{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.683 visninger | Oprettet:

syg kat, hvad ka være galt ? {{forumTopicSubject}}

hey alle

Min kæreste har en 1½ gammel hun kat, som de sidste 14 dage har gået og kaldt/jamret sig, hun er begyndt at sjat pisse rundt omkring ( har altid været renlig ) og nu er hun også begyndt at bløde.

Vi var til dyrelæge sidste Onsdag og han vidste ikk rigtig hvad der kunne være galt, så han troede det var en urinvejs infektion, som vi har fået behandling imod.

Men den kur til det sluttede igår, og der er ikke rigtig noget ænding andet end at hun bløder nu.

Hun var i løbetid for ca 3 uger siden, så det kan ikke være det.

Det skal også lige nævnes at hun kommer aldrig ud, så 100% indekat.

Hun har fået killinger 1 gang for 1 år siden og der har vi stadig en af killingerne fra ( hun )

Håber at der er nogen der kan hjælpe os smiley

Mvh

Michael


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  syg kat, hvad ka være galt ?
  • #1   5. feb 2013 Hvad er dog det for en dyrlæge ? smiley

    Kan (næsten) forstå hun ikke er neutraliseret (steriliseret), hun er da i løbetid, så det er derfor. Eller hun har fået livmoderbetændelse.

    Jeg vil anbefale at bestille tid (hos en anden, kattekyndig) dyrlæge til undersøgelse (og neutralisering).
    Er det underlivsbetændelse skal det tages seriøst, dvs ring til dyrlæge med det samme

    En fertil hunkat vil skrige/jamre, når hun er i løbetid, hun vil også strinte, det er ikke kun hannerne, der gør den slags og det bør enhver dyrlæge vide.

    bedste hilsner
    Pia


  • #2   5. feb 2013 Ja men hun opfører sig slet ikke som hun tidligere har gjort når hun er i løbetid. og hun har aldrig blødt før.

  • #4   5. feb 2013 Hun bløder ikke pga løbetid det er ikke som en hund der bløder når den er i løbetid, det gør en kat ikke.
    Hvis det var min kat gik jeg til en anden dyrlæge. Hun er nok i løbetid igen og det er derfor hun jamre og strinter, igen ikke som en hund der har ca.6 måneder imellem løbetid. En kat kan være i løbetid med kun en uges mellemrum hvis den ikke bliver parret. At hun bløder må have en anden årsag måske livmoderbetændelse.
    Til dyrlæge med det samme og få hende neutraliseret så hun ikke bliver tosset i hovedet af alle de hormoner. Desuden er en neutralisereter kat ikke i løbetid så du slipper for larmen og at den strinter for det gør en hunkat altså også ligesom en hankat.


  • #5   5. feb 2013 Enig enig smiley

  • #6   5. feb 2013 det er jo kattens natur at komme i løbetid, så der er vel intet galt i at hun ikke er neutraliseret ?

  • #7   5. feb 2013 Hvis det er kattens natur smiley så ville det også være mandens natur, at B erholde bollerne, og at han får at vide han skal leve indespærret og i sølebat resten af livet smiley
    Jeg mener det er synd at have 1-2 fertile hunkatte som ikke er neutraliseret, og ikke er avlskatte, gående inde, og få den ene løbetid efter den anden, og det kan gøre katten syg og stresset,
    Hvis vi skal snakke naturlig katte liv, ja så skulle de gå ude og have 4 kuld om året smiley det vil jeg så ikke anbefale, jeg tror på at neutralisering af alle katte som ikke indgår i et avlsarbejde.


  • #9   5. feb 2013 Du sludre ikke Lisbeth smiley fin forklaring.

  • #11   5. feb 2013 jamen så skal du jo leve med kattens natur. Det vil sige en kat der konstant jamre, pisser på dine ting og som flere gange om året kommer hjem med et kuld killinger. Hvordan kommer du af med killingerne? Hvad hvis katten skal have kejsersnit en søndag? har du 12000 kr. til det? Hvad siger dine naboer til en kat der konstant jamre og pisser op af deres hoveddør?

  • #12   5. feb 2013 Grunden til at vi anbefaler neutralisering er simpelthen for at der ikke kommer uønskede killinger og at hun skal blive slidt op af at være "fødemaskine".

    Få hellere fat i en smådyrs-dyrlæge og få hende ordentligt kigget efter i sømmene og derefter frem med skalpellen;)


  • #14   5. feb 2013 Ref:
    "<i>Ja men hun opfører sig slet ikke som hun tidligere har gjort når hun er i løbetid. og hun har aldrig blødt før.</i>"

    Og:

    "<i>1½ gammel hun kat, som de sidste 14 dage har gået og kaldt/jamret sig, hun er begyndt at sjat pisse rundt omkring ( har altid været renlig ) og nu er hun også begyndt at bløde</i>""

    De 'symptomer' du skriver svarer 100% til en hunkat i løbetid, <i>pånær den sidste del med blødning</i>, det er typisk fordi der er noget galt:

    Blødningen er oftest et symptom på livmoderbetændelse, det <I><b>skal</b></i> katten behandles for, ellers risikerer i den dør.
    Den typiske behandling er neutralisering, hvor man fjerner livmoder og æggestokke.

    Ref:
    "<i>det er jo kattens natur at komme i løbetid, så der er vel intet galt i at hun ikke er neutraliseret ?</i>"

    Jo; en hunkat har ikke godt af at gå i løbetid hele tiden, de allerfleste får deres katte neutraliseret, dels fordi det er synd for dem at rende i den ene løbetid efter den anden, dels fordi der er alt, alt for mange katte i Danmark; der aflives uhyggeligt mange hvert eneste år fordi ingen vil have dem.
    Ejerens fordel er en mere harmonisk kat, der ikke jamrer og strinter.

    Gør jer selv OG katten den tjeneste at kontakte en dyrlæge med speciale i smådyr (hunde og især katte), denne vil kunne undersøge ordentligt og rådgive jer.

    mvh


  • #16   5. feb 2013 Sådan Felis smiley

  • #18   5. feb 2013 "det er jo kattens natur at komme i løbetid, så der er vel intet galt i at hun ikke er neutraliseret ?"

    Som andre også har skrevet, så er det også naturligt, at hun bliver parret, når hun er i løb.

    Gør hun IKKE det, går de modne æg, som sidder parat til at blive løsnet under parringen, til grunde, MEN ved gentagne løbetider uden parring, bliver nogle af dem siddende og udvikler sig til cyster.

    Og så bliver situationen ofte den, du beskriver nu.

    Det er ikke alene fysisk skadeligt, men også mentalt, så jeg ville skynde mig at få katten neutraliseret og få det gjort samtidig med hendes killing.
    Ellers risikerer I at komme til at stå i samme situation med den, og de fleste dyrlæger giver "mængderabat".

    En dyrlæge, der "vidste ikke rigtig hvad der kunne være galt, så han troede..." med en hunkat, der bløder, lyder til at have trukket sin autorisation i en automat.
    Jeg ville omgående løbe skrigende væk med min kat efter sådan en udtalelse og finde en anden dyrlæge.


  • #19   5. feb 2013 TS har ikke været på længe; håber det er fordi de er taget til (en anden) dyrlæge.

    <b>Michael & Bella</b>: Er i rare at opdatere tråden, når i er på igen
    smiley


  • #20   5. feb 2013 Jeg kan kun være enig med alle de andre..

    Jeg syntes du skaulle tage og læse dette link Michael & Bella:
    (link fjernet)

    Måske givet det dig en bedre forståelse for vores agument for at u/ i bør sterilisere hunkatten..

    Og find for guds skyld en anden dyrlæge der ikke gætter men rent faktisk udføre sit arbejde og undersøger på kryds og tværs..
    Jeg er nemlig enig i at det lyder som livmoderbetændelse, for det er ikke normalt at en kat bløder ved løbetid, og alle de andre symptomer du beskriver lyder som løbetid..


  • #21   5. feb 2013 (link fjernet)

    Samt denne er os god læsning, jeg vil ikk betvivle at gøre det og slet ikk når der er så mange følge sygdomme som kan ende i dyre operationer. Det ville være ærveligt at skulle går rundt og tænke dette kunne have undgået hvis jeg bare havde steriliseret min kat. Plus hvis i ikk gør det, ja så vil i blive ved med at have en urenlig kat restens af dens dage, hvem har lige lyst til det?

    Så læs evt disse 2 artikler og se det er ikk bare noget vi siger fordi du skal bruge en masse penge, men for kattens helbreds skyld og så I kan få en harmonisk kat igen som fremover vil stor trives.


Kommentér på:
syg kat, hvad ka være galt ?

Annonce