{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.628 visninger | Oprettet:

Råd søges ang kattefoder {{forumTopicSubject}}

Jeg fik købte 2 dejlige birmaer, hvilket er fantasktisk og jeg glæder mig! smiley

Det er en kastreret hankat og en fertil hunkat på 8 og 7 år gammel. De få nu Eukanuba vokse fuldfoder, hankat er lidt tyndt og hunkat er ok i huld men dog muskler fatting.

Jeg har tænkte lidt på at skiftes til steriliserede foder evt dem fra RC mht den hankat, men vil det være ok at fertil hunkat kan også have det selvom den er ikke steriliserede?

Min tidligere hankat kat døde af nyresten i kun 9 år gammel fordi den ikke fik foder til steriliserede katte. Så jeg er nok meget opmærksom på det næste gang.

Hvilke anbefaler i ang. foder?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Råd søges ang kattefoder
  • #1   16. feb 2013 Katte kan godt få nyresten selvom de får mad til kastreret katte smiley

    Du skal finde foder med så meget kød i som muligt, ikke noget hvor der står korn eller lign. først i indholdsfortegnelsen


  • #2   16. feb 2013 Jeg anbefaler at du denne gang, er (mere ?) opmærksom på at give dine katte vådfoder og råt kød, da det er vejen frem, hvis man vil undgå urinvejsproblemer.

    Jeg er nok ikke den rette at spørge mht foder til steriliserede katte, da jeg mener det udelukkende er et salgstrick fra producenternes side.


  • #3   16. feb 2013 Jeg har lige læst i andre ældre tråd hvor der stod at man fraråder RC foder til steriliserede har alt for meget korn i.

    Har også tænkte at de skal have mere vådfoder, de skal også tages på i vægt.

    Hvilke foder anbefaler man der er mere kød i?


  • #4   16. feb 2013 Mine fodres med en blanding af Orijen, Acana og Sanabelle No Grain. Næste gang jeg køber hjem tror jeg også jeg skal have noget Applaws med smiley

  • #5   16. feb 2013 Jeg bruger også orijen som hovedfoder, og så er der blandet lidt acana og Applaws i for at gøre det mere spændende og for at de forskellige foder kan komplettere hinanden. Dessuden får han vådfoder (Lux eller Bozita) eller kød/fisk to-tre gange om dagen. Så han spiser faktisk ikke så meget tørfoder da han spiser sig mæt i det andet, det er mest om natten man kan se at han har varet i skålen med tørfoder.
    Hvis dine katte gider Lux fra Aldi så er det et rigtig godt vådfoder uden korn og sukker, og så er det billigt. smiley
    Porta 21 laver også en kornfri version, der er billigere end f.eks orijen (der dog stadigvæk er i ca prisklasse som RC).


  • #7   16. feb 2013 En fordel med at fodre hovedsagelig med vådt og råt er at vægten på katten ofte regulerer sig den rigtige vej. Tykke katte taber sig og de tynde tager gerne på.
    Og så ved man at katten er mæt og får godt med væske. smiley

    Hvis du er frisk på at give råt (også godt som 'tandbørste') så kan alt kød bruges og alle ikke fede fisk. Al fisk skal have varet frossent for at dræbe evt parasitter, og fede fisk bør koges da de indholder et enzym der ikke er godt for katte.
    Start med små stykker som du evt kan give i hånden og gå langsomt op til større stykker de skal kæmpe lidt med. Så bliver det også god underholdning da det tager lang tid at spise, og vaske sig bagefter. Win win. smiley


  • #8   16. feb 2013 jeg vil anbefale en plus 7 eller 8 år variant. Det har flere af de lødige mærker lavet. Derudover er det MEGET vigtigt at katte få vædske nok og det får de ved daglig fodring med råt eller dåsemad. en drikkefontæne kan også anbefales.

  • #9   16. feb 2013 Jeg er også med på Rå-fodringen smiley Jeg er nybegynder men har allerede set stor forskel hos mine katte.

    Min ene kat har lidt omvendings problemer grundet hans gamle våd/tørkost diæt men hans mave er ved at blive bedre og han nyder sin kylling ^^

    Hvis du gerne vil vide lidt mere vil jeg foreslå dig at læse disse 2 korte links smiley
    http://feline-nutrition.org/one-page-guides/the-dangers-of-dry-food
    http://feline-nutrition.org/one-page-guides/what-should-you-be-feeding-your-cat-a4
    Det 3 links(hvis rå-fodring interessere dig) er omkring hvordan man fodre med Råt smiley
    http://www.rawmeatybones.com/petowners/switchingcats.php

    Held og lykke


  • #10   16. feb 2013 Ja det med råt kød vil jeg lige overveje da jeg har ikke prøvet det før, og det har katte hellere ikke smiley Så er det bare at finde noget oksefiler eller hakkekød fra superbrugsen?

    Jeg bor heldigvis tæt på Aldi, så skal nok få købe et par LUX og se lige om de kan lide dem.

    Det med at steriliserede hunkat det vil jeg overveje det senere, tidligere ejer har ikke følte større behov ved det da det ikke giver problem med løbetiden eller at den ikke er renlige.


  • #11   16. feb 2013 Oksekød er mindre godt i for store mængder smiley

    Med hendsyn til kød fra supermarkedet skal man holde øje med om der er tilsat Lage(foreksemple kyllinge fileer er tit tilsat lage vilket betyder ekstra sukker i kødet)
    Men ja i bund og grund kan du godt købe kød i supermarkederne bare du holder øje med hvad der er tilsat smiley

    Selv køber jeg hele kyllinger,de skal bøde have knogler og indvolde for at få en balanceret Rå diæt. Når du overvejer hvad din kat skal have skal du tænke på hvad deres normale byttedyr er. Det er foreksemple mus og de spise det hele, knogler og mavesæk de har brug for det hele smiley

    I DK er der mange BARF forhandlere(forfærdeligt aggronym :P) De sælger diverse kød hakket i enten tern eller fint hakket som hakket oksekød.
    Det nemmeste er nok at finde en lokal(eller vælge en internet leverandør) BARF forhandler. så får man også en god ide om hvad der er at vælge imellem. Ellers kan man nogle gange få gode kontakter med de lokale slagtere omkring afskæringer. Det er tit de smider kyllinge maver eller andet ud som er godt til din kat smiley

    RMB diæten Raw Meaty Bones er fokuseret på at give din kat eller hund store kødstykker(gerne med ben som for eksempel et kyllingelår) så katten kan bruge tænder og kæbemuskler til at arbejde sig igennem kødet og få renset sine tænder imellemtiden.
    BARF er mest fokuseret på hunde og mener at hunde er altædende og derfor skal have grønsager. Men der er rigtig mange katteejere der handler hos BARF producenterne da det meste kan bruges til begge dyr. grønsagerne er altid tilsat ved siden af så det er ikke noget problem smiley


  • #12   16. feb 2013 Fandt lige min email fra Raw Essentials der har hjulpet mig med min Rå diæt og min Aidans mave problemer.
    Hvorfor er oksekød ikke så godt et valg til at starte med?
    "however I would avoid beef meat as it high high histidine levels, which commonly causes irritation. He may be fine on it, so if you wish to continue with it I would be inclined to wait until he is doing really well, and then introduce it and see if he stays good."


  • #13   16. feb 2013 Hos tidligere ejer få de vådfoder ca 1 gang om måned fra Whikas, jeg tror jeg vil gerne øges det så hankat kan tages på smiley

    Men det skal gøres meget langsom at til vænnes dem med vådfoder, men hvor meget kan jeg begynde med det?


  • #16   17. feb 2013 har i nogen priser på barf foder og hvor meget ville en killing fra juli skulle have?
    Jeg har fodret min ene hund med Barf en gang, men det var alt alt for dyrt til mit budget, men der må være meget forskel i pris for en kat og en hund på 25 kg


  • #17   17. feb 2013 Pris på BARF fodder afhænger af hvor meget fryseplads du har.
    Hvis man køber stort ind kan man spare meget smiley

    En kat skal ca have 2% af sin kropsvægt(den aktuelle krops vægt ikke den ideale, så hvis den er overvægtig på 5kg skal den have 2% af 5kg)
    Killinger skal som regel have mere end 2% da de bruger meget energi og de skal have knogler så de får nok calcium smiley

    en 4kg kat skal ca have 100-120gram om dagen. så hvis man har købt en 2 kg kyllinge blanding til 64kr ser regnestykket sådan ud:
    2000gram/100gram = 20 måltider - 64kr/20= 3,2kr pr dag til en 4kg kat.

    Denne beregning af lavet med prisen på en Dibo kyllinge pose fra Maxsøe dyrehandel hvor jeg køber ind. (link fjernet)

    Jeg kiggede på deres storkøb og der kommer prisen pr dag kun ned på 3,05kr pr dag men man kan nok finde bedre tilbud. jeg har ikke selv særlig meget fryser plads bare en 2kg pose giver mig problemer. Jeg har købt en fryser som jeg har fået lov at stille hos min familie da jeg ikke har plads i lejligheden til en ekstra fryser.


  • #18   17. feb 2013 ah havde ikke lige set der var et bedre tilbud på deres hjemmeside. hehe

    Hvis man køber 6kasser med 5x2kg kyllinge blanding koster pakken 1600kr, der er ca 600 måltider i og dags prisen bliver så 2,6kr.

    Dertil skal man huske at man mindst skal have 3 forskellige måltider, for eksempel kylling, kanin og lam. så det kan hurtigt fylde en fryser hvis man vil have de bedste tilbud.


  • #19   17. feb 2013 Ku godt være man skulle overveje det smiley

  • #20   17. feb 2013 hehe Jeg synes det er morsomt at fordre dem med råt smiley

    Hvis du vil give dem en blød opstart kan du starte med at lave en hjemmelavet kyllinge kød-suppe. chancen er at de vil stå oppe i hovedet på dig imens kyllingen koger smiley Den holder 3 dage i køleskabet men kan fryses

    Bare køb en hel kylling, skær den i lidt mindre stykker(skær gerne de store lår knogler over så marven kommer ud i suppen) Kog den i 2-3 timer, Si kød og kogler fra, skil alle kogler væk fra kødet og læg kødet tilbage i suppen. Tag nu de store lår kogler og skær dem på langs så du kan få mere marv ud og bland det i suppen(altså marven blandes tilbage i, koglerne skal ud og væk). Så er den klar Den kan fryses i mindre portioner men ellers holder den frisk 3 dage i køleskabet. Når den er kølet bliver den helt gele agtig det ser sjovt ud.

    Derfra kan man stege lidt kylling så det stadig er lidt råt inden i også arbejde sig op til at de spise det helt råt smiley Så bliver kattens mave langsomt genoprettet og klar til den rå mad igen smiley


  • #21   17. feb 2013 Det ser virkelig spændende ud, tænk der findes noget sådan råt foder!

    Skal man give dem når frostkød er tørt op eller skal den være lunket?

    Er der knogler i dem? Kan det ikke skades på tænder hvis den ikke er vant til det go startede først i sen alder?

    Og det med at give kylling er det ikke ligesom menneskermad at den skal være mindste 70 grad for at dræber baktier som kan give sygdommme til mennesker, men ikke katte?


  • #22   17. feb 2013 Kødet skal gerne vare lidt lunket, tænk musetemperatur.

    Rå knogler er intet problem, men tilberedte skal fjernes da de kan splinte og give problemer.

    Kylling er helt fint råt, katte påvirkes ikke af de bakterier på samme måde som mennesker gør. Fisk skal dog vare frossen i min 12 timer for at dræbe parasitter. (man kan selvfølig også koge den).

    Jeg gør det at jeg skær kødet i stykker og fryser, så er det nemt at tage et par stykker og tøe/varme i en skål med lunket/varmt vand.


  • #24   17. feb 2013 @ Felis: En kat på kommercielt foder skal måske have 350-400 gram, men katte på råt foder får meget mere ernæring fra 100gram kød end de får fra 100gram vådkost(det variere selvfølgelig alt efter hvilket produkt du køber)

    Dem der fordre med råt vil fortælle dig at en kat skal have ca 2% af sin kropsvægt. måske 3% hvis katten er meget aktiv.

    Jeg troede i starten også at 120gram ville være alt for lidt råt til mine katte, men ved du hvad? Den ene var så glad for maden at han begyndte at tage på. Han spise sig mæt i ca 40gram kød men så ville jeg læge endnu 40gram på hans tallerken han kunne spise igennem dagen, også 40gram til aften og endnu 40gram på tallerkenen. Fordi jeg var rundhåndet så startede han med at tage på. nu får han de 120gram og han er ikke sulten. Han tigger ikke, knap nok når vi spiser selv fordi han er dejlig mæt og glad.

    BARF er ikke dyre end alt det kommercielle man kan købe. jeg fodre mine katte for 3-4 kroner om dagen hver. men i vådkost brugte de 2kr og de brugte ca 3kr i tørkost om dagen hver - og det er priserne for det billige våd- og tørkost. Hvis jeg havde fryser plads nok kunne jeg skære mine omkostninger ned til 2-3kr om dagen.
    Mange fodrere har gået fra at have jævnlige dyrlæge besøg med tandsten eller tandkøds problemer, dårlige nyrer, urinvejs problemer til at have glade aktive katte som aldrig har problemer med nogle af de ting. så der har de også sparet i dyrlægeregninger.


  • #25   18. feb 2013 Jeg vil i hvert fald give Felis ret i at det er alt for dyrt at købe de pakker fra BARF butikkerne. Men fordele ved dem, er at det er hele hakkede dyr der som regel er i poserne. Men det kan man også selv klare, hvis man har en normal kvalmetærskel og selv hakke en hel høne eller lign.

  • #26   18. feb 2013 hvad kommer din dagligt forbrug pr kat ca ud i Marianne?
    Jeg har ikke fundet nogen gode steder at få kød til god pris her i rødovre udover Dibo BARF poser. Jeg køber tit en høne men det er fra supermarkedet hvilket værker er det bedste sted at få god kvalitet(gør mit bedste for at undgå lage og andet) og det er heller ikke altid billigt.
    Den eneste pris jeg har set på en fritgående høne var 80+kr så skal den altså skæres ud i 20 dagsmåltider før det begynder at kunne betale sig.


  • #27   18. feb 2013 Jeg tør ikke længere regne ud hvad jeg bruger på kattene sasha, men et par hundrede om måneden måske mere for mad pr kat. Jeg køber som regel når der er et godt tilbud og så skader det ikke min økonomi at bo på landet, hvor jeg som regel får det billigt af naboerne

  • #28   18. feb 2013 Jeg indskyder lige et dumt spørgsmål - hvor køber man daggamle kyller henne?

  • #29   18. feb 2013 Jeg køber dem hos min nabo, der har et rugeri, ellers kan man få den i BARF butikker og andre rugerier. Men køber man hos rugerier, kan man ikke nøjes med at tage 10 af gangen. Så det kræver lidt plads i fryseren eller at man kan dele med en eller flere.

  • #30   19. feb 2013 (link fjernet)

    Jeg har planer om at købe mine her. 20 stks for 20kr. det burde jeg kunne finde plads til i min fryser. Prisen står lidt underligt på hjemmesiden. Prisen er pr pakke men de skriver "pr. (stk)"

    Jeg bor desværre ikke på landet og har ikke nogen fryser plads så må nøjes med de lidt mindre pakker smiley


Kommentér på:
Råd søges ang kattefoder

Annonce