{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.217 visninger | Oprettet:

Julie
Julie
Tilmeldt:
22. feb 2013
Følger: 1 Katte: 1 Emner: 4 Svar: 12

Gammel kat! {{forumTopicSubject}}

Hej alle!

Min kæreste og jeg har Fie på 10 år. Hun har været hos os i ca. 3 måneder nu. Vi har haft problemer med skrigen om natten og at hun ikke ville forlade badeværelset, men det er ved at gå i sig selv igen - især det sidste.
Fie er indekat og har været det hele hendes liv, men en dag, da vi ikke var hurtige nok, så spurtede hun ud af døren og op ad trapperne i opgangen (vi bor i lejlighed...). Vi fangede hende med det samme, men hvad betød det?! Jeg blev helt ked af det, for jeg synes da ellers, vi passer godt på hende! de tidligere ejere fortalte, at hun havde muligheden for at komme ud, men at hun slet ikke var interesseret i det.
Jeg er herefter blevet lidt i tvivl om, om hun virkelig har det godt eller om hun bare er en sær gammel dame smiley Hun er ikke en speciel kælen kat. Hun kan godt komme op til én i sofaen og sengen, men ellers er det os, der skal gå til hende. Hun sover selvfølgelig meget, men alligevel har jeg tænkt på at købe noget aktiveringslegetøj til hende til de timer midt på dagen, hvor hun er alene hjemme. Hun har lidt legetøj i forvejen. Kugler, bolde (også dem med mad i), mus, catnip... intet rører hun. Vi har en mus i snor på en pind som hun nogle gange om aftnen gerne vil lege lidt med, men den dur jo ikke, når vi ikke er hjemme. Hun er meget glad for mad, så jeg havde tænkt på det intelligens-bræt man kan få fra Cat it, hvor hun kan se godbidderne, men skal gøre noget, for at få dem. Legeskinnen med bolden i, synes jeg også lyder sjov, men ved ikke om hun gider det, når hun ikke vil det andet?
Hun holder sig altså lidt for sig selv og det er som om, at hun ikke er helt trygge ved os endnu...

Det ville være dejligt med lidt hjælp smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Gammel kat!
  • #1   20. maj 2013 Tillykke med din "nye" kat smiley

    Katte er vane dyr.... så når de flytter hjem... kan det tage meget lang tid at falde til... især sådan en gammel dame... tålmodighed er kodeordet smiley

    Hylen om natten ?? Er hun neutraliseret ??

    At hun smutter ud betyder jo at hun gerne vil ud... og når de tidligere ejere fortæller at hun har haft mulighed for at komme ud, men ikke ville... tjaaaa mon ikke de har stukket jer er plade...

    Hun er en gammel dame... så det der med leg er måske ikke så interessant... men lege skinner er som regel et hit..... det er bare at finde hendes interesser smiley
    Og det tager også tid smiley



  • #2   20. maj 2013 Helt enig med G:H vil ikke gentage smiley

  • Eli A
    Eli A Tilmeldt:
    okt 2007

    Katte: 2 Emner: 6 Svar: 47
    #3   21. maj 2013 hvor har i fået Fie fra? Jeg ville måske nok tage hende til dyrelæge, hvis I ikke allerede har været. Mht. til kæl, så er nogle katte bare ikke kælne, og bliver det måske aldrig, desværre. Prøv i første omgang at lade hende komme til jer, og lade hende gå når hun vil. Ros hende, når hun gør begge dele. hav evt altid godbider på jer. På den måde lærer hun måske at kontakt er rart.
    Jeg kan anbefale foderbolde, hvis hun er madmotiveret.

    PS, jeg så lige at Fie er xotte (exotic) De. er altså meget stille af natur, og kan være ret reserverede. Det var min gamle pige i hvert tilfælde, hun var også meget længe om at falde til, men jeg tror vist nok hun gjorde det til sidst. Hun skal forøvrigt ikke være udekat, det egner den race sig ikke til, hun er nok bare lidt forvirret endnu.


  • #4   25. maj 2013 Tak for svarene smiley

    Vi har også et problem med, at hun tisser udenfor kattebakken - ihvertfald 1-2 gange om dagen. Det kan være sket, mens hun har været alene, men også når vi er hjemme både min kæreste og jeg. Det er altid samme sted (på et linoliumsgulv i entreen, lige foran døren) og vi har gjort rent og vasket efter med rodalon, men det er stadig et problem. Vi har endda haft flyttet kattebakken hen til det sted, hvor hun tisser, men det har ikke hjulpet. Én dag havde hun tisset lige op ad/ved siden af kattebakken. Jeg har noget strøgelse jeg har lagt i kattebakken som med farve kan vise om katten har problemer med urinen, men jeg synes ikke, der var noget at se...
    Hun er steriliseret.


  • #5   25. maj 2013 En kat bliver ikke urenlig uden grund...

    Jeg tror hun er stresset... men jeg vil alligevel få tjekket for urinvejs infektion og mens du er ved dyrlægen... så køb en Feliway til stikkontakten... den hjælper med at berolige katten smiley

    Rodalon fjerner kun lugten fra vores næser ...ikke kattens... så prøv noget der hedder Urine off.... som fjerner luget fra deres næser også smiley



  • #6   25. maj 2013 Eller R10 det er også godt til at fjerne lugten for katten næser smiley

    Ville også for en sikkerhedsskyld få tjekket for urinvejsinfektion


  • #8   25. maj 2013 Ja, hun var også enekat, der hvor vi hentede hende. Men der havde hun boet i halvandet år og inden da på internat, fordi hendes tidligere ejer, en ældre dame, døre. Jeg ved ikke om hun dér har haft gået med andre katte..
    Hvor kan jeg købe R10 eller Urine Off? Og G.H - hvorfor tror du, hun er stresset?


  • #9   25. maj 2013 R10 kan købes hos Matas og på nettet, Urine off kan købes på nettet og nogle dyrlæger har det også..

    Jeg vil også tro hun er lidt stresset, bla pga du skriver hun ikke vil forlade badeværelset, og du skriver jo selv at hun ikke virker helt tryg ved jeg, det er også et stress tegn hos katte.. Ligesom urenlighed kan være et stress tegn..


  • #10   24. jun 2013 Vi har nu købt en ny kattebakke (uden låg) og sat dér, hvor hun tisser på gulvet og hun er så begyndt at tisse og lave stort i den og bruger slet ikke den gamle mere - jeg tør dog ikke fjerne den gamle smiley Hun tisser dog både ved siden af bakken både med vilje, men også fordi, hun kun vil tisse og lave stort i hver hjørne, så noget ryger over kanten. Derfor har jeg haft lagt aviser rundt om og nedenunder bakken, men det gør bare, at hun vælger at tisse på avisen istedet for i kattebakken.
    I morges havde hun også lavet stort på stolen! Vi var hos dyrlægen for en lille måned siden og fik tjekket hende og der var ingen urinvejs problemer og han syntes desuden, at hun så meget fin ud af en ældre kat at være. Vi fik dog sådan en duftsencsor med hjem til stikkontakten og vi kan mærke, at hun er blevet mere rolig og kælen, men det har altså ikke hjulpet på renligheden og mangel på samme smiley

    Håber I/nogen kan komme med nye forslag??


  • #11   24. jun 2013 smiley
    Jeg ved ikke rigtig om jeg kan komme ´med nogle forslag..
    Men hensyn til at hun tisser uden for bakken fordi hun ikke får numsen med sig da det skal være i hjørnerne hun vil besørge, sådan en kat har jeg også smiley
    Man kan købe nogle kattebakker med høje kanter, jeg selv har dog løst det ved at købe en vaskebalje, minusset ved den jeg har købt er så at den er lidt for rund i bunden så den tipper nemt, det har jeg så løst ved at sætte den i spænd mellem væggen i et hjørne og så den anden kattebakke, men sørg for at hvis du vil prøve med en vaskebalje at købe en der er meget firkantet i bunden så den ikke tipper nemt smiley

    Men det løse jo ikke problemet med at hun også tisser og laver bevidst uden for bakken smiley jeg har ikke umiddelbart et løsningsforslag til dette, andet end det skal være fordi hun mener at kattebakken er for lille, det kan du måske løse ved at købe sådan en bedroller og tage hjulene af og bruge den til kattebakke, det ved jeg der er en anden bruger der har gjort herinde, men om det løser noget tør jeg jo ikke at sige..


  • #12   24. jun 2013 Øv, hvor træls. Jeg kan ikke lade være med at tænke på, om hun har været urenlig hos tidligere ejere. Lort på stol har jeg vist aldrig hørt om før - tænker lidt om det kan være noget demens.... smiley


    Håber virkelig at problemet kan løses. Hvis hun er glad for at tisse på aviser (det har jeg da før hørt om), kunne du måske prøve med aviser i den ene bakke.

    Hvis du søger på "urenlig" i forum, kan du se mange tråde om emnet - måske der er ideer, du kan bruge.

    Jeg har samlet lidt om urenlighed her:


    http://www.faxedyrehospital.dk/Default.aspx?ID=349
    http://www.virumdyreklinik.dk/tips/urenlige_katte.html
    http://www.helledyrlaegerne.dk/kaeledyr/sundhed/adfaerd/urenlighed-kat.html
    http://www.netdyredoktor.dk/kat/sygdomsleksikon/u/urenlighed-hos-katte.aspx
    (link fjernet)
    (link fjernet)
    http://www.spoergdyrlaegen.dk/katteemner/sygdomme/blaerebetaendelse-flutd-kat
    http://ex-epsilon.slu.se:8080/archive/00000911/01/ExamensarbeteFIC.pdf
    http://www.aalborgdyrehospital.dk/Page-69.aspx?Action=1&NewsId=40&PID=274


  • #13   24. jun 2013 Hvis hun foretrækker ikke, at gå op i bakken, kan det så ikke være hvis hun har led problemer? Jeg har før hørt/læst at gamle katte ikke altid er glarmager for høje kanter.
    Jeg har ikke nogle forslag du ikke allerede har fået smiley


  • #14   24. jun 2013 Jeg tror ikke, hun har noget med leddene, for der er jo gange, hvor hun gerne går i kattebakken og dyrlægen har jo også set hende ikke smiley

    Skal høre om der er nogen, der har erfaring med det middel, der hedder colostrum? (immuncare colostrum) Det har jeg lige fået anbefalet andet sted fra.

    Og Tinka - tusind tak for alle links'ene - jeg synes dog ikke, der står noget nyt smiley


  • #15   24. jun 2013 Jeg kom til at tænke på jer, da jeg var nede i Fakta, da jeg så nogle kæmpestore lave bakker (skobakker tror jeg). Måske sådan en under selve grusbakken kunne være en hjælp, hvis det kun er lige uden for bakken, hun tisser og rammer ved siden af.

    Hvis pøllen på stolen var en tør knold, kan det være en smutter - håber i hvert fald det bare var et engangsuheld.


Kommentér på:
Gammel kat!

Annonce