28. dec 2011 Følger: 7 Følgere: 6 Katte: 2 Emner: 92 Svar: 533
En af kattene kaster op - Ved ikke hvilken... {{forumTopicSubject}}
Min ene kat har kastet op halvanden måneds tid...
Jeg har 2 katte, og der bliver kun kastet op, når jeg ikke er hjemme, så jeg ved ikke, hvem af dem der gør det...
Ingen af kattene virker syge. De spiser, som de plejer og har ikke tabt sig... Det er ikke hver dag, der bliver kastet op. Tror det er sket 6 - 7 gange. Jeg går normalt til dyrlæge, så snart der er det mindste med en af dem, men jeg har ikke troet, det var alvorligt, da det ikke sker hver dag. Sidst gik der en uge imellem...
jeg er gået ud fra, det måske kan være fordi, vinteren stille er ved at forsvinde. Jeg har på fornemmelsen, at det er min langhårede kat... Den har også altid slugt sin mad...
Det er ikke tyndt afkast men tykt... Ringede til dyrlægen i dag. Hun sagde, jeg skulle undersøge, om det er hårbolde og forsøge at finde ud af, hvem af kattene det er , hvilket er svært, da det kun er sket, når jeg har været på arbejde..
Er det nemt at se, om det er hårbolde???
Kan det være alvorligt, selvom det ikke sker ret tit?
Min ene kat spiser maden ret hurtigt... Den sluger det nærmest, men det har den altid gjort - Men der er tidligere kun blevet kastet op, hvor det har været tyndt, hvor jeg har regnet med, det har været græs - Det har nemlig oftest været om sommeren.
Mine katte får tørkost, vådkost og til tider råt kød, tun eller rejer..
På det sidste har jeg givet dem de der goddidder fra whiskas, så kunne det måske være pga. dem?
Dyrlægen sagde, det også kunne være andet end hårbolde eller mad... Smutter selvfølgelig til dyrlæge, hvis det fortsætter..
Er der nogen af jer, der har oplevet det samme med jeres katte? Det er jo langt fra hver dag det sker, hvormeg jeg ikke har troet, det kunne være alvorligt. De er jo også mere ude nu, end de har været, hvor der har været rigtigt vintervejr..
dec 2011
Følger: 7 Følgere: 6 Katte: 2 Emner: 92 Svar: 533
dec 2011
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 109 Katte: 3 Emner: 132 Svar: 11.508
Det kan nemt være en hårbolle der genere, det er langtfra alle katte der fysisk kaster hårbollen op, min gør kke men når hun har problemer med en hårbolle der genere hendes slimhinder så kan hun godt kaste noget op, oftest er det blot noget klar væske (vand og mavesyre) nogle gange er der en lille smule mad, nærmest fordøjet med eller måske noget græs...
Når det opstår så giver jeg hende en omgang hvor hun får zoolac i 3-4 dage 2-3 gange om dagen og samtidig får hun ca. 2 cm kattemalt ca. 3 gange om dagen i samme periode, og her i fældningssæsonen får hun fast kattemalt hver eller hveranden dag, for hun fælder ekstremt meget, samtidig får hun også tørfoder som forebygger hårboller (blandet med hendes normale foder)..
Så måske kan du prøve nogle af de ting jeg plejer at gøre for at forebygge, vil lige tilføje at efter jeg er egyndt at blande foder til forebyggelse for hårboller i hendes mad, har hun ikke haft problemer med opkast og hårboller..
dec 2011
Har ikke set om det er hårboller, men vil skille det ad, hvis det sker igen, som dyrlægen...
Heidi: Det der malt er det noget man kan købe i form af godbidder?
dec 2011
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 109 Katte: 3 Emner: 132 Svar: 11.508
nov 2012
Følger: 3 Følgere: 2 Katte: 2 Emner: 29 Svar: 454
dec 2011
nov 2012
Følger: 3 Følgere: 2 Katte: 2 Emner: 29 Svar: 454
dec 2011
En af kattene kaster op - Ved ikke hvilken...