2.241 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 15 Svar

Hegn i forhave? Hegn i forhave?

Vi er i gang med et større haveprojekt som gerne skulle ende med en dyresikker-have, så hverken hund, kat, kanin m.v. kan smutte ud smiley

Baghaven er der for så vidt check på, mit problem er forhaven.
- Jeg vil gerne have den hegnet kattesikkert ind også, så vi ikke altid skal gå og vogte døren, vinduerne osv. - især fordi vi allerede nu ved hvor svært dét er og kattene altså gerne tager den ud af vinduerne ovenpå og ned af taget og tager et ret dybt spring ned.

Men i forhaven kan vi jo ikke lave 200-220cm hegn, iflg. reglerne må det egentligt kun være 90cm - siger min svigermor (som ejer huset).
- Men umiddelbart tænker jeg lidt, hvem vil brokke sig? smiley Fra hvor vores have ender og ender til vejen er der en grusvej, cykelsti og fortov, så uanset hvad hegn vi laver kan vores hegn ikke ta' udsynet for nogen, udover ind i vores have.

90cm hegn vil ikke du - dét forcerer især den ene kat i ét spring direkte over - og med luft mellem kat og hegn...

http://www.kattegalleri.dk/video/diverse_kat/10336-sylvester_forcerer_hegnet

Han kan snildt springe op i vores vindueskarme udefra - der hvor der er ekstra højt op springer han opad husmuren og sætter af og op i vindueskarmen smiley
- De andre, springer han direkte op i.

Hvordan filan gør man så?
- 90-100cm hegn er udelukket for han kan springe direkte over.

Hvordan sikrer jeg mig at hvis jeg laver f.eks. 120cm hegn, at han ikke bare hopper opad hegnet og sætter videre af? Sætter stød hele vejen ned af?

Har googlet nettet tyndt for kattehegn, set en masse sider osv. - dem jeg ser med lavt hegn, har noget ala 90-100cm med stød på og det tror jeg bare ikke på er nok til springkatten.

Nogen der har nogle gode idéer eller erfaringer? Gerne med billeder, jeg er bedre til visuelle forklaringer smiley

Mit bedste bud lige på nuværende tidspunkt er et blylod bundet til halen på springkatten smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samle kommode 400 kr.
  • Skifte cover til lampe i loft 500 kr.
  • Utæt afløb i køkken 1.500 kr.
  • Sæt en loftslampe op i udtaget 400 kr.
  • Cykelkæde 475 kr.
  • Tømrer til reparation og ophængning af badeværelses skab 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hegn i forhave?
  • #1   15. jun 2013 Måske det lave hegn men med buske foran, så han ikke kan få afsæt / springe så langt? Det må selvfølgelig ikke være nogen der kan klatres i, og de skal så også være vintertætte... Det er vist mere en tanke end et reelt forslag ;-(

• #3   15. jun 2013 Al hæk og busk m.v. bliver fjernet - måske værd lige at nævne i sammenhængen også smiley
    - Vi gider ikke ha' hæk hvis vi kan undgå det nemlig.

Har også tænkt om man skal lave sådan noget hegn indad, men omvendt tænker jeg også om det bare er supertræls at ha' i forhaven, for det vil jo gøre at vi selv vil have svært ved at komme ind til hegnet - hvis I forstår?
    - Samtidig lurer jeg enormt meget på hvordan vi lige tackler havelågen.

Jeg vil nok også generelt synes det er så ærgerligt at lukke haven fuldstændig af hele vejen rundt med 220cm hegn agtigt - sådan lidt for asocialt smiley
    - Men synes det er lidt tricky.

Han må ikke kunne springe over, klatre i det, sætte af på det, kravle under det osv. - sguda ikke nemt smiley

Tænker også om hvis man laver et stakit som tanken er, med stød foroven - i en højde af... 120-140cm, så kan man stadig se rimelig okay ud!?
    - Hvis han når helt derop og får stød, så prøver han vel ikke igen?

Og ja ved det er lidt barskt med stødhegn, men hvis alle kattene får stød én gang og har fattet pointen synes jeg det er dét værd, men min frygt er om han vil kunne springe op på hegnet inden stødhegnet og sætte videre af og simpelthen springe over? :S
    - Det er ikke til at sige men også øv at ha' lavet stort hegn og så er det første katten gør at gå direkte hen og smutte ud *GG*

• #6   15. jun 2013 Jeg tænker i stedet for hegn i forhaven, som det lyder til at du er lidt vægelsindet omkring, det lyder til at den eneste grund til at du vil hegne forhaven ind er for at kunne have vinduerne åbne, hvad så med i stedet for at sætte hegn op omkring forhaven så at sætte net op foran vinduerne, så kattene stadig har baghaven at rende rundt i men forhaven kun er for mennesker..

Jeg har selv lige fået lavet sådanne net til vinduerne, det er meget enkelt, du kan se billeder her i mit album: http://www.kattegalleri.dk/fotoalbum/off_topic/18870-kattesikre_vinduer

• #8   19. jun 2013 Ja jeg er lidt både og, mest af alt fordi jeg er så nervøs for at uanset hvad jeg finder på kan han komme over smiley

Jeg vil bare være så ærgerlig over ikke at kunne bruge forhaven og ha' åbent rundt i huset, - jeg er sådan en der skal ha' masser af frisk luft og har ALT åbent om sommeren smiley
    - Så ville jo gerne bare kunne ha' åbent ud til begge haver og være der med dyrene.

Samtidig er jeg nervøs for vinduerne ovenpå, fordi de er skrå og åbner både ind og ud på én gang - hvordan får man lavet noget for dem? :S For det er faktisk dem jeg er mest nervøs for mht. vinduer - kattene HAR taget den ud af taget før smiley Mange gange, de kan nemlig gå ud og hen og så ned på garagen og ned for enden ud mod baghaven - så er der ikke så langt ned for dem...

Hundene er sgu nemmere, de skal ha' deres hegn, de hverken klatrer eller hopper så meget smiley
    - De tre andre katte er jeg heller ikke så nervøse for, jeg er ret sikker på at en stødtråd foroven på et hegn nok skulle holde dem fra at vove noget.

Men springkatten, han er sgu lidt for dristig *GG*

Har bestemt mig for i første omgang at kontakte kommunen - må være dem jeg skal høre om der er regler for hvor højt mit hegn må være, hvis min svigermor mener der kun må være 90cm pga. udsynet over vejen man kan køre ud på fra os, så må det vel i teorien kun være stykket ved vejen der kun må være 90cm - resten må vel så godt være 180-220cm!?
    (Og desuden er der 2m fra vores hegn og ud til vejen, minimum, så hvad vores hegn kan ta' af udsyn ved jeg sguette helt)

• #9   19. jun 2013 Forresten Heidi N - dit net for vinduet, hvordan åbner du ind til vinduet?
    - Min idé er lidt en ramme ala det, men vores vinduer er ligeså store som dine så jeg tænkte noget med at kunne åbne den på midten, vandret, så man ikke skal åbne hele nettet hver gang? Der er vel også risiko for flugt hvis man gør det, eller?

• #10   19. jun 2013 Åh ja, en indhegnet forhave ville være SKØNT! (jeg kan finde på at flytte bare for at få en forhave).
    Det ville være en lettelse ikke at skulle passe på den fordør, og dejligt at kunne lave ordentlig gennemtræk, uden at skulle bekymre sig om kattene.

Rammer for vinduerne vil slet ikke give samme frihed.

Hvis det er pga udsynet, der kun er tilladelse til 90 cm hegn, så kan man vel sige at havehegn med 5 x 10 cm masker ikke tager noget udsyn, selv om det er en del højere.....

• #11   19. jun 2013 Ja jeg er jo bare en skør katte kælling som stoler på sine katte smiley

Jeg har dette mini hegn, som stopper børnebørn, datterens hund og mine katte i at smutte direkte ud på parkeringspladsen.

Det er ikke en løbegård, og ikke meningen de skal være der, men smutter der en så bliver de faktisk bag hegnet og går ind igen eller bliver løftet ind.
    Birk vil bare rulle rundt på flæserne smiley

profilbillede
  • #12   20. jun 2013 Mine net er sat på foroven i altså ligesom hængt i kroge, og så har jeg kroge for neden, det vil sige for at åbne og lukke vinduet så hægter jeg krogen af for neden og så vipper jeg nettet indad og så "kravler ind under nettet og åbner eller lukker vinduet, det er en smule besværligt, og kan sikkert gøres meget nemmere, men det er en enkel løsning som fungere fint, og gør at jeg slippe for at bekymre mig om kattene smiley

• #13   20. jun 2013 Det der 10x5 maske hegn dur altså ikke til alle katte de kravler i gennem jeg har købt på zooplus et net hegn på 75 meter hvor maskerne er 4x4 det kan de ikke komme igennem og så er det så smart at det er blødt så svære for kattene at kravle i. Det er dog ikke sat op endnu da jeg lige mangler at snakke med en nabo om jeg må fjerne hækken mellem vores haver da det nærmest ikke er hæk mere med vilde buske hihi og ved at fjerne den bliver min lille have lige en meters penge større smiley og vil naboen have noget op så mon ikke de går med til et hegn der er magen til det de har på terrassen som de aldrig bruger. Jeg ser dem kun i haven omkring 4 gange om året så de vil ikke blive generet af det smiley jeg har også kun problem med lige at udtænke hvordan jeg gør ved hegns lågen det er i et eksisterne stakit ? Men mon ikke jeg klare den også smiley

• #14   20. jun 2013 Det må altså være nogle meget små katte, der kan kravle gennem 5 x 10 cm. Det kan holde langt de fleste voksne katte inde.

Det tynde bløde net, har jeg selv overvejet at bruge til udhæng, men jeg er bange for, at fugle kan blive fanget i det. Og hvis det er nær jorden vil måske også frøer og pindsvin kunne hænge fast i det....

• #15   20. jun 2013 Ej hvor vildt - sådan et mini-hegn kunne ikke holde nogen af mine bæster inde, hverken katte eller hunde *GG* Men gid det kunne - ville dælme være praktisk!!!

Vi bruger noget voliere-agtigt net købt i Jem&Fix med meget små masker, det kan da holde selv mine hamstere inde, så mon ikke det kan klare kattene smiley

Men ja tænker også, at hvis man nu sætter noget net øverst - som ikke er så finmasket igen, så kan man vel godt se igennem skidtet og så generer det vel ingen?

• #16   20. jun 2013 Rollo's **Ej hvor vildt - sådan et mini-hegn kunne ikke holde nogen af mine bæster inde**

75 meter er da ellers temmelig højt smiley

• #17   21. jun 2013 Hihi 75 m langt 2 meter højt glemte jeg vist at nævne smiley og jo det hegn jeg har købt er selv om det er finmasket nemt at se igennem og det kan også købes i kortere længder den næste er vist 8 meter men det er for kort til min have så det kunne ikke betale sig at købe flere 8 m for det vil blive dyre en den lange på 75 m smiley de har det både i grøn med en metal tråd i og en hvid/ gennemsigtig smiley

• #18   21. jun 2013 Nåeh, 75 meter på dén led smiley

Mht. hegnslågen. Ja, låger kan være problematiske med indhegning. Men måske er der inspiration i dette link: http://www.katteindhegning.dk/

• #19   21. jun 2013 Jeg har ikke låge, det turde jeg ikke, den er jo fast og ingen hæk smiley

Kommentér på:
Hegn i forhave?

Annonce