7.401 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 22 Svar

Mister pels på maven?? Mister pels på maven??

hej derude...
min elskede hunkat på 4 år, er begyndt at tabe sin pels på maven.. hun blev steriliseret for to år siden og der begyndte det så småt at starte... dyrlægen havde selvfølgelig klippet hende, men hendes pels er ikke kommet igen og hun har mistet en del mere med tiden.
Er der nogle der kender til samme problem, eller evt. har en forklaring?
- håber der er nogle der kan hjælpe mig (:
med venlige hilsen Siigne

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samle kommode 400 kr.
  • Skifte cover til lampe i loft 500 kr.
  • Utæt afløb i køkken 1.500 kr.
  • Sæt en loftslampe op i udtaget 400 kr.
  • Cykelkæde 475 kr.
  • Tømrer til reparation og ophængning af badeværelses skab 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Mister pels på maven??
  • #2   13. mar 2013 Hypersoignering? (OCD)

• #3   13. mar 2013 Min kat gjorde det på et tidspunkt, hvor dyrlægen gættede på hypersoignering...

Fandt så ud af det var fordi den savnede mig, da den boede alene med min X 3 mdr så den bed simpelthen pelsen af.... Både på mave, bagben og hale.. Det voksede ud med det samme jeg fik katten tilbage.

Har hørt det kan være pga. forandringer, men når det er over 2 år, så ville jeg nok lige smutte forbi dyrlægen.

Hvis det er hypersoignering, så vasker den sig næsten konstant... Da min dyrlæge sagde til mig, det evt kunne være det, så sagde hun, man skulle forsøge at aktivere sig mere, da det også kunne skyldes kedsomhed...

Hvis min kats pels ikke bedrede sig hurtigt, så snakkede hun om en eller anden indsprøjtning, der kunne fjerne evt kløe, så man på et par dage kunne se, om det evt kunne være en allergi, hvormed katten klør sig...

Det kan jo være grundet stress, men hvis der ikke er sket de store ændringer på 2 år, så burde det ikke være det...

Har din dyrlæge rådet dig til at skifte foder? Jeg fik noget foder til den kat, der havde mistet pelsen, fordi hun sagde, han var en kat, der nemt blev stresset og havde sart mave. Tænker det er værd at prøve en anden tørkost - Har hørt det kan hjælpe på mange ting.

Selvom jeres kat har det godt, så kan det som min dyrlæge siger, være en kat der nemt bliver stresset og bider pelsen af... Nogen katte er urolige... Min kærestes ene kat bliver skræmt nogen gange, bare hvis man smider noget på gulvet eller fjerner et tæppe. Den er følsom overfor lyde og hurtige bevægelser og har også bidt i sin pels og fået specielkost.

• #4   13. mar 2013 vil du forklare hvad det er Tinka? (:

• #5   13. mar 2013 Lidt samme adfærd som mennesker der bider negle. Der er et eller andet katten ikke trives med - det kan sagtens være kedsomshed - eller en anden kat der irriterer den - mulighederne er mange

• #6   13. mar 2013 Signe, prøv at google på "hypersoignering kat". Der kan være flere grunde til det, fra kedsomhed og stress til fysiske lidelser.

Har du ikke observeret din kat slikke sig meget eller bide pelsen af maven?

• #7   13. mar 2013 Jeg har godt nok aldrig set hende bide sig selv, men vil selvfølgelig ikke udelukke det.. men der er bare heller ikke sket nogle forandringer.. vi har boet det samme sted hele tiden og vi bor alene. dog kommer min kæreste på besøg rigtig tit, men de er som knold og tot de to, så vil heller ikke kunne forstille mig at det kan stresse hende, dog også fordi det begyndte inden han kom ind i billede. hun er altid meget snaksalig.. det eneste hun er bange for er dog støvsugeren... og tørkost har hun altid fået og køber altid kitkat eller whiscats da det er det eneste hun vil have at spise..
    men det er nok en meget god ide at ringe og høre dyrlægen ad igen, sidst jeg prøvede sagde han bare det ikke betød noget..

• #8   13. mar 2013 men ved de andre hankatte i kvateret, ofte har været efter hende hvilket hun ikke gider... kunne det skyldes dette?? (:

• #9   13. mar 2013 Tinka hun vasker sig selvfølgelig, men synes ikke det er mere eller mindre end mine andre katte har gjort.. og har ikke set hun har bidt sig selv før.

- har kigget på internettet nu men synes heller ikke der er noget som rigtigt passer til mit tilfælde.

• #10   13. mar 2013 Katte er skabsslikkere - det er sjældent man opdager de gør det

• #11   13. mar 2013 Ja, de andre katte i kvarteret kan godt stresse hende. Men det lyder mærkeligt, at du aldrig har set hende slikke/bide i den pels.

Synes du skulle konsultere en anden dyrlæge.

**og tørkost har hun altid fået og køber altid kitkat eller whiscats**

Det vil være en god ide også at give vådfoder, af hensyn til nyrer og urinveje. Hypersoignering kan vist godt være tegn på urinvejslidelse, men så ville der nok også være andre symptomer såsom urenlighed. Så tror mest det er stress.
    Men altså virkelig underligt, du ikke har set hun slikker sig på maven - der skal jo en del slikken til for at få al pelsen væk.
    Ved ikke om en mave kan blive skaldet af sig selv (?) har aldrig hørt om det.

• #12   13. mar 2013 Lis **Katte er skabsslikkere - det er sjældent man opdager de gør det**

Nå for pokker, så er det jo næsten svar på mit sidste spørgsmål.:-)
    Har kun kendt én kat, der slikkede sig skaldet, og hendes ejer så det ofte.

• #13   13. mar 2013 Det skal lige siges at hun hver aften for en potion vådfoder (glemte jeg at skrive)
    hvilket hun også er rigtig glad for, hun er godt klar over at når vi andre spiser til aften, skal hun også have. smiley
    - men altså hun vasker sig også dagligt, men synes bare ikke jeg lige frem har set hende bide i sig selv. vil jeg prøve og ligge mærke til om hun gør det.

• #14   13. mar 2013 Prøv med roayl canin for stressede katte - Eller katte med sarte maver. Husker ikke hvad det hedder...

Da min kat mistede pels, der slikkede han sig konstant...

• #15   13. mar 2013 .... Ellers kan det være, du kan høre det smiley Den kat jeg nævnte før, var ved at drive sin ejer til vanvid med guflen og slikken i den pels ved sengetid.
    (katten fik forresten noget cortison,da dyrlægen mente det var allergi).

Godt at din kat kan li vådfoder. smiley Jeg var lige ved at tro hun levede udelukkende af kulørt tørfoder (lurer nemlig lidt, på om alle de farvestoffer kan give allergisk kløe .... men så ville huden nok ikke være så pæn)

• #16   13. mar 2013 Lonnie, jeg tror du mener Calm-foder. Der er det samme (naturlige) stof i, som i Zylkene, der skulle være godt mod stress. smiley

• #17   13. mar 2013 ja det er godt hun vil spise det, måske lidt for meget nogle gange måske :b

men er bare meget bekymret for det kan være efter hun blev steriliseret.. tænker omkring hendes ar eller arvæv, at det evt. kunne være det der gjorde at hendes pels ikke vil vokse ud igen, da det er jo er efter dyrlægen havde klippet hende at det er blevet værre... men han mente ikke det betød noget.
    for jeg synes ikke hun slikker sig mere end andre katte gør.
    men bliver nød til at prøve at ringe til dyrlægen imorgen, for at høre hans mening..

• #18   13. mar 2013 Mange katte syntes det er rart at slikke når pelsen er væk, og det kan godt være hun har været bar siden da, men ikke fordi det har været dårligt at blive steriliseret men fordi hun har fået en dårlig vane.
    Jeg ville nok skifte til et foder uden farve/tilsætningssstoffer, nu har jeg selv en allergikat så jeg er ret hys med sådan noget, sidst den var gal med ham havde jeg fået noget der lignede grønt mundskyl fra dyrlægen til en af de andre katte smiley den gik ikke,, men det ligner nu ikke allergi?? Det ser ikke rødt ud.

• #19   13. mar 2013 Tinka: Det kan godt være det var det, hvis det da er royal canin...

Jeg købte det i en 2 eller 3 kilos pose, da min kat havde slikket pelsen af..
    Katten kom hjem til mig og startede på det specielle foder, og det er ikke sket siden. Det er 3 år siden, og der var virkelig ikke noget pels på maven. Helt bar og halvdelen af den buskede hale var væk...
    Var skrækslagen da jeg fik min kat af Xen og drønede til dyrlæge...

Signe: Det lader til, der er en vis enighed om at prøve noget speciel tørkost, som jeg læser det.....

Tidligere skiftede jeg foder alt efter, hvad der var på tilbud af de dyre mærker, men min ene kat kan åbenbart kun tåle royal canin sterilized.

• #20   13. mar 2013 jeg vil prøve og høre dyrlægen om han har noget godt tørfoder så (: tak for hjælpen alle sammen... (:

• #21   13. mar 2013 Lonnie - ja, RC er vist en af dem der laver Calm-foder. Dejligt at det virkede så godt for din kat. smiley

En skaldet mave er jo ikke verdens undergang, men der er jo en eller anden grund til, at den pels er (slikket/bidt) væk, så jeg synes at det er for dårlig af en dyrlæge bare at slå det hen som ingenting.
    Jeg ville finde en dyrlæge, der tog tingene lidt mere seriøst. (men ville nok lige forsøge med calm-foder og se, om det skulle virke ligeså godt som på Lonnies kat).

At en kat skulle begynde at hypersoignere sin mave efter neutralisering, har jeg aldrig hørt før, men det lyder da ikke helt urealistisk, at det kan ske, hvis såret har kløet og det så er blevet en uvane....

Vi håber der kommer pels på mavsen igen.

• #23   15. mar 2013 har samme problem, hun slikker alt hår af på maven og andre steder men kun i vinterhalvåret, om foråret og sommeren er hun fin.

• #25   15. mar 2013 ja hun har rengøringsvanvid, selv de andre voksne katte vasker hun, fatter ikke hun gider, men hun er godheden selv, syntes bare det er mærkeligt det er om vinteren hun går amok.

Kommentér på:
Mister pels på maven??

Annonce