{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
658 visninger | Oprettet:

Tisse overalt {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen på Kattegalleri.

Min kæreste har 2 hunkatte på 4 og 1 år.
De er begge 2 pludselig begyndt at tisse indenfor, og dvs i alt tøj, sofa, dyner, ja generelt bare alt hvad de kan komme i nærheden af!

De har altid været fodret med aldi's tørfoder, eftersom vi havde læst os frem til at det skulle være lige så godt som alt det dyre, og havde vundet en 2. plads i en konkurrence.

Men efter vi har været til dyrelægen med dem, for at få dem undersøgt, fik vi afvide vi skulle give dem noget specielt tørfodder fra Royal canin urinary s/o high dilution.
Men det har desværre ikke løst problemet.

Min kæreste er efterhånden godt træt af problemet, og er tæt på at opgive kattene, da de er blevet en for stod udgift.

Det skal dog nævnes at alt urin bliver vasket af med rodalon.

Vi har også prøvet at skifte kattegrus, for at se om det hjalp på problemet.

Håber på i kan hjælpe os.
På forhånd tak
Rune og Camilla

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Udskiftning af badeværelsesventilator 1.000 kr.
  • Mobil Cykelreparation 500 kr.
  • opsætning af lamper (redigeret) 1.000 kr.
  • There is problem with the sink. Water is liking from the pipe 1.200 kr.
  • Slibe og lakere bordplade i køkken 1.500 kr.
  • Vaskemaskine med vand problemer 490 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Tisse overalt
  • #1   7. jul 2013 Er kattene neutraliseret :)? Hvis ikke, få det gjort, det hjalp da min hunkat begyndte at tisse over det hele. Og så har jeg hørt at rodalon ikke er nok, man skal bruge et eller andet urin off hedder der vist.

• #2   7. jul 2013 Øv er det er en træls situation smiley Er de neutraliseret? og blev de tjekket for urinvejsinfektion ved dyrlægen ? Der kan jo være mange grunde til at de gøre og dermed også mange svar. desværre /:

• #3   7. jul 2013 1. prioritet er at få dem neutraliseret.. Er de allerede det, så skal dyrlægen tjekke for urinvejsproblemer..
    Hvor mange kattebakker har i? Jeg havde en hunkat der gjorde det ganske kort og en ekstra kattebakke løste problemet..
    Er det inde eller udekatte? Er der noget der har forstyrret eller har ændret sig omkring det tidspunkt hvor de er begyndt på det? Fx. naboen der har fået en kat, så de føler sig nødsaget til at markere deres område kraftigere, der er flyttet nogen ind som de har kontakt med eller der er sket markante ændringer i deres rutiner.. ?

Mht foder, tror jeg ikke det gør det store på det punkt.. Men generelt er vådfoder, råt kød og tørfoder med så højt et indhold af kød og så lavt et indhold af korn som muligt at foretrække..

• #4   8. jul 2013 De er begge to blevet neutraliseret, og vi har også været til dyrelægen med dem begge for at få dem undersøgt.
    Vi ved dog ikke hvilken kat det er som tisser overalt.

Vi har lige prøvet at sætte en ekstra kattebakke op, for at se om det skulle gøre underværker.

Det eneste som er ændret i deres liv, er vel at de har fået ny kattebakke og at vi skiftevis sover hos hianden.
    Men de har dog aldrig været alene i mere end 24 timer.
    Jeg har dog også selv fået kat, men det er dog først 4 måneder efter at problemet er opstået.

Men går udfra at dyrlægens foder til ALT for mange penge er ligegyldigt så

• #5   8. jul 2013 Ny bakke og nye rutiner kan være nok smiley jeg håber en ekstra bakke hjælper, om ikke andet ved jeg mine gerne vil have rengjort bakke 2 gange på 24 timer, så en ekstra vil måske hjælpe.

Din kat kan jo også ændre duft når den nu er 4 måneder ældre ( den er jo nok neutraliseret) så det kan også virke stressende.

Hvis det var mine katte ville jeg nok blive ved dem, til jeg vidste hvem som er urenlig, og måske også for, at finde ud af om det gør en forskel.

• #6   8. jul 2013 Rune S **Men efter vi har været til dyrelægen med dem, for at få dem undersøgt, fik vi afvide vi skulle give dem noget specielt tørfodder fra Royal canin urinary s/o high dilution.
    Men det har desværre ikke løst problemet.**

Det er jo et diætfoder. Så dyrlægen må vel have fundet krystaller i urinen?... Altså (en af) kattene har en urinvejslidelse. Og så må I vel kontakte dyrlægen igen.
    Derudover kan I give meget vådfoder - det gavner urinvejene.

**Vi ved dog ikke hvilken kat det er som tisser overalt.**

Det er sandsynligvis den kat, der har urinvejslidelse, og måske også (nok sandsynligt) dem begge, fordi den ene bliver animeret af den andens tissesteder.

**Min kæreste er efterhånden godt træt af problemet, og er tæt på at opgive kattene, da de er blevet en for stod udgift.**

Man kan da ikke bare opgive kattene, fordi behandling koster penge! smiley

**Men de har dog aldrig været alene i mere end 24 timer.**

24 timer med én bakke til to katte - så kan bakken nå at blive for ulækker - og resultere i urenlighed.

Hvis den nye kattebakke er af en anden type end den gamle (med / uden låg) så kan det måske hjælpe at skifte til den gode gamle slags. (men det har I prøvet- uden held?)

• #7   8. jul 2013 Der vanker vikingelussing til din kæreste, hvis hun opgiver kattene af den årsag! Ja undskyld, men sådan en udtalelse kan gøre mig hidsig!

Med det sagt, så skal i virkelig huske at vaske alt der kan vaskes på 60 grader, så alle urinduftsstofferne er væk. Ingen rodalon, det er giftigt for katte.
    Hvis dyrlægen anbefaler et nyt foder, må han have fundet noget på en af kattene. Det er sådan set ligegyldigt hvilken kat det er, hvis den ikke skal særbehandles, da begge katte har godt af ordentligt foder.

Tørfoder fra Aldi? Virkelig?
    Find noget ordentligt foder, uden korn. Det er bedst for deres urinveje. Og begynd at fodre med vådfoder 2-3 gange om dagen og råt kød gerne hver dag (katte drikker ikke nok i løbet af en dag, men igennem vådfoder og råt kød kan de få mere væske igennem systemet). Gå på zooplus.de og find jeres fortrukne foder, det er meget billigere end dyrlægen.
    Sanabelle, applaws, taste of Wild og orijen er mærker der er meget brugte blandt brugerne herinde.

• #8   8. jul 2013 Fordi vådkost indeholder ca. 80% vand/væske ^ vil jeg lige tilføje til Heidi J's indlæg.

• #9   8. jul 2013 Jamen han spurgte til kattenes adfærd og kom frem til hvilken en han mente der kunne have urinvejs infektion, så denne fik medicinen. Jeg synes selv det var lidt mærkeligt at han resonerede sig frem til det på denne måde, men valgte at følge hans råd.

Jeg vil heller ikke opgive kattene udfra penge, men ødelagt tøj og møbler bliver for meget i længden, jeg vil gøre alt for mine katte, og derfor prøver jeg pt med flere bakker, og spørg herinde om andre råd..

• #10   8. jul 2013 Konsulter en anden dyrlæge. smiley

• #11   8. jul 2013 Det skal dog lige siges, at dyrelægen også bedte os om at blande deres tørfoder op med vand.

• #12   8. jul 2013 Katte foder test: http://www.kattegale.dk/forum/showthread.php?t=2570

• #13   8. jul 2013 Når du skriver at i skiftes vis sover hos hinanden, betyder det at du tager dem med frem og tilbage? I så fald kan det meget vel stresse kattene og være skyld i deres tissen. Men jeg kan helt klart anbefale applaws som foder smiley

• #14   8. jul 2013 Find en anden dyrlæge der tester begge katte.... det er da helt hen i vejret med den dyrlæge smiley

• #15   8. jul 2013 Dyrlægen ville jeg skifte ud med en, der er mere omhyggelig.

Tørfoder skal <b>ikke</b> blandes op med vand - det bliver lynhurtigt ulækkert og gærer. For øget væskeindtag er det vådfoder og kød, der skal til.

• trine j
    trine j Tilmeldt:
    nov 2009

Katte: 2 Svar: 11
    #16   8. jul 2013 Det eneste der er godt for katten fra Aldi er lux vådfoderet. Jeg blev også indfanget da jeg læste tænk testen men da min normalt runde kat pludseligt tog på og tog på prøvede jeg at Google lidt, og fandt ud af at der skal være mere kød i kattefoder, ellers giver det problemer.
    Jeg ville foreslå kornfrit foder som applaws, taste of the wild og orijen fra fx zooplus, da schnuki foderet ikke er godt for katten. Jeg har hørt om mange katte som har fået urinsten og andre problemer efter at have været på det foder i et stykke tid, min egen blev bare fed!
    Nu giver jeg kræene af en bøtte lux flere gange om dagen og så står der kornfrit tørfoder fremme til når de engang imellem har lyst til det. Lux gør at de får mere vand indenbords og det mætter så den runde kat ikke bliver for tyk igen smiley
    Prøv lux, det er jo et forsøg værd hvis de ekstra kattebakker ikke hjælper.

profilbillede
  • #17   8. jul 2013 Det fint at tænk har lavet en test, hvis de testede ALLE produkter. Men i den test er skidt at op mod skidt. Nu virker linket ikke, men har set testen og så vidt jeg husker, var der ikke kornfrie produkter i testen.
    Katte er kødspisere og korn er ikke godt.
    Ligeså skal tørfoder ikke blandes op med vand, så mister kattens tænder jo helt deres funktion. Overvej lige hvis du selv skulle spise grød hele livet uden at tykke på noget.

• #18   8. jul 2013 Den dyrlæge der skal udskiftes og det er hurtigere end du kan udtale ordet dyrlæge..

Kattene skal have foretaget en urinprøve, så det kan ses om kattene har krystaller i urinen eller blærebetændelse eller begge dele..

RC urinary, gives mod urinvejslidelser, men det skal kun gives hvis der er sikkerhed om at det er det de fejler, jeg vil dog medgive dyrlægen at meget tyder på det, men han skal teste det med sikkerhed, og så skal der aflevers en urinprøve igen efter en månedstid for at se om krystallerne er opløst, eller behandling skal fortsætte lidt endnu..
    Jeg har selv været tumlen igennem med krystaller og RC urinary...
    Og nej du skal for guds skyld ikke blande vand i tørfodret, så har det jo kun en holdbarhed på en time, Urinary fodret i sig selv gør at kattene drikker mere, og det er derfor vigtigt at de har flere stor skåle frisk vand til rådighed 24/ 7..

Når kattene er helbredt, så skifter du foder til et godt kvalitets mærke som nogle af de andre har foreslået, for Aldis tørfoder er ikke så godt som tænk's test påstår..
    Og så giver du massere af vådfoder og der er LUX fra Aldi et rigtig godt mærke, og vådfodret må du meget gerne give ekstra vand ved..
    Eller rettere det er jo din kæreste der skal gøre alt dette..
    Og med hensyn til at ville opgive kattene, altså man opgiver ikke syge dyr, man helbreder dem, og så lærer man at lade være med at smide tøj, håndklæder og andet blødt stof at ligge på gulvet..

• Sofie P
    Sofie P Tilmeldt:
    nov 2012

Følger: 1 Emner: 1 Svar: 22
    #19   8. jul 2013 Hvor længe har de fået urinary? (Arbejder på dyreklinik, og mange er rigtig glade for det)

• #20   10. jul 2013 De har begge fået urinary i ca en måned, og har snart ikke mere tilbage, så jeg vil prøve at købe noget af det kornfrie og noget vådfoder.. De har faktisk aldrig fået vådfoder da vi fik afvide at de ikke var godt for katten, men det skal de vist have kan jeg høre smiley

Jeg vil også lige takke jer alle for jeres råd.. Det er virkelig dejligt at få hjælp når man selv er lidt på bar bund smiley

• #21   10. jul 2013 Inden du går ud og køber en ny pose tørfoder, så syntes jeg i skal få afleveret en urinprøve hos dyrlægen og set om der er krystaller i urinen, for det er vigtigt at krystallerne er væk inden der gås over på alm foder..

Og så ville jeg vælge en anden dyrlæge end den første i var ved..

Kommentér på:
Tisse overalt

Annonce