{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.280 visninger | Oprettet:

overdosering- ormekur til killinger !! {{forumTopicSubject}}

Så en annonce med en der have givet sine killinger 4 ormekure før de sælges fortæller personen det er uhensigtsmæssigt og dette bliver taget til efterretning med et stort tak:)
MEN nu ser jeg endnu en annonce hvor der denne gang er giver 3xormekur og man kan ikke ligge kommentarer så nu vil jeg lave et emne herinde om det.

Hvis ikke ens katte HAR orm så er der ingen grund til at give ormekur. En ormekur er ret hård for kroppen så at give 3+ er ikke en god plan, desuden risikere man at gøre orm ressistente på denne måde. HVIS der er orm giver man selvfølgelig en kur for at fjerne dem. At man giver en enkelt kur inden killingerne flytter er også ok så man ikke risikere at sende noget æv videre til ny køber.

I DK er ormekur nu kommet på recept netop for at undgå man giver det for ofte og dermed gør ormene ressistente.

Så bøn herfra: Vær sød kun at give en ormekur hvis killinger/moderen HAR orm eller lige før de flytter for at undgå man får ekstra ting med i prisen, lad vær at give 3+ kure er hverken sundt for killingerne eller smart da ormene så kan blive ressistente.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  overdosering- ormekur til killinger !!
  • #1   5. maj 2013 Jeg har fået at vide at killinger er født med nogle orm i maven, og man derfor bør give min. 1 gange ormekur

  • #2   5. maj 2013 det er kun hvis moderen har orm dette er tilfældet:)

  • #3   5. maj 2013 Det er ikke hvad jeg har fået at vide, desuden kan man få ormekur til killinger uden recept, det fik jeg til mine fra dyrlægen

  • #4   5. maj 2013 de fleste udekatte har nok orm eller får det på et tidspunkt dette betvivler jeg ikke. men hvis mor ikke har orm kan killingerne ikke få det hvor skulle de få det fra, skulle killingen under sin dannelse inde i moderen også danne en fremmed snylter?

  • #5   5. maj 2013 Tzari jeg tror du hentyder til min annonce. Min dyrlæge (slagelse gintberg) og klinik sunde dyr. Anbefaler mig at give når de er 4 uger 8 uger og dagen inden de flytter. Og jeg har altid gjort dette i mange år.

  • #6   5. maj 2013 jep var din men emnet er startet som alm information nu i er flere der gør det smiley
    http://www.moruddyreklinik.dk/index.php/vaerd-at-vide/23-articles/53-orm-hos-hund-og-kat
    "Hvalpe og killinger smittes ofte af deres mor under drægtigheden og efter fødslen. Men smitte kan også komme direkte fra omgivelserne eller via såkaldte vektorer = smittebærere, f.eks. lopper."
    han anbefaler nok dette udfra en betragtning om mange katte er fritløbende og dermed under et massivt smittepres.


  • #7   5. maj 2013 Jeg har også fået det at vide ved indekatte smiley

  • #8   5. maj 2013 Og indekatte kan altså også få lopper

  • #9   5. maj 2013 Killinger er født med orm i maven og ja indekatte kan sagtens få orm og lopper.

  • #10   5. maj 2013 Men jeg har nu den bedste mavefornemmelse ved at lytte til en uddannet dyrlæge. Og han ville vel ikke skrive 3× recept hvis det var skadeligt for min killinger.

  • #11   5. maj 2013 jeg giver også mine killinger 3x ormekur med anbefaling fra min dyrlæge ved 4-8 og 12 uger... ved 4-8 uger får de flydende panakur og 12 uger melbemax

  • #12   5. maj 2013 Killinger fødes altså ikke med orm - det gør de kun hvis morkatten har fodret dem med dem.

    Ormekuren i sig selv er ikke så farlig -. det der er farligt er de toksiner der afgives når ormkuren bekæmper orm

    Jeg ormebehandler ikke - har haft orm én gang på 20 år -. hele banden fik ormekur


  • #13   5. maj 2013 har kun givet det en gang til en kat der havde fået orm hun havde det elendigt efter den kur så troede det var selve kuren tak for den rettelse:)

  • #15   5. maj 2013 Det kan jo være vi eller ens børn går rundt med orm uden man ved det.

  • #16   5. maj 2013 Kan det ikke smitte fra mennesket og til katte?

  • #17   5. maj 2013 http://www.netdyredoktor.dk/kat/faq/orm.aspx

    "Min udekat har jævnligt orm i afføringen. Hvordan takler jeg det?

    Ormemidler blev pr. 1/8 1999 receptpligtig medicin. Du skal derfor henvende dig til din dyrlæge med ormeproblemet. Udekatte smittes ofte gentagne gange med involdsorm, især hvis de er gode til at fange mus og andre smågnavere. Problemet kan takles ved, at din dyrlæge undersøger din kat og udtager en afføringsprøve i forbindelse med det årlige sundhedseftersyn. Er der tegn på ormeinfektion kan dyrlægen ordinere den rette medicin. Ofte vil det være nødvendigt at behandle udekatte 1 gang i kvartalet."


  • #18   5. maj 2013 Hvorfor får katte bændelorm?
    Bændelorm har generelt 2 værter: En mellemvært og en slutvært. I mellemværten lever ormen ofte i cyster i vævene og kan give anledning til sygdom. Mellemværter kan være lopper, mus og andre gnavere, produktionsdyr som f.eks. køer, fisk og insekter. Katten smittes ved at spise mellem-
    værter, der indeholder ormecyster, og bliver derved bændelormens slutvært. Når katten slikker sig og plejer sin pels, kan den komme til at indtage lopper og blive smittet på den måde.

    ---------------
    Hvorfor får katte spolorm?
    Smitte med spolorm sker oftest ved, at katten optager larver fra byttedyr i naturen, eller killingen optager larver fra modermælken. Sjældnere kan katten blive smittet ved at optage æg fra jorden. Æg fra spolorm er nemlig meget modstandsdygtige
    og overlever både ude og inde - upåvirkede af kulde og varme. De voksne spolorm udskiller et meget stort antal æg, og æggene kan også smitte såkaldte mellemværter, som f.eks. mus.

    I nogle tilfælde kan spolormelarven vandre ud i kattes væv, hvor den ligger i dvale. Larven kan senere vandre til mælkekirtlerne og smitte killingerne, når de dier. Andre larver kan vandre over i kattens lunger og havne i kattens tarm, når katten hoster og synker.

    begge citater fra http://www.netdyredoktor.dk


Kommentér på:
overdosering- ormekur til killinger !!

Annonce