min ene kat overfalder den anden, hvad ville i gøre? {{forumTopicSubject}}
Hej alle kattemennesker!
Nu må jeg høre jer. Jeg har et problem.
Jeg har 2 katte, en stor rød på snart 3 år og en mindre grå en. De er begge kastrerede hankatte.
Jeg har det problem at den røde overfalder den grå, han gør det typisk sen aften/nat og tidlig morgen. Han jagter den anden rundt og bider ham flere gange og bliver ved hvis man ikke stopper ham. Den anden siger ikke fra ordentligt. Der bliver aldrig bidt hul (endnu?), men den anden skriger op og piver. Og det er simpelthen hjerteskærende at høre på og ødelægger vores søvn.
Vi har prøvet at skille dem ad når det sker men lige så snart vi er væk sker det igen. De bliver aktiveret og leget med i løbet af dagen. Vi har leget med tanken om at den store gør det for at få vores opmærksomhed (mad?), for lige så snart vi reagerer fiser han hen til os.
Det skal siges at de ellers hygger sig sammen, og ligger og sover og hygger sammen, og renser hinanden og leger sammen!
Hvad gør man? Hvad ville I gøre? Det er ikke til at holde ud mere for os og synd for vores anden kat.
aug 2008
Følger: 1 Følgere: 3 Katte: 4 Emner: 26 Svar: 602
hvor længe har de været sammen?
Er det ALTID den røde kat der jagter den grå eller kan den grå også af og til jagte?
apr 2007
Følger: 27 Følgere: 25 Katte: 8 Emner: 22 Svar: 308
jun 2007
Følger: 3 Følgere: 2 Katte: 2 Emner: 57 Svar: 190
Den grå jagter også, men kun for leg. Det er kun leg. (Det sker at de løber rundt efter hinanden og leger)
Den røde gør det for alvor og forfølger den grå og bider ham og han bliver ved! Grunden til vi ikke har gjort noget er at der aldrig er bidt hul, men nu kan vi snart ikke holde det ud mere.
Ja den røde kan godt bide den grå i nakken, det er typisk i ryggen!
Der er helt sikkert noget dominans, hvilket er naturligt, men det er simpelthen blevet overdrevet og hvis man regner sammen over 24 timer sker det ca. 2-3 timer om dagen hvis vi ikke griber ind.
nov 2008
Følger: 82 Følgere: 90 Katte: 3 Emner: 1.619 Svar: 5.088
Jeg ville uden tvivl fjerne den røde kat fra den grå når jeg så det - altså "overfaldet". Mine to gør det også dog af en helt anden årsag. Men hvis jeg er vågen og ser eller høre det, så fjerner jeg dem fra hinanden.
Igår pev den kat jeg har som "overfalder" den anden jeg har. Han gjorde dele aftenen. Så jeg valgte at lade ham være i gæsteværelset, bare lige et lille stykke tid. Men så stod den anden kat og miavede ude foran døren...så lukkede ham ud igen :o)
mar 2008
Følger: 7 Følgere: 8 Katte: 3 Emner: 14 Svar: 111
maj 2007
Følger: 73 Følgere: 74 Katte: 10 Emner: 59 Svar: 5.739
"Det skal siges at de ellers hygger sig sammen, og ligger og sover og hygger sammen, og renser hinanden og leger sammen!"
Så er det, som det skal være.
Hvis en kat for alvor angriber og slås, så kommer der altså både rifter og blod. Desuden har katte tykke skind, og selv killinger, der ruller rundt og "slås", piver højt imens.
Der er helt sikkert meget værre for os som tilskuere, end det er for kattene :-))
nov 2007
Følger: 25 Følgere: 23 Katte: 5 Emner: 43 Svar: 2.028
Når de "slås" er det ikke så totterne flyver eller der kommer rifter og alvorlige bid, det er mere hyl og skrig. Jeg tror det er normal katteadfærd.
De andre katte jeg har kan også tage nogle slåskampe ind imellem hvis de er lidt uenige om nogen ting, men det er aldrig for alvor.
dec 2008
Følger: 1 Katte: 2 Emner: 11 Svar: 204
Der er langt fra piv og hvæsen til en rigtig slåskamp, temmelig nemt at høre forskel på =)
jun 2007
Følger: 3 Følgere: 2 Katte: 2 Emner: 57 Svar: 190
Problemet er egentlig at det er så overdrevet, der går mange timer med det, og den grå taber altid. Jeg er ved at blive sindssyg.
dec 2006
Følgere: 102 Katte: 2 Emner: 68 Svar: 9.943
Jeg tænker at den store nok har en masse energi og jagtinstinkt han skal have afløb for. Det passer også med tidspunktet. Nat og tidlige morgentimer er god til musejagt, og hvis der ikke er mus at jage, så kan ”lillebror” vel bruges.
Men flygter den lille ikke, når det bliver for vildt?
Har I nogle gode (høje) steder han kan søge tilflugt?
Hvis min Bjarne en sjælden gang bliver lige voldsom nok, så flygter Bruno - spæner, op i kradsetræet eller et andet sted, hvor Bjarne ikke kan nå ham.
dec 2006
Følgere: 102 Katte: 2 Emner: 68 Svar: 9.943
maj 2007
Følger: 73 Følgere: 74 Katte: 10 Emner: 59 Svar: 5.739
Det er en indlysende årsag til problemet, så få ham kastreret snarest, inden han også begynder at strinte, for dette er også en helt naturlig måde for en fertil hankat at markere sit domæne på.
dec 2008
Følger: 1 Katte: 2 Emner: 11 Svar: 204
Så det kan ikke være det som er problemet
Men udover det skal jeg ikke gøre mig klog på hvorfor 3 årige katte opfører sig sådan. Mine 2 er stadig legesyge killinger på 6 og 3 måneder. Selvom den lille skriger fordi det nogle gange gør lidt ondt når den bliver bidt i baglåret. Så gør det aldrig mere ondt end at hun holder op med at provokere. Enten ligger hun på ryggen med alle fire poter i vejret og fægter efter den store, bider igen eller løber væk hvorefter hun går i bagholdsangreb. Men indtil nu har det været en kombination af at de bider, så slikker lidt hvorefter at bide igen. Så bare uskyldig leg
dec 2019
Følger: 1 Svar: 1
min ene kat overfalder den anden, hvad ville i gøre?