{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
829 visninger | Oprettet:

Første gangs killing-ejer {{forumTopicSubject}}

Hej
Min kæreste og jeg har for tre dage siden købt vores første killing, Trolle. Vi har begge haft erfaring med at eje kat som børn/yngre men ingen af os har haft killing før.
Så jeg vil bare gerne have lidt hjælp og vejledning fra nogle med erfaring.

Lige nu bor Trolle mest på badeværelset (han kommer dog ud i stuen nogle gange) Han er helt tryg ved os begge og det har han været lige fra starten.
Men hvor længe skal han være lukket inde? Hvordan kan man se at han er klar til at komme ud i hele lejligheden fast?

Og så har kæresten og jeg aftalt at Trolle skal være både ude- og indekat (Da det er en lidt lille lejlighed). Men vi har ingen anelse om hvornår han er klar til det. Hos hans tidligere ejer var han også både ude- og indekat, så han er vandt til det. Men jeg gætter på at han skal vide at her er hans nye hjem før det er sikkert at lukke ham ud. Hvor langt tid kan det tage?

Når han er fem måneder får vi ham kastreret og øremærket, men er det så overhovedet sikkert at lukke ham ud inden?


Jeg håber virkelig der er nogle af jer der kan hjælpe os og evt. komme med flere tips og vejledninger smiley
Tak på forhånd.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Første gangs killing-ejer
  • #1   24. jul 2013 Hvorfor er han kun på badeværelset? Mine katte har haft adgang til det hele med det samme de kom hjem. smiley Du kan også få ham neutraliseret inden han er 5 måneder, mine blev det kort efter jeg havde fået dem hjem som 12 uger gamle. smiley

  • #2   24. jul 2013 Tillykke med killingen, han ser dejlig ud smiley
    Jeg synes at I skal lade ham være i hele lejligheden sammen med jer, det andet er synd for ham;)
    Og personligt ville jeg vente med at lukke ham ud, til han er fixet og mærket, det er sikrest smiley


  • #3   24. jul 2013 Hvorfor i alverden er han lukket inde på badeværelset???

    Giv ham dog adgang til hele lejligheden straks..

    Og jeg ville bestemt ikke vente til han var 5 mdr. med at få ham fixet, så snart han er faldet til ville jeg bestille tid, og han skal være inde og lære hvor han bor i mindst 4-6 uger, men jeg ville på ingen omstændigheder lukke ham ud før han var fixet og mærket, desuden er en killings stedssans først fuldt udviklet ved 6 mdr. alderen..

    Og nu er det vel tilladt at have kat i jeres lejlighed ikk??
    Og hvor god en ide syntes jeres naboer det er at i har en fritløbende kat??


  • #4   24. jul 2013 Sanne - Fik bare at vide af den tidligere ejer at det var en god ide bare at lade ham bo i et rum den første uge, som badeværelse eller bryggers smiley
    Har nemlig også problemet at vores lejlighed bliver hurtig varm så vi har altan døren åben næsten hele tiden, og jeg frygter bare at han kan finde på at hoppe ned af altanen (vi bor på 1. sal)
    Jeg troede man skulle vente 5 måneder, men hvis vi godt kan gøre det nu så kan det jo lige så godt bliver overstået hurtigst muligt smiley

    Maja - Tak, vi er virkelig også glad for ham smiley
    Nej det tænkte vi nok, ville bare også gerne høre andres mening smiley


  • #5   24. jul 2013 Skynd jer at lukke ham ud i resten af lejligheden... det andet er synd (sikke dog et mærkeligt råd i har fået der)

    I kan sagtens få ham neutraliseret og mærket nu... så det behøver i ikke at vente med smiley

    Personligt vil jeg ikke lukke en killing ud før den er over et halvt år... simpelthen fordi de ingen "stedsans" har.... og ikke har lært at sætte duftspor og følge dem...

    Hvordan er området omkring jeres bolig... meget trafik/veje osv ???
    Har i forhørt jeres naboer om de vil have besøg af jeres kat i deres haver??? (det er er nemlig rigtig mange der ikke gider.. og det skaber en masse problemer)

    Der er mange ting der skal overvejes inden man lukke sin kat ud...

    Den kan forsvinde.... blive kørt ned .... snuppet af andre ...

    Udekatte får ofte skrammer og sår... så den skal måske ofte til dyrlægen (dyrt) .. og den skal vac. 1 gang om året smiley

    Jeg har selv 5 ude/indekatte... så det er noget jeg har en masse kendskab til smiley


  • #6   24. jul 2013 Heidi - Man må gerne have kat i disse lejligheder, næsten alle andre i området har også kat, så det er intet problem.

  • #7   24. jul 2013 I kan ikke have vinduer eller altan dør til at stå åben.... med mindre alt er kattesikret .... og ja han vil forsøge at hoppe ud ....desværre kan han ikke se der er langt ned fra 1 sal. smiley

    Hvordan har i tænkt jer han skal komme ud og ind når i bor på 1 sal.???


  • #8   24. jul 2013 G. H - Vel, så venter vi et halvt år smiley

    Vi bor på en blindvej i en leglighed (kollegie), så har er næsten igen trafik, der er mange katte i området så jeg tror ikke det bliver et problem med naboerne smiley

    Bi ville gerne have ham til at være halvt ude-kat da vores lejlighed er meget lille (40m2) og vi syndes det ville være synd at holde ham her kun smiley


  • #9   24. jul 2013 G. H - Vores hoveddør går til udenfor hvor der er trappe ned, så vi ville kunne lukke ham ind og ud der.

  • #10   24. jul 2013 Hvordan kan man katte-sikre en altandør? smiley

  • #11   24. jul 2013 I skal da til at starte med se at få katte sikret altanen, for katte hopper bar, de har ikke en afstandsbedømmelse og sans for fare som vi har, hvis de ser en insekt eller fugl så hopper de og glemmer alt om at der er 3 meter eller mere ned smiley

  • #12   24. jul 2013 Med net..

    Evt kan i sikre hele altanen forhåbentlig, så kan både i og katten have glæde af altanen, det gøre enkelt med sådan et her: http://www.zooplus.dk/shop/kat/kattenet_kattelemme/kattenet/kattenet/345993


  • #13   24. jul 2013 Velkommen på KG Amanda smiley
    Og tillykke
    Skynd dig at lukke ham ud af badeværelset og lad ham være hvor han gerne vil smiley
    Dejligt du spørger til råds det er derfor vi er her smiley
    GH
    Lyder til at Amanda har taget mange overvejelser i betragtning.

    Undre mig egentlig meget over at det kun er Maja og jeg der byder velkommen smiley
    Nå skynder mig ud i det gode vejr smiley


  • #14   24. jul 2013 smiley Du har ret Tine den røg da lige i skyndingen smiley

    Selvfølgelig tillykke med din skønne killing, han er da enormt sød smiley Og velkommen på KG til jer begge, håber du med tiden vil kunne få svar på de små ting du med tiden måske vil komme i tvivl om smiley


  • #16   24. jul 2013 Heidi - Vel, det er da helt klart en mulighed smiley Men hvor højt kan katte hoppe? smiley Lige nu er der et hegn på vores altan som er ca. 1 - 1,5 m højt, er det nok bare at dække det med katte-net? smiley
    Mange tak smiley

    Tine - Tak smiley Han skal nok snart komme ud smiley skal bare lige gøre noget ved altanen altandøren først smiley Hvis altan døren lukkes bliver her så varmt som en sauna og det er hverken rart for os eller katten smiley


  • #17   24. jul 2013 Jesper - Vi sidder lige nu og brainstormer over hvad der er bedst at gøre med altanen for både os og katten. Vi overvejer faktisk at sætte myggenet op så vi selv undgår uønsket insekt besøg om aften smiley

    Vi har desværre ikke mulighed for at sætte katte-lem i døren, ville ellers være rart så vi ikke behøvede at lukke ham ind og ud hele tiden smiley

    Vi bor i udkanten af en mindre by, så her er ikke så meget trafik. Til gengæld har vi en stor skov som nabo så der er noget for katten at udforske smiley

    Vi har foder fremme til ham 24/7 smiley Har du noget forslag til noget godt og billigt våd-/råfoder?

    Mange tak smiley Jeg skal nok prøve at lade være med at gå i panik XD


  • #20   24. jul 2013 LUX fra Aldi er et rigtigt godt og billigt vådfoder ... og mine elsker det smiley

    Og selvfølgelig velkommen til den nye misseejer smiley


  • #22   24. jul 2013 Istemmer at LUX fra Aldi er rigtig godt smiley

    Mht hvor højt en kat kan hoppe, så er det lidt forskelligt, men katte er ekstremt gode til at klatre smiley Så altanen skal lukkes fra top til bund for at være kattesikkert..

    Nu ved jeg ikke lige hvordan jeres altan er lavet, men hvis den er lukket for neden er det jo nok at sætte net på resten, og det vil jo ikke genere jer..

    Myggenet kan jeg ikke anbefale, da det jo er stof og meget nemt går i stykker ved mødet med et sæt katteklør der fanger efter insekter på den anden side smiley


  • #23   24. jul 2013 Jeg har haft indekat på 33 m2.

    Det er fint, at i må have den ude, hvor i bor, men hvad hvis i engang flytter? Da er det ikke sikkert, at katte er særlig velsete i andres haver.


  • #24   24. jul 2013 Hej amanda - og velkommen,

    På den korte bane (for Trolle skal da ud nu! smiley ) ville jeg smutte ned og købe noget myggenet og sætte det fast. Vi har et forhæng som er fastgjort med velco som er selvklæbende, dvs det er nemt. Det holder selvfølgelig slet ikke til kattepoter, men så må I jo bare være der sammen med ham (er man vel også med en lille ny). Og skal I noget, lukkes døren.



  • #25   24. jul 2013 Heidi

    smiley smiley :-)


  • #26   24. jul 2013 Jesper
    Har lige set videoen ,jeg er meget imponeret smiley
    Sidder ofte med min egen kat på den måde,det er hyggeligt od den nyder det...
    Men pludselig efter omk 10 min ,kan hun blive agressiv smiley


  • #28   24. jul 2013 Jesper: Sådan gør min Jax også, men det er så næsten kun mig der må gøre det, hvorfor det ved jeg faktisk ikke. smiley

  • #30   24. jul 2013 Haha, han lyder nu som en super dejlig kat ham Otto! smiley

  • #31   24. jul 2013 Det er skønt med sådan nogle mave katte smiley
    Amanda velkommen, jeg mener også jeg var inde og stemme din kat ind, syntes jeg kan genkende navnet smiley
    Jeg håber du bliver glad for at være her, men lige nu kan jeg se du har fået de råd som du har brug for smiley


  • #32   25. jul 2013 Det er ikke for at være uhøflig, men jeg orker ikke at svare hver af jer da der efterhånden er kommet en del indslag, så jeg siger bare til jer alle:
    Mange tak for hjælpen smiley Ja, jeg har fået alt den hjælp jeg søgte og kæresten og jeg er nu i fuld gang med at gøre HELE hjemmet til at godt sted for den lille smiley Vi mangler bare at lave en slags ramme med net på som vi kan sætte for terrassedøren (og tages væk når den ikke skal bruges). Så som det sidste vil jeg gerne høre om der er nogle der ved hvor man kan skaffe det? smiley


  • #34   25. jul 2013 Begge dele og det kunne være fedest at kunne købe en færdiglavet da hverken jeg eller kæresten er de store håndværkere XD Men jeg har et link til en side hvor de sælger katte-net (vil gerne have noget der holder til en legesyg killing). Rammen ved jeg ikke hvordan jeg skal lave da jeg intet værktøj har smiley
    Ved du hvor man kan finde førdige løsninger? smiley

    Desværre jo smiley Vi har ham dog ude så ofte som muligt, men her bliver så varmt når terrassedøren er lukket, så det er sjælendt mere end en halv time ad gangen, derfor vil jeg også gerne hurtigst muligt have en løsning med et net til døren smiley


  • #37   25. jul 2013 Jeg ved ikke lige hvor du kan skaffe en ramme til terasse døren, med mindre den koster en mindre formue, Aldi havde på et tidspunkt sådan en myggenet dør man kunne købe men det er efterhånden et godt stykke til siden, men hvis jeg var jer og i ingen håndværker snilde har eller nogen i jeres omgangskreds er tømmere så ville jeg da kontakte en lille lokal tømmer og forklare hvad det er i skal have lavet og spørge hvad han skal have for at lave det for jer, jeg kan ikke forestille mig at han tager det helt vilde for det, det koster i hvert fald intet at spørge..

Kommentér på:
Første gangs killing-ejer

Annonce