Kat tisser i seng / dyne Kat tisser i seng / dyne
Kunne godt bruge noget hjælp til et lille problem med min killing.
Hun tisser i sengen (dynen) men KUN når mig og min kæreste sover i sengen.
Hun er omkring 6 måneder gammel nu. Jeg har haft hende til dyrlæge og hun havde blærebetændelse. Efter hun fik medicin for det så gjorde hun det ikke ret meget... Tror der ca er gået 2 måneder nu siden vi var ved dyrlægen mht. blærebetændelse. Men nu er hun begyndt at gøre det ofte igen...
Hver nat vågner jeg op ved at høre lyden af skrabene poter på dynen.. For det meste mår jeg at stoppe hende og sætte hende ud på Bakken. Her går hun så fint op og tisser... Det er som om hun godt ved hun ikke må. Hun gør det kun når vi ligger i sengen. Ellers bruger hun Bakken fint
Jeg har prøvet med forskelligt grus, det synes ikke at ændre noget. Rengør Bakken tit i øjeblikket. Og hun er ellers meget renlig udover dette problem
Hun ER steriliseret og jeg har ikke mulighed for at lukke døren til soveværelset da det er en 1 værelses.
Tænker om det er fordi hun måske gerne vil udenfor ?
Har haft hende ude er par gange under opsyn de dage med godt vejr.
Eller om hun bare vil dominere mig ??
Eller om det kan være en dårlig vane fra sidst hun havde blærebetændelse?
Kh. Maria og Mali
feb 2013
Følger: 2 Følgere: 1 Katte: 2 Emner: 7 Svar: 73
Om dagen er der ingen problemer. Det er kun når vi ligger i sengen
okt 2012
Følger: 12 Følgere: 11 Katte: 2 Emner: 7 Svar: 62
Det eneste jeg kunne gøre, for at få hende til at stoppe, var at tage ud i Ikea og købe nogle nye dyner, så dynerne ikke "lugtede" af tis (vi mennesker kan ikke lugte sådan noget, efter de er blevet vasket - men det kan katte)
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 109 Katte: 3 Emner: 132 Svar: 11.508
For det tyder nok lidt på at det stadig lugter af toilet, altså for katten
Så hvad har du rengjort med??
Du skal må ikke rengøre med noget hvor der er salmiak i og ikke med klorin eller Ajax, da dette tiltrækker katten til at tisse der..
Du skal købe noget der hedder R10 (fås i Matas eller på nettet) eller også skal du købe noget der hedder Urine off (fås hos dyrlægen eller på nettet) det er det eneste der fjerner tislugten for katten, kattens næse lugter 10 gange bedre end din, så selv om du ikke lugter det så kan katte meget vel lugte det, og hvis det lugter af katte toilet, så tror hun det er ok..
okt 2012
Følger: 12 Følgere: 11 Katte: 2 Emner: 7 Svar: 62
jan 2012
Hvis du kun har en, så prøv at anskaf dig en mere, og er den du har en lukket bakke, så skaf en der er åben, katte kan godt pludselig få den ide at det som altid har været fint, ikke længere er fint
Mange katte, især når de når en vis alder, så vil de godt have en bakke til stort og en til småt..
mar 2012
Følger: 2 Følgere: 1 Katte: 1 Emner: 6 Svar: 59
selvom vi gjorde måtten ren, blev hun ved, lige indtil vi smed måtten ud og købte en ny. hun gjorde det så kun når hun har tynd mave.
feb 2013
Jeg har lige været ved dyrlægen og hente det der grus til at opsamle en urin prøve. Tænker jeg hellere må tjekke om hun har blærebetændelse igen... Ved ikke om katte ligesom mennesker kan have nemt ved at få det igen hvis man først har haft det en gang???
Mht. Min kæreste så er han ikke så meget hjemme da han arbejder meget. Men min veninde har før nævnt for mig at hendes 2 huskatte kun tissede i sengen når hendes kæreste var på weekend besøg. Det var for at afmærke territorie overfor ham... De stoppede med det da han flyttede helt ind og da de også begyndte at måtte komme udendørs... Hendes var dog meget værre på et tidspunkt da de også fik ødelagt en hel sofa
Jeg vil sige at Mali er meget knyttet til mig og hun gider ikke snakke med alle. Kun når hun selv vil
Jeg har 2 katte bakker som jeg skifter imellem når jeg rengør dem. Har nemlig lige købt en hel ny. Bare almindelige katte bakker uden låg
Men har kun 1 i brug af gangen.
Nogen siger at det måske ville hjælpe at flytte Bakken fra toilettet til for fod enden af min seng ???
Da jeg talte med min dyrlæge om det sagde han at han mener det er et adfærds problem. Men nu vil jeg lige have tjekket hendes urin igen... Synes det er underligt hun pludselig begynder igen... Når hun næsten var stoppet helt
jan 2012
Når nu du har 2 kattebakker, så syntes jeg da det er et forsøg værd at prøve a sætte den ene ind ved siden af sengen og se om det afhjælper problemet..
Men jeg syntes også det er en rigtig god ide at få tjekket for urinvejssygdomme en ekstra gang, for det kan jo være at det er vendt tilbage, så for at eliminere den del så aflever en urinprøve til dyrlægen, husk den skal være så frisk så mulig...
jan 2009
Følger: 1 Katte: 2 Emner: 14 Svar: 111
feb 2013
Min kæreste bor sammen med mig, men han arbejder hver dag fra 10 - 21... Så det er ikke muligt for ham at være mere hjemme desværre
feb 2013
Min dyrlæge sagde derfor igen. Adfærds problem.... Plus hun er på noget medicin lige pt der godt kan give hende mere lyst til at drikke vand. Hvilket måske gør at hun skal tisse mere end normalt.
Har nu prøvet at stille en katte bakke for enden af sengen også. Og den gamle står stadig på badeværelset...
jan 2012
Men vil sige blot fordi hun drikker mere og dermed tisser mere, det burde ikke gøre hende urenlig..
Korrekt det er et adfærdsproblem, men problemer er oftest til for at blive løst
Håber en ekstra bakke hjælper, lad os høre om det virker
jan 2012
jan 2009
Følger: 1 Katte: 2 Emner: 14 Svar: 111
Det tager også lugten.
Jeg brugte før hen det samme grus som dig, men da det ikke fungere til min killing og kun til den gamle kat, så skiftede jeg over. Det fungere super godt.
jan 2012
feb 2013
Mali er på medicin fordi hun lige har fået konstateret inflammatorisk tarmsygdom IBD... Hun har haft diarre i en lang periode nu. Vi har lige fået taget røntgen af hende i denne uge.
Dyrlægen mener jo også det er et adfærds problem og medicinen burde ikke have den voldsomme effekt på problemet med at tisse i sengen
Venter spændt og ser hvad hun gør i nat med den nye bakke for senge enden
jan 2012
Men adfærdsproblemet kan jo godt være en afstikker af tarmsygdommen, men håber at det med kattebakken måske vil hjælpe..
maj 2013
Følger: 4 Følgere: 3 Katte: 7 Emner: 18 Svar: 305
Det er lidt sjovt, det du skriver for Chilli gør nøjagtig det samme, det må være en familie svaghed hehe! Vi har også sat ekstra kattebakke op til vores katte, det hjalp på at hun ikke tisser inde i sengen mere (og også fordi vi snuppede hende i det og viste hende kassen). Men vi har nu snuppet hende efterfølgende i et tæppe i vores stue hvor hun har gjort det. (Det er nu stoppet)
Vi er nu kommet til den konklusion, at det kun er de steder hvor "Jeg Jannik" ligger og vi har læst os til meget med bengaler (De er jo nogle banditter), at bengaler trænger til MEGET opmærksomhed og leg og hvis de keder sig, så finder de på noget nyt som kan få ens opmærksomhed og så handler det nok også om, at mærke sit territorie af og vise hvem hun "ejer" (som de også gør).
Det du skriver ang. tarmproblemer, har hun stadig det? Chilli havde det også, til, at starte med, men så Begyndte vi at BARF fodre (Tør og våd) alle vores katte. det fik hendes mave iorden. vi køber udelukkende kornfrit foder til dem, da de ikke kan omdanne det i deres system.
Vi har lige bestilt dette produkt i Tyskland som vi glæder os meget til, at prøve, det indeholder alle de gode ting, som katte skal have (ikke mindst Bengaler) bla. er der etutroligt højt indhold af Taurin (3060 mg/kg) i tørfodret og (2500 mg/kg) i vådfodret. Se de to links nedenunder. De har meget forskelligt derinde og så er det til en overkommelig pris.
Tørfoder: http://www.cats-country.de/de/fuer-Katzen/Katzentrockenfutter?x1e056=qcl2t5bqg1msop50l8nsdj9lk6
Vådfoder: http://www.cats-country.de/de/fuer-Katzen/Katzendosenfutter?x1e056=qcl2t5bqg1msop50l8nsdj9lk6
maj 2013
http://phenomi.net/bengalchatter/viewtopic.php?f=11&t=1480
jun 2013
Følger: 1 Katte: 2 Svar: 1
Vi har nemlig samme problem.
Spilopper er 6 mdr gammel og blev kastreret for en lille måneds tid siden.
Inden da havde han et par gange tisset på et (brugt) håndklæde der lå i bådeværelset og så min dyne (men det var lige da det havde været så ekstremt varmt om natten, så vi gik egentlig ud fra at det var fordi den lugtede af sved?).
Begge gange hopper ælter han først rigtig godt hvorefter han så sætter sig ned og tisser.
Indtil i den her uge, har der ikke været noget.
Men i tirsdags tissede han på håndklæderne igen. (Her tænkte jeg ikke over det, fordi vores datter kort forinden lige præcis ikke nåede toilettet, så tænkte det nok var pga. lugten).
Og så her til morgen, var det min dynes tur - og det er en ny dyne.
Igen æltede han først før han tissede.
Han har ikke adgang til soveværelset om natten, mest fordi jeg har mit scrapbooking kontor deroppe, og papir er jo MEGET sjovt at lege med
Vores datter havde åbnet døren her til morgen, og der var han så smuttet med ind.
Og jo, han er meget knyttet til os. Både mig, kæresten og vores to børn. Men han er nok mest "mor's misling". Hvertfald er jeg den eneste han savler på når han bliver overkælen. Da han var mindre, prøvede han på at die ved mig - Det fik vi heldigvis stoppet hurtigt.
Så jeg går og spekulere på om det er af jalousi han gør det? eller måske protest?
P.S. Spilopper er en alm. huskat. Ved ikke om der er forskel på lige netop det her emne, blandt de forskellige racer?
maj 2013
Kat tisser i seng / dyne