{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.589 visninger | Oprettet:

P-piller {{forumTopicSubject}}

Hejsa

Vi vil gerne have, at vores skønne huskat skal have et kuld killinger inden hun skal sterilisers. Derfor får hun pt. p-piller. Vi vil gerne have at killingerne først er klar til at flytte hjemmefra efter sommerferien, da vi ikke ønsker, at sende en killing et sted hen, hvor den skal være alene hjemme i den første tid (mens de nye ejere er på ferie).

Mit spørgsmål er derfor, om der er en der ved, hvor længe der cirka går fra den sidste p-pille til katten kommer i løbetid?

Glæder mig til jeres svar
Mette


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  P-piller
  • #1   22. apr 2013 Jeg ved godt at det jeg skriver nu ikke er det du spørger om....

    Men har du SET hvor mange katte der gives bort.... bare så hurtig som muligt???
    Ved du at samtlige internater er overfyldte at killinger og voksne katte som er uønsket ????
    Ved du at folk afliver deres uønsket killinger/katte ved at drukne dem... eller smide dem i en papkasse på en cykelsti ???

    Hvorfor er det lige at jeres kat skal have killinger ????



  • #2   22. apr 2013 Nu er jeg af samme mening som G.H..
    Og jeg ved ikke hvor lang tid der går fra p-pille stop til løbetid, men dít agument med at vente, er jeg på sin vis ikke helt med på, jeg syntes da det ville være meget godt for de familier som ikke skal ud at rejse at de fik 1-2 uger hjemme med en ny killing, så den lærte at blive tryg ved dem inden den skulle lære at være alene hjemme en hel arbejdsdag på 8-12 timer..

    Og hvis en familie kom og sagde de skulle på ferie, så kunne du jo blot beholde den/ dem de uger længere..
    Det har jeg selv gjort med et hovsakuld som en kammerat fik og som jeg tog mismor og killinger i pleje af personlige årsager, da jeg havde en familie som skulle på ferie på det tidspunkt hvor de var klar til at komme hjemmefra, så reserverede de blot killingen og så fik den lov at blive hos mig 10 dage længere, intet problem..


  • #3   22. apr 2013 Jeg har heller ikke tjek på det med p-piller, men jeg tror kun at du skal regne med få uger.
    Hvis du ikke er reg. opdrætter af en bestemt race, så er jeg helt enig med de andre - missemor behøver ikke at have et kuld inden sterilisation - det er ammestuehistorier.

    Du skal være parat til at beholde 5-6 killinger selv, for der er så stort et udbud i forhpld til efterspørgsel så tænk dig om 2 gange inden du tager pillerne fra hende.


  • #5   22. apr 2013 For det vrimler jo ikke med herreløse katte og killinger i forvejen... Når du heller ikke kan lave noget med papirer på, så lad være. Specielt når det heller ikke er fordi du selv vil beholde dem...

  • #7   22. apr 2013 Hej alle

    Det var da en voldsom oplevelse at åbne computeren her til aften.

    Jeg er ked retorikken på denne tråd, samt de antagelser I gør. Jeg synes, at det ville have været rart, hvis I spurgte om fakta og overvejelser frem for jeres forkerte antagelser.

    G.H. - jeg kan godt se, at du faktisk spørger om, hvorfor min kat skal have killinger, desværre drukner det lidt i hele denne skideballe, jeg fik mig der.

    Mette


  • #8   22. apr 2013 Jamen Mette Jeg vil da meget gerne høre hvorfor netop din kat skal have killinger ???

  • #9   22. apr 2013 Mette **Jeg synes, at det ville have været rart, hvis I spurgte om fakta og overvejelser frem for jeres forkerte antagelser.**

    Fakta ER at der fødes alt for mange killinger. Det er ikke antagelser.

    Men så spørger jeg da: Hvad er det for fakta, du har i tankerne? Og hvilke overvejelser har du gjort dig?


  • #10   23. apr 2013 " Du skal være parat til at beholde 5-6 killinger selv, for der er så stort et udbud i forhpld til efterspørgsel så tænk dig om 2 gange inden du tager pillerne fra hende. "
    Citat mig!

    " Katten er drægtig i 65-67 dage, det er lidt over to måneder og så skal killingerne i henhold til loven, være 12 uger, altså 3 måneder, før de må fjernes fra moderen...så i hvert fald fra parringsdagen skal regnes 5 måneder og en uge, før killinger er flytteklare."
    Citat Felis.

    Det er fakta omkring opdræt af killinger.

    At vi så er flere der fraråder dette kuld, det er (for mit vedkommende) fordi at jeg er træt af annoncer hvor man ikke kan komme af med killingerne.
    Nogle dumper dem så (jeg siger ikke at du gør det) eller også bliver de bare aflivet eller smidt ud og lever en kummerlig tilværelse indtil vi andre "rydder op" og sørger for at de får en tålelig tilværelse eller et hjem.

    Derfor skriver jeg at du skal være parat til at bejolde dem selv!


  • #11   24. apr 2013 Hej alle tre.

    Jeg er helt med på, at mange af de ting I skriver er facts. Jeg har haft killinger før for efterhånden mange år siden (der alle har fået gode hjem, og ikke er endt i papkasser på cykelstien eller andre frygtelige steder).

    Jeg må indrømme, at det var noget overvældende at åbne computeren i aftes. Jeg er ny her på kattegalleri og kender ikke jargonen. Jeg stillede et spørgsmål, men tråden er endt med at handle om noget helt andet. I er helt i jeres gode ret til at have en mening om, at det er et egoistisk behov, at vi vælger at vores kat skal have killinger.

    Vi har brugt over et år på at overveje om vi ville tage p-pillerne fra hende. Der har været mange ting med i vores overvejelser.

    1. Vi har et barn, der desværre som lille er blevet skambidt af en hund. Det har gjort, at han er panisk angst over for dyr. Vi gik længe i overvejelserne om hvordan vi kunne overvinde denne frygt og give ham et naturligt forhold til dyr. Efter mange overvejelser valgte vi at få kat, da han var klar til det. I starten var han enormt utryg ved katten, men i dag er de bedste venner. Det skal bestemt ikke forståes sådan, at han fik en kat som legetøj, det er et fælles ønske og familieprojekt at have kat.

    Vi ønsker at sterilise vores kat, da det ikke er godt for hende at få p-piller, derfor vil vi gerne have killingerne nu. Vi og vores søn ønsker at hun får killinger, igen ikke fordi han skal have "nyt legetøj". Vi ønsker at han bliver tryg ved dyr og lærer at respektere dem og deres behov.

    2: Tankerne omkring killinger gik igang da vores dyrlæge spurgte om vi overvejede at hun skulle have killinger. Dyrlægen er på udkig efter en killing "med gode gener". Hun ville meget gerne have en killing fra vores kat.

    Derefter gik vi igang med at overveje.

    Vi vil gerne have en evt. to katte mere til vores lille husmandssted. I efteråret fandt jeg en herreløs killing - den har nok været omkring 12 uger (ved en motorvejen). Jeg tog den naturligvis med hjem, og det var oplagt at beholde den, desværre var vores kat slet ikke indstillet på at den skulle bo her. Hun var ikke efter den, men trak sig helt og holdent. Der var ingen tvivl om at hun var ked. Derfor tog jeg den lille ny til dyrlægen, fik den undersøgt, chippet, vaccineret, ormekur osv. Derefter fandt jeg et hjem til den (hvor den i dag er en glad fræk teenagerkat).

    Jeg snakkede med dyrlægen om vores kats reaktion, igen nævnte hun det med killingerne, hun mener at det vil være helt anderledes, hvis det er hendes egen killing/killinger.

    I løbet af vinteren har vi så overvejet endnu mere. Vi har fundet tre gode hjem hos dejlige mennesker, der gerne vil have en kat. De skal alle på ferie, ligesom vi skal. Derfor skal hun ikke være gravid, før vi er sikre på, at vi og senere de ikke er på ferie.

    Af gode grunde kan vi jo ikke vide hvor mange killinger hun får - hvis hun overhoved kan blive gravid. Men jeg kan love jer for, at vi tager det at sætte killinger i verden meget seriøst, og er helt klar over, at det er vores ansvar.

    Som I måske kan læse er beslutningen taget. Jeg kan sagtens følge jeres tankegang omkring at der allerede er alt for mange killinger der mangler hjem. Nu har I fået nogle af vores MANGE overvejelser. Jeg håber at I forstår at der er mange andre tanker i spil end "eget egoistisk behov".

    Mette


  • #12   24. apr 2013 Og tak for svaret felis - så ved jeg det (altså at der er forskelligt fra kat til kat).

  • #13   24. apr 2013 Det er rigtig fint at i har gjort nogen overvejelser....

    Men i har ikke tænkt på katte og dens natur....

    En hunkat vil naturligt jagte sit eget afkom væk.... så at i vil beholde en af hendes killinger... strider mod hendes natur. Og hun har jo sådan set vist jer, at hun vil være alene kat og ikke har behov for en ven.

    Har i fået gentestet katten.... siden dyrlægen vil have en kat med gode gener ???

    Jeg synes det er en mærkelig dyrlæge, der ligefrem opfordre til killinger.... samt at dyrlægen ikke er helt inde i kattens sande natur.

    Min dyrlæge er så super ked af, at skal aflive flere kuld raske uønsket killinger om ugen....
    Så der er ingen der går derfra, uden at have fået en lektion, om hvor vigtigt det er at få neutraliseret sin kat.






  • #14   24. apr 2013 G.H jeg har lige et spørgsmål. Vores kat har for 11 dage siden fået en killing. Det er en han, og vi vil meget gerne beholde ham. Vi er af den opfattelse at det godt kan lade sig gøre, hvis moren bliver steriliseret. Er det helt forkert? Andre må også meget gerne svare

  • #15   24. apr 2013 Trine:
    Elvis' søskene går sammen med deres mor og de tolererer hinanden fint.
    Det er bare hamrende vigtigt at alle parter er neutraliseret.

    Så det kan lade sig gøre - at hunnen jager killingerne væk, det sker omkring 10 ugers alderen og det er fordi at de skal klare sig selv og at hun ikke vil have med dem at gøre - og ikke er neutraliseret, så hun kun har hankatte i hovedet;)

    Spørg lige dyrlægen om moderen kan neutraliseres nu (mælkeproduktion) eller hvor lang tid der skal gå.

    Jeg MENER at Elvis' mor kom på p-piller kort efter fødslen.
    Som sagt, hans 2 brødre og moderen har det okay sammen.
    Ikke som da de var killinger, men de gør ikke hinanden noget.

    Mette M. Hvad race er det du opdrætter? Jeg undrer mig også hvis det er en huskat, for min dyrlæge prædiker også om neutralisering allerede når han ser killingen første gang.
    Da jeg for sjovt svarede ham ( han havde Elvis på bordet) at jeg havde tænkt mig at han skulle være avlshan smiley svarede han lige så kækt som mig: Nåeh ja, det er også rigtigt godt af få lavet nogle killinger der så kan gå ude og få FIV m.m. smiley Sådan et svar kan jeg lide, for det er så sandt som det er sagt smiley


  • #16   24. apr 2013 Tak for svar. Vores missemor har ikke været ude siden fødslen, og det er meningen jeg lige vil tage en snak med dyrlægen, om hun skal på p-piller nu her indtil, eller om det vil stoppe hendes mælkeproduktion. det har jeg nemlig også været i tvivl om.

  • #17   24. apr 2013 Marianne

    Mettes kat er en huskat... så der er ikke tale om noget opdræt ....
    Men ja jeg forstår heller ikke at en dyrlæge kan opfordre til at avle på en huskat... synes det er meget mærkeligt .....

    Trine

    Det er muligt at beholde en killing..... men det er ikke sikkert det kommer til at fungere.... og slet ikke hvis de ikke begge er neutraliseret.... både mor og killing. Så man skal være parat til at skulle af med killingen, hvis deres forhold stresser begge katte....


  • #18   24. apr 2013 Dejligt at I har gjort jer overvejelser om de evt. kommende killinger.

    Som G. H. undrer jeg mig godt nok også over den dyrlæge, for dyrlæger må da, om nogen, have mere end rig mulighed for at få sig en killing (også med udmærkede gener) uden ligefrem at opfordre sine kunder til at avle på deres katte.

    Men det var dyrlægen, og du kan selvfølgelig ikke forklare, hvad der foregår i hendes hoved.

    Hvad er det egentlig for en kat? Og den kommende far?... (det må jo også være en med gode gener).

    Tak for at du svarede på spørgsmål; og held og lykke. smiley


  • #19   24. apr 2013 Mette

    Jeg syntes det er rigtig fint at i har gjort jer de overvejelser, og siden i har et husmandssted, så har i jo også pladsen til flere katte..

    Det at hunkatten bedre skulle kunne acceptere sit egetafkom er ingen garanti, ofte vil hunkatten forsøge at jage sit afkom på porten når de bliver kønsmodne, for at udrydde konkurrece..
    Men hvis mismor bliver steriliseret når killingerne er 12 uger og killingerne også bliver neutraliseret inden de bliver kønsmodne (ca når de vejer 2kg) så er chancen for at de vil blive accepteret større, men vær blot forberedt på at der er en chance for at jeres kat ønsker at være enekat..

    Jeg undre mig som de andre over din dyrlæge, men hvis dyrlægen syntes hun er fin er der jo intet galt i det, men husk blot at hankatten er halvdelen af generne..

    Jeg vil faktisk ønske dig held og lykke med projektet, killinger er dejlige og det vil være en skøn oplevelse for hele familien, jeg har indtryg af at du lærer din søn hvordan man behandler levende væsner, så det skal nok være en fin oplevelse for ham, hvor gammel er din søn??


  • #20   24. apr 2013 Selvom det er en huskat der har fået killinger er det vel en form for "opdræt";)
    Vidste bare ikke lige hvordan jeg skulle formulere den smiley


  • #21   24. apr 2013 Tak for jeres svar. Det var rigtig rart at "tonen" blev lidt blidere. Jeg er helt med på en debat og jeg respekterer at vi ikke altid er enige.

    Som sagt er jeg helt enig i, at det ikke skal tages let på at få killinger, og at der er alt for mange katte, der mangler gode hjem, og ofte er sat i verden for menneskers morskabs skyld.

    Jeg kan af gode grunde ikke fortælle hvorfor vores dyrlæge er af den opfattelse. Mht til hvad hun mener med gode gener: vores kat er på ingen måde gentestet - og skal ikke. Jeg tror, at det hun mener med gener er kattens temperament, men også at hun tænker miljø. Med miljø mener jeg, at hun har brug for "samme slags" kat, som vi har. Altså en kat der er kæle og hus-kat samtidig med at den også har en funktion i forhold til hjemmet (fange mus).

    Vi er helt med på, at der er en risiko for, at vores kat vil være ene kat. Omvendt tager vi også alle forholdsregler i forhold til at både hun og den/de killinger vi beholder skal neutraliseres så hurtigt som muligt. Omvendt er det også nødvendigt at få en kat mere i forhold til mus. Desuden om alt går vel (at der ikke kommer en bil eller traktor) vil der komme en dag hvor lillefisen bliver en ældre dame. Det er musene nok ret ligeglade med - så er det rart, hvis der er en lidt yngre model, der vil tage over.

    Jeg ved, at vi er drøn heldige, at have en kat der holder lige meget af at jage mus i laden og sove i sønnikes seng om natten. Vi håber, at killingerne vil lære af deres skønne mor.

    Ja halvdelen af generne kommer fra faderen - og hvem han bliver (hvis der er en) ved vi ikke. Vi håber at der er en der kan parre hende, men det bliver på den naturlige måde.

    Heidi: tak for dine søde ord - det varmer. Ja jeg mener, at det er vores pligt som forældre, at vise ham hvordan man er sammen med og over for dyr på den gode måde. Vores dreng er 10 år smiley

    Mette


  • #22   25. apr 2013 ! år er også en god alder for killinger, så har han en alder hvor han har forståelse for at killinger ikke river med vilje og samtidig en alder hvor han stadig syntes det er sjovt at lege med killingerne selvom de kan være lidt hårhændede smiley

    Jeg er sikker på at din søn nok skal få en god oplevelse med et kuld killinger smiley

    Jeg har altid elsket katte og killinger, som barn vidste jeg ikke noget bedre end at lege med killingerne hos min faster, hun havde killinger hver sommer smiley
    Og senere blev et så mig selv der havde killinger, jeg fik mit første kuld som 15 årig..
    Og nej selvom jeg stadig boede hos min mor, så var det mine killinger, jeg betalte selv for alt til min kat i den alder og jeg sørgede selv for alt til min kat og killinger..
    Siden da har jeg været plejemor 2 gange, jeg elsker at have killinger, men ønsker bare ikke selv at avle, så jeg holder mig til at være plejemor smiley


  • #24   25. apr 2013 Husk at sind/temperament afhænger af faderen!
    Så jeg ville lede efter en egnet hankat!!


  • #25   25. apr 2013 ''Som sagt er jeg helt enig i, at det ikke skal tages let på at få killinger, og at der er alt for mange katte, der mangler gode hjem, og ofte er sat i verden for menneskers morskabs skyld.''

    Hvorfor ikke hjælpe nogle af de killinger, der nu allerede er blevet sat i verden og mangler et hjem? Uanset hvilke overvejelser i har gjort jer er det godt nok unødvendigt det i har gang i... Undskyld mig... Desuden afhænger temperament og sind af faderen, så derfor kan det jo i princippet være ligemeget at jeres hunkat har et dejligt sind.. Gode gener, kan kun fremvises ved en gentest. Din dyrlæge lyder ikke så professionel. Håber virkelig for jeres kat og killinger der vil komme at i skifter mening..


  • #26   25. apr 2013 Og traktorfører skal se sig for smiley

    Husk at en huskat af ukendt herkomst meget nemt kan være bærer af FIV - og så er det sidste værre end det første.

    Jeg forstår simpelthen ikke dyrlægens udtalelser, vedkommende kan jo bare beholde én af de killinger der kommer ind til aflivning.

    Men det er rigtigt godt at føre at de kommende katte skal neutraliseres smiley


  • #27   25. apr 2013 ** Jeg ved, at vi er drøn heldige, at have en kat der holder lige meget af at jage mus i laden og sove i sønnikes seng om natten. Vi håber, at killingerne vil lære af deres skønne mor.**

    Ja sådan 5 genbrugs katte har jeg.... og sådan er 90% af alle katte, der får lov til at rende ude.... det er jo en KAT som Felis også så rigtigt påpeger smiley



  • #28   25. apr 2013 Julie **Håber virkelig for jeres kat og killinger der vil komme at i skifter mening..**

    Hvorfor håber du det for Mettes kat og kommende killinger?


  • #29   25. apr 2013 Julie:

    Ja der er mange overskuds killinger, og ja de mangler gode hjem..
    Men derfra og så til at sige at man ikke bør avle killinger på sin egen kat, når man oveni købet er parat til selv at beholde nogle af dem, det syntes jeg ikke er rimeligt.. Så længe folk opfører sig ansvarligt, så mener jeg ikke at nogen kan bestemme hvad man bør og ikke bør..

    Ved gud ja jeg er enig i at man skal tænke sig om hvorfor man gerne vil have killinger på sin kat, den er jeg da helt med på, men helt at lade være mener jeg ikke at man skal, fordi der sidder nogen og vil bestemme det..

    Der sidder også en masse børn i den 3. verden som ingen forældre har, men folk her i vesten får stadig deres egne børn i stedet for at adoptere dem uden forældre..


Kommentér på:
P-piller

Annonce