{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.877 visninger | Oprettet:

Kat kaster op {{forumTopicSubject}}

Vores nye kat Athena kaster op hver dag, og jeg har fra tidligere ejer fået af vide at det har stået på i over et år (!!)
Er der nogen der har erfaring med den slags? Og hvad kan det evt. skyldes?
Vi er i kontakt med dyrlægen! Athena får Prolac og har fået ormekur - begge dele efter råd fra dyrlægen. Vi skal så se efter jul om det har hjulpet, og hvis ikke skal hun selvfølgelig til undersøgelse. Dyrlægen fortalte at der kan være noget galt med hendes mavesæk, og i værste fald vil det ende ud i operation eller aflivelse smiley Det var jo ikke lige det vi havde håbet på, da vi fik hende smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kat kaster op
  • #1   14. dec 2012 Hun kan også være født med en forsnævring af spiserøret og tusind andre ting!!!

    Holder hun vægten eller ????


  • #2   14. dec 2012 Ja, det tror jeg. Vi fik hende i onsdags, så ved jo ikke så meget endnu. Men hun er et lille spir på 2 kg.

  • #3   14. dec 2012 Men der er noget jeg ikke helt forstår....
    Hvordan har i fået katten .. købt eller bortgivet ???
    For jeg har lidt svært ved at forstå at man køber en kat der er "syg" ifl det ejeren fortæller... Og har de ikke fået den undersøgt ??? Hvad står der i hendes sundhedsbog ??

    For en kat der kaster op dagligt i et år er bestemt ikke rask.... og 2kg er meget lidt for en kat på et år !


  • #4   14. dec 2012 Nå nu fik jeg lige læst lidt om hendes baggrund.... og hun ser heldigvis ikke super tynd ud....
    Men hun har helt sikkert noget med i "rygsækken" som både kan være fysisk og psykisk.
    Men der må da have været en dyrlæge på hende før ???


  • #5   15. dec 2012 Hvordan ser opkastet ud - ufordøjet tørfoder eller?
    Hvad mærke fodres hun med og har du prøvet kun at give hende vådfoder, enten dåsemad (et lødigt produkt) eller kogt fisk eller kylling, blandet med udkogte ris?


  • #6   15. dec 2012 Det kan være rigtig mange ting, lige fra noget ganske harmløst og til noget mere alvorligt. Hvis tørkosten er nogenlunde hel, så kan det være fordi hun spiser for hurtigt og så kaster hun det op igen. Det gør min MCO også. Det kan også være noget mave/tarm betændelse, der kan behandles medicinsk.
    Som Mega siger, så kan du prøve at give hende lidt mere skånsom kost. Kogt kylling, vil jeg anbefale, i første omgang. Uanset hvad, så giv små mængder, men ofte.
    Men jeg synes det er en god ide at få hele hendes fordøjelsessystem undersøgt, for om ikke andet at udelukke forskellige inflamationer.


  • #7   15. dec 2012 Har hun spist noget hun ikke kan tåle?
    Måske kan hun ikke tåle tørkosten? Er det evt. prøvet, at blive skiftet ud.
    Som de andre siger, kan det også være andre ting.
    Får hun dagligt vådfoder og råt kød?

    Synes 2 kilo er meget i underkanten, min på 1½ vejer knap 6 kilo, og han er ikke for tyk.
    Synes især det her billede viser, at hun er meget tynd. http://billeder.kattegalleri.dk/galleri/109/628/471/542653-blanding-af-racer-athena
    Men det er jo også svært, hvis hun ikke kan holde noget i sig.
    Har dyrlægen ikke nogle bedre råd?


  • #8   15. dec 2012 Det er den her sætning jeg hæfter mig mest ved :

    ""Vores nye kat Athena kaster op hver dag, og jeg har fra tidligere ejer fået af vide at det har stået på i over et år (!!)""

    En kat kaster da ikke op hver dag i over et år, uden grund.... og har meget svært ved at forstille mig at det kan være pga foder.


  • #9   15. dec 2012 Vi har fået Athena gratis, så nej vi har ikke givet noget for hende, men hun kommer nok til at koste noget i dyrlægeregninger.
    Ifølge hendes mappe (der medfølger ingen sundhedsbog), har hun været ved dyrlægen den 26.10.11, men om hun har været senere, det ved jeg ikke.
    Hun får ikke lov til at lege ved afløbet her - hun har slet ikke adgang til det smiley Men hun gjorde det hos den tidligere ejer.
    Opkasten er ufordøjet tørfoder - hun spiser små mængder i løbet af dagen, også små mængder vådforder - alle tre katte deler en pose vådfoder af gangen flere gange i løbet af dagen.
    Tørkost, der er hun vant til at få Opticat Premium (fra tidligere ejer). Vi selv bruger Perfect Fit (det er det eneste Sille vil spise).
    Vi vil prøve at koge noget kylling til hende - det sker der vel ikke noget ved at de andre også får?
    Hvad er inflamationer? De får vådfoder hver dag, ingen undtagelser smiley Men råt kød får de engang imellem, ikke hver dag.
    Josefine & Tarzan - du har helt ret i at hun ser ekstremt tynd ud på det billede, men det ser lidt værre ud end det er, når Fandi sidder lige ved siden af, han er noget af en bamse smiley
    Ja, jeg synes jo også det er helt vildt at hun har kastet op så længe, den lille stakkel smiley


  • #10   15. dec 2012 Inflamationer er en betændelse tilstand eller en slags irritation af væv og tarme... og en ganske alm pencilin kur plejer at kunne tage det..... men synes godt nok en tur til dyrlægen er på sin plads... så hun kan blive undersøgt grundigt!!

  • #11   15. dec 2012 Ja, kan godt se den ved siden af, da hvertfald ikke mangler noget smiley Men jeg synes dog hun er rimlig tynd alligevel. Også på de andre billeder, synes der er lidt af de samme tegn, som på en alt for tynd hest, nedsunket ryg, og spids numse + man kan se knoglerne.
    Jeg ville gå til dyrlægen med hende, og forklare dem hele historien, og så få hende undersøgt fra top til pote smiley


  • #12   16. dec 2012 Er det små eller store portioner, hun kaster op, og hvor mange gange om dagen gør hun det?

  • #13   16. dec 2012 Dyrlægen er vi i kontakt med smiley Og de har fået det hele forklaret grundigt. Det er en portion...hmm... på størrelse med en håndfuld foder, altså ikke noget vildt, men stadig for meget, der skulle jo helst ikke komme noget som helst smiley Hun gør det "kun" en gang om dagen.

  • #14   16. dec 2012 P.S. Altså VI herhjemme synes også hun er alt for tynd! Og så fælder hun HEEELT vildt - kan det hænge sammen med opkastningerne?

  • #16   16. dec 2012 Tænker ikke det er noget hun er smittet med, når det har stået på i over et år. Men du har helt ret, det er nok ikke den bedste legeplads, sådan et afløb smiley

  • #17   16. dec 2012 Min Gizmo har som sagt altid haft en sart mave. Mange ting blev prøvet. Min ene vet-sygeplejerske foreslog at bruge J/D som egenligt er til led osv, det har nemlig den sideeffekt at det er skånsomt mod maven og så tager de som regel lidt på. Du kunne evt prøve med det foder. Det hjalp på Gizmo i løbet af få dage, så du behøver ikke at invenstere i en stor pose.

  • #18   16. dec 2012 J/D, hvad er det? smiley

  • #20   16. dec 2012 Der er prøvet med foderskift smiley Så jeg tror desværre ikke det er det.

  • #21   16. dec 2012 J/D er et Hills specialprodukt, der kun fåes hos dyrlægen, Danmark. Det er noget man normalt giver til katte med ledproblemer.
    Det er absolut ikke det samme som en alm Hills variant.


  • #22   16. dec 2012 Hvem påstår at det er det samme som en alm Hills variant? (okay, den sætning lyder ret negativ, det er altså ikke meningen smiley Jeg kan bare ikke lige se nogen steder at det står)

  • #23   16. dec 2012 Det var fordi du skriver at du har prøvet foderskifte. Jeg gætter på at du så lige som mig har været igennem de alm fra dyrhandler, der kunne afhjælpe maveproblemer. Så som hairball control osv. Derfor ville jeg slå fast at det er noget helt andet.
    Bare rolig, jeg opfatter det ikke som negativt. smiley


  • #24   16. dec 2012 Nej nej, slet ikke, vi fik hende i onsdags, så vi har ikke kunne nå at skifte foder så mange gange smiley Hun har været igennem foderskift hos tidligere ejer, men hvilke fodermærker, det ved jeg ikke smiley

  • #26   16. dec 2012 Det er næsten altid en god ide med et besøg ved dyrlægen, når man har fået nyt dyr, selv når det er fra en god opdrætter, du får en gennemgang af katten og får den skrevet ind i systemet, så er der også tit masser af hjælp at hente, allerede ved skranken, jeg har næsten fået hele konsultationer på den måde.
    Men det kan du først trække på når de kender dig og din kat, håber du finder løsningen.


Kommentér på:
Kat kaster op

Annonce