{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.578 visninger | Oprettet:

Tine J
Tine J
Tilmeldt:
20. apr 2013
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2

Kat kaster op {{forumTopicSubject}}

Min 4 år gamle huskat (han) der er udekat, men som mest er indenfor, kaster op.
Han startede med at kaste op én gang mandag.
Så én gang tirsdag.
Én gang onsdag, hvor han også blev spottet i vores køkkenhave med en ordentlig gang.. tynd mave smiley
Onsdag gik vi så tilbage til normal tørkost - ugen før havde jeg nemlig fået noget gratis foder af én som ikke skulle bruge det, så det havde han fået, men vi tænkte det måske var mad-skifte der gjorde han blev dårlig.
Ellers er han veltilpas og normal mht. fødeindtag.
Så kastede han op én gang torsdag.
Fredag tænkte jeg at vi var ved at være der hvor vi skulle til dyrlæge, men han kastede ikke op. Før efter dyrlægen var lukket self smiley Han kastede op kl 16, inden kl. 22, og natten til lørdag kastede han op igen.
I dag, lørdag, har han endnu ikke kastet op, men tænker, hvordan skal jeg forholde mig til det, hvis han fortsætter?
Synes bare tit man tager på dyrhospitalet, og så er deres gæt ligeså godt som ens eget, da ingen af os kan spørge katten... (det er kun 3 uger siden han havde problemer med ikke at kunne komme af med afføring, hvor dyrlægen ordinerede parafinolie, som jeg allerede havde hjemme - efter at have læst om det på nettet en gang før, hvor han havde hård mave).

(Opkastet har den farve som kattemad der er nede i maven og vende har. Nogle dage har det været lidt vandigt)

Nogen som har nogle erfaringer med dette?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kat kaster op
  • #1   20. apr 2013 Har du set når han spiser, det kan godt være fordi han sluger maden smiley

  • #2   20. apr 2013 Jeg tror det skyldes foderskiftet!
    Du må aldrig bare skifte foder, så slår du maven fuldstændig i smadder!
    Det nye skal blandes i det gamle lidt ad gangen over en længere periode på en måneds tid!

    Jeg ville ringe til vagtdyrlægen og forklare situationen og lade dem vurdere om han skal tilses eller om det kan vente til mandag, hvor du kan få en tid hos egen dyrlæge, for det KAN også være orm eller en omgang mavekatar...


  • #3   20. apr 2013 Når han er udekat kan det være noget han har spist, lige fra en mus med gift i sig til giftige bær

  • Tine J
    Tine J Tilmeldt:
    apr 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2
    #5   21. apr 2013 1. Det kan godt være han spiser for hurtigt, for han har boet med en hund engang, og er lidt beskyttende omkring sin mad smiley Det er bare lidt mærkeligt han først kaster op nu så, og i flere dage.
    2. Mine katte får nu en del forskelligt at spise, og de spiser også hos vores genbo, og det har der aldrig været problemer med, men ham her, har faktisk haft forskellige små maveproblemer i al tid vi har haft ham, så måske hans mave også er mere sensitiv overfor foderskift.
    3. Jeps, han kan have spist alt muligt, men han går normalt bare ud på toilet, og kommer ind igen, eller sidder lidt under et træ, han er ikke så meget udenfor, og ikke så længe smiley
    4. Måske vi skal til at måle mere op hvad han spiser og drikker, med to katte er det lidt svært at holde styr på. Han er helt over-eksalteret med kattepinde fra lidl, som han får hver dag, men dem prøver jeg også at fjerne lidt, og se hvordan han så får det.. hvis vi skal holde øje med afføring bliver vi bare nødt til at holde ham inde, og SÅ får vi en sur kat.. dog er han lidt klam, og kan godt lide at gøre det midt på græsplænen, så måske vi spotter ham snart igen smiley

    Nu har der ikke været opkast siden natten til lørdag, juhuuuu jeg håber det fortsætter sådan, har nemlig en anden kat som har hostet længe, som vi også skal have til dyrlægen smiley De ruinerer os de to drenge smiley


  • #6   21. apr 2013 Jeg vil fraråde dig at afmåle maden.. Og da SLET IKKE vandet! For hvis han i forvejen har lidt tendens til at hugge maden i sig af frygt for at nogen kommer og tager det, så forestil dig hvis han pludselig kun får en lille portion, så vil han kæmpe endnu mere for at spise det inden andre tager det... Og det kan være svært at få dem til at spise normalt igen..
    Det bedste er at de har fri adgang til tørkost 24/7 smiley

    Men når du nu mistænker at han har en sensitiv mave der er sart over for foderskift, forstår jeg faktisk slet ikke hvorfor du kan finde på at smide noget helt andet foder i skålen fra den ene dag til den anden?!


  • #8   21. apr 2013 Det hjælper ikke at måle maden, når katten kan gå udenfor.. Den kan jo æde hvad som helst derude..

  • Tine J
    Tine J Tilmeldt:
    apr 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2
    #9   22. apr 2013 God pointe med at han vil spise det hurtigere hvis han får mindre portioner. Nu er det dog kun katte-pindene han er skør med, da der altid står tørkost fremme, kan han sagtens dele dét med vores anden kat.
    Der er ingen af dem der har orm, de får begge ormekur når de har det, og denne kat har før været ved lægen for at få det tjekket, fordi han havde rigtig ondt i maven. Det var da vi lige havde fået ham fra en anden familie, og hvordan der var hos dem, ved vi ikke.
    Jeg mistænker netop at han har sensitiv mave EFTER det her. Og hvem siger jeg vidste at man ikke må skifte foder? Kan man gøre ting bedre end hvad man ved...?

    Tak for hjælpen, men som forventet er jeg allerede blevet skræmt lidt fra at bruge siden mere.
    Synes I skal tænke lidt over hvad/hvordan I skriver inden I sender beskederne afsted, der er godt nok en lidt voldsom, anklagende tone, og det synes jeg ikke man kan være bekendt overfør folk der prøver at gør det bedste. Det lyder altså lidt på den her side, at det bedste man kan slippe afsted med, er at sidde og hakke på andre for hvordan de gør...
    Desuden er det ikke en særlig velvalgt kommunikationsform, hvis man gerne vil have folk til at ændre noget man synes de gør forkert.
    Beklager, men nu siger jeg det bare, så kan man tage det til sig hvis man vil.


  • Janne.*
    Janne.* Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 17 Følgere: 151 Katte: 6 Emner: 163 Svar: 3.365
    #10   22. apr 2013 Hej Tine

    Jeg er ked af at du synes du er blevet skræmt lidt fra at bruge siden mere. smiley

    Jeg personlig kan ikke se at folk her i tråden skriver "lidt voldsom, anklagende tone"

    Det er jo for at hjælpe dig og din dejlige kat at nogle skriver du ikke skal skifte foder pludselig uden at blande det gamle med det nye gradvis og at katte skal have vand stående, da det er rigtig vigtig. Men tag det ikke personligt, for det er det bestemt ikke ment som. smiley



Kommentér på:
Kat kaster op

Annonce