Tisse overalt {{forumTopicSubject}}
Hej alle sammen på Kattegalleri.
Min kæreste har 2 hunkatte på 4 og 1 år.
De er begge 2 pludselig begyndt at tisse indenfor, og dvs i alt tøj, sofa, dyner, ja generelt bare alt hvad de kan komme i nærheden af!
De har altid været fodret med aldi's tørfoder, eftersom vi havde læst os frem til at det skulle være lige så godt som alt det dyre, og havde vundet en 2. plads i en konkurrence.
Men efter vi har været til dyrelægen med dem, for at få dem undersøgt, fik vi afvide vi skulle give dem noget specielt tørfodder fra Royal canin urinary s/o high dilution.
Men det har desværre ikke løst problemet.
Min kæreste er efterhånden godt træt af problemet, og er tæt på at opgive kattene, da de er blevet en for stod udgift.
Det skal dog nævnes at alt urin bliver vasket af med rodalon.
Vi har også prøvet at skifte kattegrus, for at se om det hjalp på problemet.
Håber på i kan hjælpe os.
På forhånd tak
Rune og Camilla
aug 2012
Følger: 1 Katte: 2 Emner: 53 Svar: 629
dec 2012
Følger: 4 Følgere: 2 Katte: 2 Emner: 9 Svar: 190
nov 2012
Følger: 3 Følgere: 2 Katte: 2 Emner: 29 Svar: 454
Hvor mange kattebakker har i? Jeg havde en hunkat der gjorde det ganske kort og en ekstra kattebakke løste problemet..
Er det inde eller udekatte? Er der noget der har forstyrret eller har ændret sig omkring det tidspunkt hvor de er begyndt på det? Fx. naboen der har fået en kat, så de føler sig nødsaget til at markere deres område kraftigere, der er flyttet nogen ind som de har kontakt med eller der er sket markante ændringer i deres rutiner.. ?
Mht foder, tror jeg ikke det gør det store på det punkt.. Men generelt er vådfoder, råt kød og tørfoder med så højt et indhold af kød og så lavt et indhold af korn som muligt at foretrække..
jul 2013
Følger: 1 Katte: 2 Emner: 1 Svar: 5
Vi ved dog ikke hvilken kat det er som tisser overalt.
Vi har lige prøvet at sætte en ekstra kattebakke op, for at se om det skulle gøre underværker.
Det eneste som er ændret i deres liv, er vel at de har fået ny kattebakke og at vi skiftevis sover hos hianden.
Men de har dog aldrig været alene i mere end 24 timer.
Jeg har dog også selv fået kat, men det er dog først 4 måneder efter at problemet er opstået.
Men går udfra at dyrlægens foder til ALT for mange penge er ligegyldigt så
maj 2012
Følger: 2 Følgere: 67 Katte: 4 Emner: 75 Svar: 9.174
Din kat kan jo også ændre duft når den nu er 4 måneder ældre ( den er jo nok neutraliseret) så det kan også virke stressende.
Hvis det var mine katte ville jeg nok blive ved dem, til jeg vidste hvem som er urenlig, og måske også for, at finde ud af om det gør en forskel.
dec 2006
Følgere: 102 Katte: 2 Emner: 68 Svar: 9.943
Men det har desværre ikke løst problemet.**
Det er jo et diætfoder. Så dyrlægen må vel have fundet krystaller i urinen?... Altså (en af) kattene har en urinvejslidelse. Og så må I vel kontakte dyrlægen igen.
Derudover kan I give meget vådfoder - det gavner urinvejene.
**Vi ved dog ikke hvilken kat det er som tisser overalt.**
Det er sandsynligvis den kat, der har urinvejslidelse, og måske også (nok sandsynligt) dem begge, fordi den ene bliver animeret af den andens tissesteder.
**Min kæreste er efterhånden godt træt af problemet, og er tæt på at opgive kattene, da de er blevet en for stod udgift.**
Man kan da ikke bare opgive kattene, fordi behandling koster penge!
**Men de har dog aldrig været alene i mere end 24 timer.**
24 timer med én bakke til to katte - så kan bakken nå at blive for ulækker - og resultere i urenlighed.
Hvis den nye kattebakke er af en anden type end den gamle (med / uden låg) så kan det måske hjælpe at skifte til den gode gamle slags. (men det har I prøvet- uden held?)
feb 2012
Følger: 15 Følgere: 17 Katte: 2 Emner: 55 Svar: 2.031
Med det sagt, så skal i virkelig huske at vaske alt der kan vaskes på 60 grader, så alle urinduftsstofferne er væk. Ingen rodalon, det er giftigt for katte.
Hvis dyrlægen anbefaler et nyt foder, må han have fundet noget på en af kattene. Det er sådan set ligegyldigt hvilken kat det er, hvis den ikke skal særbehandles, da begge katte har godt af ordentligt foder.
Tørfoder fra Aldi? Virkelig?
Find noget ordentligt foder, uden korn. Det er bedst for deres urinveje. Og begynd at fodre med vådfoder 2-3 gange om dagen og råt kød gerne hver dag (katte drikker ikke nok i løbet af en dag, men igennem vådfoder og råt kød kan de få mere væske igennem systemet). Gå på zooplus.de og find jeres fortrukne foder, det er meget billigere end dyrlægen.
Sanabelle, applaws, taste of Wild og orijen er mærker der er meget brugte blandt brugerne herinde.
mar 2012
Følger: 5 Følgere: 5 Katte: 5 Emner: 76 Svar: 919
jul 2013
Jeg vil heller ikke opgive kattene udfra penge, men ødelagt tøj og møbler bliver for meget i længden, jeg vil gøre alt for mine katte, og derfor prøver jeg pt med flere bakker, og spørg herinde om andre råd..
mar 2012
Følger: 5 Følgere: 5 Katte: 5 Emner: 76 Svar: 919
jul 2013
jul 2013
aug 2012
Følger: 1 Katte: 2 Emner: 53 Svar: 629
okt 2011
Følger: 5 Følgere: 6 Katte: 10 Emner: 53 Svar: 1.405
dec 2006
Følgere: 102 Katte: 2 Emner: 68 Svar: 9.943
Tørfoder skal <b>ikke</b> blandes op med vand - det bliver lynhurtigt ulækkert og gærer. For øget væskeindtag er det vådfoder og kød, der skal til.
nov 2009
Katte: 2 Svar: 11
Jeg ville foreslå kornfrit foder som applaws, taste of the wild og orijen fra fx zooplus, da schnuki foderet ikke er godt for katten. Jeg har hørt om mange katte som har fået urinsten og andre problemer efter at have været på det foder i et stykke tid, min egen blev bare fed!
Nu giver jeg kræene af en bøtte lux flere gange om dagen og så står der kornfrit tørfoder fremme til når de engang imellem har lyst til det. Lux gør at de får mere vand indenbords og det mætter så den runde kat ikke bliver for tyk igen
Prøv lux, det er jo et forsøg værd hvis de ekstra kattebakker ikke hjælper.
feb 2012
Følger: 15 Følgere: 17 Katte: 2 Emner: 55 Svar: 2.031
Katte er kødspisere og korn er ikke godt.
Ligeså skal tørfoder ikke blandes op med vand, så mister kattens tænder jo helt deres funktion. Overvej lige hvis du selv skulle spise grød hele livet uden at tykke på noget.
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 109 Katte: 3 Emner: 132 Svar: 11.508
Kattene skal have foretaget en urinprøve, så det kan ses om kattene har krystaller i urinen eller blærebetændelse eller begge dele..
RC urinary, gives mod urinvejslidelser, men det skal kun gives hvis der er sikkerhed om at det er det de fejler, jeg vil dog medgive dyrlægen at meget tyder på det, men han skal teste det med sikkerhed, og så skal der aflevers en urinprøve igen efter en månedstid for at se om krystallerne er opløst, eller behandling skal fortsætte lidt endnu..
Jeg har selv været tumlen igennem med krystaller og RC urinary...
Og nej du skal for guds skyld ikke blande vand i tørfodret, så har det jo kun en holdbarhed på en time, Urinary fodret i sig selv gør at kattene drikker mere, og det er derfor vigtigt at de har flere stor skåle frisk vand til rådighed 24/ 7..
Når kattene er helbredt, så skifter du foder til et godt kvalitets mærke som nogle af de andre har foreslået, for Aldis tørfoder er ikke så godt som tænk's test påstår..
Og så giver du massere af vådfoder og der er LUX fra Aldi et rigtig godt mærke, og vådfodret må du meget gerne give ekstra vand ved..
Eller rettere det er jo din kæreste der skal gøre alt dette..
Og med hensyn til at ville opgive kattene, altså man opgiver ikke syge dyr, man helbreder dem, og så lærer man at lade være med at smide tøj, håndklæder og andet blødt stof at ligge på gulvet..
nov 2012
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 22
jul 2013
Jeg vil også lige takke jer alle for jeres råd.. Det er virkelig dejligt at få hjælp når man selv er lidt på bar bund
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 109 Katte: 3 Emner: 132 Svar: 11.508
Og så ville jeg vælge en anden dyrlæge end den første i var ved..
Tisse overalt