1.091 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 15 Svar

Omtåget kat - Gode råd? Omtåget kat - Gode råd?

Hej!

Min kat Felix var idag ved dyrlægen for at få renset tænder + fjernet en tand. Derfor blev han bedøvet.

Han har nu været hjemme i cirka en time og han er utrolig omtåget, og jeg synes ikke han er blevet friskere i løbet af denne her time.

Han blev lukket ud af transportkassen da han kom hjem, og sligrede meget når han gik. Det gør han stadigvæk. Han gik rundt og faldt og prøvede ihærdigt at hoppe op i sofaen og da han endelig kom derop, ville han ned igen og da han hoppede ned landede han på hovedet og slog kolbøtter.
Derudover falder han hele tiden når han går.

Jeg har derfor lukket ham ind i transportkassen igen så han ikke sådan vælter rundt. Men han hader at være i transportkassen og prøver at komme ud.

Skal jeg lukke ham ud igen og lade ham vælte rundt og slå kolbøtter eller skal jeg lade ham blive derinde så han ikke gør skade på sig selv?

Derudover ved jeg at hvis man har en halvt bedøvet hest, så må den ikke få mad før mange timer efter, da deres synkerefleks ikke virker optimalt så de risikerer at få spisrørsforstoppelse.
Er det det samme med katte?
Jeg har nemlig ikke turde give ham mad, da jeg var bange for han ikke kunne synke det ordentligt. Er jeg helt forkert på den eller?

Håber I kan svare på¨mine spørgsmål og give nogle gode råd.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samle kommode 400 kr.
  • Skifte cover til lampe i loft 500 kr.
  • Utæt afløb i køkken 1.500 kr.
  • Sæt en loftslampe op i udtaget 400 kr.
  • Cykelkæde 475 kr.
  • Tømrer til reparation og ophængning af badeværelses skab 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Omtåget kat - Gode råd?
  • #1   29. jul 2013 Du kan give din kat noget vådfoder. Så får den både vædske og mad. Jeg ville lukke den inde på begrænset plads, hvor der ikke var så mange muligheder for at komme til skade.

• #2   29. jul 2013 luk ham ud og lok ham til at ligge sig at sove lidt.
    han skal i hvert fald have vand

Din læge burde have givet dig informationer om hvornår han måtte få mad og drikke og hvor længe bedøvelsen virker.
    mine har kun været i bedøvelse da de skulle kastreres og øremærkes så det er 6 år siden....
    Alt efter hvor meget og hvad for en bedøvelse han har fået kan det tager længere tid før han er frisk men når du tvinger ham til at være i transport kasse så stresser han og det er ikke godt!

Men jeg kan godt huske at de var omtumlet og væltede rundt men de var begge kloge nok til at ligge sig ned og sove.

• #3   29. jul 2013 Ok han er lukket ud. Men han lægger sig nemlig ikke ned og sover. Han bliver ved med at gå rundt smiley

Det var min far der hentede ham fra dyrlægen, og han fik ikke noget vejledning.

• #4   29. jul 2013 prøv at lokke ham over med en blød godbid.
    Jeg kan som regel lokke mine drenge til at putte i sofaen eller sengen hvis jeg selv ligger der med dem. Men du kender jo bedst selv din egen kat og hvad der kan lokke ham smiley

• #6   29. jul 2013 Ikke smart dyrlægen ikke har informeret smiley

Nå men dengang jeg var på dyreklinik var det nogenlunde nedenstående vi anbefalede/fortalte:

Katten er træt og kan være slinger et godt stykke tid (det sagde vi, hvis det var en af dem der var behandlet sidst).

Hold den i et mindre varmt rum, stil en bakke ind til den og tilbyd vand og efter et par timer lidt vådmad.
    Sørg for der ikke er nogen steder den kan kravle op og falde ned.

Giv mad i små portioner, får den for meget på en gang risikerer i den kaster op (og mister væske).

Pas på med vand, at den ikke kan komme til at lægge hovedet (snuden) ned i det og drukne.

Den kan være træt indtil sent på aftenen, først på morgenen; hold den inde det første døgns tid.

Hold øje med at den ikke kommer i væske-underskud (dehydrerer), løft forsigtigt i nakke-skindet og slip, det skal falde på plads med det samme.

Er den stadig meget træt og/eller i væske-underskud i morgen tidlig, så ring lige og tal med dyrlægen.

smiley

• #7   29. jul 2013 Pia D: <i>"Hold den i et mindre varmt rum"</i>

De skal da netop have varme, da de ikke selv kan holde varmen oven på en narkose.

• #8   29. jul 2013 Lotte, jeg tror, at hun mener, at hun skal holde katten i et mindre rum, der er godt varmt smiley

• #9   29. jul 2013 Aaah på den måde smiley

• #10   29. jul 2013 Sidst min kat var bedøvet var han også vind og skæv i maaange timer, men han kan godt lide sin kasse, så jeg holdt ham der og sad med lågen åben og tilbød ham lidt vådfoder med godt med vand i, og det var altså som om at væsken hjalp ham smiley

• #11   29. jul 2013 Skal lige siges at jeg lod ham sove 3 timer ca. inden, for han lå bare med tungen ud af munden og panden mod lågen og sov smiley

• #12   29. jul 2013 Lotte: godt set smiley

Lone: jeps, det var det jeg mente, skulle ha' sat et komma, det rigtige sted, tak for du forklarede

smiley

• #13   29. jul 2013 Da jeg for nylig havde Gizmo i narkose (han er 6 kg tung dreng på 3 år), tog det over 6 timer før han sådan rigtig kom på benene..
    Han er var helt væk, slet ikke til at få liv i... Han magtede kun lige at blinke med øjnene da jeg hentede ham kl 14, og først ved 16-tiden kunne han sådan begynde at løfte hovedet selv..
    Jeg lod ham sove rusen ud i transportkassen (med håndklæde over) i de 6 timer, hvor jeg hver 1-1½ time kom og tilbød ham vådfoder rørt op med vand..
    Først næste morgen var han nogenlunde sig selv igen...

(Billedet er taget da han havde været hjemme et par timer, som I kan se var han ret langt væk) smiley

profilbillede
  • #14   29. jul 2013 Her fik han så lov at komme ud af kassen..
    Det er taget omkring kl. 20, altså 6 timer efter jeg hentede ham...
    Og øhh... Så meget liv er der heller ikke i ham smiley
    Han magtede ikke engang at stå op for at spise, og faldt også i søvn oven i maden flere gange.. Bette pus smiley smiley

profilbillede
  • #15   29. jul 2013 jeg havde ches til tandrensning for ikke så lang tid siden og han vejer 5,5 kg han var på bordet kl 9.00 og måtte først hente ham kl 19.00 og han måtte først få mad igen kl 20.00 men selv da vi hentede ham var han stadig meget sløv i det og da vi kom hjem løb han rundt men han hoppede ikke op og blev nede på gulvet hele aftenen. først næste morgen han var helt sig selv igen smiley

• #16   30. jul 2013 Lad ham være i sin transportkasse med lågen åben og i et rum, hvor han ikke kan springe op nogen steder. Nogle katte sover rusen ud, og andre går rundt for at få narkosen hurtigt ud af kroppen.

Lad ham have adgang til vådkost og i hvert fald vand.

Kommentér på:
Omtåget kat - Gode råd?

Annonce