724 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 9 Svar

Laila S
Laila S
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3

Tidlig/sen? Tidlig/sen?

Hej alle

Jeg er ny her og har egentlig oprettet mig, fordi jeg har et spørgsmål:

Sagen er den, at jeg skal have en killing om nogle uger, og da jeg var ude og besøge killingen og spurgte om den blev neutraliseret inden den kom hjem til mig sagde hun, at hun ikke gik ind for tidlig neutralisering, og at jeg først skulle få den kastreret når den var 6-8 måneder gammel.

Det synes jeg lyder meget sent, og egentlig er jeg personligt tilhænger af tidlig kastrering. Mine to andre katte var neutraliseret da jeg fik dem og der har intet været i vejen (de var godt nok også 16 uger da jeg fik dem,og den ny er kun 12)

Jeg tænker lidt om jeg kan tillade mig at få ham kastreret før eller om det ville være et brud på mit løfte? Det skal selvfølgelig ikke være når han er helt lille, når opdrætter ikke ønsker det, men jeg tænker ved en 4-5 måneder.

Synes godt nok 6 til 8 måneder lyder sent. Men hvad synes i?

Hvis det ikke gør noget at det bliver så sent, så følger jeg selvfølgelig opdrætters ønsker:)

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Slå græs 205 kr.
  • Hjælp til at samle TV skænk 550 kr.
  • Vaskemaskine 1.200 kr.
  • Samle skab og kommode 600 kr.
  • Fjernelse af hvepsebo 1.100 kr.
  • Inspicering af opgave 205 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Tidlig/sen?
  • M B S
    M B S Tilmeldt:
    apr 2012

Katte: 3 Emner: 19 Svar: 306
    #1   24. jun 2013 Jeg må indrømme at jeg nok lige ud havde sagt til opdrætter at jeg ville få neutraliseret killingen så snart den kom hjem. Og hvis opdrætter ikke ville gå med til det ville jeg ikke købe killing der.

Når de bliver neutraliseret ved 12-16 ugers er de langt hurtigere om at hele og er hurtigere ud af narkosen.
    Hvis man lader killingen blive større er den længere tid om at komme ud af narkose og hvis man lader den gå i løbetid først har du en kat der for det første er stærkt utilfreds under hele perioden, for det andet er det ikke alle katter der mister de fertile unoder selvom man neutralisere.

Jeg kan kun anbefale tidlig neutralisering.

• #2   24. jun 2013 En opdrætter vil normalt neutralisere sine katte inden salg... medmindre det er til avl..

Jeg vil helt klart anbefale at neutralisere så hurtig som muligt... INDEN de bliver kønsmodne... hvilke sker omkring 5 mdr alderen...

Har opdrætteren nogen grund til at du skal vente ??? For videnskablig er der nemlig ingen grund til at vente smiley

• #3   24. jun 2013 Øhhh ved 6-8 mdr alderen??? Ja så risikere du da helt klart at han når at blive kønsmoden inden og begynde at strinte, med stor risiko for at han ikke stopper med det efter kastrering..

Nej du skal bestemt ikke opfylde opdrætters ønske..

Du skal fortælle opdrætter at du har til hensigt at få ham kastreret så hurtigt så muligt da du ikke ønsker at han skal blive kønsmoden inden indgrebet, så han vil hos dig blive kastreret inden han er fyldt 5 mdr.

Hvis opdrætter ikke er indforstået med det så skal du ikke købe killing der..

Må lige høre en gang er det en registreret opdrætter hvor du får stamtavle med på katten, for så syntes jeg godt nok det lyder mærkeligt at de siger 6-8 mdr.

Du kan evt vise opdrætter denne: http://kattehandel.dk/tidlig.htm

• Laila S
    Laila S Tilmeldt:
    jun 2013

#4   25. jun 2013 Hej igen

Det er en registreret opdrætter og jeg får stamtavlemed :)og hun er ikke den første jeg har mødt, hvor jeg selv skulle neautralisere når jeg fik katten, men hun er den første der har sagt 6-8 måneder

Hun sagde til mig at det kunne forsnævre sine urinveje og at det ville være et indgreb mod killingens vej til voksenlivet.

Men vil sige til hende at jeg vil kastrere den når han bliver 16 uger, for der skal han alligevel ind og have sit første stik

• #5   25. jun 2013 Jeg har aldrig hørt om en seriøs opdrætter der sælger killinger med stambog UDEN at neutralisere først...
    Det kan jo ødelægge hele deres kæmpe arbejde , hvis du undlader at neutralisere og begynder at avle løs...

Faktisk har flere udtalt at bla. Maine coon og Norsk skovkat faktisk bliver større hvis de bliver neutraliseret tidligt smiley

• #6   25. jun 2013 Killingen skal vel have sin ANDEN vaccine når den er 16 uger? som er et godt tidspunkt.

Men det passer meget dårligt med du får den som 12 uger - der skal den så have fået sin første vaccine. Det er fornuftigt at vente med at flytte killingen en uge efter vaccinering

Iøvrigt er 12 uger lige tidlig nok at flytte hjemmefra - vidner ikke om den store omsorg for killingen - og kommentaren om urinvejene - jøsses, der er en der ikke har sat sig meget ind i hvordan det forholder sig ...

• Laila S
    Laila S Tilmeldt:
    jun 2013

#8   26. jun 2013 Jeg tror nu egentlig der er mange opdrætter der sælger deres killinger når de er 12 uger, har i hvert fald skrevet med flere. Når det er sagt så sælger de fleste nok først ved en 14-16 uger.

Jeg tror at sælger der sælgere ved en 16 uger gør det for killingens men også meget den nye købers skyld. Det er jo meget nemmere for køber at få "hele pakken", så de ikke skal gøre noget før det første år er gået. Jeg ved i hvert fald at det har gjort det let med min første kat.

Men synes det er rigtig mærkeligt at hun siger 6-8 måneder, især når i også synes det er lang tid. men foruden denne ting, synes jeg det er en killing der lige vil passe ind i mit hjem, den har den helt rette personlighed og så har den også lige det udseende jeg gerne vil have:)

• #10   26. jun 2013 Mine har været ældre end 12 uger, den ene var endda 15-16 uger og ikke fikset endnu, men var så også kun 1 kg tung på det tidspunkt, min lille skvat pige smiley og netop en grund til, at hun ventede var, at hun skulle op på 1 kg, da hun var både lille og handicappet bliv hun først fikset da hun vejede 2 kg.

• #11   26. jun 2013 C C D - det kan godt være du syntes det er vås - det er det ikke - hverken for killing, den nye ejer eller korrekt vaccinering. Men dejlig nemt for opdrætter:-(

Kommentér på:
Tidlig/sen?

Annonce