{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.270 visninger | Oprettet:

Casper L
Casper L
Tilmeldt:
27. apr 2013
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2

Min kat har det dårligt {{forumTopicSubject}}

Jeg har en kat på ca 7 år, som for små 9 mdr siden var hos dyrlægen grundet min mistanke om at katten havde fået blærebetændelse. Katten satte sig nemlig hyppigt for at tisse, men der kom ikke noget. Selv på katte toilettet gik den, hvilken den normalt ALDRIG bruger, her kom den heller ikke af med noget. Dengang blev den sat i behandling for urinvejsinfektion og fik noget for smerter, men dyrlægen kunne ikke mærke at den havde fyldt blære, hvilket han sagde var normalt et typisk tegn. Nu er den gal igen med katten, men dyrlægen mente slet ikke at katten fejlede noget, han fandt ingen fyldt blære og følte på kattens hale ( måske var den brækket ) halen hænger , det gjorde den ikke sidste gang den var syg. Dengang virkede katten ikke så berørt af det, det eneste symptom var hyppige forsøg på at tisse. Denne gang fik vi igen medicin og smertestillende og katten fik en sprøjte, men katten virker meget smertepåvirket. Da vi kom hjem fra dyrlægen igår kl 17.00, startede katten med at fare over og spise lidt mad, kort efter kastede den maden op, og derefter gik katten for anden gang på katte bakken, men der kom kun lidt, samtidig ville katten ud 4 gange i haven ( formentlig forsøg på at tisse ). Da vi vågnede til morgen, jamrede katten sig, vi gav den sin pencilin (2 gange daglig) og pille for smerter ( 1 gang daglig) og så blev der ro på katten. Nu ville den gerne røres ( istedet for at ligge helt stille ) også på maven . Men så her til sent aften kl 22.00, ville katten ud, og da den går ud jamrer den sig kort, derefter vil katten ikke ind, ligger sig op af huset . kort efter kan vi ikke finde den ( vi gætter at den er i haven og prøver at tisse ) Katten kommer tilbage, ligger sig samme sted og vil stadig ikke ind. Nu tager vi selv fat i katten og får den ind, men katten jamrer sig når vi rører den ??????? .Det skal siges at katten er kasteret da den blev kønsmoden og har hele livet fået prescription diet (anbefalet af dyrlægen ) og da han sidst var syg, anbefalede dyrlægen, en pose tørfoder der skulle kunne opløse evt sten/grus i blæren og da den var tom, skulle vi gå tilbage til det normale foder som katten normalt fik . Hjælp, hvad fejler min kat mon, og skal vi vente og se det an??
Det skal siges at denne gang efter at vi kom hjem fra dyrlægen nu har den været på kattebakken, og tisset 2 gange, hvor af den ene var en stor tår.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Min kat har det dårligt
  • #1   27. apr 2013 Det lyder ikke godt. Hvor i landet bor du ?


  • #2   27. apr 2013 Jeg syntes da at i skal tage den til dyrelægen, der er jo klart noget der ikke er som det skal. Hvis han fortsat insisterer på at den ikke fejler noget så prøv en anden læge. Ikke alle læger er lige kompetente.

    Det kan også være at katten ikke kan komme af med sin afføring? Jeg læste om forstoppelse hos katte, det er typisk meget svært at se for en læge og bliver det ikke behandlet ksn der gå koldbrand i kattens mave da tarmene simpelthen dør til sidst, hvis man ikke gør noget for at hjælpe den.

    Prøv at hør en læge om den kan være forstoppet og få under alle omstændigheder undersøgt nærmere.


  • #3   27. apr 2013 Uha, det lyder slemt :-(.Katte har <b>meget</b> ondt, når de jamrer og giver udtryk for smerter. Når katten er i så tydelig pine, er det akut. (èn stor tissetår siden i går (torsdag?) kl 17, er også for lidt).

    Håber det er en god dyrlæge der har vagten.

    Jeg krydser fingre! og håber på en god opdatering.


  • #4   27. apr 2013 Hvis du bor på sjælland, ville jeg helt sikkert kontakte universitetshospitalet for familiedyr - Frederiksberg C . Mener de har døgnvagt på tlf. 35332930

  • #5   27. apr 2013 Og bor du på sydsjælland, kan jeg anbefale dig Faxe Dyrehospital.
    De har også døgnvagt på 56715009.


  • #6   27. apr 2013 Find en anden dyrlæge der tager jer alvorlig og får ham grundig undersøgt evt blodprøve med nyetal.
    Og så prøv at foder katten med masser af vådfoder med ekstra vand i for at skylde blæren godt igennem


  • #7   27. apr 2013 Fandt de nogensinde ud af om halen var brækket ? Jeg er ikke dyrlæge, så jeg ved ikke hvad din kat fejler men har den brækket halen, så skal det vel undersøges. Min han kat kom engang til skade med halen og det påvirkede hele bevægelses systemet så den havde smerter og bevægede sig nødigt og den havde mange smerter.

  • Casper L
    Casper L Tilmeldt:
    apr 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2
    #8   27. apr 2013 Dyrlægen sagde at halen ikke var brækket.

  • #9   27. apr 2013 Når der så tydeligt er noget i vejen med din kat, vil jeg lige som andre anbefale at du finder en anden dyrlæge.

  • #10   27. apr 2013 Jeg ville tage katten med til en anden dyrlæge... for der er helt sikkert noget alvorligt galt, når han jamre på den måde!



  • #11   27. apr 2013 Jeg tænker lidt på mit eget forløb med krystaller i urinen..

    Du skriver at katten for 9 mdr siden var i behandling for mistanke om blærebetændelse???? Blev der ikke taget en urinprøve så det blev fastslået??

    Og blev der ikke efterfølgende taget flere urinprøver der fortalte når katten var rask igen???

    Da min hunkat havde krystaller i urinen, da afleverede jeg en urinprøve 1 gang om måneden, hun fik RC urinary der hjælper mod urinvejssten, og hun blev først erklæret rask for krystaller og infektion (for det havde hun også) efter 6 mdr..

    Så hvis du ikke har haft afleveret flere urinprøver, så er jeg da frygteligt bange for at din kat faktisk har været syg i 9 mdr. fordi den aldrig er blevet færdigbehandlet..

    Men som andre også nævner så kan det også være forstoppelse, det kan kun konstateres endegyldigt ved røngten, det blev min nemlig også da jeg selv troede det var det der var galt med min, for hun småtissede nemlig ikke som din, men det er forskelligt fra kat til kat, hvilke symptomer de udviser..

    Jeg ville tage fat i dyrlægen igen eller finde en anden, og her vil jeg nok anbefale at finde et godt dyrehospital, for de er ofte dygtiger og bedre udstyret til at klare sådanne ting.. Og endeligt en dyrlæge med ekspertise i smådyr (kat/hund) og ikke en landmandsdyrlæge..


  • #12   27. apr 2013 Jeg ville finde en anden dyrlæge og hurtigst muligt. Katten har det jo tydeligvis meget dårligt.

  • Casper L
    Casper L Tilmeldt:
    apr 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2
    #13   27. apr 2013 Tusind tak for alle jer søde mennesker der har svaret mig tilbage. Ang. urin og blærebetændelse, nej dyrlægen tog aldrig prøver fra katten og mente heller ikke dengang at det var blærebetændelse da han ikke kunne mærke at der var noget på blæren, ej heller en fyldt blære. Til morgen virkede katten skidt, og her til aftenen hvor katten havde været ude, kom den pludselig med en mus og åd den foran øjnene på mig. Den kom ind og spiste en stor portion dåse-kattemad. Jeg fik givet den sin pencelin pille I foderet. Katten virker mere frisk som om at pencelinen endelig er ved at virke. Jeg er selv sikker på at det muligvis er urinvejsinfektion. Jeg skal have fat i dyrlægen mandag, mhp. ang. nyt foder som evt. kan opløse evt. sten/grus som der måske kunne være i hans blære. Til sidst, endnu engang tak til alle. Jeg er bare så SUPER GLAD for at det går fremad. Tak. smiley

  • #14   27. apr 2013 Casper

    Det lyder til at din kat døjer en del med sin blære/urinveje...

    Hvilket foder bruger du nu.... og giver du ham dåsemad hverdag evt med ekstra vand i ???




  • #15   27. apr 2013 Casper det er altså ikke godt nok at du køe til dyrlæge og får et foder til urinvejssten, katten skal undersøges og have taget en urinprøve, det er et must, alt andet er bare ikke godt nok..

    Og vil lige sige at min kats blære var heller ikke fyldt, for hun gik stadig på kassen og tissede store tissetåre, lige til det sidste, der var selvfølgelig urin i blæren men ikke mega meget, kun ganske almindeligt..


  • #16   28. apr 2013 Dejligt at det går bedre i dag. Men som andre nævner, er du nødt til at få undersøgt kattens urin.

    Det er vigtigt at behandlingen rettes ind efter hvilken type urinvejslidelse katten har.
    Prøv fx at google "struvit oxalat katte".

    Når rette diagnose er stillet, og der er behandlet derefter, kan du fremover give forebyggende foder mod den type urinvejslidelse din kat har. Og øge mængden af vådfoder i form af dåsekattemad, kogt og/eller råt kød, og dermed øge kattens væskeindtag.


Kommentér på:
Min kat har det dårligt

Annonce