De skal respektere borgerens privatliv.


  • #66   3. feb 2013 Marianne:
    Jeg Er heller ikke intereseret I at tømme en borgers Kattebakke, det kan jeg ligeså godt indrømme, men hvis det skulle være nødvendigt og borgeren ikke kan selv, og jeg kan klemme tiden ind, så gør jeg det.
    Og ja, vi kører på tid, vi har planer over hele dagen, hvor vi skal tjekke ind og ud på pda hver gang vi går ind og ud af borgerens hjem.
    Det er desværre ikke os plejere der laver reglerne, for så så mange af tingene meget anderledes ud. smiley Vi er mange der er utilfredse, og vil jo nødigt gå fra borgeren og føle at vi ikke har gjort vores job ordentlig grundet tiden vi følger.
    Jeg synes dog at vi er rigtig gode til at nå alt det vi skal, og lidt ekstra for at det ikke skal være et helvede at have hjemmehjælp.
    Men der er mange ting der kunne laves om, men det skal jo gå op i en højere enhed, og det gør det vel kun hvis vi har det sådan som vi har det nu. smiley


  • #67   3. feb 2013 Trine:
    Nej det er ikke jer der laver reglerne, men jeg skal fortælle dig en grotesk ting som jeg gik direkte til politikerne med - og det var plejehjemmets leder der havde bestemt det:
    I påsken var der INGEN der måtte få bad. 5 dage!
    Prøv at forestille dig det! Hvordan ville du have det hvis du skal gå rundt med fedtet hår og føle at du stinker...
    Jeg blev reddet af min søster som kom og hjalp mig med at bade, men det var yderst grænseoverskridende for hende at gøre det.
    Total uacceptabelt og faktisk forbudt! Jeg gravede i diverse love og direktiver og fløj derefter ind til min pc.
    Det blev også sendt i Handicaprådet og en anden borger gik til avisen.
    Vi fik det ændret, så dem der havde brug for det ikke blev ladt i stikken i julen.
    Sådan fungerer det i min kommune og som én skrev - det er næsten umuligt at få hjælp, men til gengæld meeeget nemt at få det frataget.
    Derfor har jeg forsværget at jeg ikke vil være SOSU, for disse forhold kan og vil jeg ikke arbejde under.


  • #68   3. feb 2013 Og for at få penge til hjemmeplejen, kan jeg finde en del penge i de andre kommuners kasser.
    Tænk, jeg har fået en skriftlig afgørelse tilsendt, hvor de fratager mig sygedagpenge med begrundelse i at jeg har genoptaget arbejdet den 02.01. Der er ikke engang søgt sygedagpenge.
    Men bruge lønkroner, papir og porto på det pjat, det kunne bruges i hjemmeplejen, men det er kassetænkning i kommunerne så det batter og for et stykke tid siden blev det offentliggjort, at kommunerne havde sparet for meget!!
    Så får jeg altså kvalme.


  • #69   3. feb 2013 Jeg synes det er koldt/kynisk som vi behandler ældre og ensomme borgere. Rigtig mange af dem, ville profiterer af at have fx en kat til selskab, men det spændes der ben for. Der burde efter min mening også være "ansat" en hund eller kat på alle plejehjem. Det er trods alt videnskabligt bevist at fx kat nedsætter forbug af fx smertestillende og anden medicin. Og når man i vores "velfærdssamfund" ser bort fra alt humant sammenkvem, fra et menneske der kommer jævnligt og har tid til en kop kaffe og en sludder, så kan man ikke engang tilbyde et ældre menneske hjælp til fx at tømme en kattebakke. Vor herre bevares.

  • #70   3. feb 2013 Jeg tager gerne hjem til de ældre der bor her i regionen og tømmer deres kat kattebakke hvis det skulle være smiley og jeg er altså ikke sosu, men som Marianne siger så nedsæter de ensomhed, og visse former for medicin hos de ældre, en kats tilstedeværelse sænker menneskers blodtryk osv..

    Så bare hvor meget det pinte min søde mormor de sidste 10 år af sit liv at hun ikke kunne have kat, men min mormor magtede ikke at passe en kat selv, og de kate hun havde haft der hvor hun boede forsvandt på mystisk vis, så hun ville ikke blive ved med de tab så hellere undvære, men savnede dagligt en kats selskab, hun havde haft kat altid..


  • #71   3. feb 2013 Jeg havde en SOSU der bandede over at de havde en meget plejekrævende borger som havde en kat. Det var den der betød mest for hende.
    Hun sagde direkte at hun ikke synes at det var rimeligt at hjemmeplejen skulle fodre katte, men det blev de jo nødt til!
    Der kogte jeg indvendigt!


  • #72   3. feb 2013 Her går rygere ud med besked om at "dampe af" før de kommer ind igen, sådan er jeg vokset op og sådan foretrækker jeg det. Jeg hader lugten af røg og gider ikke have den lugt hængende i møbler mv. Synes at det er klamt når jeg kommer hjem fra byen og mit tøj stinker:-( Elsker dog at danse og så følger det med de steder hvor jeg kommer;-)

  • #74   3. feb 2013 Karina
    Dejligt at du viser så meget hensyn:)
    Mvh.
    En astmatiker;)


  • #75   3. feb 2013 Ja jeg er så en af dem som er rigtigt glad for mange af de rygrregler smiley det har gjort at min dagligdag føles meget bedre, og jeg bruger mindre medicin.
    Jeg hader også at løbe spidsrod mellem rygere, for at komme ind af dørene, men jeg hader da ikke rygere, jeg tåler bare ikke røg, den eneste som har røget i mit hjem, er min mor, hun kunne ikke klare turen op og ned af trappen, mange gange om dagen, og hun var der ikke så tit, men en weekend med hende betød en uge med sygdom, selv om vinduet blev åbnet og emhætten kørte.
    Jeg mener at det med at folk står ved indgangen mange steder, burde løses med ordentlige rygerum smiley fro nej det skal ikke være en hæts, men jeg er super glad for nu kan jeg gå til møde og blive der smiley


  • #76   4. feb 2013 Jeg synes også at det er fedt at jeg kan gå på restaurant eller tage til en fest på en kro, velvidende at der ikke bliver røget, så jeg skal ligge brak dagen derpå!
    Nej, det skal ikke være en hetz, men jeg synes at det er ok at virksomheder sender rygere ud, det motiverer nogle til som minimum at skære ned på antallet og dermed bevare et bedre helbred (hvilket jo også er en skjult dagsorden for arbejdsgivere).


  • #77   4. feb 2013 For nogle år siden var jeg til en stor fødselsdags fest... en dejlig varm sommer dag... vi var ca 40 mennesker og der måtte ikke ryges i forsamlingshuset. Der var musikband efter maden...

    Desværre for værten og bandet ... så var vi ca 30 rygere... så hele festen forgik uden for...
    Mellem hver ret gik alle ud og røg... så hele lokalet næsten var tømt... og da vi var færdige med maden gik der ikke lang tid før folk havde taget deres øl og en stol udenfor... og bandet stod og spillede for 10 ikke rygere.
    Værten var meget ked af det efterfølgene, da han synes festen var ødelagt... når vi allesammen bare stod udenfor.... vi havde det ellers sååå hyggeligt.

    Det passer mig fint idag at man ikke må ryge til fester... og ofte så er det rart lige at få ro i ørene og lidt frisk luft!


  • #78   4. feb 2013 Marianne
    * det motiverer nogle til som minimum at skære ned på antallet og dermed bevare et bedre helbred (hvilket jo også er en skjult dagsorden for arbejdsgivere).*

    Det er så ikke helt rigtigt... for ikke-rygere er ofte sygmeldt pga stress, da de netop ikke tager de pauser som man har brug for...
    Jeg har arbejdet på/i bofællesskaber for fys/psy handicappet... Ikke-rygerne holdt faktisk aldrig pauser (intet personalerum) men os rygere tog jo 5 min her og der... og fik en puster, så man igen var klar til være nærværende.
    Som min søster sagde (sygplejske) Det er en god undskylding for at holde pause som ryger... mens ikke-rygere har faktisk kun har deres frokost pause.


  • #80   4. feb 2013 Jeg har mange gange brugt et bestemt argument, for røgfri møder, en ryger kan gå ud i 5 minutter og få en smøg, men jeg kan ikke holde vejret i en time, og så bare gå ud og trække vejret i 5 minutter smiley men jo det er tit den hyggelige snak trækker med ud sammen med rygerene;)

  • #81   4. feb 2013 Vi hae på min arb.plads kæmpet med rygepauser - fordi at det var spildtid for arbejdsgiveren.
    Andre knoklede løs og holdt pauser når der var pause og der var ingen der så skævt til at de lige tog (tager) en uformel kop kaffe midtvejs.

    Men det er -hos os - sikkert og vist, at rygerne er kommet mere op i gear og ikke kan snige sig til en masse pauser pga. tobak.

    Og jeg er helt enig med Jesper i, at det var total respektløst at tage stolene med udenfor, når værten havde arrangeret musik osv.
    Jeg ville nok også sortere lidt i hvem der skulle med til næste fest:)


  • #83   5. feb 2013 Jette
    men jo det er tit den hyggelige snak trækker med ud sammen med rygerene
    he ja hvor har du ret smiley






  • #84   5. feb 2013 Ja og det er noget fis der sagtens kan laves om, for det handler bare om at være åben overfor sin sidemand/kvinde, så falder man i snak, men hvis man er som en lukket bog og kun åbner sig op når man står udenfor og ikke lige ved hvordan man skal starte, men altid kan sige: Nåeh det gør godt med en smøg, så er det da rygerne da et problem, for så er det fordi at de kæmper med deres afhængighed.

  • #86   5. feb 2013 Dem der går ud, for det kan virke provokerende for værten.
    Du er også nødt til at forstå at vi er nogen der ikke kan tåle røg.
    Heller ikke udenfor, med mindre at man holder sig fra "rygekrogen", men det forstår de færreste;)


  • #89   6. feb 2013 Indtil sidste år røg jeg indendøre. Ja jeg var en af de der totalt uansvarlige rygere. Røg endda også indendørs da børnene var små. Dengang var der ikke helt så megen fokus på hvor skadelig passiv rygning var, jeg voksede selv op i et rygerhjem og tænkte ikke så meget over det. Det har resulteret i at min søn har astma. Han begyndte desværre selv at ryge som 16-årig og hans astma blev rigtig slem. I dag er han 20 og er stoppet med at ryge.
    Jeg kan huske, at mens jeg ventede den ældste var jeg indlagt et par uger på Viborg sygehus pga. svangerskabsforgiftning, og der måtte man ryge på stuen, så jeg lå der højgravid og pulsede løs og min stuekammerat var også gravid men ikke-ryger men hun sagde ikke noget til at jeg røg. Puha må have været temmelig ubehageligt for hende. Men ja, man tænkte og snakkede ikke så meget om det dengang.

    Mine to døtre på 26 og 23 år damper i dag elektronisk cigaret og den ældste er næsten helt stoppet. Jeg selv er også gået over til elektronisk cigaret, men året inden jeg gjorde det, begyndte jeg at ryge ude på altanen i stedet for at sidde inde, det var mest for at begrænse mit forbrug, men også for at der ikke skulle lugte så meget af røg indenfor. Mit hjem er i dag røgfrit og gæster må gå på altanen og ryge.

    Jeg har seriøst aldrig spekuleret på om passiv rygning kunne være skadeligt for dyr. Og jeg ved stadig ikke helt om jeg tror på at det er det, for dyr bliver jo trods alt ikke SÅ gamle og ved ikke om passiv rygning kan nå at skade dem i deres forholdsvis korte levetid. De dyr jeg har haft der blev gamle, har ikke haft nogen luftvejssygdomme.


  • #90   6. feb 2013 Stuen du beskriver den tid hvor jeg var barn og ung, hvor man stort set måtte blive væk, fra de steder hvor der blev røget, den gang var det os ikke ryger der var sære smiley nu er det så den anden grøft, for mig er det dejligt at jeg nu kan have et socialt liv, uden at begrænse det, eller blive væk.
    Men jeg har da forståelse for, at det er svært at stoppe, selv om man gerne vil, min datter har forsøgt i 8 år, og havde sat det ned, og stoppede da hun blev gravid.
    Jeg syntes da godt arbejdspladser og tog, kan have særlige rum til rygning, jeg har oplevet, at mange ( af de mindre lovlydige ;)) ryger alligevel i tog, og at ikke rygerene har svært ved at sige fra, jeg er heller ikke vild med det, men jeg gør det, men flytter mig så også, for nu er der jo røg i lokalet smiley
    Mit største problem lige nu er, at jeg har fået ny nabo som ryger rigtigt meget, og det trænger ind til mig, jeg tror det er ved rørgennemføringerne, og de er bag ved køkkenet, så hele den ene del af køkkenet skal flyttes medens der bliver tætnet smiley og det er et 5 år gammelt byggeri.


  • #91   6. feb 2013 Så er vi enige igen Jesper:)

  • #93   6. feb 2013 Sikke da en lang tråd smiley Jeg er selv stoppet med at ryge, men har den samme holdning jeg altid har haft : Rygning høre ikke sammen med dyr og børn. Da jeg selv røg foregik det udenfor, og det gælder så også hvis jeg har gæster der ryger

  • #94   6. feb 2013 Jamen Jesper, jeg er skam også helt i chok smiley smiley

Kommentér på:
Rygning og dyr.

Annonce