{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
933 visninger | Oprettet:

Tisse problem {{forumTopicSubject}}

Hej Kattegalleri

Først og fremmest godt nytår smiley

Min kone og jeg anskaffede os lykkeligt en Sphynx kat i september måned og vi elsker ham virkeligt overalt på jorden, han er vore lille fælles barn smiley

Men her den sidste måneds tid er han begyndt at tisse på min kones datter og store søns værelser og ting, han tisser ikke på min datters værelse eller hendes ting.

Og vi står nu og ikke ved hvad pokker vi skal stille op, fordi vi har læst både herinde og på resten af nettet om hvad man kan gøre, og har prøvet det hele af men lige lidt hjælper det.
Vi tømmer hans kattebakke op imod 10 gange om dagen, vi har prøvet for en periode at holde dørene til værelserne lukket, men døren skal ikke være åben mere end 10 sek så står han parat til at tisser på deres ting.
Han har allerede nu 2 kattebakker som han også bruger flittigt, men han kan lige have været på kattebakken og tisse, så bliver døren til værelset åbnet, så styrter han direkte derind og sætter sig og tisser smiley og det er ikke bare strint, det er kæmpe søer han tisser.

Så spørgsmålet er nu hvad pokker kan vi gøre for at hjælpe ham ?
Vil en kasteration hjælpe på ham ?
Kan det med at min steddatter og stedsøn er i puperteten (staves) være (skyld) i hans adfærd når han ikke er kasteret ?

M.v.h
Michael


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tisse problem
  • #1   3. jan 2017 Kastration vil bestemt hjælpe smiley

  • #2   3. jan 2017 Kasteration vil nok helt sikkert hjælpe. Han er sikkert en ret dominerende kat, så det han forsøger er at fortælle at han vil have en højere status i familien end teenagebørnene. Det har sådan set ikke noget at gøre med at de er i puberteten det handler nok mere om hvordan de interagere med katten, tænker grundet deres alder så er katten nok ikke så interessant endda, de bruger nok en del tid på deres værelser og ignorere måske katten en del, ikke nødvendigvis bevidst men bare fordi at man i teenageårene ofte har andet end familiens dyr i tankerne.

    Der kan være rigtig mange årsager til at det lige er dem det går ud over, men jeg er ret sikker på at når katten nu ikke er kastreret og efter min beretning er over 6 mdr nu (jeg ved ikke lige hvor gammel han var da i fik ham, men da det var i september og han skal være mindst 12 uger ved overdragelse så må han minimum være 6 mdr) så er kønsmodenhed og dominans det bedste bud på hvorfor han gør det.


  • #3   3. jan 2017 tusinde tak for jeres svar, og ja han er en MEGET dominerende kat, og har stor ejerfornemmelse over sine ting og over for os, men han er samtidig en utrolig kærlig kat, men så må han en tur til dyredokteren.
    ja han er over 6 mdr han er nemlig 17 mdr smiley


  • #4   3. jan 2017 Så er det meget over høje tid at han bliver kastreret..
    Har i købt ham med tanke på avl??
    Tænker bare siden i har fået lov at købe en fertil sphynx og ikke har kastreret ham.

    Du skal i øvrigt huske at efter kasteration så går der op til en måned inden alle hormoner har forladt kroppen, og det dominerende sind forsvinder ikke ved kasteration, så det er vigtigt at i fortæller ham hvem der bestemmer, så han ikke får overtaget totalt.

    Min søster havde engang en meget dominerende kat, han angreb deres dengang lille søn fordi han ville være over ham i hierakiet, de måtte sætte ham på plads flere gange før han accepterede ikke at være over barnet, men efterhånden som barnet blev ældre så endte barn og kat som bedste venner, men det krævede en del arbejde hvor barnet blev mere en del af det at tage sig af katten,så som at fodre m.m.


  • #5   5. jan 2017 Udover at få ham kastreret snarest, synes jeg også at hans urin bør tjekkes, så evt urinvejslidelse kan blive behandlet eller udelukket.

  • *Berit*
    *Berit* Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    aug 2016

    Følger: 5 Følgere: 475 Katte: 5 Emner: 5 Svar: 498
    #6   6. jan 2017 Det er helt normalt at fertile hanner afmærker,og med tiden er det hele søer de afsætter.
    og det sker mange gange om dagen,nogen gør det konstant.
    kastration er det eneste som hjælper så hurtigt som muligt,så det ikke bliver en vane smiley


  • #7   16. jan 2017 Hej allesammen.

    Tusinde tak for alle jeres input omkring vores problem, her er en lille opdatering på hvad der er sket siden sidst smiley

    Vores lille kære Gizmo har været til dyrelægen i dag, hvor han er blevet kastreret, men vores gode dyrelæge gav os også svar på en lille mistanke vi havde omkring at han muligvis havde noget urinvejs infektion, og det har han, så han er kommet på antibiotika kur smiley

    En anden ting er at dyrelægen også fortalte os at Gizmo har stor anlæg til nyresten, og at vi hurtigst muligt skulle skifte foder til ham.
    Hvilket tørfoder vil i anbefale som vi skal skifte til, til kastreret katte ?


  • #8   16. jan 2017 Godt han blev kastreret og der med også tjekket for urin og nyre problemer, det var da godt det blev fanget, det er jo meget smertefuldt for katten.

    Med hensyn til foder.. Anbefalede dyrlægen ikke et foder der hjælper på nyrene???
    Jeg ville helt klart vælge et nyrefoder så i kan afhjælpe nyresten bedst muligt. Jeg har selv en kat der har tendens til krystaller i urinen og blærebetændelse, hun skal livet ud have foder der afhjælper Urinvejene, hvis hun ikke får det så får hun blærebetændelse igen og igen og igen. Jeg har efter flere år fundet den perfekte blanding til hende, desværre er foder der kun kan købes hos dyrlægen og som er hundedyrt og aldrig på tilbud, men det er det der afholder sygdom så det er det hun får smiley

    Hills og Royal canin er klart de førende på markedet med speciale sygdomsforebyggelse, et mærke der er jo meget på banen inden for de sidste par år er Virbac, det er det mærke min får, men om de har noget til nyrene har jeg ikke lige styr på, men du kan jo prøve at kontakte de pågældende firmaer, de har en dyrlæge tilknyttet deres foderfremstilling så de svarer gerne på alle spørgsmål du har, jeg har været i telefonisk kontakt med både Royal canin og Virbac for at finde ud af hvilket mærke jeg skulle vælge og Virbac var virkeligt servicemindede, de kontaktede min dyrlæge for at se kattens journal og sammen fandt de ud af hvilken tørfoder der ville gavne min kat bedst, og må i drømme at trods min skepsis så har det betydet at min kat på det foder ikke har haft blærebetændelse i 2 år hvor hun før havde det ca hvert halve år.


  • #9   16. jan 2017 Jeg undrer mig også over at dyrlægen ikke har anbefalet et eller flere mærker?

    Hvis han har stor risiko for nyreproblemer, så hjælper et foder til neutraliserede katte næppe.

    Hvad har i fodret med hidtil?


  • #10   20. jan 2017 Godt I fik ham til dyrlægen. Jeg håber han er helt fit igen smiley

    Jeg ved ikke, om der for nyresten gælder det samme som urinvejssten (?) hvor det har betydning hvilken type sten, det er (oxalat eller struvit). Struvit er vist det mest almindelige.

    Udover det rette tørfoder, så er det vigtigt med megen væske, så nyrer og urinveje kan blive skyllet igennem. Giv ham kød og vådfoder også, flere x dagligt. (Jeg har set kogt kylling anbefalet til nyrekatte).

    Måske Lise Bang Hansens bog (husker ej titlen) kan være til hjælp.


Kommentér på:
Tisse problem

Annonce