{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.672 visninger | Oprettet:

Mark E
Mark E
Tilmeldt:
2. apr 2013
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5

At tage en vildkat til sig {{forumTopicSubject}}

Hej alle jer på Kattegalleri smiley

Håber ikke, det bliver for langt og trættende at læse.

Jeg har et familiemedlem, som der er flyttet i beskyttet bolig for ½ år siden. Før i tiden (år tilbage) hed det sig, at beboerne gerne måtte have husdyr, men dette er ikke gældende længere. Det har resulteret i flere herreløse katte og heriblandt en især jeg har fået et ganske særligt forhold til.

Startede med jeg fik medlidenhed med den her spinkle lille kat og begyndte at købe de billige kattepatéer med fra Netto, når jeg var på besøg. Fortsatte naturligvis vinteren igennem.

Sky for mennesker som hun var til at begynde med, er det nu blevet sådan, at ser hun mig, kommer hun løbende mig i møde. Giver jeg hende mad, er hun mere interesseret i at kæle og når jeg skal gå, følger hun med til kanten af hendes tryghedszone/territorium og har flere gange "hevet sig fast" i mit ben for at få mig til at blive. Først når jeg har forladt hendes område, spiser hun.

Hun er heller ingen jæger - har tit set hende "dele" sin mad med fuglene side om side. Har en teori om, hun er killing af en af de andre katte. Vil skyde hende til at være 1 år maks - altså en ung kat.

De andre katte er tidligere huskatte og er på ingen måde sky, men er heller ikke opsøgende. De lader til at trives fint; De er velernærede og umiddelbart af godt helbred. Hun har sit eget lille område - jeg ved altid, hvor jeg kan finde hende - men tydeligt hun er lavest i hierarkiet.

Sagen er den, at institutionen flytter om et par år og jeg overvejer at tage hende til mig. Men hvordan vil en "vildkat" have det i en 2 vær. lejlighed i almen boligbebyggelse og hvordan griber man det i det hele taget an.

Har ladet mig høre, man kan låne fælder, men det for mig lyder meget traumatisk. Her havde jeg nok foretrukket noget beroligende.

Nogen der har erfaring med lign?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  At tage en vildkat til sig
  • #1   2. apr 2013 Jeg har ingen personlig erfaring men jeg ved at inges kattehjem og dyrenes beskyttelse arbejder meget med herreløse katte. Jeg vil derfor råde dig til at snakke med dem for de har ekspertisen.

  • #3   2. apr 2013 Jeg vil tro at det som regel vil gå som Felis beskriver, hvis man tager en tidligere vildt-levende kat indenfor.

    Dog <i>er</i> der undtagelser, jeg har haft en af disse.
    En meget lille killing, som 100% sikkert ikke havde været i nærheden af mennesker tidligere var blevet væk fra sin mor i vores have.

    Meget kort fortalt fik jeg fat i 'kraven' på hende og fodrede hende; i starten boede hun i drivhuset, med fri adgang til haven, hvor hun gik ud, kravlede op i træerne og sov (som nogle af de store katte-dyr også gør).
    Da jeg kunne konstatere at hendes mor ikke kom efter hende, fik jeg hende checket for div sygdomme og hun flyttede ind i huset sammen med de andre katte og blev indekat (dog med adgang til løbegård).

    Det var en noget anderledes oplevelse end med katte/killinger der er vokset op blandt mennesker. alle de dagligdags lyde var helt nye for hende.
    Hun blev en fin indekat, hun var 'kun' min, brød sig ikke om andre mennesker før efter l a n g tid.
    Hun blev ca 16 år, inden vi desværre blev nødt til at sige farvel til hende.

    Jeg tror ikke min oplevelse er helt enestående, men risikoen for at katten ikke kan trives indendørs er helt sikkert til stede.
    Nu er denne kat også ældre end min var.

    Bedste Hilsner
    Pia, Charley, Chili & Chayton


  • #4   2. apr 2013 Jeg synes du skal høre på Felis...

    Det vil være så skrækkeligt for den lille kat at blive lukket inde i en lejlighed!

    Hvis der er så stort et problem med vildt levende katte derude.... så ring til Kattens værn eller Dyrenes beskyttelse.... for det skal der gøres noget ved !

    Der er ikke andre muligheder for at fange vildkatte uden fælder... selvom det er barsk, så er det den bedste måde.


  • #5   2. apr 2013 Jeg er helt enig med både felis og G. H
    Så jeg behøver ikke skrive det endnu engang, blot erklære mig enig, det ville være en katastrofe at tage en vildkat på 1 år ind i en lejlighed, den skal have udeadgang og hvis den skal læres at komme ind, så skal det være på eget initiativ..

    Har selv haft en delekat der var født ude af en tamkat, men mis mor kom først med killingerne da de var ca 4 uger, så killingerne var sky i starten, men blev alle kælen og tillidsfulde, en blev boende, men forlev udekat, for så snart han kom ind i huset blev han utryg og panisk, døren måtte bestemt ikke lukkes og han var kun inde få minutter, ingen hurtige bevægelser eller høje lyde så var han forsvundet, men udenfor skaulle du bare kalde på ham så kom han stor spindende en i møde, og meget lidt kunne kyse ham, dejlig kat udendørs smiley

    Så hvis du vil redde missekatten, så find et hjem til den hvor den kan leve livet udendørs med adgang til læ, evt på en gård eller en familie som bare har mulighed for at fodre den og lade den være ude..


  • #6   2. apr 2013 Jeg er også meget enig med Felis.
    Da jeg flyttede ind her på gården, havde den tidligere ejer "glemt" 2 dejlige katte af hankøn. De var bange for mennesker, især mænd. Jeg fodrede på dem og fik kattens værn til komme med fælder, så de kunne indfanges og tjekkes, for derefter at komme her tilbage, som det, der kaldes genudsætningskatte. Den ene måtte desværre (heldigt for den) aflives. Nu har jeg så Fritz som musefanger, han er stadig lidt sky, men efter et år, kan jeg nu kæle og nusse ham, men ind vil han bestemt ikke.
    Hvis du i samarbejde med andre evt kunne få ham ud som genudsætningskat, ville det nok være optimalt. For, der er kun meget lidt chance for at den lille stakkel du har fundet, ville kunne trives inde. Jeg synes det vil være synd at prøve af hensyn til katten.


  • #7   2. apr 2013 En skam at institutionen flytter, for ellers kunne du få katten neutraliseret og blive fast fodervært.

    Du skulle vel ikke tilfældigvis have planer om at flytte til bolig med have inden for de næste par år?..... For så kunne du tage hende med dertil til den tid.


  • Mark E
    Mark E Tilmeldt:
    apr 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5
    #8   2. apr 2013 Hej igen og tak for jeres mange svar smiley

    Lader til, der er meget delte vande - ikke kun herinde men også hvis man søger på Google. Succes historierne findes derude. Godt råd er dog at kontakte Kattens Værn og dette vil jeg gøre i morgen for at få deres faglige vurdering.

    God aften til alle.


  • #9   2. apr 2013 Jeg har selv taget en vildkat til mig. Jeg syntes helt klart du skal tage den til dig. Men vildkatte knytter sig ikke til sine ejere, så meget som hvis du havde den som killing.Så du skal regne med at den kan være væk i flere måneder af gange, og at den er MEGET reseveret.
    Min kat jeg tog til mig, kom kun ind for at sove og spise. Og jeg fik ikke lov til at nusse med den.
    da jeg var til dyrelægen med ham, sagde de at hvis en anden person gav vildkatten mad, ville den lave samme nummer som den gjorde med mig.
    Så man skal være forberedt på at hvis andre giver den mad, skifter den hjem smiley Det er lidt ærgeligt.
    Men held og lykke smiley


  • #10   2. apr 2013 Anne S

    Denne kat skal være i en 2 værelses lejlighed... og det kan man ikke med en vildkat... desværre smiley


  • Mark E
    Mark E Tilmeldt:
    apr 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5
    #12   2. apr 2013 Korrekt at jeg ikke kan tilbyde andet end en 2 vær. lejlighed uden mulighed for at komme ud. Sådan er min boligsituation og jeg hverken søger eller misunder have og stort ude areal (bor en lille gåtur fra KBH centrum, så det har sine egne fordele). Lille mis er dog den mest tillidsfulde og kælne kat jeg har haft kendskab til, så spørgsmålet om tamhed er ikke en bekymring. Kan kun forestille mig, at andre vil kunne gøre mig "kunsten" efter og vinde hendes tillid og at hun kan få et dejligt liv på en gård f.eks. Ser ingen grund til, at hun skulle aflives.

    Men nu vil jeg afvente og høre hvad fagfolk mener.

    Dog er sikkert, at jeg vil følge lille mis til dørs, hvad end der venter hende forude; Gerne også de andre katte. Ser helst ingen blive ladt tilbage.


  • Mark E
    Mark E Tilmeldt:
    apr 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5
    #14   2. apr 2013 Jeg havde nok valgt en lidt anden formulering, men jeg siger tak for dit input. smiley

  • #16   2. apr 2013 Mark du har hjertet på rette sted, og jeg håber at det lykkedes dig at få den hjælp du har behov for så disse katte får en bedre chance, desværre er det sådan at hvis kattene ikke er omplaceringsegnede så afliver KV kattene, hvis der ikke findes foderværter på stedet..

    Men jeg håber at de katte ikke er så vilde endda, du beskriver jo at de har været tamkatte engang, så er det blot at håbe på at der findes nogel bamhjertige mennesker der kunne tænke sig en god musefanger..


  • Mark E
    Mark E Tilmeldt:
    apr 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5
    #17   3. apr 2013 Tak begge to smiley

    Jeg vil kun hendes/deres det bedste; Og her mener jeg ikke, det havde været hensynsfuldt at lade hende sulte ihjel i vinterens kulde (sikkert hendes første vinter) og jeg påtager mig gerne det følgende ansvar.

    Håb for en lys fremtid for samtlige katte.

    -Mark.


  • #18   3. apr 2013 Jeg har i den grad erfaring med dette, og kun én gang er det gået galt!
    Den kat havde med sikkerhed også været uden hjem i årevis og var iøvrigt syg.

    Når det er beskyttede boliger, så hælder jeg til, at det er en tidligere ejer der er flyttet og det gør jeg får den fornemmelse fordi at en kat bliver ikke så tam med et snuptag, men over flere år, hvis den er født vild og bliver en voksen vildkat.

    Min forrige kat Mads var netop sådan én som du beskriver. Nederst i hierakiet, tilbageholdende i dagtimerne og han spiste kun om natten.
    Han blev håndtam faktisk som du beskriver og pludselig en sen aften gik den med ind for at hente sin mad - og da jeg kom tilbage i stuen, lå han i min seng.
    Han ville ikke ud siden, og det er den største personlighed jeg har haft, såå modsat de andre, så ville jeg prøve, dog uden fælde men at lokke den stille ind i en transportkasse. Ingen hurtige bevægelser.
    Giv det lidt tid, når den søger dig sådan, så ville jeg prøve!

    Går det ikke, er aflivning i spil.

    Tjek Elvis på min profil - han er født vildkat, men var den eneste der hurtigt blev håndtam af det kuld, for han var den der gik forrest om jeg så må sige.
    Han er indekat og det bliver der ikke ændret på, men han har så også hele tiden haft en kammerat at boltre sig med.

    Så hvad dette angår, så har jeg næsten også gode erfaringer med at tæmm vildkatte og lade dem flytte ind. Det var kun Trold (den syge) der måtte have frie tøjler til at gå sig en tur, men den lå hver nat og snorkede ved siden af sengen.

    Så jeg kan også levere gode historier til samlingen og støtter ikke de andre i aflivning som første valg.


  • #19   3. apr 2013 Jeg kom lige til at tænke over dette:
    **Før i tiden (år tilbage) hed det sig, at beboerne gerne måtte have husdyr, men dette er ikke gældende længere. Det har resulteret i flere herreløse katte **

    Er det fordi, der ikke er tamkatte til at holde herreløse katte væk, og måske beboere, der fodrer tilløbere? Eller er de herreløse katte tidligere ejerkatte fra de beskyttede boliger?...

    Nå, men bortset fra det, så er det rigtig dejligt, at du vil hjælpe katten(e). smiley
    Held og lykke! (man kan godt rode sig ud i noget bøvl, når man taber sit hjerte til en kat). Håber på en god løsning.


  • #20   3. apr 2013 Min skønne dreng blev fundet på motorvejen da han var ca 4,5 mdr ingen ved hvor han kom fra eller noget. Han har elsket at være inde her, da jeg åbnede døren til vores nu kattesikre havestue, løb han væk i panik. Først efter en halv time hvor Sofie havde snuset rundt derude gik han hen til døren og kiggede ud. Han rystede da han endelig begav sig derud. Nu synes han det er spændende smiley
    måske din lille mis kan blive ligeså glad for at være inde? smiley


  • #21   3. apr 2013 Jeg har en indekat som tidligere har boet et sted med kattelem.. Det har fungeret fint.. Hun har også været på ferie der hvor hun er født og igen haft adgang til kattelem - ingen problemer hverken da hun kom hjem igen eller mens hun var ude.. Jeg har brugt rigtig meget energi på at aktivere hende og det er faktisk det jeg mærker mest at hun indimellem kan mangle - at blive leget med..

    Jeg vil ikke tage stilling til om du skal tage katten ind eller ej, men jeg tænker at hvis du vælger at gøre det, så synes jeg ikke at du skal have dårlig samvittighed over at fange hende i en transportkasse fx.. Men du kan evt. vænne hende til at spise derinde fremover så hun bliver mere tryg ved kassen.. Det er kortvarig stress for katten hvis den får et godt liv bagefter i forhold til hvis den lever et dårligt, kort og stresset liv vildt..
    Jeg har det nok også lidt sådan at "den kan altid blive aflivet hvis det ikke går, men man kan ikke give den chancen efter den er død"
    Det er altid svært at vurderer hvor meget man skal gøre for dyrene og hvor meget man skal holde dem i live til.. Vi diskuterede det herhjemme da vores ene hest blev alvorligt syg og lidt firkantet kan man jo sige at hvis dyret kommer gennem sygdommen/stressen og velfungerende og smertefri ud på den anden side, så har man jo truffet den rigtige beslutning, men hvis dyret i sidste ende ikke klare den, så har man trukket pinen unødigt ud..
    Det er en vurdering som jeg virkelig håber nogen mere kompetente mennesker kan hjælpe dig med at træffe..


  • Mark E
    Mark E Tilmeldt:
    apr 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5
    #23   3. apr 2013 Så er jeg tilbage med lidt nyt - men først nogle svar smiley

    Hvorfor jeg tror, hun er født ude, er fordi, hvis hun kun er 1 år, så er hun for ung til at have levet, mens det var tilladt at holde husdyr. Jeg kan selvfølgelig tage fejl. Min tidligere kat var en stor velpolstrede hankat og jeg ved, hunkatte kan være meget petitte. Så her skal jeg ikke gøre mig for sikker. Hun ligner dog af udseende en anden af de omstrejfende katte, heraf min teori at hun er en killing af denne. Man kan så undre sig, om der ikke burde være flere ung katte - men udekatte lever jo på barske vilkår.

    Hun må dog have haft en eller anden form for menneskelig kontakt. Området er meget befærdet og da hun ikke umiddelbart er en jæger, må nogen jo have fodret hende - tænker det også er derfor, hun ikke har jægerinstinkterne. Jeg skyder på, at personale og beboere på stedet har fodret hende rester, men heller ikke har haft nok kontakt med hende, til at hun er blevet tam (i den forstand at hun er betænkelig overfor nye mennesker).

    En af kattene er kendt som en tidligere beboers kat. Om de andre er tilløbere, er alles gæt - ikke noget jeg har kunne gøre mig klogere på.

    Dejligt at høre jeres succeshistorier og at der findes flere udkom - reflekterer min egen søgen på nettet.

    Felis kan godt høre, du har en stor viden - jeg (og kattene) takker dig, at du vil bruge din tid at dele den med mig. Men med al respekt kan alle og enhver på internettet påstå jo både det ene og det andet om deres faglige kompetence. Det er for kattens skyld, når jeg skriver, det bør følges op og det kan jeg dårligt forestille mig, at du vil være uenig med mig i. Og så er det jo heller ikke en afstemning.

    Nu til det nye.

    Jeg har været forbi en dyreklinik, som jeg dagligt kører forbi og talt med deres personale. De er af den mening, at først og fremmest skal alle kattene indfanges og neutraliseres. Herefter skal det vurderes, om de kan omplaceres med mulighed for at komme ud. Kan de ikke det, genudsættes de i deres vante miljø. Lille-mis mener de, det er forsøget værd at give en chance som inde kat - fungerer det ikke, er det samme mølle som med de andre katte. Det for mig giver god mening.

    Tak til alle for at dele jeres viden og erfaringer med mig og god aften. smiley


Kommentér på:
At tage en vildkat til sig

Annonce